افزایش سرعت و کارایی : ۲۵ ترفند مهم صفحه About:Config فایرفاکس

وقتی که شما در نوار آدرس مرورگر فایرفاکس عبارت about:config را تایپ می کنید، اخطاری به شما نمایش داده می شود که تغییر دادن چیزی در اینجا عمدتا آزمایشی است و می تواند باعث بی ثباتی مرورگر شما شود. به نظر می رسد که این هشدار کمی ترسناک باشد، اما واقعیت این است که شما در این قسمت می توانید کارهای زیادی مانند افزایش سرعت مرورگر خود را انجام دهید. امروز در انزل وب قصد داریم ۲۵ ترفند فایرفاکس را که در about:config  قابل اعمال است را به شما آموزش دهیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

افزایش سرعت و کاربرد با ترفندهای بخش About:Config موزیلا فایرفاکس

۲۵ Cool Firefox About:Config Tricks You Need to Learn

تنظیمات اصلی فایرفاکس در صفحه تنظیمات about:config قابل اعمال است. تمام تنظیمات مرورگر موزیلا فایرفاکس در این صفحه قابل تغییر می باشد. در پست امروز ابتدا قصد داریم در مورد نحوه دسترسی به about:config صحبت می کنیم و بعد شروع به آموزش ترفندهای فایرفاکس می کنیم.

نحوه دسترسی به about:config

در نوار آدرس فایرفاکس عبارت about:config را تایپ کنید. پیغام هشداری مانند زیر مشاهده خواهید کرد. روی دکمه I accept the risk! کلیک کنید.

about.config1

شما به صفحه اصلی about:config وارد می شوید. همانطور که مشاهده می کنید یک لیست طولانی از موجودیت های پیکربندی پیش روی شما است. اگر برای یک موجودیت خاص می خواهید جستجو کنید نام آن را در کادر Search که در بالای صفحه است وارد کنید.

about.config2
برای on و off کردن ویژگی های مختلف خیلی ساده روی سطر زیر ستون Value دوبار کلیک کنید تا بین true و false سویچ شود. در برخی موارد فیلد value به جای true یا false حاوی یک عدد است. با دوبار کلیک کردن روی عدد مورد نظر کادری مانند زیر با خواهد شد که شما می توانید عدد مورد نظر خود را در آن وارد کنید و OK کنید.

about.config3
خوب اینها مقدمات آموزش امروز ما بود. بیایید آموزش را شروع کنیم.

۱- ترفند افزایش سرعت موزیلا فایرفاکس با سوئیچ بهینه تب ها

هنگامی که شما کلیدهای ترکیبی Ctrl+Tab را در فایرفاکس فشار می دهید بین سربرگ های مختلفی که شما در مرورگرتان باز کرده اید سوئیچ می شود. باز شدن یک سربرگ یا تب همراه با نمایش یک عکس کوچک است. این نمایش می تواند خوب باشد اما منابعی را در سیستم شما مصرف می کند و باعث کند شدن مرورگر فایرفاکس شما می شود. برای حل این مشکل شما می توانید browser.ctrlTab.previews را تغییر دهید.

در کادر جستجو عبارت browser.ctrlTab.previews را تایپ کنید. روی اولین گزینه کلیک کنید. مقدار پیش فرض ستون Value برابر True است روی آن دوبار کلیک کنید و به false تغییر دهید به جای نمایش عکس های کوچک، به طور خودکار بین صفحات سوئیچ می شود.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

شما می توانید برای افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس تان پست افزایش سرعت مرورگر گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس را هم مطالعه بفرمایید.

۲- غیر فعال کردن بررسی سازگاری افزونه

بررسی سازگاری در واقع به عنوان یک مرجع کلی که آیا افزونه ها با ورژن مرورگر شما کار می کنند یا نه بسیار مفید است. اما فایرفاکس این کار را همیشه به درستی انجام نمی دهد. اگر شما می خواهید ببینید آیا افزونه ای که فایرفاکس ادعا می کند ناسازگار است کار می کند یا نه موارد زیر را انجام دهید:

در یک نقطه از صفحه config کلیک راست کنید و بعد New>Boolean را کلیک کنید.

عبارت extensions.checkCompatibility را در کادر تایپ کنید و کلید ok را فشار دهید. بعد false را انتخاب کنید و روی ok کلیک کنید.

حالا یک گزینه به نام extensions.checkCompatibility به لیست شما اضافه می شود. شما می توانید هر وقت که می خواهید با کلیک راست کردن روی آن و انتخاب Reset آن را غیر فعال کنید.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

۳- ترفند تغییر مکان دانلود فایرفاکس

به صورت پیش فرض فایرفاکس فایل ها را در پوشه Downloads دانلود می کند. شما می توانید این مکان را با دستکاری browser.download.folderList تغییر دهید.

مقدار پیش فرض این موجودیت ۱ است. شما می توانید آن را به ۰ تغییر دهید تا تمام فایل های دانلودی در دسکتاپ ذخیره شود یا می توانید آن را به ۲ تغییر دهید تا فایل در همان مکانی که قبلا فایل را ذخیره کرده اید دانلود شود.

۴- دانلود های فایرفاکس را کجا می خواهید ذخیره کنید؟

اگر شما می خواهید کنترل بیشتری روی دانلودهایتان داشته باشید و تصمیم بگیرید که کجا می خواهید فایل هایتان را ذخیره کنید باید مقدار true گزینه browser.download.useDownloadDir را به false تغییر دهید. با false کردن این گزینه هنگام دانلود فایل، پنجره ای مانند زیر به شما نشان داده می شود.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

۵- باز کردن سربرگ جدید برای نتایج باکس جستجو

به صورت پیش فرض، چیزهایی که شما در باکس جستجوی فایرفاکس جستجو می کنید در سربرگ فعلی باز می شود. با true کردن گزینه browser.search.openintab نتایج جستجو در سربرگ جدید باز می شود و با false کردن این گزینه نتایج جستجو در سربرگ فعلی باز می شود.

برای ذخیره آدرس همه تب های باز شده می توانید از ۴ روشی که قبلا در انزل وب آموزش دادیم استفاده کنید.

۶- تغییر تعداد سطرها و ستون ها در صفحه New Tabs فایرفاکس

صفحه New Tabs فایرفاکس تمام سایت هایی که شما بوک مارک می کنید را سازماندهی می کند و در یک گرید برای نمایش راحت تر قرار می دهد. مهمتر از همه شما می توانید تنظیم کنید که این گرید تا چه حد می تواند بزرگ باشد. اگر گرید ۳*۳ باشد شما می توانید این مقدار را با دستکاری browser.newtabpage.rows و browser.newtabpage.columns تغییر دهید.

به صورت پیش فرض مقدار سطزها ۳ و مقدار ستون ها ۵ می باشد. شما می توانید این مقادیر را به هر مقداری که دوست دارید تغییر دهید.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

۷- خاموش کردن انیمیشن های غیرضروری

اگر کامپیوتر شما قدیمی باشد انیمیشن های فایرفاکس می تواند سرعت مرورگر شما را کاهش دهد برای خاموش کردن انیمیشن های غیر ضروری شما می توانید گزینه های browser.tabs.animate و browser.fullscreen.animate را به false تغییر دهید.

۸- غیر فعال کردن سایت های پیشنهادی

در فایرفاکس وقتی شما در نوار url شروع به تایپ می کنید یک لیست کرکره ای از سایت های پیشنهادی برای شما نمایش داده می شود. اگر شما می خواهید تعداد کمتر یا بیشتری از پیشنهادات به شما نمایش داده شود. شما می توانید گزینه browser.urlbar.maxRichResults را تنظیم کنید. مقدار پیش فرض این گزینه ۱۰ است. شما می توانید این مقدار را به تعداد پیشنهاداتی که می خواهید تغییر دهید. اگر شما می خواهید نمایش پیشنهادات برای شما غیر فعال شود این گزینه را به -۱ تغییر دهید.

اگر سایت های مورد نظر شما در فایرفاکس باز نمی شود از ۱۱ روشی که قبلا در انزل وب معرفی کرده ایم استفاده کنید.

۹- تنظیم زمان ذخیره Session

فایرفاکس به صورت پیش فرض هر پانزده ثانیه یکبار session شما را ذخیره می کند اما شما می توانید این مقدار را با دستکاری browser.sessionstore.interval تغییر دهید.

مقدار پیش فرض این گزینه ۱۵۰۰۰ میلی ثانیه است که معال ۱۵ ثانیه است شما می توانید این مقدار را به مقدار دلخواه خود تغییر دهید. ۱۰۰۰ به معنای ۱ ثانیه و ۶۰۰۰۰ به معنای ۱ دقیقه است. برای پاک کرن هیستوری فایرفاکس پیشنهاد می کنیم پست آموزش کامل پاک کردن تاریخچه یا History مرورگر گوگل کروم ، فایرفاکس و.. اندروید را مطالعه بفرمایید.

۱۰- زمان اجرای اسکریپت ها را بیشتر کنید

در فایرفاکس برای پاسخ به یک اسکریپت تنها ده ثانیه فرصت هست. پس از آن یک اسکریپت هشدار دهنده بدون واکنش نمایش داده می شود. اگر در یک اتصال شکه کند قرار داشته باشید ممکن است بخواهید زمان اجرای اسکریپت را افزایش دهید تا فرکانس هشدار بدون اسکریپت کاهش پیدا کند. برای انجام این کار شا باید گزینه dom.max_script_run_time را دستکاری کنید. مقدار پیش فرض این گزینه ۱۰ ثانیه است شما می توانید این مقدار را به ۲۰ و یا هر مقداری که بیشتر از ۱۰ است تغییر دهید.

۱۱- بررسی پاپ آپ های جاوا اسکریپت

وقتی شما در یک سایت هستید که جاوا اسکریپت را اجرا می کند وقتی که روی یک لینک کلیک می کنید یک پنجره جدید باز می شود و اگر پنجره پاپ آپ فاقد تمام ویژگی های پنجره معمولی مانند دکمه های عقب/جلو/ دوباره لود کردن، نوار وضعیت و غیره باشد فایرفاکس به طور خودکار آن را به عنوان یک پاپ آپ باز می کند و آن را به عنوان یک سربرگ جدید باز نمی کند.

با این حال اگر شما می خواهید تمام پنجره های جدید در سربرگ های جدید باز شوند شما می توانید این کار را از طریق تنظیم browser.link.open_newwindow.restriction انجام دهید.

مقدار پیش فرض این گزینه ۲ است که تمام پنجره های جاوا اسکریپت را به عنوان پنجره های جدید باز کنید.

مقدار ۰ تمام لینک ها را در پنجره جدید فایرفاکس باز می کند.

مقدار ۱ هیچ پنجره جدیدی را باز نمی کند.

۱۲- فعال کردن غلط املایی در تمام فیلدهای متنی

شما می توانید با دستکاری گزینه layout.spellcheckDefault غلط املایی را برای فیلدهای متنی فعال کنید. قدار پیش فرض این گزینه ۱ است که چند خط متنی را در باکس های متنی غلط گیری می کند. مقدار ۰ غلط گیری املایی را غیر فعال و مقدار ۲ غلط گیری املایی را برای تمام باکس های متنی فعال می کند.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

۱۳- استفاده کمتر از حافظه هنگام کوچک کردن فایرفاکس

وقتی شما فایرفاکس تان را مینیمایز می کنید، می توانید آن را به حافظه مجازی خود ارسال کنید و حافظه فیزیکی خود را برای برنامه های دیگر آزاد کنید. وقتی فایرفاکس مینیمایز می شود تقریبا ۲۰ مگابایت حافظه فیزیکی مصرفی کاهش پیدا می کند و وقتی که فایرفاکس ماکزیمم می شود این مقدار حافظه فیزیکی باز اشغال می شود.

برای انجام این کار در صفحه config کلیک راست کنید و New>Boolean را انتخاب کنید. در کادر عبارت config.trim_on_minimize را وارد کنید و مقدار آن را True قرار دهید.

۱۴- ترفند بالا بردن سرعت فایرفاکس

برای افزایش سرعت فایرفاکس چند ترفند وجود دارد:

  • نام تنظیم :  network.http.proxy.pipelining

مقدار پیش فرض :  False

مقدار ویرایش شده : True

  • نام تنظیم: network.http.max-connections

مقدار پیش فرض: ۳۰

مقدار ویرایش شده: ۹۶

  • نام تنظیم: network.http.max-connections-per-server

مقدار پیش فرض: ۱۵

مقدار ویرایش شده: ۳۲

۱۵- افزایش یا کاهش میزان کش دیسک

وقتی یک صفحه لود می شود، فایرفاکس آن را داخل هارددیسک کش می کند. بنابراین دفعه بعد نیازی به دانلود کردن دوباره آن نیست. اگر اندازه ذخیره سازی شما بیشتر باشد صفحات بیشتری را می توان کش کرد.

قبل از افزایش اندازه کش دیسک اطمینان حاصل کنید که browser.cache.disk.enable به True ست شده است.

نام تنظیم: browser.cache.disk.capacity

مقدار پیش فرض: ۵۰۰۰ کیلوبایت

مقدار ویرایش شده:

۰- غیرفعال کردن کش کردن

مقادیر کمتر از ۵۰۰۰۰ اندازه دیسک کش را کاهش می دهد.

مقادیر بیشتر از ۵۰۰۰۰ اندازه دیسک کش را افزایش می دهد.

۱۶- انتخاب تمام متن وقتی که در نوار URL کلیک می کنید

در فایرفاکس ویندوز و مک وقتی که در نوار URL کلیک می کنید تمام متن انتخاب می شود. در لینوکس تمام متن انتخاب نمی شود در عوض مکان نما را در نقطه الحاق قرار می دهد. صرف نظر از اینکه شما از کدام پلت فرم استفاده می کنید شما ی توانید browser.urlbar.clickSelectsAll را برای انتخاب همه یا قرار گیری مکان نما در نقطه اتصال انتخاب کنید.

False کردن این گزینه مکان نما را در نقطه الحاق قرار می دهد و True کردن آن تمام متن را با یک کلیک انتخاب می کند.

۱۷- بزرگنمایی یکسان برای تمام سایت ها

فایرفاکس مقدار بزرگنمایی را برای هر سایت ذخیره می کند و هنگام بارگذاری صفحه آن را استفاده می کند. شما می توانید مقدار بزرگنمایی را برای همه سایت ها ثابت نگه دارید. با تغییر مقدار browser.zoom.siteSpecific به false شما می توانید بزرگنمایی یکسانی را برای تمام سایت ها در نظر بگیرید.

۱۸- تنظیم حدود بزرگنمایی

اگر حداقل/ حداکثر سطح بزرگنمایی برای شما مناسب نیست شما می توانید حدود بزرگنمایی را تغییر دهید.

  • نام تنظیم: zoom.maxPercent

مقدار پیش فرض: ۳۰۰ درصد

مقدار ویرایش شده : هر مقداری که بیشتر از ۳۰۰ است.

  • نام تنظیم: zoom.minPercent

مقدار پیش فرض : ۳۰ درصد

مقدار ویرایش شده: هر مقداری

۱۹- تنظیم دکمه Backspace

در فایرفاکس شما می توانید Backspace  خود را تنظیم کنید که با استفاده از آن به صفحه قبل بازگردید یا اینکه سایت را پیمایش کنید. با گرفتن کلید shift می توانید به صفحه جلویی بروید.

  • نام تنظیم: browser.backspace_action
    مقدار پیش فرض: ۰ برای رفتن به صفحه قبل
    مقدار ویرایش شده: ۱ برا اسکرول یک صفحه

ترفندهای موزیلا فایرفاکس
۲۰- افزایش کش آفلاین

اگر شما به طور مداوم به اینترت دسترسی نداشته باشید ممکن است بخواهید مقدار کش آفلاین خود را افزایش دهید. به طور پیش فرض فایرفاکس ۵۰۰ مگابایت کش آفلاین دارد شما می توانید این مقدار را تغییر دهید.

  • نام تنظیم: browser.cache.offline.capacity
    مقدار پیش فرض: ۵۱۲۰۰۰ کیلوبایت
    مقدار ویرایش شده: هر مقداری که بیشتر از ۵۱۲۰۰۰ کیلوبایت است.

۲۱- غیرفعال کردن زمان تاخیر هنگام نصب افزونه

هر وقت که شما در فایرفاکس افزونه ای را نصب می کنید باید چند ثانیه منتظر بمانید تا نصب واقعی شروع شود. شما می توانید این زمان انتظار را از بین ببرید. برای این کار گزینه security.dialog_enable_delay را انتخاب کنید و مقدار پیش فرض آن را که ۱۰۰۰ میلی ثانیه است را به ۰ تغییر دهید تا بلافاصله نصب شروع شود.

ترفندهای موزیلا فایرفاکس

۲۲- نمایش سورس در ویرایشگر مورد علاقه تان

این قسمت برای توسعه دهندگانی که همیشه از View Source استفاده می کنند بسیار مفید است. با این دستکاری شما می توانید سورس کدهایتان را در یک ویرایشگر اکسترنال مشاهده کنید.

برای انجام این کار دو پیکربندی مورد نیاز است:

  • نام تنظیم: view_source.editor.external

مقدار پیش فرض: false

مقدار ویرایش شده: True

  • نام تنظیم: view_source.editor.path

مقدار پیش فرض: blank

مقدار ویرایش شده: مسیر فایلی را درج کنید که ویرایشگر شما در آنجا است.

۲۳- افزایش مهلت زمانی save link as

هنگامی که شما کلیک راست می کنید و گزینه save linke as را انتخاب می کنید، مرورگر برای تعیین نام فایل از URL درخواست محتوای هدر می کند. اگر URL در عرض یک ثانیه هدر را تحویل ندهد، فایرفاکس یک مهلت زمانی ارسل خواهد کرد. این رویه در یک اتصال شبکه کند می تواند به طور مکرر رخ دهد. برای جلوگیری از این مسئله که اغلب اتفاق می افتد شما می توانید مهلت زمانی را در Browser.download.saveLinkAsFilenameTimeout افزایش دهید.

مقدار پیش فرض ۴۰۰۰ ( ۴ ثانیه) است. مقدار ویرایش شده می تواند هر مقدار بالاتر از ۱۰۰۰ میلی ثانیه باشد.

۲۴- مخفی شدن خودکار نوار ابزار در حالت تمام صفحه

در حالت تمام صفحه نوار ابزار به auto hide ست می شود و تنها وقتی ماوس را روی آن می برید ظهر می شود. اگر شما می خواهید نوار ابزار همیشه قابل دیدن باشد گزینه browser.fullscreen.autohide را از حالت True به False تغییر دهید.

۲۵- افزایش تعداد نتایج جستجوی افزونه

اگر شما به مسیر Tools -> Add-ons -> Get Add-ons بروید و در اینجا یک جستجو انجام دهید، فایرفاکس ۱۵ نتیجه را به شما نمایش می دهدو اگر می خواهید تعدا بیشتر یا کمتری از نتایج را در اینجا مشاهده کنید می توانید مقدار پیش فرض extensions.getAddons.maxResults که ۱۵ است را به عدد بیشتر یا کمتر تغییر دهید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

بخش about:config فایرفاکس یک بخش قدرتمند برای کاربرانی است که می خواهند مرورگرشان را کاملا سفارشی کنند. لیست ترفندهای فایرفاکسی که امروز در انزل وب به شما آموزش دادیم قطعا کامل نیست، اگر ترفند فایرفاکس دیگری می شناسید که در لیست بالا نیست لطفا در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

همگام سازی تب، بوک مارک ، پسورد و.. گوگل کروم و فایرفاکس در همه دستگاه ها
همگام سازی تب، بوک مارک ، پسورد و.. کروم و فایرفاکس در همه دستگاه ها
7 افزونه کاربردی مرورگر ها که دردسر های وبگردی را کم تر میکنند !
۷ افزونه کاربردی مرورگر ها که دردسر های وبگردی را کم تر میکنند !
انزل وب
۱۲ مرورگر ساخته شده بر پایه مرورگر های فایرفاکس و گوگل کروم
انزل وب
معرفی وبسایت های جالب و کاربردی – شماره۶

نظرات