جلوگیری از ارسال اس ام اس ، تماس و.. ناخواسته توسط برنامه ها با مدیریت مجوز برنامه اندروید

جلوگیری از ارسال اس ام اس ، تماس و.. ناخواسته توسط برنامه ها با مدیریت مجوز برنامه اندروید

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده است که برنامه ای بدون کسب مجوز برنامه اندروید و صرفاً پس از نصب برای لیست مخاطبانتان پیام دعوت به نصب و استفاده از نرم افزار مذبور و یا تماس ناخواسته و.. ارسال نماید. در این پست انزل وب راهکاری کاربردی برای جلوگیری خودکار از کسب اجازه دسترسی در اندروید و رفع مشکل ارسال اس ام اس و تماس ناخواسته دعوت و.. توسط برنامه ها در اندروید ارائه کرده ایم.

توقف ارسال SMS دعوت و.. توسط برنامه با مدیریت مجوز برنامه های اندروید

How to Manage App Permissions on Android

استفاده از اجازه دسترسی در اندروید اغلب ناکارآمد است اما همانطور که در پست های قبلی انزل وب اشاره کرده ایم ؛ روش‌ هایی ساده و کاربردی برای کنترل و اعمال محدودیت روی دسترسی برنامه ها به اینترنت و حذف تبلیغات برنامه ها بدون نیاز به روت کردن گوشی وجود دارد. با این حال نسخه های جدید permission در اندروید به خوبی ساده‌ سازی شده است. سیستم مجوز برنامه اندروید مشابه نمونه های iOS است به این شیوه که اجازه دسترسی برنامه ها در اندروید را به ویژگی ها ، سخت افزار و داده های مورد نیاز صادر میکند. همچنین میتوانید به صورت دستی مجوز دسترسی برخی برنامه ها را لغو نمایید. شما برای این کار نیازی به روت کردن ، نصب رام سفارشی و یا تعویض گوشی خود با آیفون ندارید بلکه میتوانید از قابلیت خود permission اندروید ۶ استفاده نمایید. دانلود permission manager روشی برای استفاده از این تکنیک در اندرویدهای نسخه ۴ است.

مجوز برنامه اندروید

امکان دانلود permission manager از گوگل پلی به منظور مدیریت مجوزهای دسترسی برنامه ها در نسخه ۴ اندروید فراهم است.

مدیریت نحوه عملکرد یک permission در اندروید

به منظور مدیریت اجازه دسترسی یک برنامه در اندروید ، به نسخه اندروید ۶ مارشملو (Marshmallow Android 6.0) یا نسخه های جدیدتر اندروید روی دستگاه خود نیاز دارید. برای شروع قسمت تنظیمات برنامه را باز کرده و روی «Apps» ضربه بزنید.

مجوز برنامه اندروید

شما لیستی از تمامی برنامه های نصب شده در دستگاه Android خود را مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، یکی از برنامه های موجود در لیست را لمس کنید. در صفحه اطلاعات برنامه، یک دسته «Permissions» را مشاهده خواهید کرد که همه مجوزهایی را که برنامه مجزا به آن ها دسترسی دارد را فهرست می کند. روی «Permissions» ضربه بزنید.

مجوز برنامه اندروید

همچنین با لمس طولانی مدت آیکون یک برنامه میتوانید به سرعت به بخش اطلاعات برنامه «App info» دسترسی پیدا کنید.

در این صفحه شما قادر خواهید بود مجوز برنامه اندروید را مشاهده کنید. در نسخه های قدیمی اندروید این مجوزها نظیر: دسترسی به کارت حافظه ، دوربین ، لیست مخاطبین و.. در هنگام نصب برنامه دریافت می شدند. حال میتوانید هر یک از مجوزهای مذکور را لغو نمایید.

مجوز برنامه اندروید

در صورت لغو هر یک از این مجوزها ممکن است پیغام «This app was designed for an older version of Android. Denying permission may cause it to no longer function as intended» نمایش داده شود. این پیغام بیانگر این نکته است که برنامه برای نسخه های قدیمی‌ تر اندروید طراحی شده و لغو مجوز در عملکرد معمول برنامه تاثیر میگذارد.

در برنامه های قدیمی اغلب با لغو برخی مجوزها برنامه قادر به انجام کارکرد معمول خود نخواهد بود. در حالی که در برنامه های جدید لغو برخی از مجوزها برنامه را به انجام عمکلرد مشخص خود ملزم می نماید. به عنوان مثال اگر مجوز دسترسی به دوربین را برای برنامه گرفتن عکس لغو نمایید. دیگر قادر به گرفتن عکس نخواهد بود. از آنجایی که پیغام خطایی دریافت نمیکنید ؛ فقط با برنامه ای رو به رو میشوید که قادر به انجام عملکرد اصلی خود نیست.

مجوز برنامه اندروید

در هر حال اگر در هر برنامه ای با مشکل مواجه شدید با رجوع مجدد به این صفحه مجوز دسترسی مورد نیاز آن را صادر نمایید.
با ضربه زدن روی دکمه «menu» در صفحه مجوزهای برنامه و انتخاب «All permissions» میتوانید تمامی مجوزهای مورد استفاده یک برنامه مجزا را مشاهده و کنترل نمایید.

مجوز برنامه اندروید

آگاه باشید که آپدیت جدید هر برنامه میتواند لیست مجوزهای دسترسی آن را نیز تحت شعاع قرار دهد در نتیجه بعد از هر بروزرسانی مجوزهای دسترسی را مجدداً بررسی کنید.

مشاهده و مدیریت تمامی مجوزهای برنامه در اندروید

برای مشاهده و مدیریت یکباره تمامی مجوزهای دسترسی ، با بازکردن صفحه تنظیمات «Setting» و انتخاب گزینه «Apps» میتوانید لیست تمامی برنامه های نصب شده روی دستگاه خود را مشاهده کنید. حال از قسمت بالا و سمت راست صفحه روی آیکون چرخ دنده ضربه زده و سپس گزینه «App permissions» را لمس کنید.

مجوز برنامه اندروید

لیست گوناگونی از مجوزهای دسترسی برنامه ها در اندروید نمایش داده میشود. این لیست شامل دسته‌ بندی ها و مجوزهای مربوط به لیست مخاطبین ، تقویم ، دوربین و.. است. برای مشاهده برنامه هایی که هر یک از مجوزهای این دسته‌ بندی را در اختیار دارند روی دسته‌ بندی مربوطه ضربه بزنید. به عنوان مثال برای مشاهده برنامه هایی که به اطلاعات تقویم دسترسی دارند روی «Calendar» ضربه بزنید.همچنین برای جلوگیری از دسترسی برنامه ها به مخاطبین برای ارسال اس ام اس یا تماس میتوانید بخش Contacts را انتخاب کنید.

مجوز برنامه اندروید

همانطور که در مورد لغو دسترسی یک مجوز برنامه گفته شد. اگر برنامه ای برای نسخه های قدیمی اندروید طراحی شده باشد پس از لغو دسترسی هر برنامه با پیغام مواجه میشوید. ولی در اکثر موارد برنامه به خوبی به عملکرد پیشین خود ادامه میدهد. در هنگام لغو دسترسی ها به کاربرد هر برنامه توجه کنید ؛ به عنوان مثال : برای برنامه Facebook در صورتی که دسترسی مربوط به دوربین را لغو نمایید برنامه در زمان اجرا با مشکل مواجه خواهد شد.

مجوز برنامه اندروید

نکات آموزشی موجود در این پست انزل وب روی یک تبلت Google Nexus 7 (2013) با اندروید ۶ اجرا شده است. بنابراین برخی از مواردی که در تصاویر اشاره شد ممکن است در دستگاه های اندرویدی مختلف با کمی تغییر در رابط کاربری همراه باشد.

تجربیات و پیشنهادات ؟

خوانندگان گرامی انزل وب تجربیات خود در زمینه مجوز برنامه اندروید به ویژه permission اندروید ۶ و رفع مشکل ارسال اس ام اس و تماس ناخواسته دعوت و.. توسط برنامه ها در اندروید را با ما به اشتراک بگذارید. در صورتی که در این روند با مشکل خاصی برخورد کردید یا راه حل بهتری برای آن سراغ دارید در بخش نظرات همین پست عنوان کنید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات