آموزش نحوه حذف محتویات پوشه WinSXS و اطلاعات اضافی در ویندوز 10 ، 8 ، 7 و ..

آموزش نحوه حذف محتویات پوشه WinSXS و اطلاعات اضافی در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و ..

آپدیت های قدیمی در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ در پوشه WinSXS قرار میگیرند و با پاکسازی و حذف WinSXS میتوان فضای بیشتری در ویندوز در اختیار داشت. در این پست انزل وب قصد داریم نحوه حذف اطلاعات اضافی ویندوز و حذف محتویات پوشه WinSXS در ویندوز ۷ ، ۸ و ۱۰ را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

چگونه با پاک کردن محتویات پوشه WinSXS ، درایو C ویندوز را خالی کنیم؟

How To Clean WinSXS And Hidden Folder In Windows 7, 8, And 10

برای آزادسازی فضا در ویندوز شما نمی توانید تمامی محتویات شاخه WinSXS را حذف کنید زیرا برخی از فایل های مورد نیاز برای اجرا و آپدیت ویندوز در شاخه WinSXS قرار دارد. برای پاکسازی و حذف WinSXS میتوانید از یکی از دو روش نرم افزاری حذف آپدیت در ویندوز ۱۰ و.. استفاده نمایید.

حذف فایل های فولدر WinSXS با استفاده از Disk Cleanup

ابزار Disk Cleanup به شما در پاک کردن فایل های موقت کمک می کند.

۱- برای دسترسی به ابزار پاکسازی دیسک از روی صفحه کیبورد علامت Windows را بفشارید و عبارت Disk Cleanup را تایپ کنید.

حذف WinSXS

۲- اگر محل فایل های سیستمی خود را تغییر نداده اید درایو C را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. در غیر این صورت درایو فایل های سیستم خود را انتخاب کنید. برا کسب اطلاعات بیشتر پست انزل وب با عنوان چگونه مسیر پوشه دانلود پیشفرض برنامه و ابزارهای ویندوز را تغییر دهیم ؟ را مطالعه کنید.

حذف WinSXS

۳- در بخش Files to Delete ، فایل هایی که دیگر به آن نیازی ندارید را تیک بزنید سپس روی OK کلیک کنید تا حذف شوند. با هایلایت کردن اسم فایل می توانید جزییات بیشتری درباره آن را مشاهده کنید.

حذف WinSXS

۴- اگر قصد دارید فضای بیشتری را آزاد کنید میتوانید Clean Up System Files را انتخاب کنید.

حذف WinSXS

۵- درایو سیستمی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا عملیات پاکسازی شروع شود.

حذف WinSXS

به هیچ عنوان از نرم افزارها برای حذف WinSXS استفاده نکنید. زیرا حذف اشتباه فایل های این پوشه منجر به عدم بوت شدن یا بروزرسانی کامپیوترتان می شود.

پاک کردن محتویات پوشه WinSXS به کمک ابزار DISM

Deployment Image & Servicing Management یا DISM ابزاری است که به شما امکان تغییر ویژگی ها و خصوصیات ویندوز، شاخه ها، درایوها و تنظیمات را می دهد. در این بخش از DISM برای حذف WinSXS و محتویات آن استفاده می کنیم.

۱- کلید ترکیبی علامت Windows و X را از روی صفحه کیبود فشار دهید سپس Command Prompt (Admin) را انتخاب کنید.

حذف WinSXS

۲- دستور زیر را در پنجره DISM تایپ یا کپی نمایید. این دستور کمک می کند که فایل های مورد نیاز را در زمانی که سیستم کار نمی کند حذف نمایید.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

حذف WinSXS

۳- ابتدا عدم وجود خطا را بررسی کرده و سپس Enter را بفشارید.

حذف WinSXS

۴- در همان پنجره DISM دستور زیر را تایپ یا کپی کنید. این دستور تمامی نسخه های جایگزین را حذف می کند.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

حذف WinSXS

۵- بدون تایپ دستور دیگری، دکمه Enter را بزنید و تا پایان اجرای دستور منتظر بمانید.

حذف WinSXS

۶- مجدداً در همان پنجره DISM دستور زیر را تایپ یا کپی کنید. این دستور به کاهش فضای استفاده شده توسط سرویس پک (Service Pack) کمک می کند.

Dism.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded

حذف WinSXS

۷- بدون تایپ دستور دیگری، دکمه Enter را بزنید.

حذف WinSXS

آموزش حذف WinSXS در ویندوز ۷ و ۸

زمانی که بروزرسانی های جدید ویندوز را دریافت می کنید اطلاعات جدید در کنار اطلاعاتی که از پیش ذخیره شده اند نگه داری می شوند و همین امر در بلند مدت باعث افزایش فضای ذخیره شده در درایو C می شود. این مشکل با حذف WinSXS (برخی از محتویات موجود در این پوشه) به سادگی حل می گردد.  از دیگر روش های آزاد کردن فضای درایو C میتوان به افزایش حجم درایو C با تغییر مکان ذخیره فایل های موقت به درایو دیگر و حذف Hiberfil.SYS اشاره کرد.

پاک کردن فایل های بروزرسانی ویندوز شاخه WinSXS

۱- برای دسترسی به ابزار پاکسازی دیسک از روی صفحه کیبورد علامت Windows را بفشارید و عبارت Disk Cleanup را تایپ کنید.

۲- روی Clean up System Files کلیک کنید.

۳- گزینه Windows Update Cleanup را انتخاب کرده و دکمه OK را بفشارید. اگر برای چندیدن سال از ویندوز ۷ روی سیستم خود استفاده می کنید با این روش می توانید فضای چند گیگابایتی از درایو C سیستم خود را پاکسازی نمایید. اولین مرتبه ای که سیستم را مجدد راه اندازی کنید، زمان چند دقیقه ای برای پاکسازی صرف می شود. اگر این ویژگی را در پنجره Disk Cleanup مشاهده نکردید ابتدا آخرین بروزرسانی سیستم عامل ویندوز ۷ خود را نصب کنید.

حذف WinSXS

در ویندوز ۸ و ۸.۱ این ویژگی به صورت خودکار انجام می شود. در حقیقت زمانبندی پاکسازی فایل های بروزرسانی به صورت ۳۰ روزه تنظیم شده و StartComponentCleanup در پس زمینه سیستم اجرا می گردد این بازه سی روزه به شما اجازه می دهد که در صورت بروز مشکل یک بروزرسانی را حذف نمایید.

حذف WinSXS

همچنین برای حذف WinSXS در ویندوز ۸.۱ میتوانید از دستورات خط فرمانی گفته شده در بخش حذف WinSXS به کمک ابزار DISM برای ویندوز ۱۰ استفاده نمایید.

حذف ویژگی های مورد تقاضا در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نسخه های جدید ویندوز به کاربران اجازه حذف ویژگی های مورد تقاضا را می دهند. میتوانید لیست این ویژگی ها را در Control Panel بخش Windows Features مشاهده نمایید.

حذف WinSXS
حتی ویژگی هایی که شما آن را ذخیره نکرده اید و در این پنجره بدون علامت مشاهده می شوند نیز در پوشه WinSXS ذخیره شده اند. به این معنی که شما برای نصب هر یک از این ویژگی ها نیازی به دانلود و اتصال به سرور ندارید بلکه در پوشه سیستمی هارد شما موجود هستند. با استفاده از قابلیت ویندوز ۸ می توانید پوشه WinSXS را به صورت کامل حذف کنید و هر زمان که قصد نصب یکی از ویژگی ها را داشتید مجدد آن را از مایکروسافت دانلود نمایید.

حذف WinSXS

برای انجام این کار Command Prompt (Admin) را باز کنید و دستور زیر را برای مشاهده لیست ویژگی ها وارد نمایید. به این ترتیب میتوانید جدول ویژگی ها شامل نام و وضعیت آن ها را مشاهده کنید.

DISM.exe /Online /English /Get-Features /Format:Table

حذف WinSXS

برای حذف یک ویژگی از روی سیستم خود در دستور زیر به جای عبارت NAME نام ویژگی را از جدول قبل تایپ کنید.

DISM.exe /Online /Disable-Feature /FeatureName:NAME /Remove

حذف WinSXS

در صورتی که مجدد دستور Get Features را اجرا کنید. وضعیت ویژگی حذف شده به صورت Disable with Payload Removed به جای Disable نمایش داده می شود. به این ترتیب متوجه می شوید که فضای اشغال شده توسط این ویژگی در هارد شما آزاد شده است.

توصیه می شود پست قبلی انزل وب با عنوان روش های تخمین فضا مناسب و افزایش فضای درایو C و درایو های دیگر ویندوز با استفاده از TreeSize را مطالعه نمایید.

تجربیات و پیشنهادات شما؟

چه روش هایی برای حذف محتویات پوشه WinSXS در ویندوز ۷ ، ۸ و حذف آپدیت های قدیمی ویندوز ۱۰ می شناسید؟ پیشنهادات خود را در زمینه چگونه درایو C را خالی کنیم و نرم افزار های حذف آپدیت ویندوز ۱۰ و ۷ در بخش نظرات انزل وب با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش ۹ روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش 6 روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ۶ روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش 6 روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز 10 و ویندوز 11
آموزش ۶ روش تغییر اندازه آیکون دسکتاپ در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
8 روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز 10 و ویندوز 11
۸ روش حل مشکل Network Discovery Is Turned Off ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱

نظرات

  • جمشید says:

    سلام و تقدیر و تشکر از شما
    من از روش استفاده ازDSMI طبق ذستورات عمل کردم . پس از تایپ دومین دستور “Error :740” دریافت نمودم .
    لطفا بفرمائید چرا ؟ و چه باید کرد؟ با سپاس