اف تی پی یا FTP چیست؟ آموزش ساخت و نحوه کار با FTP در ویندوز

اف تی پی یا FTP چیست؟ آموزش ساخت و نحوه کار با FTP در ویندوز

امروز در انزل وب قصد داریم در مورد مقوله FTP صحبت کنیم. شما با کمک پروتکل انتقال فایل یا FTP می توانید فایل های خود را از طریق شبکه جا به جا کنید. شما با استفاده از مرورگر خود می توانید به سرور FTP وصل شوید و فایل های مورد نظرتان را دانلود و یا فایلی که روی سیستم دارید را روی سرور اف تی پی آپلود کنید. اگر علاقمند به بحث نحوه کار FTP، نحوه دسترسی به سرورهای FTP و نحوه ساخت سرور هستید پست امروز انزل وب را دنبال کنید.

آموزش راه اندازی سرور و کلاینت FTP Server با استفاده از FileZilla و CMD

What is The FTP concept? Learn how to work with (FTP) in Windows

مفهوم FTP (اف تی پی) چیست؟ FTP یک پروتکل انتقال است که برای کمک به انتقال فایل ها از یک مکان به مکان دیگر و بر روی یک شبکه طراحی شده است. FTP ها به طور گسترده برای دسترسی به محتویات سرورهای وب مورد استفاده قرار می گیرد و بسیاری از گروه های علاقمند از سرورهای FTP به عنوان روشی برای اشتراک گذاری فایل ها استفاده می کنند. شما می توانید با استفاده از مرورگر خود به یک سرور FTP وصل شوید و اگر از یک سرویس گیرنده اختصاصی FTP استفاده می کنید قابلیت های بسیار بیشتری خواهید داشت. در ادامه نحوه کار FTP، نحوه دسترسی به سرورهای FTP و نحوه ساخت سرور FTP در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و دیگر سیستم عامل ها را آموزش خواهیم داد.

FTP

تفاوت کار با سرور FTP با HTTP

FTP مخفف File Transfer Protocol و به معنای پروتکل انتقال فایل است. اف تی پی یک روش اتصال است که برای انتقال فایل ها از یک سرور از راه دور به رایانه محلی و برعکس طراحی شده است. HTTP که مخفف Hypertext Transfer Protocol است هم به شما اجازه انتقال فایل ها را می دهد اما مانند FTP قوی نیست. FTP غالبا در شرکت ها و دانشگاه ها بکار می رود و روش اصلی مدیریت سرورهای وب است.

FTP

درک بخش های سرور FTP

وقتی که شما وارد یک آدرس FTP در یک وب سایت می شوید به طور مثال ftp.anzalweb.com:21 این به این معناست که هاست شما ftp.anzalweb.com و پورت ۲۱ است. وقتی شما به یک سرور FTP وصل می شوید به هر دوی اینها نیاز خواهید داشت. اگر FTP نیاز به نام کاربری داشته باشد آدرس ممکن است به صورت username@ftp.anzalweb.com:21 نوشته شود. اما اگر نام کاربری تعریف نشده باشد شما معمولا نیاز دارید عبارت Anonymous را به عنوان نام کاربری وارد کنید. اما توجه داشته باشید هنگام اتصال به سرور FTP عمومی، ناشناس نیستید.

FTP

روش های اتصال به سرور FTP

به طور کلی سه روش برای اتصال به سرورهای FTP وجود دارد :

  • کلاینت تصویری
  • مبتنی بر مرورگر
  • از طریق خط فرمان

یک ویژوال کلاینت که بسیار قدرتمند است و برای استفاده ساده است را برای اتصال به FTP دانلود و نصب کنید. ویژوال کلاینت به شما امکان کنترل و قدرت بیشتری روی فرایند می دهد. برای اتصال به FTP از طریق مرورگر خیلی ساده آدرس FTP را در نوار آدرس وارد کنید (مثل آدرس سایت).

FTP

دانلود کلاینت اف تی پی برای اتصال به سرور FTP

برای اتصال به سرور اف تی پی، یک کلاینت FTP دانلود کنید. استفاده از کلاینت برای اتصال غالبا منجر به آپلود و دانلود سریعتر از سرور FTP می شود. کلاینت های FTP همچنین ویژگی های مفید دیگری دارد مثلا قابلیت ذخیره آدرس سرور و صف بندی فایل را دارد. کلاینت های متنوعی (هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی) وجود دارد. یکی از مشهورترین کلاینت های متن باز و رایگان FileZilla است. شما می توانید FileZilla را برای ویندوز، مک یا لینوکس دانلود کنید.

FTP

نحوه وارد کردن اطلاعات سرور FTP

بعد از اینکه کلاینت را نصب کردید شما می توانید به سرور FTP که انتخاب کردید متصل شوید. اگر از FileZilla استفاده می کنید دو گزینه مختلف برای اتصال وجود دارد:

  • Quickconnect (اتصال سریع)
  • Site Manager (مدیر سایت)

نوار Quickconnect به شما اجازه می دهد تا اطلاعات FTP را برای سرورهایی که به طور منظم استفاده نمی کنید وارد کنید. آدرس را در فیلد Host، نام کاربری خود را در فیلد Username، کلمه عبور خود را در فیلد Password و پورت سرور را در فیلد Port وارد کنید. تاریخچه Quickconnect تنها ۱۰ اتصال آخر شما را ذخیره می کند.

نوار Site Manager به شما اجازه می دهد تا چند سرور را برای استفاده های بعدی ذخیره کنید و به شما اجازه می دهد گزینه های بیشتری را برای اتصال تنظیم کنید. روی دکمه Site Manager در گوشه بالا سمت راست پنجره که زیر منوی File است کلیک کنید. روی دکمه “New Site” کلیک کنید و سپس اطلاعات سرور را در سربرگ “General” پر کنید. سربرگ Advanced به شما اجازه می دهد تا دایرکتوری پیش فرض خود را تغییر دهید و منطقه زمانی سرور را تنظیم کنید.

FTP

روش اتصال به سرور FTP

از منوی کرکره ای Manager سروری که می خواهید به آن متصل شوید را انتخاب کنید. یا اطلاعات سرور را در نوار Quickconnect وارد کنید و روی دکمه Quickconnect کلیک کنید. بعد با استفاده از اطلاعاتی که وارد کرده اید کلاینت سعی می کند به سرور متصل شود. شما می توانید جزئیات فرایند اتصال را در کادر بالای پنجره FileZilla مشاهده کنید.

FTP

بعد از اینکه وصل شدید شما می توانید درخت دایرکتوری FTP را در سمت راست پنجره مشاهده کنید. این ساختار درختی در بالای پنجره نمایش داده می شود در حالی که پایین پنجره محتوای هر پوشه را نمایش می دهد. هر بار که شما پوشه ها را تغییر می دهید یک کامنت کوچک به سرور ارسال می شود. این بدان معناست که هنگام حرکت بین پوشه ها یک تاخیر جزئی وجود دارد. شما می توانید مکان دقیق را در نواری که در سمت بالا – راست است وارد کنید. اگر برای دسترسی به دایرکتوری های خاص مجوزی ندارید، خطاهایی دریافت خواهید کرد.

FTP

در سمت چپ دو پنجره دیگر وجود دارد که شما را به پوشه های محلی هدایت خواهد کرد. در اینجا شما می توانید فایل ها را برای آپلود و یا مکان های دانلود را انتخاب کنید. شما همچنین می توانید مکان دقیق را در نوار بالا – سمت راست تایپ کنید.

FTP

نحوه دانلود و آپلود فایل از سرور FTP

در سمت راست پنجره به پوشه یا فایلی که می خواهید دانلود کنید بروید. در سمت چپ پنجره به مکانی که می خواهید فایل را ذخیره کنید بروید. فایل را کلیک کنید و از کادر پایین سمت راست به کادر پایین سمت راست بکشید. به طور اتوماتیک فایل یا پوشه شروع به انتقال می کند.

در ستون File Size شما می توانید اندازه فایل را برحسب بایت مشاهده کنید. با نگه داشتن کلید Ctrl شما می توانید به طور همزمان چند فایل را انتخاب کنید و یکباره آنها را بکشید تا انتقال پیدا کنند. شما می توانید با کلیک راست کردن روی فایل ها و انتخاب Add Files To Queue فایل ها را به صف دانلود اضافه کنید.

FTP

در سمت چپ پنجره به فایل یا پوشه ای که می خواهید آپلود کنید بروید. در سمت راست پنجره به مکانی که می خواهید فایل در آنجا آپلود شود بروید. اگر مجوز آپلود فایل در سرور FTP را داشته باشید می توانید برای شروع فایل یا پوشه را از سمت چپ به سمت راست بکشید. اکثر FTP های عمومی به کاربران ناشناس اجازه آپلود فایل ها را نمی دهند. آپلود معمولا نسبت به دانلود کمی بیشتر طول می کشد.

FTP

شما می توانید انتقال فایل ها را در کادر پایین پنجره مشاهده کنید. شما می توانید لیستی از فایل هایی که انتقال داده اید و صف شده اند را همراه با اندازه، اولویت و درصد تکمیل شان مشاهده کنید. شما می توانید از طریق سربرگ های پنجره انتقال های کامل شده و شکست خورده را مشاهده کنید.

FTP

نحوه اجرای سرور FTP

نرم افزار سرور را در کامپیوتری که می خواهید به عنوان سرور کار کند نصب کنید. اگر شما سرور را برای استفاده شخصی اجرا می کنید احتمالا می توانید از یک کامپیوتر قدیمی یدکی به عنوان سرور استفاده کنید. اگر شما سرور FTP را برای کارهای شرکت یا کارهای تیمی می خواهید تنظیم کنید احتمالا تصمیم دارید یک ماشین اختصاصی یا اتصال اینترنت قوی داشته باشید. FileZilla یک نسخه سرور متن باز رایگان است که تقریبا برای تمام برنامه های سرور FTP توصیه می شود (به جز زمانی که بالاترین درجه امنیت مورد نیاز است). اگر شما قصد دارید که سرور FTP تان ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته در دسترس باشد به یک سرویس DNS پویا احتیاج پیدا خوهاید کرد تا اطمینان حاصل کنید که مردم همیشه به آدرس صحیح سرور شما دسترسی دارند (حتی اگر آدرس IP تغییر کند).

FTP

آموزش کار با سرور FileZilla

هنگامی که شما برای اولین بار نرم افزار سرور FileZilla را باز می کنید از شما خواسته می شود به یک سرور وصل شوید. به طور پیش فرض Server Address (آدرس سرور) به ۱۲۷.۰.۰.۱ تنظیم شده است. این اعداد به کامپیوتر محلی اشاره دارد. شما نباید این تنظیمات را تغییر دهید (مگر اینکه در کامپیوتر دیگر مدیر سرور دیگری داشته باشید).

FTP

FTP به شما اجازه می دهد تا کاربری های مختلف را با مجوزهای مختلف ایجاد کنید. این کار به شما اجازه می دهد تا پوشه هایتان را فقط به افراد خاصی اختصاص دهید و فقط این کاربران بتوانند پوشه هایتان را مشاهده کنند. یا می توانید نواحی مختلفی را در سرور به تیم های مختلف اختصاص دهید. بدون مجموعه کاربران هیچ کس نمی تواند به سرور متصل شود.

در FileZilla روی منوی Edit کلیک کنید و Users را انتخاب کنید. روی دکمه Add کلیک کنید و یک نام را برای کاربر وارد کنید. اگر می خواهید برای اتصال خود کلمه عبور داشته باشید گزینه Enable Password را انتخاب کنید. این گزینه به دلایل امنیتی توصیه می شود. چند کاربر را می توان در یک گروه اختصاص داد که سفارشی سازی بیشتر مجوزها را اجازه می دهد.

FTP

تنظیم پوشه های به اشتراک گذاشته شده در Filezilla

وقتی که یک کاربر ایجاد شد شما باید پوشه هایی که کاربر به طور اتوماتیک هنگام ورود به آنها وارد می شود را تنظیم کنید. روی صفحه Shared Folders کلیک کنید. بعد روی دکمه Add کلیک کنید تا برای دایرکتوری در کامپیوتر شما جستجو شود. وقتی دایرکتوری را انتخاب می کنید، این دایرکتوری به عنوان Home Directory برای کاربر تنظیم می شود. به طور پیش فرض کاربر به تمام زیر دایرکتوری ها دسترسی خواهد داشت. با غیرفعال کردن گزینه + Subdirs این دسترسی را تغییر دهید.

اگر شما چند دایرکتوری را برای یک کاربر به اشتراک گذاشته باشید باید یک نام مستعار تنظیم کنید. این کار اجازه می دهد تا دو دایرکتوری در یک مکان برای یک کاربر نمایش داده شود. برای مثال اگر C:\Users\Pictures یک دایرکتوری اصلی باشد و شما C:\Music را می خواهید شما باید نام مستعار C:\Music را به /Music تنظیم کنید. این کار باعث می شود که پوشه /Music در Home Directory ظاهر شود که به پوشه C:\Music اشاره دارد.

FTP

نحوه تنظیم مجوز در Filezilla

در صفحه Shared Folders شما می توانید مجوزهایی که هر کاربر یا گروه برای یک پوشه خاص تنظیم کنید. به طور پیش فرض کاربران دسترسی Read دارند که به آنها اجازه دانلود پوشه های اشتراک گذاشته شده را می دهد. اگر دسترسی Write به کاربر داده شود کاربر می توانید فایل ها را در پوشه به اشتراک گذاشته شده آپلود کند. اگر مجوز Delete به کاربر داده شود کاربر می تواند هر چیزی که در پوشه به اشتراک گذاشته شده است را پاک کند.

FTP

ایجاد کاربر ناشناس برای سرور اف تی پی

اگر شما می خواهید هر کسی به سرور FTP شما وصل شود باید یک کاربر به نام Anonymous ایجاد کنید و کلمه عبور را خالی بگذارید. اطمینان حاصل کنید که کاربر ناشناس به هیچ فایل حساسی دسترسی ندارد و کاربران دیگر با کلمه عبور محافظت شده اند.

FTP

نحوه اشتراک گذاری آدرس در Filezilla Server

به طور پیش فرض سرور FTP یک بار برنامه را اجرا می کند. این بدان معناست که بعد از اینکه کاربران و مجوزها همه مرتب شدند شما می توانید اطلاعات ورود به سیستم را به اشتراک بگذارید و با افراد ارتباط برقرار کنید. اگر FTP را در خانه تان اجرا می کنید شما باید یک سرویس DNS پویا را تنظیم کنید چون احتمال زیادی وجود دارد که آدرس IP شما تغییر کند. این کار به افراد اجازه می دهد تا با استفاده از نام میزبان (به جای آدرس IP) به سرور شما متصل شوند (برای مثال ftp.anzalweb.net در مقابل ۲۴۳.۲۸۴.۱۷۲.۶۴).

FTP

اگر قصد دارید از هاست های خارجی استفاده کنید پیشنهاد می کنیم پست معرفی ۶ تا از بهترین هاست های رایگان خارجی را مطالعه بفرمایید.

آموزش کار با اف تی پی در Command Line

به یکی از ۳ روش زیر خط فرمان یا ترمینال خود را باز کنید.

  • کاربران ویندوز دکمه های ویندوز و R را فشار دهند و CMD را تایپ کنند.
  • کاربران لینوکس دکمه های CTRL+ALT+T را برای باز کردن ترمینال فشار دهند.
  • و برای باز کردن ترمینال در OS X به مسیر Applications → Utilities بروید و Terminal را انتخاب کنید.

FTP

این دستورات برای تمام کلاینت های FTP بدون در نظر گرفتن سیستم عامل یکسان است. دستور ftp ftp.anzalweb.com را تایپ کنید تا به سرور وصل شوید. بعد از اینکه اتصال برقرار شد نام کاربری درخواست خواهد شد. اگر شما به یک FTP عمومی وصل می شوید Anonymous را تایپ کنید و اینتر بزنید. در غیر این صورت نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید.

FTP

به دایرکتوری مورد نظر وارد شوید.

FTP

به حالت باینری سوئیچ کنید. به طور پیش فرض FTP در حالت اسکی متصل خواهد شد که برای انتقال فایل های متنی طراحی شده است. اگر می خواهید فایل های اجرایی یا فایل های رسانه ای یا آرشیو را دانلود یا آپلود کنید به حالت اینری سوئیچ کنید. برای این کار دستور Binary را تایپ کنید و اینتر بزنید.

FTP

اگر علاوه بر FTP به مبحث SSL علاقه مند هستید پیشنهاد می کنیم پست SSL چیست؟ معرفی ۴ سایت دریافت گواهی SSL رایگان دامنه‌های ir و.. را مطالعه بفرمایید.

نحوه دانلود و آپلود در سرور FTP با استفاده از Command Line

شما می توانید از دستور Get برای دانلود فایل از سرور از راه دور به کامپیوتر محلی تان استفاده کنید. بعد از دستور Get فایلی که می خواهید دانلود کنید را بنویسید. به عنون مثال دستور get anzalweb.jpg را برای دانلود عکس Anzalweb.jpg تایپ کنید.

FTP

برای آپلود یک فایل از کامپیوتر محلی در سرور FTP از راه دور دستور put را تایپ کنید. بعد از put نام فایلی که می خواهید آپلود کنید را وارد کنید. برای مثال با تایپ دستور put c:\documents\homemovies\anzalweb.avi شما فیلم Anzalweb.avi را در سرور FTP آپلود می کنید.

FTP

با تایپ دستور Close شما به اتصال کلاینت FTP پایان می دهید. هر گونه فایل در حال انتقال لغو خواهد شد و ارتباط قطع می شود.

FTP

در آخر پشنهاد می کنیم پست بهترین سایت ساز های حرفه ای رایگان برای کسب کار و سایت های شخصی را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد نحوه کار با FTP (اف تی پی) در Filezilla Server و Command Line را به شما آموزش دادیم. با استفاده از آموزش امروز می توانید فایل های خود را در سرور FTP آپلود و یا از سرور اف تی پی دانلود کنید. چنانچه در این زمینه تجربه ای دارید و یا نظر یا پیشنهادی دارید آن را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش کامل کار با نرم افزار FileZilla
آموزش گام به گام استفاده از نرم افزار FileZilla : مدیریت فایل های سرور

نظرات