تفاوت بین کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ در فایل های MP3 چیست

تفاوت بین کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ فایل های MP3 در چیست؟ آیا این تفاوت قابل احساس است؟

امروز در انزل وب قصد داریم در مورد تفاوت کیفیت ۱۲۸ با ۳۲۰ در فایل های MP3 صحبت کنیم. شما اگر با استفاده از هدفون یا هدست و یا حتی گوشی خود به موسیقی های ۳۲۰ و ۱۲۸ کیلو بیت در ثانیه خود گوش دهید احتمال دارد تفاوتی ما بین این دو نوع فایل درک نکنید! اما آیا واقعا تفاوتی مابین این فایل های صوتی وجود ندارد؟

فرق بین کیفیت آهنگ ۱۲۸ و ۳۲۰ : تفاوت فرمت، نحوه تست، تفاوت کیفیت و ..

What is The Difference Between 128 Kbps And 320 Kbps MP3 files

شما احتمالا قبلا واژه Bit-Rate را شنیده اید. آیا شما معنی این واژه را می دانید؟ Bit-Rate یا نرخ بیت به تعداد بیت ها یا میزان اطلاعاتی که در یک زمان خاص پردازش می شوند اشاره دارد. برای مثال شما می توانید موسیقی های ۲۵۶ کیلوبیت در ثانیه را داشته باشید. به این معناست که ۲۵۶ کیلوبایت از داده های ذخیره شده در هر ثانیه از موسیقی وجود دارد.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

هر چه میزان نرخ بیت یک آهنگ بیشتر باشد فضای بیشتری از رایانه شما را اشغال خواهد کرد. به طور کلی سی دی های صوتی فضای بسیار کمی را در بر می گیرد اما با فشرده سازی این فایل ها شما می توانید در فضای ذخیره سازی (آی پد، دراپ باکس یا هر چیز دیگری) صرفه جویی کنید. هنگام فشرده سازی فایل های صوتی با دو واژه Lossless و Lossy مواجه می شویم اما معنای این دو واژه چیست؟

تفاوت فرمت های Lossless و Lossy

هنگامی که می گوییم Lossless به این معناست که ما فایل اصلی را تغییر نداده ایم. وقتی که ما یک تراک را از سی دی روی هارد دیسک مان کپی می کنیم در واقع آن را فشرده نکرده ایم تا قسمتی از داده ها را از دست داده باشیم. این تراک ها دقیقا همان تراک های سی دی هستند. اما وقتی می گوییم Lossy به این معناست که ما داده ها را تغییر داده ایم.

برای مثال برای اینکه تراک ها فضای زیادی از هارد دیسک ما را نگیرد آنها را فشرده کرده ایم. یک آلبوم در حالت Lossless نزدیک ۳۰۰ مگابایت فضا اشغال می کنند در حالی که با فرمت Lossy حدود ۱۰۰ مگابایت فضا اشغال می شود. بنابراین از فرمت های Lossy برای دانلود و آپلود سریعتر و صرفه جویی در هارد استفاده می شود.

موضوع این است که هنگام فشرده سازی فایل ها قسمتی از اطلاعات حذف می شوند. درست مانند زمانی که شما یک تصویر PNG را به JPEG تبدیل می کنید فضای کمتری از هارد شما ذخیره می شود اما وضوح و کیفیت تصویر کاهش پیدا می کند. برای اینکه تفاوت را دقیق تر ببینید می توانید به گوش و بینی روباه تصویر زیر نگاه کنید.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

این حالت در مورد فایل های صوتی هم صادق است. به طور مثال ۱۲۸ Kbps فضای کمتری را اشغال می کند اما نسبت به فایل های ۳۲۰ Kbps کیفیت کمتری دارد. اگر قصد کاهش حجم فایل های صوتی خود را دارید پیشنهاد می کنیم از ۱۰ روش سریع کاهش حجم فایل های صوتی به صورت آنلاین و در کامپیوتر استفاده کنید.

تست شنیداری کیفیت فایل های ام پی تری ۳۲۰ به ۱۲۸

برای درک تفاوت فایل های صوتی ۳۲۰ و ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه پیشنهاد می کنیم از سایت mp3ornot استفاده کنید. نحوه استفاده از سایت بسیار ساده است. در قسمت Clip A فایل را پخش کنید. در قسمت Clip B فایل را پخش کنید. حالا در قسمت سوم می توانید حدس بزنید که کدام یک از فایل های پخش شده ۱۲۸ یا ۳۲۰Kbps است؟

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

اگر شما فایل های موسیقی خود را با هدست، هدفون خود گوش دهید نمی توانید به تفاوت کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ پی ببرید. درک تفاوت کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ بسیار مشکل است. قبلا در انزل وب در مورد ۶ روش ویرایش و برش آهنگ اندروید برای ضبط، میکس و ساخت زنگ گوشی صحبت کردیم، در ادامه ما سعی کردیم به صورت جزی تر به بیان تفاوت کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰ بپردازیم تا این مقوله برای شما کاربران گرامی قابل درک باشد. برای تبدیل فیلم به صوت پیشنهاد می کنیم پست ۸ روش متنوع تبدیل ویدیو و فیلم به آهنگ MP3 در اندروید و تلگرام را مطالعه بفرمایید.

تفاوت کیفیت آهنگ ۱۲۸ با ۳۲۰

به طور خلاصه فایل های MP3 که ۱۲۸ Kbps (کیلو بیت در ثانیه) هستند اندازه کمتری نسبت به فایل های ام پی تری ۳۲۰ Kbps دارند. چون که فرکانس های بالاتر از ۱۶ KHZ (کیلوهرتز) را حذف خواهند کرد و دارای قابلیت فشرده سازی کمتری هستند.

به طور کلی هر دو مورد مقداری از شکل موج اصلی را از دست خواهند داد و نرخ بیت که با Kbps (مخفف Kilo Bits Per Second) نمایش داده می شود و معیاری برای سنجش کیفیت است در آن ها کمتر است. شما می توانید این مورد را با فشرده سازی یک عکس با فرمت فایل JPEG مقایسه کنید. فایل هایی که کیفیت کمتری دارند دارای اندازه فایل کوچکتری دارند و بیشتر پیکسل پیکسل می شوند.

پیشنهاد می کنیم برای اجرای همزمان چند پنجره در ویندوز پست آموزش پخش و اجرای همزمان چند پنجره و فایل مدیا پلیر در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷  را مطالعه بفرمایید.

فرمت فشرده سازی MP3

فرمت MP3 (با استفاده از یک طرح رمزگذاری فشرده سازی هوشمند و حذف فرکانس هایی که کمتر شنیده می شوند) حجم فایل اصلی را کاهش می دهد. اگر ما به نمودار زیر نگاه کنیم می توانیم ببینیم که بلندی صدا در یک فرکانس خاص باید چقدر باشد تا بتوان آن را به عنوان یک صدا درک کرد. به عنوان مثال یک فرکانس ۳۰ هرتزی در ۱۰۰ دسی بل به اندازه یک فرکانس ۱۰۰۰ هرتزی در ۶۰ دسی بل یا ۳۰۰۰ هرتز در ۵۳ دسی بل درک خواهد شد.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

در انتهای این نمودار می توانید ببینید که فرکانس های بالاتر برای درک شدن نیاز به بلندی صدا دارند. علاوه براین این واقعیت را مد نظر داشته باشید که با افزایش سن شنوایی افراد ضعیف خواهد شد و توانایی فرد برای شنیدن فرکانس های بالاتر ضعیف تر خواهد شد.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

بنابراین برای طراحی یک روش که فشرده سازی کمتری دارد این منطقی نیست که تمام فرکانس های بالاتر را حذف کنیم. مخصوصا اگر ما فرض کنیم که اکثر موسیقی ها در منطقه زیر ۱۶ کیلوهرتز هستند و دارای بلندی صدای متوسط هستند.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

اگر قصد دارید به کتاب های صوتی برای خود دانلود کنید پیشنهاد می کنیم پست معرفی بهترین و بزرگترین سایت های دانلود رایگان کتاب صوتی فارسی را مطالعه بفرمایید.

فرق کیفیت فایل های صوتی ۱۲۸ و ۳۲۰

برای اینکه تاثیر واقعی فشرده سازی های مختلف MP3 و تفاوت فایل های صوتی ۱۲۸ و ۳۲۰ را نشان دهیم برخی از فایل های صوتی را ایجاد کردیم. ابتدا به نویز White نگاه کنید. این نویز صداهای تصادفی خالصی هستند که دارای توزیع صاف در تمام فرکانس ها هستند. این بدان معناست که هر فرکانس بلندی صدای یکسانی دارد. قبل از فشرده سازی، توزیع فرکانس به صورت زیر است:

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

بعد از اینکه شکل موج را با LAME MP3 Encoder فشرده کردیم و آن را داخل Audacity لود کردیم، می توانیم تاثیر آن را روی توزیع فرکانس ها مشاهده کنیم. توجه داشته باشید که اختلاف فرکانس ۱۹ کیلوهرتز برای نرخ بیت ۱۲۸Kbps و ۲۰ کیلوهرتز برای ۳۲۰Kbps است.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

توزیع اولیه فرکانس ها بعد از تولید و ترکیب امواج سینوسی خالص به صورت زیر است:

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

با فشرده سازی فایل به MP3 و با استفاده از همان رمزگذار و تنظیمات، توزیع ها بسیار تغییر می کنند که در نمودار زیر نشان داده شده است. تفاوت در برش هم طور واضح نشان داده شده است همچنین کیفیت صدا در دامنه های بالاتر نمایش داده شده است. یکی از تفاوت های ۱۲۸ Kbps و ۳۲۰ Kbps در نرخ سیگنال به نویز است که همانطور که می بینید این نرخ در ۱۲۸ Kbps نسبتا بدتر است.

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

این کاهش نرخ سیگنال به نویز با کاهش نرخ بیت به طور افزایشی بدتر می شود و دلیل اصلی آن تفاوت در ۱۲۸ Kbps و ۳۲۰ Kbps است. علاوه بر فشرده سازی در دامنه فرکانس، مصنوعات نیز می توانند در دامنه زمان نشان داده شوند. به طور مثال اگر ما یک صدای تیک تیک مصنوعی ایجاد کنیم یک تیک می تواند به صورت زیر باشد:

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

اما اگر ما با استفاده از فرمت MP3 این صدا را فشرده می کنیم موارد زیر اتفاق می افتد:

تفاوت کیفیت 128 با 320 در فایل های MP3

در اینجا شما به طور واضح می بینید که نسخه ۱۲۸ Kbps به طور قابل توجهی اکوهای قبل و بعد را حذف کرده است در حالی که در ۳۲۰ Kbps این طور نیست. این اکوهای حذف شده تاثیر زیادی در صدا دارند و باعث می شوند که صدا به طور واضح شنیده نشوند. اگر می خواهید فرمت فایل خود را شناسایی کنید پیشنهاد می کنیم پست ۸ روش شناسایی فایل های با فرمت ناشناخته را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم تفاوت فایل های ۳۲۰ و ۱۲۸ را به شما آموزش دهیم. امیدواریم با کمک آموزش امروز انزل وب به این تفاوت پی برده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • افشین says:

    توصیح سردرگم بود۱۲۸ خوبه یا۳۲۰

  • طاهر says:

    والله توی نظرات فهمیدم چی به چه ۳۲۰ کیفیت ولی حجم بیشتر نسبت به ۱۲۸

    خلاصه داستان …. در کل ممنون از دوستانی که نظر دادن و متوجه موضوع شدیم

  • dorsa says:

    سلام و وقت بخیر
    خیلی خلاصه اگه کسی حجم واسش مهم نیست و موزیک با صدای بلندی میخواد که رو کیفیت موسیقیش تاثیر نزاره دانلود با کیفیت ۳۲۰ بهتره
    در کل این تفاوت با گوش منو شما خیلی محسوس نیس

    • یه نفر says:

      من همیشه با کیفیت ۳۲۰ دانلود میکردم که خب حجم بیشتری هم دارا هستن .الان ۳ گیگ موسیقی داخل حافظه گوشیم هست و فضای زیادی اشغال کرده !به نظرم این دوتا کیفیت تفاوت زیادی با هم ندارند

  • saman says:

    اسمش هیت نیست دوستان، انتقاده
    و به جاس!
    حقیقت اینه که مخاطب یه جواب کلی و توضیح مختصر میخاد
    نمیخایم مقاله بنویسیم درموردش!
    بهتر بود اول کلی توضیح میدادین و در ادامه برا کسایی که تخصصی میخان بدونن مطلبو میذاشتین

  • علیرضا says:

    توضیح عالی بود✌️
    مخصوصا با استفاده از tuning curve خیلی خوب مطلب جا میوفته
    ادمین کارت درسته

  • MOHAMAD NORI says:

    صد صفحه دیگه ام میخوندم متوجه نمیشدیم، فقط ده مرتبه تکرار کردین کیفیت(۱۲۸)حجم کمتری از (۳۲۰)دارد.

  • علی says:

    عالی بودش ممنونم من تا این موضوع برعکس متوجه شده بودم الان کانلا روشن شدم

  • سپهری says:

    قبلنا تو هر مطلبی معمولاً دوتا لینک (در ابتدا و انتهای اون موضوع ) داشتید که دقیقا به مبحث مرتبط بود و به خواننده کمک می‌کرد که مطلبو بهتر متوجه بشه ، اما الان تو هر مطلبی صدتا لینک وجود داره که نه تنها هیچ کمکی نمی‌کنه که حتی باعث گیج شدن میشه! . یعنی قشنگ میشه حس کرد که با گفتن چیزای بی‌مورد ، فقط سعی دارید آدمو به یه صفحه دیگه منتقل کنید برای بالابردن آمار بازدید!!!!
    من قبلنا کامل مطالب رو می‌خوندم اما الان حس می‌کنم برای مخاطب ارزش قائل نیستید. خدا شاهده همون اوائل مطلب وقتی دیدم فقط هی نوشتید « قبلا راجع به این ….. قبلا راجع به اون! و ….» و بعدم فقط لینک گذاشتید ، از خوندن مطالب صرف نظر کردم!!!
    وچون قبلنا از مخاطبان سایت شما بودم حس کردم وظیفه دارم بهتون بگم و فقط اینو نوشتم که بگم با ادامه این روند مخاطبین همیشگی خودتونو از دست می‌دید.

    • Sara says:

      سلام.افتضاح توضیح داده بودید اصلا متوجه نشدم :/
      ربطی هم به سواد نداره خیلی تخصصی توضیح دادید بهتر بود اول ساده بیان میکردید بعد انقدر تخصصی میگفتید نتیجه گیری کلی هم نداشت

  • محمد says:

    شرمنده؛ ولی خیلی بد و ضعیف توضیح دادید.
    اینجور مطالبو که مردم فقط به صورت سوال لحظه ای برشون پیش میاد و میخوان سریع ببینن رو بهتره در ابتدا خلاصه یا چکیده ای بگید و سپس تشریح کنید.
    تنها سوال من این بود که آیا رو باند ماشین که با صدای بلند گوش می دیم آهنگ ۱۲۸ و ۳۲۰ فرق داره؟
    ولی متاسفانه اصلا به پاسخ سوالم نرسیدم.

    • Amir says:

      اول اینکه از سایت خوب انزل وب تشکر میکنم به خاطر مطالب کامل و دقیقتون. ثانیا” در پاسخ به نظر محمد باید بگم شما هنوزبه اسپیکر ماشین میگین باند !!! (تازه باید هدیونیت و نوع خروجی سیستم امپدانس میزان نویز و سیگنال به نویز مشخص بشود تا متوجه فرق بشی) انتظاری ازتون نمیره بد متوجه مطلب بشین.مطلب تخصصیه و هرکسی خارج از سطح سواد و معلوماتش میتونه نخونه و بره تو ویکیپدیا سرچ کنه.

      • حسین says:

        سلام خیلی عالی بود دستتون درد نکنه
        توضیحات عالی بود
        من به بطور کلی فایل های صوتی رو با پسوند flac گوش میدم
        یک موزیک با پسوند mp3 که تقریبا حجمش ۳ تا ۵ مگ میشه ، با پسوند flac راحت ۲پ۳۰ مگ میره
        به طور مثال با ۲۰ تا موزیک با پسوند flac یک سی دی به راحتی پر میشه !
        البته این قسمت از مقاله تون عالی بود : اگر با هدفون یا هدست موسیقی گوش میدید ….
        واقعیت اینه فایل های با کیفیت بالا رو فقط باید با استریو گوش داد مثلا سونی w5 که قیمت مناسبی هم داره . جز این باشه خیلی تفاوتی ایجاد نمیکنه چون خود پخش کننده هم یک سری محدودیت ها داره
        من به دنبال بالاترین نرخ بیت mp3 می گشتم تا یکسری از موزیک هامو کانورت کنم تا در ماشین هم بتونم استفاده کنم ، که به مقاله شما رسیدم
        بسیار بسیار ممنونم . عالی بود
        بسیار بسیار از شما متشکرم کامل توضیح داده بودید .

        • آریا says:

          سلام ممنون ازراهنماییتون توضیحات بیشتر درمورد حجم وفضا بودمن خودم حس میکنم کیفیت ۳۲۰واضح تره شایدم اشتباه میکنم درکل مشکل فضای ذخیره ندارم ولی اگه ازلحاظ تخصصی مطمعن شم ۱۲۸بهتره پس ممبعدباکیف ۱۲۸دان میکنم پس خواهشا دریک کلام کدوم بهتره ؟

      • رضا says:

        واقعا توضیحش ضعیف بود. فاز تو رو هم درک نمیکنم اسکل…

      • Amir arani says:

        واقعا کامل بود و صحیح،نمیدونم این موج هیت مردم تو کامنتا کی میخواد تموم شه

    • مهدی says:

      بزار واضح تر بگم شما تفاوت کیفیت دوتا ویدیو ۷۲۰ و ۴۸۰ رو کاملا درک میکنید حالا تو موسیقی هم همینطوره و خوب به طبع کیفیت ۳۲۰ بیشتره ولی اینجا ملاک های دیگه ای هم هست مثل پخش خودرو و وجود امپلی و نوع باند اگه ساده تر بگم با یه پخش معمولی و باند معمولی تو صدای متوسط رو ب بالا متوجه کیفیت این دو میشد البته که کمی باید با دقت گوش کنی