آشنایی با کارکرد و تفاوت محافظ صفحه گلس 2d ، 3d و 4d گوشی آیفون و ..

آشنایی با کارکرد و تفاوت محافظ صفحه گلس ۲D ، ۳D و ۴D گوشی

اگر شما به تازگی یک گوشی تلفن همراه زیبا خریده باشید، قطعا دوست دارید در کنار حفظ زیبایی این گوشی، از آن محافظت کنید و به دنبال راهکار هستید. استفاده از محافظ صفحه نمایش موبایل یکی از این راهکار ها می باشد. اما محافظ صفحه گوشی نیز انواعی دارد. برای آشنایی با انواع گلس گوشی، مانند گلس دو بعدی و گلس سه بعدی، در این مطلب انزل وب با ما همراه شوید.

معرفی انواع گلس گوشی، تفاوت برچسب و گلس محافظ صفحه نمایش موبایل

What is The Difference Between a Tempered Glass Protector And a Normal Screen Guard?

فرض کنید یک گوشی بسیار زیبا و گران قیمت خریده اید. بعد از چند هفته استفاده ناگهان گوشی از دست شما رها شده و به زمین اصابت می کند. سریع گوشی را بر می دارید و آن را چک می کنید اما می بینید که صفحه نمایش آن آسیب دیده است. قطعا بسیار ناراحت خواهید شد. بخصوص اگر گوشی شما برند مخصوص اپل باشد که به نوعی برای همه ما محبوب است. بهترین گلس برای آیفون، Super Tough 9H Tempered می باشد. توصیه می شود از این گلس استفاده کنید.

یک گلس خوب باید دارای ویژگی های زیر باشد:

۱- کاملا شفاف باشد.

۲- نور صفحه نمایش را به خوبی انتقال دهد و وضوح صفحه نمایش را بهم نزند.

۳- نور محیط اطراف را منعکس نکند، زیرا انعکاس نور در مشاهده صفحه نمایش مشکل ایجاد می کند.

۴- در مقابل ضربات مقاوم باشد و از آسیب رسیدن به صفحه نمایش گوشی جلوگیری کند.

محافظ صفحه گوشی

محافظ صفحه گوشی از نوع ۲D

محافظ های صفحه نمایش به سه دسته طبقه بندی می شوند. دسته اول گلس های ۲D هستند. گلس های ۲D یا گلس دوبعدی، گلس های مسطحی هستند که تمام صفحه نمایش را به خوبی پوشش می دهند. این گلس ها کاملا صاف هستند و مانند بقیه انواع گلس ها هیچ گونه انحنایی بر روی آن ها مشاهده نمی شود. از جمله گوشی هایی که برای آنها از گلس های ۲D استفاده می شود می توان به iPhone 5 و Samsung S5 اشاره کرد.

محافظ صفحه نمایش موبایل از نوع ۲.۵D

دسته دوم گلس ها، گلس های ۲.۵D نامیده می شوند. این گلس ها نیز همانند گلس های ۲D مسطح هستند و تنها تفاوتشان با دسته اول وجود انحنا در لبه های گلس است که این انحنا می تواند باعث تضعیف حفاظت از لبه های گوشی شود. امروزه استفاده از این نوع گلس ها بسیار رواج یافته است و در همه جا می توانید آنها را پیدا بکنید. شایان ذکر است که اصطلاح ۲.۵D، یک اصطلاح عمومی در صنعت موبایل است و هیچگونه استاندارد فنی در این زمینه وجود ندارد. قطعا هزینه تولید این نوع گلس به خاطر انحنایی که در آن وجود دارد بیشتر بوده و متعاقبا گران تر خواهد بود. از جمله گوشی هایی که برای آنها از گلس های ۲D استفاده می شود می توان به آیفون ۶ ( iPhone 6) و سامسونگ گلکسی اس ۶ ( Samsung S6) اشاره کرد.

گلس سه بعدی چیست؟

بر خلاف دو دسته قبل گلس های از نوع ۳D (گلس سه بعدی) سطح کاملا مسطحی نداشته و انحنای زیادی دارند. این انحنا در لبه های گلس به ۴۵ درجه می رسد. با توجه به انحنای زیادی که در این نوع گلس وجود دارد، هزینه تولید آن تقریبا ۳ الی ۴ برابر گلس های ۳D است. گلس های ۳D به خاطر انحنای زیاد اغلب نمی توانند به خوبی از عهده نقش حفاظتی خود برآیند و بیشتر جنبه زیبایی در آنها در نظر گرفته شده است.

اگر از گلس های ۳D نمایش به جهت ضخامت آنها استفاده نمی کنید، می توانید از محافظ صفحه نمایش های پلاستیکی جهت پوشش و حفاظت صفحه نمایش های نوع ۲.۵D و ۳D استفاده کنید که به اختصار به این نوع از محافظ ها TPU گفته می شود.

چند توصیه درباره خرید محافظ صفحه نمایش موبایل ضد ضربه

اکنون که با انواع محافظ صفحه گوشی آشنا شدید، در خرید آن لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید.

۱- تا حد امکان از خرید گلس های ۳D اجتناب کنید، زیرا همان طور که گفته شد برخلاف قیمت بالایی که دارند به خوبی از عهده نقش حفاظتی خود بر نمی آیند.

۲- همان طور که اشاره شد اغلب گلس ها به خوبی از سطح صفحه نمایش حفاظت می کنند اما ضعف بیشتر آنها در حفاظت از لبه ها است. بنابراین پیشنهاد می شود برای حفاظت از تلفن همراه خود فقط به خرید یک گلس بسنده نکنید و یک محافظ لبه ها و اطراف گوشی تهیه کنید. جنس این نوع محافظ و میزان فضایی که پوشش می دهد بسیار مهم است. برای اینکه این نکته را به خوبی درک کنید به تصویر زیر با دقت نگاه کنید.

محافظ صفحه نمایش موبایل ضد ضربه

بررسی انواع محافظ صفحه نمایش از لحاظ جنس و کیفیت

خالی از لطف نخواهد بود اگر اشاره ای هم به انواع گلس ها به لحاظ جنس و کیفیت داشته باشیم. در حال حاضر ۳ نوع گلس داریم.

۱- محافظ صفحه نمایش PET: در گلس های PET از ساختار پلی استر همراه با یک پوشش مات مقاوم در برابر خراشیدگی در یک سمت و یک لایه چسب سیلیکونی در سوی دیگر ساخته شده اند. معمولا این نوع گلس ها از صفحه نمایش تنها در برابر خراشیدگی های ناشی از ناخن، سکه، کلید و وسایلی که معمولا در جیب یک فرد قرار دارند، محافظت می کنند.

۲- محافظ صفحه نمایش از نوع شیشه حرارت دیده (TG): محافظ صفحه نمایش شیشه­ ای حرارت دیده (TG) نه تنها باعث کاهش کیفیت تصویر نمی­ شود بلکه انتقال دهنده مطلوب نور نمایشگر دستگاه شما بوده و دارای خاصیت ضد بازتاب و کاهش دهنده بازتاب های خیره کننده نیز می­ باشد. لایه همان چربی گیر که وظیفه کاهش اثر انگشت باقیمانده را بر عهده دارد بر روی این نوع محافظ بکار گرفته شده است. همچنین این لایه حس حرکت روان انگشت بر روی شیشه واقعی را به کاربر القاء می­کند.

۳- محافظ صفحه نمایش TPU: این نوع محافظ که از ترمو پلاستیک پلی اورتان ساخته می شود و در بازار ایران زیاد به کار برده نمی شود. معمولا این نوع گلس ها مقاوم اما نرم می باشند.

اکنون که با انواع گلس ها آشنا شدید ممکن است بخواهید پس از خرید گلس، خودتان آن را برروی گوشی نصب کنید. بنابراین در مورد نحوه نصب و چسباندن گلس و محافظ صفحه گوشی بدون حباب بهتر است که اطلاعاتی داشته باشید. رفع خط و خش صفحه نمایش و بدنه گوشی نیز شاید دغدغه افراد زیادی باشد که این مورد هم به نوبه ی خود راه حلی دارد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

نظر شما در مورد تفاوت برچسب و گلس گوشی بخصوص گلس هایی که در بازار ایران وجود دارند چیست؟ آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ نظرات خود را در قسمت نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات