آموزش کامل تصویری نحوه آپدیت ویندوز قدیمی 7، 8، 8.1 و.. به ویندوز 10

آموزش کامل تصویری نحوه آپدیت ویندوز قدیمی ۷، ۸، ۸.۱ و.. به ویندوز ۱۰

پس از مدت ها بالاخره شرکت مایکروسافت نسخه جدیدی به همراه آپدیت و ویژگی های جدید از سیستم عامل ویندوز را منتشر کرده است. ویندوز ۱۰ نسبت به نسخه های پیشین ویندوز، تغییرات زیادی به خود دیده است. نسخه جدید ویندوز به صورت رایگان منتشر شده است و کاربران نسخه های پیشین حتی آنان که از نسخه کرک شده استفاده می کنند می توانند ویندوز سیستم خود را بروزرسانی کنند. با انزل وب همراه باشید تا به شما نحوه انجام این کار را به صورت تصویری نشان دهیم.

نحوه آپدیت ویندوز اورجینال و کرک شده به ویندوز ۱۰

How to Upgrade Old Windows to Windows 10

شرکت مایکروسافت تصمیم گرفته است اجازه دهد همه کاربران ویندوز های قبل به راحتی بتوانند به ویندوز ۱۰ مهاجرت کنند. ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۱۶ به صورت رایگان عرضه می شد. اما نگران نباشید امروز می خواهیم شما را با انواع روش های آپدیت رایگان آشنا کنیم. شرکت مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۰ را اعلام کرده است. اگر سیستم شما حداقل مشخصات مورد نیاز را دارد پیشنهاد می کنیم حتما به ویندوز جدید مهاجرت کنید. حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب باید شامل پردازنده ۱ گیگاهرتز، یک گیگ رم برای سیستم ۳۲ بیت و دو گیگابایت برای ۶۴ بیت، حداقل ۱۶ گیگ فضای خالی در حافظه و وجود DirectX9 باشد. برای مهاجرت به ویندوز ۱۰ در ادامه با ما همراه باشید.

مهاجرت به ویندوز 10

آموزش طریقه آپدیت ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰

بین آپدیت و آپگریت تفاوت زیادی وجود دارد. زمانی که شما میخواهید سیستم خود را آپگریت کنید به این معناست که می توانید تنظیمات، اکثر نرم افزارها و.. را به ویندوز جدید منتقل کنید. اما آپدیت به این صورت است که شما به طور کامل ویندوز جدید نصب می کنید و تنظیمات و نرم افزار هایی که در سیستم قبل داشتید پاک خواهند شد و به اصطلاح ویندوز جدید شما خام خواهد بود. پس از نصب ویندوز جدید می توانید فایل های خود را به صورت دستی به آن منتقل کنید.

اگر هنگام دانلود آپدیت ویندوز به مشکل برخورد کردید، ۹ روش حل مشکل گیر کردن دانلود آپدیت ویندوز را مطالعه کنید.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

زمانی که ویندوز ۱۰ معرفی شد کاربران می توانستند به طور رایگان به این نسخه از ویندوز مهاجرت کنند اما اگر حالا می خواهید به ویندوز ۱۰ آپدیت کنید باید کد آن را از وب سایت مایکروسافت یا فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری کنید. حال به نحوه آپدیت ویندوز ۷ یا هشت به ویندوز ۱۰ بپردازیم.

همانند تصویر زیر از وب سایت مایکروسافت Download Tool را دانلود کرده تا بتوانید با آن ویندوز ۱۰ را نصب کنید. پس از پایان دانلود فایل اجرایی را باز کنید و مراحل را به صورت زیر طی کنید.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

مجوزات لایسنس را قبول کنید سپس از مانند تصویر زیر از شما سوال می شود که آیا میخواهید مستقیما آپدیت کنید یا می خواهید یک فایل نصبی ویندوز داشته باشید. در این مرحله فعلا با زدن گزینه دوم و Next به مرحله بعدی بروید.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

دانلود ویندوز ۱۰ آغاز خواهد شد. مدت زمان دانلود به سرعت اینترنت شما بستگی دارد. فایل دانلود حدود ۳.۵ گیگابایت حجم دارد. پس از دانلود، نرم افزار آپدیت های جدید را نیز بررسی خواهد کرد و آن ها را نیز برای شما دانلود می کند. در پایان کار ابزار آپگریت مایکروسافت شما را برای نصب ویندوز جدید راهنمایی می کند که این کار ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

توجه داشته باشید که نمی توان از ویندوز Xp یا ویستا مستقیما به ویندوز ۱۰ آپدیت کرد. برای این کار باید ویندوز جدید را به صورت خام نصب و جایگزین ورژن های قبلی کنید. پس از آن که نرم افزار ویندوز ۱۰ را دانلود کرد، سیستم شما را برای پشتیبانی از ویندوز جدید بررسی می کند. اگر شرایط مهیا بود پیغام Ready to Install را مشاهده خواهید کرد. در این مرحله می توانید انتخاب کنید که کدام فایل ها و تنظیمات را برای نسخه جدید ذخیره کند. برای این کار بر روی Change What to Keep کلیک کنید. اگر با پیغام What Needs Your Attention مواجه شدید به این معناست که اخطاری در نصب ویندوز به وجود آمده است که باید آن را رفع کنید. نرم افزار برای هر اخطار توضیحات کاملی به شما ارائه خواهد داد.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

در بیشتر اوقات در این مرحله دیگر نیازی به حضور کاربر نیست و سیستم مراحل نصب را اتوماتیک ادامه می دهد. سیستم شما احتمالا یکی دوبار ریستارت می شود و نهایتا شما باید چند سوال در مورد اکانت مایکروسافت یا حریم خصوصی را بگذرانید. تنها سعی کنید هر صفحه ای که باز می شود را به دقت مطالعه کنید و سپس به مرحله بعدی بروید. اگر می خواهید ویندوز با تنظیمات پیش فرض نصب شود تنها Express Settings را بزنید. زمانی که ویندوز ۱۰ به طور کامل نصب شد، وقت آن رسیده است که فایل های باقیمانده ویندوز قبل را از سیستم خود پاک کنید (نگران نباشید این فایل ها مهم نیستند). می توانید برای این کار از Windows Cleanup استفاده کنید. اگر فایل های ویندوز قبلی را پاک نکنید، آنها پس از یک ماه به طور اتوماتیک پاک خواهند شد. این مدت زمانی است که شما ویندوز جدید را تست کنید و اگر از آن راضی نبودید بتوانید به ویندوز قبلی خود بازگردید.

ممکن است پس از نصب ویندوز جدید با اطلاعیه های آپدیت مجدد مواجه شوید، برای حل این مشکل پیشنهاد می کنیم پست مربوط به چگونگی جلوگیری از دانلود و نصب مجدد آپدیت های تکراری ویندوز را از دست ندهید.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

نحوه آپدیت ویندوز ۸ قدیمی به ویندوز ۱۰ جدید

همانطور که در مرحله قبل از ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ آپدیت کردیم، از ویندوز نسخه اروجینال ۸ و ۸.۱ نیز می توان به راحتی به ویندوز ۱۰ مهاجرت کرد. قبل از آغاز این کار مطمئن شوید که لوازم جانبی مانند پرینتر که هم اکنون به سیستم شما متصل هستند با نسخه جدید ویندوز نیز کار خواهند کرد. برای اطمینان از این قضیه باید ببینید این دستگاه ها برای ویندوز ۱۰ درایور دارند یا خیر. البته بسیاری از سخت افزار ها از ویندوز جدید پشتیبانی می کنند اما اگر دستگاه های جانبی شما بسیار قدیمی هستند حتما از وب سایت شرکت سازنده آن ها در مورد پشتیبانی ویندوز ۱۰ اطلاعاتی تهیه کنید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

پس از بررسی تمام این موارد حال می توانید در ویندوز ۸ به راحتی به ویندوز ۱۰ ارتقا دهید. برای انجام این کار از طریق Control Panel به بخش Windows Update بروید. البته اگر سیستم بررسی آپدیت ویندوز خود را غیر فعال نکرده باشید قطعا بارها با پیغام بروزرسانی سیستم عامل مواجه شده اید. شرکت مایکروسافت همیشه برای ویندوز ۸ و ۸.۱ آپدیت جدید ارسال می کند تا مطمئن شود سیستم برای دریافت و نصب ویندوز ۱۰ آمادگی لازم را دارد. برای آپگریت سیستم شما باید تمام آپدیت های قبل از ویندوز ۱۰ را دریافت و نصب نماید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

حال که سیستم شما برای آپدیت آماده است شما باید انتخاب کنید که آیا میخواهید سیستم خود را از همین ویندوز به ویندوز جدیدتر آپدیت کنید یا می خواهید ویندوز جدید را به صورت خام بر روی سیستم خود نصب کنید؟ اگر از یک متخصص IT در این مورد سوال کنید خواهد گفت که آپدیت کردن سیستم همیشه موجب برهم خوردن تنظیمات و نصب نشدن کامل ویندوز و بسیار مشکلات دیگر می شود و این روش در بین کاربران بسیار بدنام شده است. اما ویندوز ۱۰ ثابت کرد که در این قضیه یک استثنا محسوب می شود و کاربر با خیالی راحت می تواند ویندوز خود را آپدیت کند. ما در این پست سعی میکنیم هر دو روش را برای شما توضیح بدهیم.

ممکن است هنگام نصب ویندوز با ارور های پاتیشن بندی مواجه شوید، برای حل این مشکل پست مربوط به ۴ روش رفع مشکل ارور GPT پارتیشن را نیز مطالعه کنید.

ابتدا شما باید نرم افزار Windows 10 Media Creation Tool را دانلود و اجرا کنید تا به کمک آن بتوانید ویندوز ۱۰ اورجینال را دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید. پس از دانلود نرم افزار آن را اجرا کنید و در مرحله اول گزینه دوم یعنی Create Installation Media را پر رنگ کرده و Next را بزنید. این گزینه به این معنی است که نرم افزار فایل نصبی ویندوز ۱۰ را دانلود کند و به صورت مستقیم به سراغ نصب آن نرود. با این کار میتوانید از این فایل برای نصب ویندوز ۱۰ در سایر سیستم ها نیز استفاده کنید.

مهاجرت از ویندوز 7 به ویندوز 10

در مرحله بعدی باید زبان سیستم، نوع ویندوز و معماری آن (۳۲ بیت یا ۶۴ بیت) را انتخاب کنید و نرم افزار از شما می خواهد که یک فلش برای دانلود فایل نصبی ویندوز به سیستم وصل کنید. همچنین می توانید  فایل iSO ویندوز را دانلود کنید تا بتوانید آن را روی یک DVD رایت کرده و از آن برای نصب ویندوز استفاده کنید. دقت کنید که فلشی که به سیستم وصل می کنید فرمت شده و اطلاعات قبلی آن پاک می شود. حال که فلش آماده شده است، نرم افزار نصب را اجرا کنید و انتخاب کنید که می خواهید همراه با ویندوز آخرین آپدیت ها نیز دانلود و نصب شود یا خیر. اگر تا به حال با فلش ویندوز نصب نکرده اید، آموزش تصویری نصب ویندوز با فلش را از دست ندهید. پس از آن شرایط و مقررات را قبول کنید و Next را بزنید تا به صفحه ای مانند تصویر زیر برسید. در این بخش شما می توانید انتخاب کنید که چه از روشی برای نصب ویندوز ۱۰ می خواهید استفاده کنید. آیا ویندوز به صورت خام و تازه نصب شود و یا می خواهید تنظیمات و فایل های ویندوز قبلی باقی بمانند و تنها آپدیت کنید؟ اگر می خواهید اطلاعات ویندوز قبلی یا اطلاعات شخصی خود (که در درایوی که ویندوز در آن نصب است، دارید) را نگاه دارید می توانید گزینه های اول و یا دوم را تیک دار کنید. اما برای نصب جدید ویندوز ۱۰ از گزینه آخر استفاده کنید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

نصب ویندوز به صورت خام: برای این کار در قسمت قبل Keep Nothing را تیک زده و Next کنید. پس از آن سیستم شما ریبوت شده و مراحل نصب بالا می آید. در ابتدا شما باید تنظیمات مربوط به کورتانا، دستیار صوتی ویندوز ۱۰، را انجام دهید. در قسمت بعدی شما باید بحث مربوط به حریم خصوصی و اینکه با چه نوع اکانتی می خواهید ویندوز را نصب کنید، تنظیم کنید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

علی رغم اینکه مایکروسافت بسیار تلاش می کند تا کاربران را برای ساخت اکانت این شرکت مجاب کند، شما هیچ اصراری برای انجام این کار ندارید و می توانید با زدن Local Account در پایین سمت چپ تصویر ادامه دهید. حتی زمانی که می خواهید از اکانت آفلاین استفاده کنید، مایکروسافت تلاش می کند شما را به ساخت اکانت آنلاین تشویق کند اما پیشنهاد می کنیم این کار را انجام ندهید!

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

آپدیت از ویندوز قبلی با نگه داشتن فایل های گذشته: تقریبا تمام مراحل نصب ویندوز خام و آپدیت مستقیم از ویندوز قبلی به یک شکل هستند با این تفاوت که پس از اتمام نصب هنگام ورود می توانید با رمز گذشته خود وارد شوید و یا یک کاربر جدید برای سیستم تعریف کنید. حتی در این روش نصب نیز برخی کارهای روش قبلی را باید تکرار کنید برای مثال باید حریم خصوصی را مطالعه و تایید کنید و یا کورتانا را فعال و غیر فعال کنید. اما یک گزینه مناسب در این حالت این است که ویندوز یک قابلیت به شما می دهد که می توانید به کمک آن تنظیمات ویندوز قبلی خود را در ویندوز ۱۰ به طور اتوماتیک اعمال کنید و این گونه از انجام برخی تنظیمات راحت می شوید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

در مرحله آخر Next را بزنید تا به صفحه دسکتاپ ویندوز ۱۰ وارد شوید. تبریک! شما موفق شدید ویندوز خود را آپدیت کنید.

مهاجرت از ویندوز 8 به ویندوز 10

نکته مهم برای کاربران ایران: تقریبا همه در ایران از ویندوز های کرک شده استفاده می کنند. مایکروسافت نیز این قابلیت را برای ویندوز ۱۰ فراهم کرد که کاربرانی که از ویندوز های غیر اورجینال استفاده می کنند می توانند به ویندوز ۱۰ بدون هیچ مشکلی مهاجرت کنند. اما با توجه به این که مهلت دانلود و نصب رایگان ویندوز ۱۰ به پایان رسیده است، این است که کاربران ایرانی عزیز نسخه های موجود در وب سایت های دانلود نرم افزار و یا بازار را تهیه و نصب کنند. حتی اگر از این نوع ویندوز ها استفاده کنید باز هم آپدیت های امنیتی و مهم را از شرکت مایکروسافت دریافت خواهید کرد.

پس از مهاجرت به ویندوز ۱۰ باید با محیط جدید و کارایی های آن آشنا شوید. ما در پست های قبل انزل وب آموزش جامع استفاده از ویندوز ۱۰ را برای شما فراهم کرده ایم.

سوالات رایج در مورد مهاجرت به ویندوز ۱۰

مهاجرت از ویندوز قدیمی به ویندوز 10

آیا هنوز می توان از ویندوز ۷ و یا ۸ به ویندوز ۱۰ آپدیت کرد؟ در یکسال اول پس از معرفی ویندوز ۱۰ همه می توانستند به طور رایگان به این نسخه مهاجرت کنند. اما اگر الان بخواهید این کار را انجام دهید باید ویندوزی که استفاده می کنید، ۷ یا ۸ لایسنس قانونی داشته باشد و فایل نصبی ویندوز ۱۰ را دانلود کرده و نصب کنید و یا از نرم افزار Upgrade Assistant مایکروسافت را دانلود کرده و از آن استفاده کنید. توجه کنید که ویندوز XP و ویستا نمی توانند به صورت مستقیم به ویندوز ۱۰ آپدیت شوند.

از کجا می توان فایل نصبی ویندوز ۱۰ را دانلود کرد؟ اگر می خواهید ویندوز ۱۰ اورجینال را خریداری کنید به سایت مایکروسافت رفته و با پرداخت مبلغی (البته فقط به صورت دلار) آن را خریداری کرده و دانلود کنید. اما ما پیشنهاد می کنیم از وب سایت های ایرانی دانلود نرم افزار برای این کار استفاده کنید.

آیا مایکروسافت سیستم را به طور اتوماتیک به آخرین ورژن آپدیت خواهد کرد؟ اگر از ویندوز ۷ و یا ۸ استفاده می کنید دیگر ویندوز به شما پیشنهاد آپدیت نخواهد داد زیرا ویندوز ۱۰ از حالت رایگان خارج شده است. اما اگر هم اکنون از ویندوز ۱۰ استفاده می کنید، از طریق Windows Update آخرین پچ های امنیتی و آپدیت برای شما دانلود و نصب خواهد شد.

آیا برای نصب ویندوز ۱۰ نیاز به کلید لایسنس دارید؟ اگر از ویندوز ۷ تا ۸ اورجینال استفاده می کنید و از آن ها به ویندوز ۱۰ آپدیت کنید نیازی به کلید محصول نخواهید داشت و مایکروسافت از کلید دیجیتال برای فعالسازی ویندوز ۱۰ شما استفاده خواهد کرد.

آپدیت به ویندوز ۱۰ چقدر زمان میبرد؟ این زمان بستگی به قدرت سیستم شما دارد. اگر زمان دانلود فایل نصبی ویندوز را در نظر نگیریم نصب ویندوز حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. اما اگر هنگام نصب انتخاب کنید که آپدیت های جدید را نیز دانلود و به همراه ویندوز نصب کند، ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

تفاوت بین ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۰ سری N چیست؟ این نسخه خاص از ویندوز قابلیت پخش رسانه ها را ندارد. البته استقبال خوبی از این نسخه نشده است و همه از نسخه معمولی ویندوز استفاده می کنند.

آیا می توان از نسخه Home ویندوز ۱۰ به نسخه Pro آپدیت کرد؟ اگر ویندوز قبلی شما ویندوز ۷ پرو یا ۸ پرو باشد می توانید به راحتی به ویندوز ۱۰ پرو آپدیت کنید. اما اگر بخواهید از نسخه Home آپدیت کنید ابتدا باید ویندوز قدیمی خود را با Product Key به ویندوز پرو همان نسخه آپدیت کرده سپس ویندوز ۱۰ پرو را نصب کنید.

هنگامی که به ویندوز ۱۰ آپدیت کردیم می توان فایل های قدیمی را پاک کرد؟ پیشنهاد می کنیم اگر با مقدار حافظه اشغال شده مشکلی ندارید، فعلا این کار را انجام ندهید. زیرا پوشه Windows.old فایل های مورد نیاز برای برگشت به ویندوز قبلی را دارا می باشد. ممکن است دیگر نخواهید از ویندوز ۱۰ استفاده کنید پس می توانید با وجود این فایل ها به آسانی به ویندوز قبلی خود بازگردید. اگر می خواهید فایل های قدیمی را پاک کنید از نرم افزار Disk Cleanup موجود در ویندوز استفاده کنید.

آیا می توان ویندوز ۱۰ را به عنوان سیستم عامل دوم در سیستم استفاده کرد؟ بله می توان این کار را انجام داد اما به یاد داشته باشید که ویندوز ۱۰ را در یک درایو دیگر و جدا از سیستم عامل دیگر نصب کنید. در غیر اینصورت ویندوز قبلی دیگر کار نخواهد کرد. ویندوز ۱۰ به صورت اتوماتیک خود را به لیست بوت اضافه می کند و شما می توانید در هنگام بوت بین سیستم عامل های خود انتخاب کنید که کدام فعال شود.

آیا می توان ویندوز ۱۰ را پاک کرد؟ بله تا ده روز پس از آپدیت می توانید آن را پاک کرده و به ویندوز قبلی خود برگردید. برای انجام این کار می توانید به مسیر Settings و پس از آن Update & Security و Recovery رفته و از آن جا اقدام کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست در مورد نحوه آپدیت از ویندوز ۷ و ۸ به ویندوز ۱۰ آموزش هایی را ارائه کردیم. آیا شما به ویندوز ۱۰ مهاجرت کرده اید؟ به نظر شما کدام نسخه از ویندوز عملکرد بهتری داشته است؟ لطفا دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش قدم به قدم تصویری آپدیت پلی استیشن 5 (PS5)
آموزش قدم به قدم تصویری آپدیت پلی استیشن ۵ (PS5)
آموزش 4 روش آپدیت آفلاین ویندوز 11 (به صورت دستی)
آموزش ۴ روش آپدیت آفلاین ویندوز ۱۱ (به صورت دستی)
آموزش قدم به قدم تصویری روش های آپدیت تلویزیون سامسونگ
آموزش قدم به قدم تصویری روش های آپدیت تلویزیون سامسونگ
آموزش ۷ روش حل مشکل آپدیت نشدن اپل واچ

نظرات

  • Amir says:

    سلام خسته نباشید وقتتون بخیر ،از بابت اموزش هاتون در همه ی ضمینه ها خیلی خیلی ممنون،ی مشکل برام پیش اومده در هنگام نصب ویندوز ۱۰پرو،وقتی میخام نصب کنم گزینه حفظ برنامه ها و اطلاعات فعال نیست و فقط ۲گزینه دیگر اون ینی فقط حفظ اطلاعات و اون یکیم ک دیلیت کردن همه چیزه فعاله،ویندوزم ۸.۱و تا نسخه اخر هم بروز شده

  • بابک says:

    سلام . ببخشید . لب تاب من ویندوز ۸ روش نصب بود ، با این آموزش شما اونو به ۱۰ ارتقا دادم ، الان برا نصب درایور ها باید چطور عمل کنم ؟ میشه راهنماییم کنید لطفا

  • آرشام says:

    سلام خسته نباشید
    من ویندوزم ۸.۱ هست نرم افزاری که گفتین رو دانلود کردم وقتی گزینه اولی رو میزنم(نیاز به فایل نصبش ندارم) این ارور رو میده که میگه زبان یا نسخه ویرایش شده ویندوز نصب شده ی فعلی شما از این برنامه پشتیبانی نمیکند.. حالا باید چیکار کنم؟؟