آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز 10، 8 و 7 بدون نرم افزار و با نرم افزار

آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار

پارتیشن بندی هارد شما را به چند واحد منطقی تقسیم می کنند. کاربران اغلب پارتیشن بندی هارد را انجام نمی دهند اما خوب است بدانید که پارتیشن بندی مزایای زیادی دارد از جمله سازماندهی اطلاعات و جدا کردن این اطلاعات از سیستم عامل و در نتیجه کاهش از دست رفتن اطلاعات را به دنبال دارد. امروز در انزل وب آموزش کامل پارتیشن بندی هارد درایو خام یا حاوی اطلاعات در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار در هنگام نصب ویندوز یا پس از نصب آن را تهیه کردیم.

آموزش نحوه پارتیشن بندی هارد لپ تاپ و کامپیوتر در هنگام نصب ویندوز ۱۰ ، ۸، ۷

How to Partition Your Hard Drive in Windows 10 , 8 and 7

با پارتیشن بندی هارد شما می توانید فایل ها، پوشه ها و برنامه های خود را در درایوهای مجازی سازماندهی کنید. شما با پارتیشن بندی هاردتان می توانید در صورتی که برای یکی از درایوهای شما اتفاقی افتاد از اطلاعات درایوهای دیگر بدون مشکل استفاده کنید. به طور مثال اگر ویندوز شما با مشکل مواجه شود و مجبور به نصب مجدد ویندوز باشید با اینکه اطلاعات درایوی که ویندوز قبلی شما در آن نصب شده است از بین می رود (به طور مثال درایو C) شما می توانید حتی پس از نصب ویندوز جدید از اطلاعات موجود در درایوهای دیگر استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای پارتیشن بندی این است که شما هنگام نصب برنامه ها می توانید پارتیشنی غیر از درایو ویندوز انتخاب کنید تا برنامه در آنجا نصب شود بنابراین سرعت ویندوز شما کاهش پیدا نمی کند. برای افزایش سرعت هارد دیسک داخلی یا اینترنال در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ می توانید ۶ روشی که قبلا آموزش دادیم را مطالعه بفرمایید.

آموزش پارتیشن بندی هارد لپ تاپ و کامپیوتر در هنگام نصب ویندوز 10 ، 8 و 7

همچنین اگر شما یک هارد جدید خریداری کرده باشید باید قبل از استفاده آن را پارتیشن بندی کنید اینکه آیا می خواهید یک هارد جدید یا هارد فعلی را پارتیشن بندی کنید فرق چندانی ندارد و روند کار بسیار شبیه به هم است. خوشبختانه نحوه پارتیشن بندی هارد دیسک نو یا استفاده شده بسیار ساده است. قبلا در انزل وب نحوه پارتیشن بندی و نصب کالی لینوکس روی هارد، در کنار ویندوز و VMware را به شما آموزش دادیم، در ادامه آموزش کامل پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را مطالعه خواهید نمود.

توجه داشته باشید که قبل از انجام مراحل پارتیشن بندی هارد از اطلاعات خود بکاپ تهیه کنید چون با یک حرکت اشتباه احتمال از دست رفتن اطلاعات وجود دارد.

نحوه پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

ساده ترین روش پارتیشن بندی یک هارد جدید یا هارد موجود استفاده از ابزار داخلی ویندوز است که Disk Management نام دارد. اگر چه برخی از برنامه های جانبی مخصوص پارتیشن بندی هم وجود دارند که دارای کمی ویژگی های بیشتری هستند اما این ابزار استاندارد ویندوز می تواند پارتیشن های جدید را برای شما ایجاد کند.

توجه مراحل زیر در سیستمی که ویندوز ۱۰ دارد اجرا شده است اما شما می توانید این روش را در ویندوز ۷ و ۸ بکار ببرید.

در این روش پارتیشن بندی هارد ابتدا عبارت Disk Management را در کادر جستجوی منوی Start تایپ کنید و سپس از نتایجی که به شما نمایش داده می شود گزینه Create and Format Hard Disk Partitions را انتخاب کنید. به جای اینکار می توانید از منوی Power User ویندوز (کلید ویندوز و X) استفاده کنید و Disk Management را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

هاردی که می خواهید پارتیشن بندی کنید را از لیست هاردهای موجود انتخاب کنید. اگر هارد شما جدید است از این مرحله صرف نظر کنید. اگر شما روی هارد خود فایل و یا حتی سیستم عامل نصب شده دارید باید قبل از پارتیشن بندی یک فضای غیراختصاص داده شده ایجاد کنید. روی هارد خود کلیک راست کنید و از منوی پیش رو Shrink Volume را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است پارتیشنی به نام System Reserved را مشاهده کنید. تغییر این پارتیشن توصیه نمی شود.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

کامپیوتر شما محاسبه خواهد کرد که فضای خالی که شما می توانید به پارتیشن جدید اختصاص دهید چقدر است. پس از تکمیل این مرحله، از شما سوال خواهد شد که چقدر از این فضا را می خواهید استفاده کنید. اگر می خواهید تمام فضای خالی هارد را استفاده کنید روی دکمه Shrink کلیک کنید.

اگر می خواهید اندازه پارتیشن احتمالی را مشخص کنید باید قبل از انتخاب دکمه Shrink آن را بر حسب مگابایت در قسمت مربوطه وارد کنید. بسته به سرعت هارد شما این مرحله می تواند چند دقیقه طول بکشد اما وقتی این مرحله کامل شد شما یک فضای غیر اختصاصی خواهید داشت که کنار درایو فیزیکی و در نیمه پایین صفحه Disk Management نمایش داده شده است.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

روی فضای غیر اختصاصی کلیک راست کنید و از منوی حاصل گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

دستورالعمل های نمایش داده شده را دنبال کنید و اندازه درایو را انتخاب کنید. به طور پیش فرض تمام فضای هارد غیراختصاصی استفاده میشود اما شما این مقدار را می توانید تغییر دهید.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

وقتی که شما پارتیشن بندی جدیدی ایجاد می کنید در واقع درایو های قدیمی را فرمت می کنید. در قسمت File System شما NTFS را انتخاب کنید. گزینه ExFAT بیشتر برای دستگاه های قابل حمل استفاده می شود. شما همچنین می توانید یک برچسب یا نام به درایو هاردتان اختصاص دهید. همچنین می توانید در فیلد Allocation Unit sSize گزینه Default را انتخاب کنید. اگر وقت کمی دارید Guick Format را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

دکمه Next را انتخاب کنید و در نهایت با انتخاب Finish درایو شما ایجاد می شود. روی آن کلیک راست کنید و گزینه Format را انتخاب کنید. یک پاپ آپ برای شما ظاهر می شود که از شما می پرسد آیا مطمئن هستید که می خواهید این درایو جدید را فرمت کنید؟ روی دکمه Format Disk و سپس دکمه Start کلیک کنید بعد از اتمام فرمت روی دکمه OK کلیک کنید. شما می توانید اطلاعات مربوط به آن را در صفحه Disk Management مشاهده کنید.

پارتیشن بندی هارد خام در ویندوز 10، 8 و 7

روش پارتیشن بندی هارد خام لپ تاپ و کامپیوتر در موقع نصب ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

در هنگام نصب ویندوز به طور معمول تنها یک پارتیشن در هارد دیسک شما ایجاد می شود. با این حال شما می توانید هارد دیسک خود را به چند پارتیشن مختلف تقسیم کنید و فایل های داده خود را جدا از فایل های سیستمی خود ذخیره کنید. برای پارتیشن بندی موقع نصب ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ شما باید در هنگام نصب و در پنجره زیر گزینه Custom Installation را انتخاب کنید.

پارتیشن بندی موقع نصب ویندوز 10، 8 و 7

در صفحه بعد روی لینک Drive Options (Advanced) کلیک کنید.

پارتیشن بندی موقع نصب ویندوز 10، 8 و 7

با کلیک روی دکمه New و وارد کردن سایز هر پارتیشن به دلخواه انتخاب کنید، به طور مثال برای ۲۰ گیگ حافظه باید عدد ۲۰۴۷۸ را وارد نمایید.

چگونه هارد را موقع نصب ویندوز پارتیشن بندی کنیم؟

با تکرار اینکار و انتخاب فضا باقیمانده یا وارد کردن دستی عدد مجددا میتوانید چند پارتیشن مختلف ایجاد کنید. وقتی که این کار را انجام دادید روی پارتیشنی که می خواهید ویندوز در آن نصب شود کلیک کنید و دکمه Next را انتخاب کنید. ویندوز در این پارتیشن نصب می شود و پارتیشن های دیگر را می تتوانید برای ذخیره اطلاعات دیگرتان استفاده کنید فقط توجه کنید که برای استفاده پارتیشن یا همان درایو ها ایتدا باید آنها را فرمت کنید.

پارتیشن بندی موقع نصب ویندوز 10، 8 و 7

MiniTool بهترین نرم افزار پارتیشن بندی هارد ویندوز لپ تاپ و کامپیوتر

برنامه های نرم افزاری مدیریت پارتیشن به شما امکان ایجاد، حذف، کوچک کردن، گسترش، یا ادغام پارتیشن های هارددیسک شما را می دهند. در حال حاضر برنامه های پارتیشن بندی کاملا رایگانی وجود دارند که در ادامه ۵ مورد از این برنامه های رایگان را به شما معرفی می کنیم.

برنامه MiniTool Partition Wizard Free شامل ابزارهای مدیریت پارتیشن بندی است شما نه تنها می توانید کارهایی مانند فرمت کردن، حذف کردن، تغییر دادن، تغییر اندازه، تقسیم کردن، ادغام کردن و کپی کردن پاریشن ها را انجام دهید بلکه می توانید سیستم فایل را برای خطاها، اجرای تست سطحی و غیره را انجام دهید. علاوه بر موارد ذکر شده این برنامه قادر به انتقال سیستم عامل به یک هارد دیگر و همچنین بازیابی پاریشن های از دست رفته یا حذف شده می باشد. ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا و XP سیستم عامل های پشتیبانی شده هستند.

 بهترین نرم افزار پارتیشن بندی هارد ویندوز

AOMEI نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

برنامه AOMEI Partition Assistant Standard Edition به شما اجازه تغییر اندازه، ادغام، ایجاد، فرمت، تقسیم و بازیابی، کپی از کل دیسک ها و پارتیشن ها و غیره را می دهد. برخی از این ویژگی ها در نسخه رایگان این برنامه محدود شده است و تنها در نسخه پولی و حرفه ای ارائه می شود. شما می توانید این برنامه را در ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا و XP قابل نصب است. شما همچنین می توانید از این برنامه برای ساخت درایو فلش ویندوز قابل بوت استفاده کنید، سیستم عامل را به یک هارد متفاوت انتقال دهید و تمام اطلاعات را از یک پارتیشن یا درایو پاک کنید.

نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10، 8 و 7

چگونه هارد درایو را پارتیشن بندی کنیم؟

Active @ Partition Manager می تواند پارتیشن های جدیدی را از فضای غیراختصاصی ایجاد کند و همچنین پارتیشن های موجود را مدیریت می کند (مانند تغییر اندازه و فرمت آنها). مراحل  ساده ای که در این برنامه وجود دارد می تواند به شما در انجام این کارها کمک کند. مهم نیست شما چه نوع سیستم فایلی استفاده می کنید ابزار رایگان Active@ Partition Manager می تواند از تمام موارد معمول مانند FAT, NTFS, HFS+ و EXT2/3/4 کار کند.

این برنامه همچنین شامل ویژگی هایی مانند ایمیج گرفتن از کل درایو برای اهداف بکاپ گیری، تبدیل MBR به GPT و بلعکس، ایجاد پارتیشن های FAT32 بزرگتر از یک ترابایت، ویرایش رکوردهای بوت و برگشت به تغییرات قبلی و غیره می باشد. شما می توانید این برنامه در ویندوز ۱۰، ۸، ۷، ویستا، XP، ویندوز سرور ۲۰۱۲، ۲۰۰۸ و ۲۰۰۳ به خوبی کار می کند.

چگونه پارتیشن بندی کنیم؟

نحوه پارتیشن بندی در ویندوز ۱۰ با نرم افزار EaseUS

مدیریت اندازه پارتیشن در برنامه EaseUS Partition Master خیلی ساده است چون اسلایدرهای موجود در این برنامه به شما اجازه می دهد پارتیشن را کم و یا زیاد کنید. تغییراتی که شما به کمک این برنامه اعمال می کنید به صورت بلادرنگ اعمال نمی شود و تا زمانی که شما دکمه Apply کلیک نکنید این تغییرات اعمال نمی شود. شما می توانید این برنامه را در ویندوز ۱۰ و XP نصب کنید.

افزایش حجم درایو در ویندوز 10

روش پارتیشن بندی لپ تاپ خام با برنامه Gparted

قبلا در مورد نحوه  فرمت درایو C و سایر درایو های ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ از طریق Boot ، CMD و.. صحبت کردیم، برنامه Gparted به طور کامل از یک دیسک یا دستگاه USB قابل بوت استفاده می کند اما رابط کاربری آن مانند برنامه های معمولی است بنابراین استفاده از آن بسیار دشوار نیست.

طریقه تغییر اندازه پارتیشن ها ساده است چون که شما می توانید اندازه دقیق فضای خالی را قبل و بعد از پارتیشن انتخاب کنید، یا با استفاده از باکس های متنی با نوار کشویی که به صورت بصری وجود دارد میزان اندازه افزایش یا کاهش اندازه را مشاهده کنید. فرمت های قابل پشتیبانی توسط این برنامه پارتشین بندی عبارت است از EXT2/3/4, NTFS, FAT16/32 و XFS.

پارتیشن بندی لپ تاپ خام با برنامه Gparted

در آخر پیشنهاد می کنیم آموزش ساخت درایو مجازی در ویندوز ۱۰ ، ۸٫۱ و ۷ بدون نرم افزار و با نرم افزار را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

روش هایی که امروز در انزل وب به شما آموزش دادیم برای پارتیشن بندی هارد نو لپ تاپ و کامپیوتر کاربرد دارد. ما سعی کردیم که روش هایی که وجود دارد را به شما معرفی و تا حد امکان آموزش دهیم. اگر در مورد پست امروز انزل وب نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

 

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش تصویری پارتیشن بندی هارد در ویندوز 11 هنگام و بعد از نصب
آموزش ۳ روش تصویری پارتیشن بندی هارد در ویندوز ۱۱ هنگام و بعد از نصب

نظرات

  • نازنین says:

    خیلی عالی و دقیق دستتون درد نکنه

  • سید مرادی says:

    به نضرمن اگر شخصی یا سایتی وجود داشته باشد که بتواند تمام مراحل پارتیشنی یا نصب win یا هر نرم افزاری را دقیقا بدون کلام یا با حد اقل کلام عکس به عکس پشت سر هم قرار دهد بهترین راه یاد دادن ویادگیری چون در زمان توضیحات زیاد مراتب انجام فراموش میشود .

  • MEYSAM says:

    ممنونم از آموزش خوبتون.

  • امیر says:

    من میخوام دوتا از درایو هامو باهم ادقام کنم ممکنه؟

    • نجفی says:

      سلام من میخام از درایو های دیگه حجم انتقال بدم به درایو C اما به هیچ روشی نتونستم البته برای درایو های دیگه میشه ولی برای درایو سی نمیشه

  • آیدین says:

    جدیدا هارد ssd روی لپتاپم انداختم
    من الان درایو c روی هارد ssd هستش حجمش حدود ۲۵۰ است. تمام حجم هارد ssd هست.
    هارد قبلیم هم ۵۰۰ بوده که الان سه تا درایو ۱۳۳ تایی دارم فکر می کنم قبلا علاوه بر این ۶۴ تا هم برای درایو cقبلیم بود که اون روز که رفتم تحویل بگیرم ۵ تا درایو بود بعد ۴ تاش کرد که درایو هام c fgh شده فکر می کنم درایو c قبلیم رو کلا پاک کرده و حجمش رو به دایو های دیگه ام نداده چنین چیزی ممکنه یا من اشتباه می کنم. راه حلش چیه.ویندوز ۸.۱
    پیشاپیش ممنونم

  • عمرفتاحی says:

    با سپاس فراوان……
    🙂

    • Mar says:

      سلم،ویندوز من پارتیشن بندی شده ولی خیلی کمتر از اون چیزی که جا دازه پارتیشن بندیش کردن،نمیدونم منظورمو فهمیدین یا نه،مثلا اگه یه درایو میتونه تا ۳۰۰ گیگ جا داشته باشه من فقط میتونم ۱۰۰ گیگ پرش کنم درکل اشتباه پارتیشن بندیش کردن و نصف حافظرو در اختیار گذاشتن،میخاستم بدونم با این کار درست میشه یا نه؟جواب بدین لطفا

  • مرتضی آلفا says:

    با سلام وقت بخیر
    نرم افزار active partisan مگه تو حالت نصب ویندوز کارمیکنه؟ الان خب ویندوز از دسترس خارج شده ما نیاز به تغییر حالت پارتیشن داریم مثلا از gpt به mbr خب حالا چطور نرم افزار نصب کنیم ؟ میشه چطوری میشه؟؟؟ جواب بدید دوستان

  • Majid says:

    ممنونم از راهکارتون
    کاملا مشکل منو حل کرد

  • امیر says:

    مگه هر گیگابایت ۱۰۲۴ مگابایت نیست؟ ۲۰ گیگ مگه نمیشه ۲۰,۴۸۰؟!!

  • امیر says:

    سلام
    من هارد hdd رو به دو درایو تقسیم کرده بودم و برای یه فایل حجیمی مجبور شدم از یه درایو کم کنم و به اون یکی اضافه کنم ولی بعد از اتمام کار تو Disk managment اون دو درایو رو هر کدوم ۲ تا نشون میده یکی فضای قبلی هست یکی فضای تازه اضافه شده (البته فقط تو Disk managment اینطوری نشون میده و تو My computer همون درایوهارو با حجم های جدید نشون میده)
    چطوری میتونم درستش کنم
    ویندوزم هم ۱۰ هست

  • محمد says:

    سلام
    میخواستم ویندوز عوض کنم فرمت نمیشد درایو c دلیت زدم دلیت شددرایو cرو باز اضاف کردم و حالا هرکاری میکنم درایوc سیستمی نمیشه که ویندوز بشه نصب کرد ممنون میشم راهنمایی کنید

  • علی says:

    سلام درایوی که ویندوز روش ۱۷۰ گیگ خواستم پارتیشن بندیش کنم که کارای که شما گفتین رو انجام دادم اما فضای اختصاصی که به من داد ۱۲ گیگ هست و اعداد رو که تغییر دادم جواب نمیداد یعنی گزینه NEXTفعال نمی شد الان می خوام این ۱۲ گیگ رو دوباره برگردونم به درایو C چه کار باید بکنم ممنون میشم

  • رامین says:

    همه این روش ها رو قبلاً انجام دادم
    روی درایو های معمولی قابل هستند ولی روی درایو C تاثیری ندارند
    لطفاً کمکم کنید
    ramin2rramin2@gmail.com

    • Sjd says:

      سلام وقت بخیر،من میخواستم ویندوز نصب کنم بعد بجای اینکه درایوCرو پاک کنم که بعدش ویندوز جدید رونصب کنم اشتباهی یکی از درایو ها رو delete کردم،میخواستم بدونم اطلاعاتی که تو درایوبود قابل بازگشت هستن یاخیر!!؟لطفا بگین

    • نجفی says:

      منم این مشکل رو دارم اما هیچکس تا حالا مشکل حل نکرده

  • محسن says:

    سلام خسته نباشید.من هرکاری میکنم یه فضای خالی(free space) به رنگ سبز هست نمیتونم پارتیشن بندیش کنم به نظرتون مشکل از کجاست.فضای زیادی هم هست چیزی حدود ۲۵۰ گیگ.

  • Soheil says:

    دستتون درد نکنه. خیلی مفید بود

  • Mobin says:

    عالی بود دمتون گرمممممممم

  • Fatemeh says:

    سلام
    من کامپیوترمو داده بودم که برام ویندوزش رو عوض کنن بعد وقتی گرفتم drive D به NFTS تبدیل شده بود و من کلی اطلاعات روی اون درایو داشتم چطکری میتونم به حالت قبلی برش گردونم!

  • علی رئوسان says:

    من یک سوال داشتم لپ تاپ تازه خریدم و سیستم ویندو رویش نصب شده،ولی میخوام پارتیشن بندی کنم چون بک پارتیشن داره چه ریلی باید برم؟

  • Amirhossein says:

    با سلام و خسته نباشید بابت مطالب مفید که به اشتراک گذاشت فقط یک سوالی برای من پیش اومد که کامل بهش جواب داده نشد الان یک هارد یا یک درایو رو تصور کنید من میخوام پارتیشن بندی کنم بعد از انجام shirink وقتی درایو ایجاد شد برای راه اندازیش باید درایو قبلیموفرمت کنم؟