بریک شدن گوشی چیست؟ آشنایی با هارد بریک، سافت بریک و..

سافت یا هارد بریک شدن گوشی چیست؟ حل مشکل بریک شدن گوشی

با بریک شدن گوشی دستگاه گران قیمت شما تبدیل به یک آجر می شود. یک گوشی بریک شده روشن نمی شود و به طور معمول کار نمی کند. شما نمی توانید روی این دستگاه سیستم عامل نصب کنید و یا گوشی شما به کامپیوتر وصل نمی شود. اگر شما در مورد بریک شدن گوشی، علت بریک شدن گوشی، روش های حل بریک شدن گوشی اطلاعاتی ندارید می توانید ادامه پست امروز انزل وب را مطالعه بفرمایید.

بریک شدن گوشی (Phone Brick) چیست؟ نحوه تعمیر گوشی بریک شده

What is a Soft and Hard Brick in Android? How to Fix Brick Phone

همه کاربران اندروید گوشی خود را روت نمی کنند چون که فکر می کنند ممکن است گوشی شان بریک شود. بریک (به معنای آجر) یک بلوک است که در ساخت یک ساختار استفاده می شود اما چه ربطی به اندروید دارد؟ اگر برای مدت زمان طولانی گوشی به هیچ ورودی پاسخ ندهد این حالت از دستگاه را بریک می گویند. در دنیای اندروید دو نوع بریک وجود دارد:

  • سافت بریک
  • هارد بریک

سافت بریک شدن گوشی زمانی اتفاق می افتد که دستگاه روشن می شود ولی Bootloop ندارد. Bootloop یک لوگوی بوت را هنگام بوت شدن نمایش می دهد و یا برای ریکاوری بعد از فلش کردن رام به طور مداوم ریبوت می شود و یا یک صفحه خالی را نمایش می دهد تا مجددا یک بوت تحمیل شده انجام شود (که با نگه داشتن دکمه پاور به مدت ۱۵ ثانیه این کار انجام می شود). اگر کاربر رام گوشی خود را بدون اجرای دستورالعمل های مورد نیاز فلش کرده باشید سافت بریک می تواند هر لحظه برایش اتفاق بیافتد. فلش کردن رام دیگر یا فلش کردن استوک رام یا ریستور کردن بکاپ های دیگر می تواند این مشکل را حل کند.

هارد بریک شدن گوشی مرحله ای است که دستگاه از نظر فنی مرده است و هرگز بازیابی نمی شود، حتی زمانی که شما گوشی را به شارژر وصل می کنید شارژ نمی شود. در این حالت شما می توانید از گوشی تان به عنوان آجر استفاده کنید. هارد بریک زمانی اتفاق می افتد که شما رام یا هسته گوشی را فلش کرده باشید که مناسب دستگاه شما نیست. هر گوشی دارای پارتیشن های حافظه مربوط به خود است که اگر رام فلش شود پاک می شود. در واقع شما می توانید یک گوشی هارد بریک شده را با فراخوانی پروسس J-Tag یا ارسال آن به مرکز خدمات احیاء کنید. قبلا در انزل وب در مورد بیلد نامبر گوشی های اندروید چیست؟ نحوه تشخیص بیلد نامبر دستگاه صحبت کردی در ادامه در مورد علت بریک شدن گوشی و راه حل های آن صحبت خواهیم کرد.

بریک شدن گوشی (Phone Brick) چیست؟

علت بریک شدن گوشی سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و..

قبلا در انزل وب در مورد حل مشکل قطع و وصل شدن و پریدن آنتن گوشی دو یا تک سیم کارت صحبت کردیم، بدیهی است که بریک شدن یک دستگاه چیز خوبی نیست و شما باید سعی کنید از این اتفاق جلوگیری کنید. به طور کلی دستگاه ها با اشتباهاتی همچون رونویسی فریم ویر و دیگر سیستم های سطح پایین بریک می شوند. برای مثال اجازه دهید فرض کنیم که شما یک گوشی آیفون، آی پد، MP3 پلیر، PSP، گوشی هوشمند، دوربین دیجیتال یا هر وسیله دیگر داریم که از فریم ویر استفاده می کند شما می توانید یک نوتیفیکشن مشاهده کنید که نشان می دهد یک آپدیت برای فریم ویر شما وجود دارد. اگر شما مرحله آپدیت فریم ویر را شروع کنید و اگر دستگاه در طول این مرحله قدرتش را از دست دهد (به علت مردن باتری، کشیده شدن کابل پاور از شوکت، قطع برق خانه) ممکن است به علت رونویسی نصفه فریم ویر دستگاه شما بریک شود و دستگاه دیگر نمی تواند روشن و به طور عادی کار کند.

 علت بریک شدن گوشی سامسونگ، ال جی، سونی، اچ تی سی و..

به همین علت است که هنگام آپدیت فریم ویر پیغامی مانند Do Not Power The Device Off (به معنای دستگاه را خاموش نکنید) را مشاهده خواهید کرد. این قضیه به انواع دستگاه های الکترونیکی مربوط می شود به طور مثال اگر شما فریم ویر روتر خود را آپدیت کنید و در لحظه حساس دستگاه خود را خاموش کنید ممکن است روتر شما بریک شود یا اگر هنگام نصب آپدیت ویندوز سیست خود را خاموش کنید ویندوز نصب شده شما ممکن است آسیب ببیند.

با این حال شما می توانید ویندوز را تعمیر و یا سیستم عامل را نصب مجدد کنید و کامپیوتر هنوز می تواند به طور عادی کار کند. درصورتی که بایوس کامپیوتر خود را آپدیت کنید و در وسط این آپدیت برق قطع شود کامپیوتر شما ممکن است بریک شود . ارورهای هنگام نصب رام های جانبی در گوشی شما ممکن است باعث بریک شدن شود (اگر این مراحل به درستی انجام نشود). اگر فکر می کنید علت پاسخ ندادن گوشی به ورودی ها به علت ویروسی شدن است می توانید برای اطمینان از حدستان از پست ۱۴ نشانه که زنگ خطر ویروسی شدن گوشی های اندروید است ! کمک بگیرید

چگونه مشکل بریک شدن گوشی خود را حل کنیم؟

اگر صفحه گوشی شما شکسته است پس پست تعمیر و درست کردن صفحه نمایش شکسته ، تاچ خراب و.. گوشی مانند یک حرفه ای ! را مطالعه بفرمایید اما اگر شما یک رام فلش شده دارید و گوشی شما به صفحه اصلی بوت نمی شود احتمالا شما باید دیتا و کش خود را پاک کنید. در واقع گوشی سعی می کند با رام بوت شود اما برخی از اطلاعات موجود در رام شما باعث بروز ارور می شود و دوباره و دوباره دستگاه شما ریبوت می شود. اگر گوشی شما به صورت مکرر بوت می شود اولین اقدامی که باید انجام دهید پاک کردن دیتا و کش است که می توانید از مد ریکاوری این کار را انجام دهید.

در این روش فرض می شود که شما مانند اکثر کاربران اندروید از ClockworkMod Recovery استفاده می کنید. اما اگر شما از ریکاوری جانبی مختلفی استفاده می کنید (مانند AmonRA) شما هنوز باید بتوانید این گزینه ها را در رابط کاربری پیدا کنی. برای پاک کردن کش و دیتا مراحل زیر را انجام دهید:

  1. گوشی خود را خاموش کنید و آن را روشن کنید و با مد Recovery بوت شوید. این کار برای گوشی های مختلف کمی فرق دارد بنابراین می توانید براساس مدل گوشی خود در اینترنت سرچ کنید. معمولا برای این کار شما باید دکمه ای مانند کم کردن ولوم را نگه دارید و گوشی خود را روشن کنید. در گوشی های اچ تی سی کاربران باید از منو گزینه Recovery را انتخاب کنند در حالی که در سایر گوشی ها کاربران به طور مستقیم وارد ClockworkMod می شوند. بعد از وارد شدن در این مد شما در بالای صفحه عبارت ClockworkMod Recovery را مشاهده خواهید کرد.
  2. برای حرکت در منوها شما می توانید از کلیدهای ولوم استفاده کنید و برای انتخاب آیتم های منو از دکمه پاور استفاده کنید. اسکرول را به قسمت Advanced بکشید و Wipe Dalvik Cache را انتخاب کنید. بعد از اتمام این کار به صفحه اصلی برگردید و Wipe Cache Partition را انتخاب کنید. در آخر Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه ها و تنظیمات شما پاک می شود.
  3. بعد گوشی خود را ریبوت کنید.

رهایی از بریک شدن گوشی اندروید

اگر هنگام بوت گوشی به طور مستقیم وارد ClockworkMod می شوید پس احتمالا رامی که فلش کرده اید مشکلی دارد. توجه داشته باشید که برخی از رام ها به طور خودکار بعد از فلش با مد ریکاوری بوت می شوند و بنابراین برای اینکه مطمئن شوید که مشکل وجود دارد گوشی خود را از مد ریکاوری ریبوت کنید. کاربران HTC اگر شما گوشی خود را بوت کنید ممکن است به طور مستقیم وارد بوت لودر شوید در اینجا چک کنید ببینید می توانید از لیست گزینه Recovery را انتخاب کنید.

گوشی های اچ تی سی معمولا به طور مستقیم وارد ریکاوری نمی شود. در این حالت شما می خواهید رام خود را مجددا فلش کنید. سعی کنید از رام خراب گوشی خود استفاده کنید و اگر کار نکرد یک رام دیگر را امتحان کنید. بهترین روش این است که رام را از جایی از نت دانلود کنید و آن را در کارت SD خود قرار دهید.

  1. شما باید کارت SD خود را از گوشی بیرون بیاورید و با استفاده از یک کارت خوان آن را به کامپیوتر خود وصل کنید. بعد فایل ZIP رام را داخل کارت SD بکشید و منتظر بمانید تا کپی شد.
  2. بعد از کپی کارت SD را در تلفن قرار دهید و با مد ریکاوری ریبوت کنید. این کار برای گوشی های مختلف کمی فرق دارد بنابراین می توانید براساس مدل گوشی خود در اینترنت سرچ کنید. معمولا برای این کار شما باید دکمه ای مانند کم کردن ولوم را نگه دارید و گوشی خود را روشن کنید. در گوشی های اچ تی سی کاربران باید از منو گزینه Recovery را انتخاب کنند در حالی که در سایر گوشی ها کاربران به طور مستقیم وارد ClockworkMod می شوند. بعد از وارد شدن در این مد شما در بالای صفحه عبارت ClockworkMod Recovery را مشاهده خواهید کرد.
  3. برای حرکت در منوها شما می توانید از کلیدهای ولوم استفاده کنید و برای انتخاب آیتم های منو از دکمه پاور استفاده کنید. اسکرول را به قسمت Advanced بکشید و Wipe Dalvik Cache را انتخاب کنید. بعد از اتمام این کار به صفحه اصلی برگردید و Wipe Cache Partition را انتخاب کنید. در آخر Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید. با این کار تمام برنامه ها و تنظیمات شما پاک می شود.
  4. بعد گوشی خود را ریبوت کنید.

رهایی از بریک شدن گوشی اندروید

بریک شدن گوشی موتورولا، اچ تی سی، سامسونگ

قبلا در انزل وب نحوه نصب رام و کاستوم رام بر روی گوشی و تبلت اندروید را آموزش دادیم. اگر گوشی Motorola دارید باید از برنامه RSD Lite استفاده کنید این برنامه برای بازیابی گوشی های بریک شده استفاده می شود. RSD Lite در واقع  یک برنامه رسمی برای عموم نیست  بنابراین شما باید ورژنی که برای شما کار می کند را از گوگل پیدا کنید. شما همچنین نیاز به یک فایل SBF برای دستگاه خود دارید که یک استوک رام اصلی است که RSD Lite برای فلش کردن تلفن شما بدان نیاز دارد. RSD Lite فقط روی ویندوز اجرا می شود بنابراین اگر شما یک کاربر مک یا لینوکس هستید شما نیاز به پارتیشن ویندوز یا ماشین ویندوز دارید.

برای گوشی های HTC – گوشی های اچ تی سی می توانند استوک رام را که به عنوان RUU ها شناخته می شوند را از بوت لودر تلفن فلش کند. شما باید فایل RUU مخصوص دستگاه خود را از گوگل دانلود کنید و بعد از دانلود فایل ZIP را به کارت SD انتقال دهید و آن را تغییر نام دهیدبعد از بوت شدن تلفن باید به طور خودکار استوک رام را از HBOOT، بوت لودر HTC فلش کند.

برای گوشی های سامسونگ – اگر از گوشی گالکسی سامسونگ استفاده می کنید می توانید از ابزاری به نام Odin برای فلش مجدد فایل OPS (که یک استوک رام است که تنظیمات کارخانه گوشی شما را بر می گرداند) استفاده کنید. شما به یک ماشین ویندوز و یک کپی از Odin نیاز دارید.

اگر در هر یک از روش های فوق با ارور مواجه شدید باید کارت SD خود را دوباره فرمت کنید. گاهی اوقات کارت SD شما خراب می شود و باعث می شود که روش های بالا برای شما کار نکند. کارت SD خود را از گوشی خارج کنید و با استفاده از  ریدر کارت SD آن را به کامپیوتر وصل کنید بعد آن را فرمت کنید. این خیلی مهم است که از طریق ریدر کارت SD خود را فرمت کنید و از اتصال گوشی از طریق USB این کار انجام نشود. شما باید کارت SD را با FAT32 فرمت کنید و روش های بالا را مجددا امتحان کنید.

حل مشکل بریک شدن گوشی های سامسونگ، هواوی و..

اگر دستگاه شما بریک شد باید چه کاری انجام دهید؟ چند روش حل احتمالی وجود دارد که در ادامه لیست می کنیم:

  • استفاده از مد ریکاوری دستگاه – دستگاه هایی مانند آیفون، آی پد دارای یک مد مخصوص به نام DFU Mode هستند که به کمک آن می توانید دستگاه های بریک را بازیابی کنید همچنین کامپیوترها در قسمت بایوس شان دارای ویژگی ریکاوری هستند که به شما اجازه می دهند بایوس خراب شده را بازیابی کنید.
  • تماس با سازنده دستگاه – در صورت امکان از طریق وب سایت، ایمیل یا هر روش دیگر با سازنده دستگاه تماس برقرا کنید. اگر ارتقاء فریم ویر در یک دستگاه باعث ایجاد ارور و غیرفعال شدن دستگاه می شود این خطای سازنده است و شما باید با سازنده تاس بگیرید و ارور را رفع کنید و یا آن را با یک دستگاه جدید عوض کنید.
  • گزینه های پیشرفته تر – ترفندهای پیشرفته تری برای بازیابی از حالت بریک ممکن است وجود داشته باشد. به عنوان مثال در برخی از روترهای بری شده شما می توانید روتر را باز کنید و هدر J-TAG را روی برد مدار لحیم کنید، یک کابل J-TAG را به کامپیوتر وصل کنید و از این رابط برای دسترسی سطح پایین استفاده کنید.

در هنگام ارتقاء فریم ویر و دیگر نرم افزارهای سطح پایین مراقب باشید زیرا اشتباهاتی که در هنگام آپدیت رخ می دهد می تواند باعث بریک شدن دستگاه شما شود.

حل مشکل بریک شدن گوشی های سامسونگ، هواوی و ...

در صورتی که به طور مکرر و اتفاقی گوشی از دستتان می افتد پیشنهاد می کنیم پست بعد از افتادن گوشی و تبلت بر روی زمین چه کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امرور در انزل وب در مورد چرا و چگونگی بریک شدن گوشی هواوی، سامسونگ، سونی و غیره صحبت کردیم و روش های حل مشکل سافت بریک شدن گوشی اندروید را به شما آموزش دادیم. اگر در این زمینه تجربه یا نظر و پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بهترین کلید های میانبر در دستگاه های اندرویدی
۷ میانبر کاربردی اندروید که به کارهایتان سرعت می بخشد
طریقه برداشتن و باز کردن پسورد و پترن ورود فراموش شده گوشی های اندوریدی
۶ روش برداشتن و بازیابی پسورد و پترن فراموش شده صفحه قفل اندروید

نظرات

  • محمد says:

    خیلی تابلو از سایت های دیگه خارجی ترجمه کردین

  • AMIR says:

    سلام
    من یه گوشی شیایومی Mi A3 دارم که بعد از آپدیت به اندروید ۱۱ حالا کاملا از کار افتاده .فکر کنم هارد بریک شده .
    آیا راه حلی براش هست؟

    • Danyal says:

      دکمه پاور را نگه دارید اگر هیچ ارمی یا هیچی را نشان ندهد هارد بریک شده

    • محمد دانیال says:

      سلام من یه گوشی وان پلاس دارم گوشیمو روت کرده بودم تو ریکاوری twrp نمیدونم چرا احمق بازی دراوردم کل سیستم رو پاک کردم دوباره رام نصب کردم که تو گوشیم ریختم با twrp اینستال کردم بعد الان رفته رو لوگوی گوشی که همینجوری میچرخه هیچ عکس العملی نشون نمیده ولی هارد بریک نشده

  • سیاوش says:

    سلام قربان گوشیم سونیz2هستش یه برد کامل دست نخورده سالم براش خریدم پس ازچند ماه روی پرچم بعد ازارم سونی موند دادم فلش زدم خوب شد گفت آندروید ۴هستش وارتقا دادم به ۶خلاصه بعداز چندروز دوباره همین طورشد خودم بالبتاب توخونه برنامه سونی زدم اوردمش دوباره پس از چندروز همین جورشد ودیگه لبتابم نمی خونه دادم بیرون گفت نمیشه فلاش کرد سیستم نمی خونه و درضمن تاحد انفجار هم داغ میشه لطفا بفرمایید که چکارش کنم بی اندازه ممنون

  • جمال says:

    از مطالب جالب و آموزنده شما بسیار سپاسگذارم.موفق و پاینده باشید.

  • متین کارخانه says:

    سلام مهندس
    من گوشیم روته بهد چن وقته گوشیم خاموشه
    میزنم شارژ باتریش پر میشه بعد موقع روشن کردن رو صفع لوگو سامسونگ گیر میکنه و اون عنش همش دو کلمه سامسونگ میچرخه
    همین
    دیگه چن وقته موندم توشم اطلاعات خیلی خیلی مهمی دارم و نمی خوام از بین برن
    چه کنم؟؟؟!:()

  • مهدی says:

    واقعا سایت خوبی دارید

    • علیرضا فارسیجانی says:

      سلام من گلکسی y دارم کاستوم زدم فک کنم درست نشدم حالا میخواهم روشن کنم روی لوگو مانده به ریکاوری هم وارد نمیشه فقط به دانلود مود میره اونم با Odin میخواهم نصب کنم روی ی گزینه گیر میکنه دیگه جلو نمیره
      قابل تعمیر نیست؟

  • Ehsan says:

    سلام، من تبلت لنوو a3500_Hv دارم که در آب افتاده و متسفانه، هارد آن و برد آن سوخته است، و تبلت هیچ کاری نمیکند و به پاور بانک متصل میکنید، چراغش روشن میشود و ثابت میماند . آیا راحلی برای زنده کردن است یا خیر؟ یا باید کل قطعات را عوض کرد؟

  • رضا says:

    سلام. من یه گوشی galaxy j3 pro روت شده دارم که مدلش sm-j3110 هست که سافت بریک شده.موقعی که می خوام رام کارخونه رو با کامپیوتر روش نصب کنم، کامپیوتر شناساییش نمی کنه. چه کار کنم؟