مزایا و معایب جیلبریک کردن سیستم عامل آیفون اپل

مزایا و معایب جیلبریک کردن سیستم عامل آیفون اپل چیست؟

یکی از مسائلی که کم و بیش ذهن دارندگان آیفون را ممکن است مشغول کند، جیلبریک کردن گوشی است. اما جیلبریک برای گوشی های اپل خوب است یا به آن ضرر می رساند؟ اصلاً جیلبریک کردن ایمن است؟ امروز در انزل وب به بررسی معایب و مزایای جیلبریک سیستم عامل آی او اس می پردازیم.

آشنایی با ضرر و فواید جیلبریک (Jailbreak) آی او اس آیفون اپل

Disadvantages and Benefit of Jailbreak in iOS

برای میلیون ها کاربر آیفون و آی پد، خوشحال از داشتن گوشی یا تبلت خود هستند و از آن لذت می برند و از برنامه های فراوان در اپ استور استفاده می کنند. اما همه این طور نیستند، افرادی که این گوشی زیبا و ظریف را دوست دارند اما از محدودیت های اپل خوشحال نیستند. افرادی که خواهان آزادی عمل بیشتری هستند و به جیلبریک روی می آورند. جیلبریک کردن آیفون یا یک آی پد می تواند به شما کنترل بیشتری روی iOS بدهد. اما ممکن است نگران امنیت آن باشید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این مطالب بپردازیم تا شما تصمیم بگیرید که جیلبریک برای گوشی آیفون شما مناسب هست یا خیر.

اصلاً جیلبریک چیست؟ جیلبریک عمل تغییر برنامه آیفون برای حذف محدودیت های اعمال شده توسط اپل است. در اپل شما محدود به دانلود برنامه ها از اپ استور هستید در صورتی که با جیلبریک می تواند از فروشگاه های دیگر و یا با دانلود برنامه و به صورت دستی آن را نصب کنید و یا سایر محدودیت ها را دور بزنید. البته جیلبریک از باز کردن قفل آیفون متفاوت است. بعضی از دستگاه های آیفون روی یک اپراتور ارتباطی خاص قفل می شوند که با شکستن قفل آن می توانید در سایر اپراتور ها هم استفاده کنید که با جیلبریک کردن متفاوت است.

فواید جیلبریک برای آیفون

این گوشی مختص شما است و باید قادر به انجام هر کاری که دوست دارید با آن باشید مثلا برنامه های مورد نیاز خود را از هر کجا که می خواهید دانلود کنید، ظاهر گوشی را سفارشی کنید. هات اسپات را فعال کنید و آزاد باشید. جیلبریک در اغلب کشور ها قانونی است و فقط از بین رفتن ضمانت نامه اپل می شود که با حذف جیلبریک یا آنجیلبریک کردن آن (unjailbreaking) می توانید گوشی را به حالت اول در بیاورید.

از جمله برنامه هایی که با جیلبریک نصب نمود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

MyWi: گوشی را به نقاط هات اسپات تلفن همراه تبدیل می کند.
Intelliscreen: پست الکترونیکی و تقویم ها را در صفحه اصلی قرار می دهد.

MxTube: ویدیوهای یوتیوب را بر روی گوشی خود برای مشاهده آفلاین دانلود کنید.

My3G: اجازه می دهد تا فرآیندهایی که قبلا فقط با Wi-Fi امکان پذیر بود، برای اجرا در ۳G هم ممکن شود، مانند دیدن فیلم های HD یوتیوب.

PDANet: اتصال به اینترنت را به اشتراک بگذارید.

۶ روش انتقال فایل بین آیفون (iOS) و اندروید با برنامه، کامپیوتر و .. از جمله موارد مورد نیاز برای دارندگان تلفن های همراه می باشد.

مزایا و معایب جیلبریک کردن سیستم عامل آیفون اپل چیست؟

نکته ضروری قبل جیلبریک کردن، گرفتن بکاپ از گوشی همراه است که در صورت اتفاقات و رخداد های اشتباه مورد نیاز می شود.

مضرات جیلبریک در iOS

چرا نباید آیفون را جیلبریک کرد؟ شما با این کار ضمانت نامه اپل را لغو می کنید و در صورت نیاز نمایندگان اپل به شما خدمات نمی دهند. شمار را از دیوار های ایمنی اپل دور میکند و به یک هدف مناسب برای هکرها و بد افزار ها می کند. با جیلبریک نمی توانید سیستم عامل خود را آپدیت کنید و باید جیلبریک شما شکسته شود و منتظر آپدیت جدید جیلبریک باشید که زمان انتشار آن هم معلوم نیست و مانند یک موش و گربه بازی بین اپل و جیلبریک است. با جیلبریک کردن آیفون شما همینطور ممکن است کرش کند و یا عمر باتری آن کم شود.

اقدامات مهم بعد از خیس شدن و افتادن گوشی آیفون، اندروید و.. در آب را هم مطالعه بفرمایید.

قانونی بودن جیلبریک کردن آیفون

مزایا و معایب جیلبریک کردن سیستم عامل آیفون اپل چیست؟

یک ابهام دیگر برای دوستداران جیلبریک، قانونی بودن آن است. در ایران مشکل خاصی در این مورد وجود ندارد ولی در کشور های پایبند قانون کپی رایت، این موضوع کمی مبهم و تاریک است. کنت ون ویک، متخصص امنیت با تمرکز به مسائل حقوقی در ایالات متحده آمریکا در این مورد می گوید:

ظاهرا جیلبریک در ایالات متحده قانونی است و در سال ۲۰۱۰ اداره کل اعلام کرده که این عمل یک استثناء در قانون کپی رایت است اما وضعیت قطعی نیست. در حالی که به نظر می رسد جیلبریک در امریکا قانونی است، در خط پایین مطلب می نویسد که اگر نسبت به قانونی بودن جیلبریک دستگاه خود نگران هستید، از انجام این کار خودداری کنید.

آیا جیلبریک امن است؟

اگر این کار را انجام داده اید، باید برای حملات مخرب هم آماده باشید. ممکن است گاهی مشکلات یا باگ هایی وجود داشته باشد که هکر از آن استفاده کند. مثلا در سال ۲۰۱۵ یک مورد اتفاق افتاد که از ۲۲۵.۰۰۰ دستگاه جیلبریک، اطلاعات ورود به سیستم آی کلاد و.. به سرقت رفت که توسط هکر چینی انجام شد اما مردم ۱۸ کشور مختلف را تحت تاثیر قرار داد. این یک نقص رایج نیست و طراحان سعی در بهبود آن دارند اما باید دانست که محدودیت های اپل هم برای جلوگیری از همین سوء استفاده ها است.

چگونه فایل های آیفون و آیپد را بدون استفاده از آیتونز به کامپیوتر انتقال دهیم؟ این مطلب برای شما ممکن است مفید باشد.

نظر اپل راجب جیلبریک

همانطور که احتملاً حدس می زنید، اپل با جیلبریک کاملاً مخالف است و به طور مداوم بروزرسانی هایی را انتشار می دهد تا از جیلبریک جلوگیری کند. برخی از این نگرانی های اپل در مورد اپ استور و منافع تجاری آن است و بخش دیگر مربوط به امنیت. اپل می گوید که جیلبریک تهدیدهای امنیتی به وجود می آورد و لایه امنیتی روی آیفون را حذف میکند و باعث رفتار های نادرست می شود، عمر باتری کاهش می یابد، می تواند اختلال در خدماتی مانند آب و هوا و.. به وجود بیاورد و مانع آپدیت شدن گوشی شما شود.

در نهایت این شما هستید که باید برای گوشی خود تصمیم بگیرید. اگر مایل به انجام جلبریک روی iOS هستید، برای این کار برنامه های مختلفی برای مک و ویندوز وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

نظرات و تجربیات شما؟

شما آیفون خود را جیلبریک کرده اید؟ موافق جیلبریک هستید یا مخالف؟ ما امروز مضرات و فواید جیلبریک را توضیح دادیم. می توانید تجربیات خود را به همراه نظرات و پیشنهادات و سایر نکات ذکر نشده در این مطلب را از طریق دیدگاه های این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تمام روش های سریع و کاربردی برای گرفتن اسکرین شات در آیفون (همه نسخه ها)
تمام روش های سریع و کاربردی برای گرفتن اسکرین شات در آیفون (همه نسخه ها)
آموزش برداشتن امضا Sent from my iPhone در ایمیل آیفون
آموزش برداشتن امضا Sent from my iPhone در ایمیل آیفون (سریع و ساده)
بررسی 13 تا از بهترین نرم‌افزار‌های ضبط کردن صدا در آیفون (iOS)
بررسی ۱۳ تا از بهترین برنامه های ضبط کردن صدا در آیفون (iOS)
نقطه نارنجی بالای صفحه آیفون چیست و چگونه آن را حذف کنیم؟
نقطه نارنجی بالای صفحه آیفون چیست و چگونه آن را حذف کنیم؟

نظرات