اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

اورکلاک کردن (Overclocking) به عملکردی گفته می شود که سرعت پردازش یک قطعه در هر ثانیه را نسبت به طراحی اولیه آن افزایش می دهد. که باعث افزایش کلی سرعت سیستم و قدرت پردازش بالاتر می شود. اورکلاک در کامپیوتر معمولا برای سی پی یو (CPU) یا جی پی یو و کارت گرافیک (GPU) و حتی رم (RAM) اعمال می شود. امروز در انزل وب به بررسی مزایا، معایب و آشنایی با اورکلاک می پردازیم.

آشنایی با اورکلاک کارت گرافیک و سی پی یو کامپیوتر

What is Overclocking And How To Do it For CPU And GPU Graphic Card

همانطور که توضیح دادیم به افزایش سرعت یک پردازنده اورکلاک (Overclocking) گفته می شود. این کار باعث افزایش بهره وری از پردازنده نسبت به استفاده استاندارد شده است و ما قدرت بیشتری از دستگاه می گیریم اما به همین شدت دمای قطعه نیز افزایش می یابد که باید خنک شده و از آن نگهداری شود. در غیر این صورت به دلیل این که خنک کننده های پردازنده برای اورکلاک طراحی نشده اند، گرمای اضافی می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی به پردازنده شوند.

اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

اورکلاک چیست؟

به طور مثال CPU کامپیوتر شما در کارخانه برای اجرا با یک سرعت حداکثری مشخص شده که از لحاظ خنک کنندگی، استهلاک، مصرف انرژی و بهره وری متناسب و مناسب باشد، طراحی می شوند. با این حال ممکن است شما این محدودیت اعمال شده را دوست نداشته باشید و بخواهید از تمام قدرت پردازنده استفاده کنید. می توانید با انجام تغییراتی سی پی یو را مجبور به انجام کار با بالاترین نرخ پردازش کنید و عملیات بیشتری در هر ثانیه انجام دهد.

با انجام این کار سرعت کلی کامپیوتر شما بیشتر می شود اما حرارت بیشتری تولید می کند که ممکن است منجر به آسیب دیدن قطعه یا ناپایداری آن شود. که با تغییرات در سیستم خنک کننده باید این موضوع کنترل کنید.

آیا خودتان می توانید اورکلاک کنید؟

معمولا تعداد زیادی از پردازنده ها توسط کارخانه یا مادربرد قفل می شوند که امکان انجام اورکلاک را به شما ندهند. در اینتل پردازنده هایی که حرف K در مدل خود داشته باشند، امکان اورکلاکینک دارند. پس اگر می خواهید سیستم قدرتمندی بخرید و آن را اورکلاک کنید، در موقع خرید سخت افزار به این نکته توجه کنید.

اورکلاک سی پی یو و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟

مزایای اورکلاک کردن

مزایای اورکلاک روشن است. شما یک سی پی یو سریع تر خواهید داشت و عملیات بیشتری در هر ثانیه انجام می دهید. البته برای افزایش سرعت و محسوس بودن آن فقط بحث پردازنده نیست و برای مثال هارد شما نیز باید SSD باشد. اگر هارد دیسک معمولی یا HDD دارید با انجام اورکلاک ممکن است تفاوت سرعت را به خوبی متوجه نشوید. گیمر ها معمولا از جمله افرادی هستند که علاقه مند به اورکلاک خصوصا GPU هستند حتی با وجود اینکه از قویترین سیستم ها استفاده می کنند تا قدرت کامپیوتر را برای اجرای گرافیکی بازی ها را افزایش دهند. اورکلاک کردن رم هم طرفداران خاص خود را دارد.

در ویندوز به دلایل سخت افزاری و نرم افزاری ممکن است از تمام رم شما استفاده نشود، با مطالعه آموزش نحوه استفاده کامل از رم کامپیوتر و رفع محدودیت رم در ویندوز ۳۲ و ۶۴ بیتی این مشکل را می توانید رفع نمایید.

آموزش اورکلاک CPU

روش کار برای هر پردازنده و هر مادربرد دارای گزینه های مختلف BIOS متفاوت است و ممکن است این آموزش روی همه آن ها کار نکند. با این حال اصول اولیه این کار تقریبا یکی است.

توجه کنید در صورت عدم آشنایی به اینکار اورکلاک نادرست میتوانید به سخت افزار شما آسیب برساند

اولین نکته در آموزش اورکلاک CPU Intel بحث خنک کنندگی است. خنک کننده فعلی شما برای استفاده استاندارد است و در صورت افزایش حرارت نمی توانند آن را خنک کنند. شما باید بسته به سیستم خود اقدام به تعویض فن، خنک کننده اضافی یا اضافه کردن ورودی های هوا کنید. البته برای اورکلاک های قوی و حرفه ای از خنک کننده با آب استفاده می کنند. در این زمینه دستگاه هایی تولید شده اند که به وسیله لوله های نازک آب پردازنده را خنک میکنند و عملکردی مانند رادیاتور ماشین دارند که کاملاً مناسب این کار هستند اما قیمت بالایی دارند. در کل خنک کننده با آب کارایی بیشتری نسبت به خنک کننده با هوا دارد.

اگر خودتان قصد تعویض فن پردازنده را گرفته اید، آموزش تصویری تعویض، جا زدن و بستن فن CPU بر روی مادربرد کامپیوتر را مطالعه بفرمایید.

برای افزایش قدرت سی پی یو هم باید به تنظیمات بایوس بروید. در بایوس می توانید سرعت سی پی یو یا ولتاژ آن را افزایش دهید. این کار را با مقدار های کم انجام دهید و کم کم افزایش دهید تا پایداری سیستم خود را بسنجید و دچار مشکل نشوید. در این بین می توانید از نرم افزار اورکلاک Cpu کامپیوتر مانند برنامه Prime95 استفاده کنید تا با انجام شبیه سازی فعالیت سنگین دمای دقیق دستگاه را بسنحید و از خنک کنندگی مناسب آن مطمئن شوید و در صورت وجود ثبات، بار دیگر مقدار را کمی بیشتر افزایش دهید تا به حد اکثر آن برسید. بعد از داغ کردن بیش از حد مقدار را کم کرده و حد قبلی پایدار برسانید و از سیستم استفاده کنید.

آموزش اورکلاک CPU

دقت داشته باشید که این کار را کم کم انجام دهید تا فشار و افزایش دمای ناگهانی برای پردازنده اتفاق نیفتد و در نتیجه خطری آن را تهدید نکند.

معایب انجام اورکلاک سی پی یو و رم و..

اولین عیب اورکلاک از بین رفتن گارانتی است. به محض انجام این کار اگر صدمه ای به دستگاه شما وارد شود، دیگر قادر به استفاده از خدمات گارانتی نیستید. علت بعدی که ممکن است شما را منصرف کند این است که اگر شما از خنک کنندگی مناسب استفاده نکرده باشید، یا به مقدار زیادی اورکلاک کرده باشید با افزایش دما ممکن است قطعه دچار آسیب دائمی شود. از دیگر موارد می توان به ناپایداری سیستم اشاره کرد. با افزایش محاسبات CPU ممکن است بعضی از اطلاعات را اشتباه برگرداند و سیستم نیاز به ریستارت و راه اندازی مجدد پیدا کند. برای کاهش خطرات سعی کنید به آرامی و مرحله به مرحله مقدار اورکلاک را پردازش دهید و از خنک شدن پردازنده مطمئن شوید. در لپتاپ ها معمولا به دلیل عدم فضای مناسب برای خنک کنندگی توصیه می شود که اقدام به اورکلاک نکنید چون کنترل زیادی نمی توانید روی دما داشت باشید.

اما اگر نیاز به افزایش قدرت لپ تاپ خود برای بازی دارید، پیشنهاد می کنیم آموزش تصویری نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر را ببینید.

اورکلاک کارت گرافیک

از موضوعات مورد علاقه گیمر ها است. همانند اورکلاک سی پی یو، در جی پی یو هم برای افزایش فریم ریت در بازی ها و بهینه سازی قدرت پردازش عمل اورکلاک انجام می شود. برای اورکلاک جی پی یو می توان از نرم افزار های اختصاصی که برای این کار ساخته شده اند استفاده کرد. این برنامه های برای هر برندی یک مدل دارند. مثل برنامه GPU Tweak برای مارک Asus و Afterburner برای مارک MSI استفاده کنید. روش کلی کار یکی از است و با چک کرده خنک کنندگی باید پیش بروید.

اورکلاک گرافیک

نکات مهم قبل از اورکلاک کردن

اگر در نهایت تصمیم به انجام اورکلاک گرفتید، در منابع مختلف روی مدل دقیق پردازنده خود را جست و جو کنید و از روش های موجود برای همان مدل استفاده کنید چون مدل های مختلفی وجود دارند که با یکدیگر متفاوت هستند. از مرجع های مناسب جهت انتقال تجربیات می توان به سایت Overclock.net اشاره کرد که به راهنمایی در مورد پردازنده های هر مدل صحبت می کند.

آشنایی با اورکلاک (overclocking) رم، سی پی یو، کارت گرافیک کامپیوتر

دقت داشته باشید که برای دو پردازنده با مدل یکسان هم ممکن است تفاوت وجود داشته باشد و یکسان نباشند که به علت تغییرات طبیعی در فرآیند تولید مربوط می شود. اورکلاک برای تلفن های همراه هم انجام می گیرد ولی با توجه به کاهش عمر دستگاه و باتری به علت گرمای بیش از حد ایده هوشمندانه ای به نظر نمی رسد.

اگر با بیت کویین آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم مطلب، بیت کوین چیست؟ آموزش کامل استخراج بیت کوین در ۸ مرحله! را بخوانید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به معرفی اورکلاک کردن پردازنده و کارت گرافیک پرداختیم. چنانچه در مورد مطلب امروز پیشنهاد یا انتقادی دارید، به همراه تجربیات خود در مورد اورکلاک کردن و نتیجه های حاصل شده در قسمت دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش مشاهده و بررسی دمای cpu در ویندوز 11 و ویندوز 10
آموزش ۶ روش مشاهده و بررسی دمای CPU در ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش تصویری نحوه ارتقا لپ تاپ
آموزش 4 روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز 11
آموزش ۴ روش حل مشکل CPU در نصب ویندوز ۱۱
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU
آموزش حل مشکل استفاده زیاد مرورگر گوگل کروم از CPU

نظرات

  • amirali says:

    سلام ممنون از سایت خوبتون من یه مطلبی بگم اینکه اگه مثل من از لبتاب ۲۰۱۶ استفاده میکنید برای gpu اینکار رو نکنید مخصوصا در msi after چون گرافیک لبتاب معمولا اگه اورکلاک را تا اخر بالا ببرید سیستم شما هنگ میکنه بعد چند دقیقه need to restart بعدم همش همینو میگه من به سخته درست کردم این مشکل رو ……
    گرافیک من : GPU : nvidia 720m GT

  • مجتبی says:

    سلام وقت بخیر
    نحوه اورکلاک کردن رم (روی ۱۰۶۶) در مادربرد asus p5kpl-se چجوریه ؟
    ممنون میشم کمکم کنید

  • مهسا says:

    با سلام
    من یک سوال داشتم
    ببینید خب cpu که واحد پردازش مرکزی است و واحد پردازش گرافیکی هم که به عهده gpu هست که این کارت گرافیکی ساخت شرکت intel ,AMD هست حالا من متوجه نمیشم CUDA چی هست که هرجا اسم GPU میاد اسم CUDA هم همراهش هست

  • اسی says:

    واقعا مطالبتون عالیه
    کسی که هیچی نمیدونه واقعا باید همچین چیزایی رو بدونه