بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی و راه های جلوگیری از آن

با همه گیر شدن گوشی های تلفن همراه و افزایش استفاده آن، یکی از مشکلات شایعی که برای کاربران پیش می آید، کاهش طول عمر باتری است. این مشکل باعث کاهش زمان شارژ ماندن دستگاه و مشکلات آزار دهنده دیگر می شود. امروز در انزل وب به معرفی راه های افزایش عمر باتری و همینطور بررسی دلایل کاهش عمر باتری می پردازیم.

عمر باتری موبایل چند سال است؟ دلایل کاهش عمر باتری موبایل

Battery Life and Performance Factors

گوشی های تلفن عمدتاً از باتری های یون لیتیوم (lithium-ion) استفاده می کنند. این نوع باتری دارای ویژگی ذخیره بالای انرژی در حجم کم است. مشکلی که این باتری دارد، کاهش کارایی آن در طول زمان و چرخه شارژ می باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که عمر باتری از ۸۸ تا ۹۴ درصد در اوایل خرید و پس از حدود ۲۵۰ بار شارژ کردن به مقدار ۷۳ تا ۸۴ درصد کاهش می یابد و بعد از تقریبا یک تا یک و نیم سال دیگر باتری استانداردی نسبت به روز های اول نداریم. برای افزایش زمان استفاده بهینه، مواردی را ذکر خواهیم کرد.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

اگر شما از لپ تاپ هم استفاده می کنید برای چک کردن وضعیت سلامتی آن، روش های بررسی باتری لپ تاپ را مطالعه کنید.

روش صحیح شارژ باتری موبایل برای افزایش عمر باتری سامسونگ و..

تخلیه کامل باتری گوشی برای شارژ کردن کار درستی نیست، اگر مقدار شارژ باتری کاملا تخلیه شود در حالت ناپایدار قرار می گیرد و امکان آسیب دیدن باتری بالا می رود و هنگامی که مقدار آن تقریبا کم است (در حد ۲۰ تا ۳۰ درصد) زمان مناسبی برای شارژ است. البته پیشنهاد می شود هر چند ماه یک بار باتری خود را کامل تخلیه و دوباره شارژ نمایید تا باتری شما کالیبره شود. این کار باعث می شود که نمایش مقدار درصد باتری و شارژ صحیح باشد.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم؟

یکی از اولین اقدامات، تنظیم کردن زمان خاموش شدن صفحه بعد از چند ثانیه (مثلا ۳۰ ثانیه) و همینطور کم کردن نور صفحه است. یکی از اصلی ترین مصرف کننده های باتری صفحه نمایش است که با تنظیم و مدیریت آن روند کاهش عمر باتری را طولانی تر کنیم. اقدامات بعدی کمی استفاده از گوشی را تحت تاثیر قرار می دهند ولی با این حال برای افزایش عمر باتری مفید هستند. به طور مثال روشن بودن بلوتوث، وای فای و جی پی اس از این عوامل هستند. اینترنت همراه نیز مقدار شارژ زیادی مصرف کرده و به باتری فشار می آورد، پس سعی کنید در صورت عدم استفاده از این ابزار ها در تلفن همراه آن ها را خاموش کنید.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

راههای کاهش مصرف باتری موبایل

این برنامه ها کار جادویی را برای شما و باتری تلفن همراهتان را انجام نمی دهد بلکه عواملی که برای افزایش عمر باتری دستگاه ذکر شد را انجام می دهد تا در صورت فراموش کردن و با عدم وقت کافی برای این کار، این برنامه کار شما را راحت کند.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

گذاشتن باتری گوشی در فریزر

شاید شما هم این خبر که قرار دادن گوشی در فریزر باعث افزایش عمر باتری دستگاه شما می شود را شنیده باشید. این ادعا به صورت کامل درست نیست. باتری باید در دمای مناسبی باشد تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهد، افزایش این دمای ایده آل در حدود بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد باعث کاهش راندمان باتری شده پس بهتر است از گوشی به شکلی که دمای آن خنک باشد استفاده کنید. قرار دادن گوشی در فریزر شاید بتواند موقتی راندمان باتری را افزایش دهد ولی در عوض در صورت کاهش شدید دما، باعث تخریب شدن ساختمان باتری شده و آسیب های فراوانی به آن بزند.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

۱۳ روش حل مشکل شارژ نشدن یا دیر شارژ شدن گوشی و تبلت از مطالب مفید برای کاربرانی است که از باتری خود ناراضی هستند.

عمر مفید باتری موبایل چقدر است؟

برای اساس گزارش های دانشگاه باتری سازی عمر مفید باتری های لیتیومی موبایل چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه شارژ شدن میباشد. هر بار که شارژ باتری شما کمتر از ۷۰% میباشد و به برق برای شارژ شدن متصل میشود را چرخه شارژ مینامند. اساسا این تعداد شارژ برای یک کاربر معمولی گوشی هوشمند در طول یکسال طی میشود و پس از ۲۵۰ بار شارژ حجم مقادر نگهداری شارژ باتری که تقریبا ۹۴.۸۸% میباشد (چیزی که سازندگان موبایل آن را فول شارژ ۱۰۰% مینامند) به ۸۴.۷۳%  تغییر میکند که این مقدار تقریبا بین ۱۰ الی ۱۵% کاهش در هشت ماه خواهد بود که در طول یکسال حتی به ۱۵ الی ۲۲% کاهش نیز خواهد رسید.

بنابراین پیشنهاد میشود که برای شارژ باتری جهت استفاد کمتر از چرخه شارژ سعی کنید باتری خود در زیر ۲۵% شارژ نمایید.

عوامل کاهش عمر باتری موبایل

شارژ سریع در گوشی های جدید قابلیتی است که جهت صرفه جویی در زمان انجام شده است. شارژ سریع درست است که کار راه انداز است اما باعث کاهش عمر باتری و کاهش میزان نگهداری شارژ باتری می شود. به عنوان مثال شارژ کردن گوشی در عرض ۵ دقیقه در مقایسه با دو ساعت، می تواند ۲۰ درصد فضای شارژ باتری را کاهش می دهد. بهتر است در صورتی که نیاز به آن ندارید، از شارژ با سرعت معمول استفاده نمایید.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

برای سریع تر شارژ کردن باتری دستگاه همراه خود، مطلب چگونه گوشی هوشمند خود را سریع تر شارژ کنیم؟ را مطالعه بفرمایید.

خرید باتری نو با اتمام طول عمر باتری

باتری مدت طول عمر مشخصی دارند و بعد از گذشتن یک تا یک و نیم سال بالاخره عمر کیفیتی خود را از دست می دهند. با رعایت نکات حفاظتی از باتری، می توانید این زمان را به عقب تر بیاندازید ولی باز هم در نهایت باید باتری خود را با باتری نو همانند یک قطعه مصرفی دیر تعویض کنید.

بررسی کامل عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی

سایر عوامل و نکات مهم مهم کاهش طول عمر باتری گوشی

در ادامه سایر دلایل ضعیف شدن و  عوامل کاهش طول عمر باتری گوشی که باید به آنها توجه کنید را مرور میکنیم :

  • گذاشتن مداوم گوشی بعد از شارژ شدن کامل بر خلاف تصور آسیب جدی به باتری گوشی شما نمی زند و اینکار از خالی شدن کامل باتری و شارژ نصفه آن بهتر است.
  • در هر زمان که میتوانید قبل از کمتر شدن شارژ گوشی به ۷۰% شارژ گوشی را متصل کنید و گوشی خود را شارژ کنید.
  • گرما بیش از حد یک عامل بسیار مهم و خطرناک در انفجار باتری های لیتیوی و کاهش طول عمر باتری میباشد، پس تا حد ممکن گوشی خود را در جای خنک نگه دارید.
  • تا حد ممکن از شارژر گوشی خود برای شارژ باتری گوشی خود استفاده کنید چرا که استفاده از شارژهای مختلف با ولتاژ گوناگون میتواند آسیب جدی به باتری گوشی شما وارد کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به بررسی علل کاهش عمر باتری و راه های افزایش عمر باتری پرداختیم. چنانچه نکته ای در این مطلب گفته نشده است و یا در مورد مطلب امروز پیشنهاد یا انتقادی دارید، آن را از طریق دیدگاه های پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات