روش رفع مشکل گرافیک Nvidia ، AMD ویندوز 10 8 7

۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

کارت گرافیک یکی از مهم ترین اجزای سخت افزاری کامپیوتر است. اما متاسفانه بسیاری از کاربران دچار مشکلاتی با این سخت افزار می شوند که در ارائه مناسب تصویر دچار کاستی می شوند و اجرای درست برنامه و بازی محبوب شما به هم می ریزد. امروز در انزل وب به آموزش نحوه رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia و AMD در ویندوز های ۱۰، ۸ و ۷ می پردازیم.

حل مشکل تنظیمات، عدم شناسایی، نصب نشدن و.. کارت گرافیک در ویندوز ۱۰

How to Fix Nvidia and AMD Graphics Card Problem in Windows 10

کارت گرافیک قطعه مهمی است و خصوصاً برای گیمر ها نقش مهمی دارد. اما ممکن است بعضی از کاربران با مشکلی مانند شناسایی نشدن کارت گرافیک در ویندوز، عدم شناسایی پس از آپدیت درایور و.. مواجه شوند. فرقی نمی کندکه شما از چه کارت گرافیکی استفاده می کنید، در ادامه روش هایی را برای رفع این مشکلات در کارت گرافیک انویدیا ، ای ام دی  ارائه می دهیم.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

ممکن است گاهی این اتفاق رخ دهد و کارت گرافیک شما در قسمت مدیریت دستگاه غیر فعال شود. برای رفع این مشکل دکمه های Win+X را فشار دهید. سپس گزینه Device Manager را از لیست انتخاب کنید.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

هنگامی که پنجره جدید باز شد، تنظیمات کارت گرافیک (Graphic Card) را پیدا کنید و روی آن دو بار کلیک کنید.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

سپس به تب Driver بروید و روی دکمه Enable کلیک کنید. اگر این دکمه غیر قابل کلیک کردن باشد، به این معنی است که کارت گرافیک شما فعال است. در ضمن در تب General نیز گزینه Device Status را نیز چک کنید. در صورت وجود مشکل اطلاعاتی در این قسمت نوشته می شود.

راه حل غیر فعال شدن کارت گرافیک در ویندوز

با اورکلاک آشنایی دارید؟ برای آشنایی با نحوه انجام اورکلاک کارت گرافیک مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست؟ را مطالعه کنید.

نصب آخرین درایور برای رفع مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک

اگر با مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰ رو به رو شدید، می توانید این مشکل را با دانلود آخرین نسخه درایور برای دستگاه خود حل کنید. قبل از انجام این کار بهتر است درایور قبلی خود را حذف کنید. تنظیمات ویندوز را باز کنید و به قسمت Apps بروید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

سپس Nvidia Drivers را برای کارت گرافیک های انویدیا و AMD Divers برای کارت گرافیک های ای ام دی را پیدا و اقدام به حذف آن کنید. برای رفع مشکل سعی کنید تمامی فایل های مرتبط با انویدیا یا AMD را حذف کنید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

حال به سایت انویدیا یا سایت AMD بر اساس مدل کارت گرافیک خود بروید و آخرین نسخه آپدیت را بر اساس مدل کارت گرافیک خود دانلود کنید و اقدام به نصب آن کنید.

اگر مهارت های لازم برای بروزرسانی دستی درایور ها را ندارید، پیشنهاد می کنیم این کار را با استفاده از ابزار های اتوماتیک آپدیت کننده درایور استفاده کنید. ما به شما برنامه Tweakbit’s Driver Updater را پیشنهاد می دهیم. این برنامه توسط مایکروسافت و آنتی ویروس نورتون تایید شده است.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

پس از دانلود و نصب برنامه، آن را باز کنید. اکنون برنامه شروع به اسکن کردن رایانه شما به صورت خودکار برای بررسی درایور هایتان می کند. باید مدتی صبر کنید تا اسکن تمام شود.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

پس از تکمیل اسکن شما می توانید یک گزارش در مورد تمام درایور های رایانه را ببینید. می توانید همه درایور ها را با هم آپدیت کنید، برای رفع مشکل گرافیک، آپدیت مربوط به گرافیک خود را پیدا کنید و گزینه Update Driver کنار آن را فشار دهید.

نصب آخرین درایور گرافیک برای رفع مشکلات

توجه داشته باشید که برخی از درایور ها باید در چند مرحله نصب شوند و لازم است چند بار دکمه Update را بزنید. همچنین بعضی از قسمت های این برنامه نیز رایگان نیستند.

فعال بودن واحد پردازش گرافیک مجزا در BIOS برای رفع مشکلات کارت گرافیک

برای رفع مشکل کارت گرافیک AMD در ویندوز ۱۰ و..، اگر شما دو گرافیک در سیستم خود دارید (مانند بسیاری از لپ تاپ ها) ممکن است ویندوز نتواند گرافیک مجزا یا خارجی را شناسایی کند. برای رفع این مشکل باید آن را به صورت دستی در بایوس فعال کنید. هنگامی که کامپیوتر خود را روشن می کنید در زمان بوت ویندوز دکمه F2 یا Del را برای ورود به تنظیمات BIOS فشار دهید. سپس باید تنظیم dGPU را پیدا کنید و آن را فعال کنید. این ویژگی در قسمت Chipset و dGPU قابل دسترس است. البته ممکن است بر اساس مدل مادربورد دستگاه شما این تنظیمات متفاوت باشد که با کمک دفترچه راهنمای آن احتمالاً روش انجام این کار را خواهید دید.

برای آشنایی بیشتر با بایوس، می توانید مطلب بایوس کامپیوتر چیست؟ آشنایی با تنظیمات و آپدیت بایوس را بخوانید.

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل نصب نشدن گرافیک

ممکن است برای مشکلات کارت گرافیک Nvidia و..، درایور گرافیک نتواند کارت گرافیک شما را تشخیص دهد. برای حل این مشکل ابتدا کلید های Win+X را فشار دهید و گزینه Command Prompt (Admin) را انتخاب نمایید.

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل گرافیک

سپس دستور زیر را در برنامه کپی کنید و اینتر را بزنید تا اجرا شود:

bcdedit /set pciexpress forcedisable

اجرای دستور در Command Prompt برای رفع مشکل گرافیک

حال Command prompt را ببنیدید و سعی کنید مجدد درایور های خود را نصب کنید.

آپدیت کردن بایوس برای رفع مشکل عدم شناسایی کارت گرافیک رایانه

بایوس مسئول سخت افزار شماست. با بروز رسانی بایوس شما به مادربرد اجازه می دهید تا با آپدیتی جدید مشکلات پیش آمده را حل کند. در زمینه عدم شناسایی کارت گرافیک در ویندوز ۱۰، تعدادی از کاربران نیز که از آخرین نسخه بایوس خود استفاده می کردند، گزارش داده اند که با نصب مجدد (فلش کردن بایوس) مشکل آن ها حل شده است. به هر حال می توانید با جست و جو در اینترنت روش آپدیت بایوس خود را پیدا کنید.

توجه داشته باشید که آپدیت کردن بایوس در هر مدل متفاوت است و انجام آن ریسک های خطرناکی دارد. پس سعی کنید با آگاهی کامل این کار را انجام دهید یا آن را به تعمیرکاران یا افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

چک کردن وضعیت اتصال فیزیکی کارت گرافیک

اگر از کامپیوتر های رو میزی استفاده می کنید، برای رفع مشکل کارت گرافیک داخل کیس را چک کنید که کارت گرافیک شما شل نشده باشد. اگر قسمتی از کارت گرافیک خارج از اسلات باشد، ویندوز دیگر قادر به شناسایی و استفاده از آن نیست. جهت اطمینان می توانید کارت گرافیک خود را در صورت امکان با احتیاط خارج کنید و ضمن تمیز کردن آن را مجدد وصل کنید. در ضمن از چک کردن کابل نیز غافل نشوید، گاهی ممکن است مشکل از کابل اتصال گرافیک به مانیتور باشد.

در همین زمینه پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تصویری نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال برای لپ تاپ و کامپیوتر را نیز مطالعه کنید.

حذف کردن بروزرسانی های جدید ویندوز

درست است که آپدیت جهت رفع مشکل ارائه می شود ولی ممکن است خود یک مشکل جدید را داشته باشد. اگر عیب کارت گرافیک شما بعد از آپدیت کردن ویندوز ظاهر شده است، شاید جزو مشکلات ویندوز ۱۰ باشد و می توانید آن آپدیت را حذف کنید. برای این کار به تنظیمات ویندوز بروید. سپس به قسمت Update & security بروید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

حال باید روی View Installed Update کلیک کنید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

گزینه Uninstall Updates را انتخاب کنید.

حذف کردن به روزرسانی های جدید ویندوز

اکنون فهرست بروز رسانی های اخیر ظاهر می شود. روی آخرین بروزرسانی کلیک کنید وآن را حذف کنید. سپس به طور موقت نصب خودکار بروزرسانی را ببندید تا نسخه های جدید تر ارائه شود.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

در این روش نیز می توانید وضعیت کارت گرافیک خود را برای حل مشکل نصب گرافیک در ویندوز  و.. چک کنید. برای اجرای این ابزار مفید، کلید های Win+R را فشار دهید. سپس dxdiag را تایپ و اینتر را فشار دهید.

 چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

حال برای بارگیری کامل اطلاعات چند لحظه صبر کنید.

 چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

حال بر روی تب Display کلیک کنید. شما اطلاعات مربوط به کارت گرافیک را ببینید.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

در پایین صفحه در قسمت Notes اطلاعاتی راجب مشکلات گرافیک می نویسد. پس اگر موضوعی را دیدید آن را حل کنید تا مشکل گرافیک شما حل شود.

چک کردن کامپیوتر با دستور DxDiag

پایین آوردن دمای کارت گرافیک برای رفع مشکل گرافیک

کارت گرافیک معمولاً از فن برای خنک سازی خود استفاده می کند. بالا رفتن دمای این قطعه موجب آسیب دیدن و بد کارکردن می شود. اگر مشکلات شما بعد از شروع فعالیت سنگین گرافیکی شورع می شود احتمالاً مشکل از دمای بالا گرافیک است. سعی کنید به وسیله دمنده گرد و غبار روی فن و.. را تمیز کنید و از خمیر سیلیکونی نیز برای خنک کنندگی بهتر می توانید استفاده کنید. البته برای مطمئن شدن از این موضوع می توانید از ابزار های نمایش دهنده دمای پردازنده گرافیک نیز استفاده نمایید تا دقیق تر دمای کارت گرافیک خود را بررسی کنید.

پایین آوردن دمای کارت گرافیک

اگر کابل VGA شما مشکل داشت، با استفاده از مطلب آموزش ساخت کابل VGA (وی جی ای) به همراه نقشه و رنگ بندی آن، کابل مورد نظر خود را بسازید!

چک کردن مانیتور

اگر با هیچ یک از روش ها مشکل تنظیمات گرافیک در ویندوز ۱۰ و.. شما درست نشد، در پایان مانیتور خود را نیز چک کنید. گاهی اوقات ممکن است مشکل از مانیتور باشد که اشکالاتی را در نمایش تصاویر به وجود می آورد. اگر مانیتور هم سالم بود، احتمال آسیب دیدن کارت گرافیک وجود دارد. در اینصورت باید آن را به تعمیر کاران مجرب نشان دهید تا در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز به معرفی راه حل های رفع مشکلات کارت گرافیک پرداختیم. شما می توانید تجربیات خود را به همراه سایر نظرات و پیشنهادات در دیدگاه این پست با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
آموزش کامل تصویری اورکلاک کارت گرافیک به صورت امن
تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟
راهنمای خرید: تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟ کدام یک برای من مناسب است؟

نظرات

  • mohammad says:

    سلام ببخشید کارت گرافیک من خود به خود درایورش میپره و باز باید نصب کنم مشکل چی
    کارت گرافیک Rx580

    • Sin says:

      داداش دقیقا منم همین مشکلو دارم تو راهشو نفهمیدی؟

    • امیر says:

      سلام
      ببین وقتی خودم درایور کارت گرافیک رو با برنامه DDU پاک می کن تو قسمت dvice manager درایور کارت گرافیک رو معادل چیزی که شما میگین مینویسه پس کامل درایور رو دانلو کنید و نصب کنید تا ویندوز کارت گرافیک رو شناسایی کنه.
      Microsoft render display یه حالت عمومی برای کارت گرافیک هایی که درایورشون در ویندوز نیست.

    • soheil says:

      داداش منم همین مشکل رو دارم با کارت گرافیک rx580 گرافیک رو هم نو خریدم ۱ ماه اول درست کار کرد اما بعد میخوام یه برنامه باز کنم درایو میپره

  • hasan says:

    سلام من یه مشکل عجیب غریب با کارت گرافیکم دارم که وقتی درایورشو نصب میکنم.
    دیگه هی ارتباط کابلی گوشیمو(گوشی دیگه هم. همینطوره) با لپ تاپ قطع و وصل میکنه
    لطفا اگر تجربه ای دارید یا چیزی به ذهنتون میرسه کمک کنید
    مدل لپتاپ دل m3800
    quadro k1100

    • شروین says:

      سلام من ویندوز رو از ۷ به ۸.۱ اپدیت کردم کارت گرافیک نمیدونم عوض شده ، شناسایی نمیشه ،، دادم کافی نت
      کارت گرافیک amd radeon r5 m240 1gig
      حالا شده
      Microsoft render display

      مشخصات لپ تاپ
      Aspire e1 572 g

  • سروش 14 سالع از اونجا says:

    اقا خدا پدر تو بیامرزه
    من میدونی چند روز درگیر کارت گرافیکم بودم تازه گرافیک به بد بختی رفتم ۳۰۵۰ ۸g خریدم اوردم وصل کردم اصلا عصاب نزاشت بود برام دمت گرررررررررم

  • سالار نورانی says:

    سلام . من وقتی کارت گرافیکمو نگاه میکنم نوشته : intel(R) HD graphics family چرا برای من شماره کارت گرافیکمو نشون نمیده؟؟؟؟؟؟ چیکار کنم درست شه؟؟؟؟

  • Kian says:

    سلام مدل کارت گرافیکم۲گیگ AMD radeon HD 5450 هست میخام ی بازی ای رو برم که مشخصات سیستمم خیلی خوب بهش میخوره وقتی که بازی میکنم خیلی لگ میزنه تغریبا همه بازیا همینجوریه میشه کمکم کنید چیکار کنم انگار گرافیکم ۵۰۰ مگه 😕

    • نازی says:

      مشکل منم هست اگه مشکلت حل شد منو هم راهنمایی کن،مرسی

      • شروین says:

        سلام من ویندوز رو از ۷ به ۸.۱ اپدیت کردم کارت گرافیک نمیدونم عوض شده ، شناسایی نمیشه ،، دادم کافی نت
        کارت گرافیک amd radeon r5 m240 1gig
        حالا شده
        Microsoft render display

        مشخصات لپ تاپ
        Aspire e1 572 g

صفحات 1 2 3