ریکاوری فایل اکسل

آموزش ۱۴ روش ریکاوری فایل اکسل و حل مشکل باز نشدن فایل خراب شده

حتی اگر از ورک بوک های اکسل خود بکاپ گرفته باشید، خرابی باز هم می تواند یک مشکل باشد. فایل های بکاپ همیشه شامل جدیدترین کار شما نمی شود، بنابراین احتمالا در نهایت مجبور خواهید شد دوباره داده ها را وارد کنید. در صورت امکان، تعمیر فایل اکسل خراب می تواند گزینه بهتری باشد. شما می توانید از حالت File Recovery اکسل برای باز کردن ورک بوک خراب استفاده کنید اما این روش همیشه نمی تواند فایل اکسل خراب و آسیب دیده شما را تعمیر کند که باید به دنبال راه حل های جایگزین باشید.

نحوه ریکاوری فایل اکسل خراب شده و رفع مشکل در باز شدن فایل Excel

۱۴ Ways to Recover a Corrupted Excel workbook

همانطور که میدانید برای جمع آوری اعداد و اطلاعات آماری ماه ها و سال ها لازم است. یک دانشجو باید چند ماه روی پایان نامه خود کار کند تا اطلاعات شبیه سازی خود را در فایل اکسل جمع آوری کند. حالا فرض کنید بعد از این همه تلاش فایل اکسل خراب شود و دیگر نتوان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد، در این شرایط راه حل چیست؟ چگونه می توان مشکل باز نشن فایل اکسل خراب شده را حل کرد؟ قبلا در انزل وب ۴ روش قرار دادن اطلاعات جدول، نمودار و.. فایل اکسل در ورد را به شما آموزش دادیم در ادامه مطلب امروز ما ۱۴ روش ریکاوری فایل اکسل و حل مشکل بازنشدن فایل خراب شده را به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه ریکاوری فایل اکسل خراب شده و رفع مشکل در باز شدن فایل Excel

بازیابی فایل اکسل ذخیره شده

اگر یک فایل اکسل ذخیره شده خراب روی سیستم خود دارد و باز نمی شود، ابتدا برنامه اکسل را باز کنید و از منوی File گزینه Open را انتخاب کنید. در اکسل ۲۰۰۷ روی دکمه آفیس کلیک کنید و Open را انتخاب کنید. در قسمت Look In فایل اکسل آسیب دیده خود را پیدا و انتخاب کنید.  از منوی کرکره ای دکمه Open (در تصویر زیر مشخص شده است) گزینه Open And Repair را انتخاب کنید.

بازیابی فایل اکسل ذخیره شده

در پنجره بعدی که برایتان ظاهر می شود دکمه Repair را کلیک کنید.

بازیابی فایل اکسل ذخیره شده

فرآیند ریکاوری فایل اکسل خراب شده را با موفقیت به پایان برده اید؟ پس شما خوش شانس هستید. فایل خود را با نامی دیگر ذخیره کنید.

خراب شدن فایل اکسل ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ و بازیابی آخرین فایل اکسل ذخیره شده

اگر در حالی که ورک بوک اکسل باز است خرابی رخ دهد فایل اکسل خود را ذخیره نکنید چونکه شما فقط مولفه های خراب و آسیب دیده را ذخیره می کنید. به جای این کار مولفه های آسیب دیده را پاک کنید که در این حالت مقداری از اطلاعات خود را از دست خواهید داد. حالا به آخرین نسخه فایل اکسل ذخیره شده برگردید. برای انجام این کار برنامه اکسل را باز کنید و از منوی فایل یا دکمه آفیس گزینه Open را انتخاب کنید. در قسمت Look In فایل اکسل ذخیره شده خود را انتخاب کنید و روی Open کلیک کنید. در اینجا شما فقط آخرین نسخه فایل اکسل ذخیره شده خود را باز کرده اید و کار خاصی انجام نداده اید.

خراب شدن فایل اکسل 2007 ، 2013 و 2016 و بازیابی آخرین فایل اکسل ذخیره شده

اگر قصد دارید در فایل اکسل خود تاریخ وارد کنید پیشنهاد می کنیم از ۷ روش استفاده و درج تاریخ شمسی در اکسل به صورت اتوماتیک و.. استفاده کنید.

حل مشکل بازنشدن فایل اکسل از طریق غیرفعال کردن محاسبه خودکار

اگر از طریق گزینه Open And Repair برنامه اکسل موفق به بازکردن فایل شما نمی شود، سعی کنید محاسبه خودکار اکسل را غیرفعال کنید و مجددا برای باز کردن فایل اکسل خود اقدام کنید. برای غیرفعال کردن محاسبه خودکار یک ورک بوک خالی و جدید باز کنید. از منوی Tools گزینه Options را انتخاب کنید و به سربرگ Calculation بروید. در اکسل ۲۰۰۷ همین کار را می توانید از طریق دکمه آفیس و انتخاب Options انجام دهید. در پنل سمت چپ Formulas را انتخاب کنید. در بخش Calculation روی Manual کلیک کنید و بعد OK را انتخاب کنید. حالا سعی کنید فایل خراب شده خود را باز کنید.

حل مشکل بازنشدن فایل اکسل از طریق غیرفعال کردن محاسبه خودکار

نحوه ریکاوری فایل اکسل حذف شده

روی منوی Start ویندوز کلیک کنید. به ترتیب پوشه های All Programs و Microsoft Office را انتخاب کنید. حالا Microsoft Office Tools و بعد Microsoft Office Application Recovery را انتخاب کنید. در پنجره ای که برایتان باز می شود Microsoft Office Excel را انتخاب کنید و روی دکمه Recover Application کلیک کنید. این کار چند دقیقه طول می کشد. حالا دوباره برای باز کردن فایل اکسل خراب اقدام کنید.

نحوه ریکاوری فایل اکسل حذف شده

عدم نمایش محتویات فایل اکسل

در برخی مواقع فایل اکسل واقعا خراب نشده است و شما می توانید با انتقال فایل اکسل خود به یک پوشه، درایو و یا حتی سرور دیگر مشکل باز نشدن فایل اکسل خود را حل کنید.

عدم نمایش محتویات فایل اکسل

باز نشدن فایل اکسل در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

برخی از کاربران توانسته اند با استفاده از برنامه متن باز OpenOffice Suite مشکل باز نکردن فایل اکسل خود را حل کنند. شاید لازم باشد برای دانلود این برنامه وقت بگذارید ولی ارزش امتحان کردن را دارد.

باز نشدن فایل اکسل در ویندوز 10 ، 8 و 7

نحوه بازیابی شیت در اکسل

اگر نمی توانید ورک بوک خود را باز کنید آن را با برنامه WordPad باز کنید. با این کار تمام فایل اکسل شما به یک فایل متنی تبدیل می شود اما شما را یک گام نزدیکتر به بازیابی اطلاعات مهم می کند. متاسفانه این روش فرمول ها را بازیابی نخواهد کرد اما ماکروها را بازیابی خواهد کرد.

بازیابی شیت در اکسل

برگرداندن اطلاعات پاک شده در اکسل

گاهی اوقات شما فایل اکسل خود را بازیابی می کنید اما موفق به بازیابی فرمول ها، فرمت ها، نمودارها، ماکروها و غیره نخواهید شد. اما بازیابی همین متن های ساده فایل بهتر از هیچی است. برای بازیابی اطلاعاتی که به یک ورک بوک خراب ارجاع  می کند به این صورت عمل کنید. یک ورک بوک جدید باز کنید و در سلول A1 عبارت =nameofcorruptedworkbook!A1 را تایپ کنید به جای عبارت nameofcorruptedworkbook نام فایل اکسل خود را وارد کنید و بعد اینتر بزنید. اگر فایل اکسل آسیب دیده در پوشه یکسانی قرار نداده باشد عبارت Update Values: nameofcorruptedworkbook نمایش داده می شود. فایل اکسل آسیب دیده را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. در پنجره زیر شیت های مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

برگرداندن اطلاعات پاک شده در اکسل

اکسل مقدار را در سلول A1 ورک بوک آسیب دیده نمایش می دهد. سلول A1 را انتخاب کنید و آن را به ستون های مورد نظر خود درگ کنید. اگر اکسل Update Values: nameofcorruptedworkbook را به شما نمایش داد فایل خراب شده خود را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. مرحله کپی کردن را تکرار کنید. داده ها را انتخاب کنید و از منوی Edit گزینه Copy را انتخاب کنید، مکان مورد نظر را انتخاب کنید و از همان منوی Edit گزینه Paste Special و بعد Values را انتخاب کنید و در نهایت روی دکمه OK کلیک کنید.

برگرداندن اطلاعات پاک شده در اکسل

نحوه بازیابی شیت در اکسل

مایکروسافت پیشنهاد می دهد که برای فیلتر عناصر آسیب دبده از فرمت SYLK استفاده کنید. از منوی File گزینه Save As را انتخاب کنید، این گزینه در اکسل ۲۰۰۷ در دکمه آفیس است. همانطور که در تصویر زیر نمایش داده شده است از قسمت Save As Type گزینه SYLK(Symbolic Link) (*.slk) را انتخاب کنید.

بازیابی شیت در اکسل

نام شیت فعال را در قسمت File name وارد کنید به طور مثال corruptedworkbooknameSheet1 را در این قسمت وارد کنید، اگر فایل اکسل شما تنها یک شیت دارد لزومی به انجام این کار نیست. روی دکمه Save کلیک کنید. اما اگر فایل اکسل شما دارای چند شیت است، اکسل از شما سوال می کند که آیا می خواهید این کار را ادامه دهید؟ و این به این دلیل است که فرمت انتخاب شده از چند شیت پشتیبانی نمی کند، برای ادامه روی OK کلیک کنید. اگر اکسل به شما هشداری نشان داد روی Yes کلیک کنید.

باز هم تاکید می کنیم که فرمت SYLK تنها شیت فعال را ذخیره می کند و شما برای تک تک شیت ها باید مراحل را انجام دهید به همین دلیل است که موقع ذخیره اکسل از شما خواستیم که نام شیت را به عنوان نام فایل قرار دهید. بعد از اینکه تمام شیت ها را ذخیره کردید یکی از فایل های slk را باز کنید و آن را به فرمت xls تغییر دهید. دقت داشته باشید که شما نباید از نام فایل اکسل خراب شده استفاده کنید و باید یک نام متفاوت را تایپ کنید.

بازیابی ماکروهای فایل اکسل خراب شده

برای بازیابی ماکروهای فایل اکسل خراب شده برنامه اکسل را باز کنید اما فایل اکسل خراب شده را باز نکنید. با استفاده از روش سوم که در بالا آموزش دادیم حالت محاسبه را به Manual تنظیم کنید. از منوی Tools گزینه Macro و سپس Security و بعد High را انتخاب کنید. اما اگر اکسل ۲۰۰۷ دارید به جای این کار روی دکمه آفیس کلیک کنید و Options را انتخاب کنید، از پنل سمت چپ Trust Center را انتخاب کنید. روی دکمه Trust Center Settings کلیک کنید. از سمت چپ Macro را انتخاب کنید. حالا گزینه Disable All Macros Without Notification را انتخاب کنید و  OK کنید.

بازیابی ماکروهای فایل اکسل خراب شده

حالا فایل اکسل خراب را باز کنید. اگر فایل اکسل باز شد شما یک پیام مشاهده خواهید کرد که به شما می گوید ماکروها غیرفعال شده اند. اگر برنامه اکسل بسته شود به این معناست که این روش کار نکرده است. دکمه Alt+F11 را فشار دهید تا Visual Basic Editor باز شود. از Ctrl+R استفاده کنید یک ماژول را کلیک راست کنید و Export File را انتخاب کنید یک نام وارد کنید. همین کار را برای تمام ماژول ها انجام دهید بعد VBE را ببندید و از اکسل خارج شوید. یک ورک بوک جدید باز کنید و ماژول ها را ایمپورت کنید.

بازیابی چارت ها و نمودارهای فایل اکسل خراب شده

قبلا در انزل وب ما نحوه رسم نمودار خطی، ستونی و تابع در اکسل با فرمول و.. را به شما آموزش دادیم، اگر یک چارت لینک شده به ورک بوک خراب شده خود دارید، این کد ماکرو را در یک ماژول شیت کپی پیست کنید. یک ورک شیت را در داخل ورک بوک خود اضافه کنید روی سربرگ شیت کلیک راست کنید و با انتخاب Rename نام شیت را به ChartData تغییر دهید. چارتی که می خواهید استخراج کنید را انتخاب کنید. ماکرو را اجرا کنید. داده ها را از چارت داخل ورک شیت ChartData قرار دهید.

ذخیره خودکار یک فایل کپی بکاپ اکسل

مسیر File > Save As را طی کنید و روی Computer و دکمه Browse کلیک کنید.

ذخیره خودکار یک فایل کپی بکاپ اکسل

در صفحه Save As روی دکمه Tools کلیک کنید و General Options را انتخاب کنید.

ذخیره خودکار یک فایل کپی بکاپ اکسل

حالا در پنجره General Options گزینه Always create backup را انتخاب کنید.

ذخیره خودکار یک فایل کپی بکاپ اکسل

با این کار شما توانسته اید از فایل اکسل خود بکاپ بگیرید و در صورت خراب شدن فایل اصلی تان می توانید به این فایل بکاپ مراجعه کنید.

نحوه ایجاد فایل ریکاوری از فایل اکسل

یک فایل ریکاوری از ورک بوک شما می تواند تضمین کند که شما اطلاعات خود دسترسی خواهید داشت. برای ایجاد یک فایل ریکاوری به مسیر File > Options بروید. از پنل سمت چپ Save را انتخاب کنید. گزینه Save AutoRecover information every را انتخاب کنید و بازه زمانی را بر حسب دقیقه وارد کنید ( به طور پیش فرض ۱۰ دقیقه تنظیم شده است). در قسمت AutoRecover file location مکان ذخیره سازی فایل ریکاوری را مشخص کنید و مطمئن شوید که Disable AutoRecover for this workbook only از حالت انتخاب خارج شده است.

نحوه ایجاد فایل ریکاوری از فایل اکسل

علاوه بر این روش ها شما می توانید با تغییر پسوند فایل اکسل خود به xls، html یا xlsx به محتوای فایل اکسل خراب شده تان دسترسی پیدا کنید. کافی است روی فایل اکسل خود کلیک راست کنید و Rename را از منو انتخاب کنید و شروع به تایپ پسوند فایل خود کنید. اگر قصد دارید فرمت یک شیت را ریست کنید پیشنهاد می کنیم از پست آموزش کامل ریست و بازگشت به تنظیمات پیش فرض اکسل (Excel) کمک بگیرید.

برگرداندن فایل اکسل ذخیره نشده

اگر فایل اکسل خود را ذخیره نکرده اید و برنامه اکسل را سهوا یا عمدا ببندید دیگر به اطلاعاتتان دسترسی ندارید. در این حال شما باید در کادر جستجوی منوی Start ویندوز عبارت %AppData% را وارد و اینتر کنید تا وارد پوشه AppData شوید. شما باید از پوشه Roaming خارج شوید و وارد مسیر Local–>Microsoft–>Office–>UnsavedFiles شوید. در پوشه UnsavedFiles شما فایل های ذخیره نشده اکسل ، ورد، پاورپوینت و برنامه های دیگر آفیس را مشاهده خواهید کرد، فایل اکسل مد نظر خود را دو بار کلیک کنید تا باز شود سپس آن را ذخیره کنید.

برگرداندن فایل اکسل ذخیره نشده

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ما نحوه بازیابی شیت های حذف شده در اکسل و حل مشکل باز نشدن فایل اکسل خراب شده را به شما آموزش دادیم، اگر شما روش دیگری می شناسید یا نظر و پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

کامل ترین راهنما مرتب سازی بر اساس دو ستون در اکسل (تصویری)
کامل ترین راهنما مرتب سازی بر اساس دو ستون در اکسل (تصویری)
آموزش تمام روش های ایجاد چک باکس در اکسل به صورت تصویری
آموزش تمام روش های ایجاد چک باکس در اکسل به صورت تصویری
آموزش بهترین و سریع ترین روش های مقایسه دو ستون در اکسل
آموزش بهترین و سریع ترین روش های مقایسه دو ستون در اکسل
11 نرم افزار جایگزین اکسل (رایگان و پولی)
۱۰ نرم افزار جایگزین اکسل (رایگان و پولی)

نظرات

  • SADAT says:

    سلام و عرض احترام. یک ماه و نیم روی اطلاعات دانش آموزان مدرسه کار کردم و تمام اطلاعات رو در اکسل ثبت کردم. دو روز پیش تموم شد و حالا که رفتم سراغش می بینم باز نمی کنه و تمام راه هایی که شما فرمودید رو انجام دادم ولی نشد. دوشنبه باید این اطلاعات را به اداره ارسال کنم. ثبت مجدد برام مقدور نیست در این فرصت کم. خواهشا راهنمایی کنید. سپاسگزارم

  • fsakhaie says:

    سلام، مواردی را که گفتید انجام دادم ولی متاسفانه فایل اکسل باز نمی شود. آیا امکان دارد فایل اکسلی که خراب است را برای شما ارسال کنم و زحمت بازگرداندن آن را بکشید.

  • فتحی says:

    سلام
    من نام فایل اکسل را تغییر دادم و آن را هزینه نامگذاری کردم. اشتباهی که کردم حذف پسوند پیش فرض اکسل بود.
    حالا پس از به روز کردن ویندوز فایل اکسل شناسایی و باز نمی شود.
    لطفا راهنمایی کنید. برایم خیلی مهم است.
    سپاس

  • محدثه رستمی says:

    سلام خسته نباشید من اکسلم برای ۲۰۱۶ِ یه و اینکه قسمت نمودار و چارت رو صفحه اش رو خالی میاره مشکل چیه؟؟

  • جعفر says:

    با سلام واحترام
    من از سایت کدال صورت های مالی شرکتها را با قالب اکسل دانلود می کنم .زمانی که می خواهم فایل اکسل را باز کنم خطای تصویر زیر را می دهم ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید

  • فرناز says:

    میتونم شیت هایی که از اکسل حذف شده ریکاوری کنم؟

  • علیرضا زارعی says:

    من خیلی از زحماتتون تشکر میکنم . من یک فایل اکسل داشتم که کل اطلاعات یک پروژه عظیم توش داشت و از دست رفت دیگه داشتم سکته میکردم . تا اینکه اومدم سایت شما و راه حلی پیدا کردم و با توکل به خدا و کمک شما تونستم درستش کنم . این فایل کل کارکرد ۲۰ نفر در عرض ۵ ماه بود که خوشبختانه به خوبی تونستم برش گردونم . تشکر تشکر

  • ضدصهیونیسم says:

    سلام
    فوق العاده بود
    ممنون که مشکلمو برطرف کردید

  • saeid.kh says:

    سلام
    چطور میتونم اطلاعات و شیت های حذف شده فایل اکسل را بازیابی کنم
    یا مثلا اگه بشه اطلاعات فایل اکسل رو به ۱۰ روز قبل برگردونم
    اگه میتونید لطفا کمکم کنید

    هزینه مشاوره و حل این مشکل هم هرچقدر بشه تقدیم میکنم

  • نجیب الله احساس says:

    سلام تشکر از زحمات تان
    من یک فایل اکسیل که رمز داشت را نا خواسته پاک کردم هر کار می کنم نمی توانم به آن فایل دست رسی پیدا کنم رکاوری چندین نوع زدم ولی نشد فایل را می آورد ولی باز نمی کند و اگر باز می کند یک سری اعداد نا مفهموم است اگر کمکم کنید ممنون می شوم

  • فرید says:

    سلام و عرض ادب و تشکر از زحمات ارزشمندتان
    من یه سری فایل اکسل فاکتور و لیست قیمت و اینا دارم تو لبتابم و جدیدا ویندوز ۱۰ نصب کرده ام. آفیسم نیز ۲۰۱۶ هستش. متاسفانه فایل های اکسل را باز میکند اما محتویات آن را نمایش نمی دهد و نیز اکثر ترفندهای مخفی شدن فایل در اکسل را انجام دادم ولی اثری نداشت. ضمنا جدولهایی که متنها در آن بود را نمایش میدهد اما متن یا عکسها را نمایش نمی دهد. فرمت فایلها نیز xlsx است. اگر لازمه یه نمونه از آن را براتون میفرستم. با تشکر لطفا اگه امکان داره فوری هستش.

  • رضا سلمانی says:

    با سلام یک فایل اکسل دارم که هرچند روز یکبار باز نمیشود و اذیت میکنه خواستم اخطارو براتون بفرستم که نتوستم اینجا اتچ کنم براتون

  • hmd says:

    عالی بود …یک فایل خراب داشتم که مشکلش حل شد…سپاس