ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی

آموزش ۴ روش ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی با وسایل ساده و دم دستی!

در یک وضعیت اضطراری داشتن آب تمیز ضروریست. به طور متوسط هر فرد در طول یک روز نیاز به ۳.۸ لیتر آب برای زنده ماندن دارد. بعد از یک فاجعه مانند سیل، زلزله و.. ممکن است آب آلوده شود. در شرایطی که شما به بطری آب یا سیستم های تصفیه آب صنعتی دسترسی ندارید می توانید خودتان در خانه آب را تصفیه کنید. در ادامه پست امروز انزل وب ما آموزش روش ساخت دستگاه تصفیه آب در خانه را برای شما آماده کرده ایم.

آموزش ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی ساده

How to Make a Water Filter at Home

هر روزه ما با آب سروکار داریم و آب جزئی تفکیک ناپذیر از زندگی ماست. مسلما کیفیت آب در سلامتی ما نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه دستگاه های تصفیه متنوعی در بازار وجود دارد که شاید هر کسی توان خرید آن را نداشته باشد. قبلا در انزل وب روش تولید برق رایگان در خانه و محیط بیرون را به شما آموزش دادیم، اما شما با ۳ روش ضد عفونی، فیلتراسیون و تقطیر که در ادامه توضیح خواهیم داد می توانید برای خود دستگاه تصفیه آب خانگی بسازید. نحوه کار بسیار ساده است پس حتما از عهده آن بر خواهید آمد.

آموزش ساخت دستگاه تصفیه آب خانگی ساده

نحوه ضد عفونی کردن آب

قبلا در انزل وب ۳ روش ساخت فندک برقی (الکتریکی) ساده و حرفه ای در خانه را به شما آموزش دادیم، برای تصفیه آب شما به یک ظرف تمیز نیاز دارید. ظرف شما باید دارای درب باشد و به طور محکم بسته شود. علاوه بر این به چند عدد بطری برای نگهداری آب نیز نیاز دارید. شما می توانید از بطری نوشابه استفاده کنید اما از بطری شیر یا آب میوه نمی توانید استفاده کنید چونکه قند موجود در شیر باعث رشد باکتری در آب می شود. بطری ها را تمیز بشوئید و با ۱ قاشق چای خوری کلر ضدعفونی کنید.

نحوه ضد عفونی کردن آب

ضدعفونی کردن آب بیشتر میکروارگانیسم ها را می کشد اما فلزات سنگین، نمک ها و مواد شیمیایی دیگر را از بین نمی برد. قبل از اینکه آب خود را تصفیه کنید آن را از طریق پارچه رد کنید تا از آلودگی ها کاسته شود. شما همچنین می توانید آب خود را چند ساعت قبل از تصفیه در بطری بریزید تا ذرات سنگین ته نشین شوند و از آب بالای بطری برای تفیه آب استفاده کنید.

نحوه ضد عفونی کردن آب

ظرف خود را پر از آب کنید و بجوشانید. اجازه دهید آب حداقل ۱ دقیقه و حداکثر ۵ دقیقه جوشانده شود. کمی از آب تبخیر خواهد شد.

نحوه ضد عفونی کردن آب

آب ژاول میکروارگانیسم های موجود در آب را می کشد و از آب ژاول هایی استفاده کنید که حاوی ۵.۲۵ تا ۶ درصد هیپوکلریت سدیم است. آب ژاول باید حاوی هیچ پاک کننده یا مواد شیمیایی دیگری نباشد. ۱۶ قطره را به ۳.۸ لیتر آب اضافه کنید و قاطی کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه بجوشد. اگر آب بوی خاصی می دهد آنرا ۱۵ دقیقه دیگر بجوشانید.

نحوه ضد عفونی کردن آب

ساخت دستگاه تصفیه آب با انرژی خورشیدی

اگر شما نمی توانید آب را بجوشانید یا آب ژاول ندارید می توانید از نور خورشید برای ضدعفونی کردن آب استفاده کنید. تمام چیزی که شما نیاز دارید بطری های نوشابه درب دار است. بطری ها را با آب پر کند و درب آن را محکم ببندید و حداقل ۶ ساعت جلوی نور مستقیم خورشید قرار دهید. این روش فقط برای بطری های PET کار می کند. شما می توانید با این ۳ روش ساخت پنل سلول خورشیدی در خانه برق تولید کنید!

نحوه ضد عفونی کردن آب

ساخت فیلتر آب زغال چوب و بیولوژیکی

فیلتر کردن آب از طریق یک پارچه می تواند خاک و ذراتی که در آب وجود دارد را حذف کند. فیلتر کردن آب از طریق پارچه تنها اولین مرحله فرآیند تصفیه آب است و با فیلتر کردن نمی توان ادعا کرد که آب کاملا برای نوشیدن تمیز و آماده است.

ساخت فیلتر آب بیولوژیکی

شما می توانید یک فیلتر زغال چوب ساده ایجاد کنید که فرآیند تصفیه زمین را تقلید می کند. شما به بطری نوشابه خالی، ماسه، زغال چوب نیاز دارید. شما می توانید فیلتر فعال زغال چوب را از فروشگاه های لوازم آکواریوم خریداری کنید.

ساخت فیلتر آب بیولوژیکی

برای ساخت فیلتر زغال چوب بطری های نوشابه خود را نصف کنید و نیمی از آن را در داخل نیمه پایینی قرار دهید. یک حوله کاغذی را در گردن بطری قرار دهید و بعد مواد فیلتر خود را اضافه کنید. ماسه را ابتدا بریزید بعد یک لایه زغال چوب بریزید و فیلتر خود را با یک لایه دیگر ماسه کامل کنید. ماسه آلاینده های موجود در آب را حذف می کند و زغال چوب، سموم و مواد شیمیایی را حذف می کند و باعث بهتر شدن طعم آب می شود.

ساخت فیلتر آب بیولوژیکی

حالا از فیلتر آب خود را رد کنید؛ آب به آرامی از بالا به پایین حرکت می کند شما ممکن است مجبور شوید چند بار آب خود را فیلتر کنید تا آب آشامیدنی تمیزی دریافت کنید. ممکن است زغال چوب رنگ آب را تغییر دهد اما نگران نباشید این به شما آسیبی نمی زند.

ساخت فیلتر آب بیولوژیکی

پس از فیلتر کردن، آب را ضد عفونی کنید تا ویروس ها و باکتری های باقی مانده از بین بروند. که می توانید از روش بالا برای این کار استفاده کنید. علاوه براین شما می توانید از قرص های ضد عفونی کننده آب با دی اکسید کلرا برای ضد عفونی کردن آب استفاده کنید.

ساخت فیلتر آب بیولوژیکی

فیلتر بیولوژیکی دیگری که می توانید بسازید و تقریبا شبیه فیلتر بالاست به این صورت هست که در بطری نوشابه اول زغال چوب یا کربن، شن و بعد ماسه بریزید

ساخت فیلتر آب زغال چوب و بیولوژیکی

اگر توضیحات بالا برای شما کافی نبوده است می توانید نحوه ساخت فیلتر تصفیه آب بالا را در فیلم آموزشی زیر مشاهده بفرمایید.

تصفیه آب دستی

شما با ساخت یک دستگاه تقصیر ساده در خانه می توانید آب تصفیه شده داشته باشید. یک ظرف بزرگ، یک فنجان و مقداری نخ کار شما را راه می اندازد. نخ شما باید به اندازه کافی ضخیم و محکم باشد و در معرض رطوبت خراب نشود.

تصفیه آب دستی

با استفاده از نخ فنجان را به درب ظرفتان وصل کنید و آن را در ظرف قرار دهید. شما باید طوری فنجان را قرار دهید که وقتی درب را وارونه می کنید فنجان زیر دسته قرار بگیرد.

تصفیه آب دستی

بسته به عمق فنجان داخل ظرفتان آب بریزید. بهتر است نصف ظرفتان را آب بریزید. و بگذارید آب به جوش بیاید تا آب تقطیر شود و قطرات آب در فنجام جمع شود. حداقل ۲۰ دقیقه آب باید بجوشد. همانطور که آب تبخیر می شود، تمام میکروارگانیسم ها کشته می شوند. فلزات سنگین، نمک ها و سایر مواد شیمیایی نیز از بین می روند

تصفیه آب دستی

در آخر پس از معرفی روش های ساخت آب تصفیه کن ساده از شما دعوت می کنیم ۳ روش ساخت دستگاه پمپ باد قوی و ساده دست ساز در خانه را یاد بگیرید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ما به سوال چگونه یک دستگاه تصفیه آب بسازیم؟ چند پاسخ کاربردی دادیم، اگر روش دیگری می شناسید یا نظر یا پیشنهادی دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه زیر با ما در یان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

15 تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
۱۵ تا از بهترین ایده های جالب استفاده مجدد از لامپ سوخته
آموزش 7 روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش ۷ روش از بین بردن زردی پلاستیک وسایل برقی
آموزش تصویری 4 روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ۴ روش ساخت وایت برد در خانه
آموزش تصویری ساخت عینک محافظ چشم در خانه
آموزش تصویری ساخت ماسک و عینک محافظ چشم در خانه

نظرات

  • شهسراب says:

    با سلام سایت شما را خیلی دوست دارم، پر از ایده های جالبه.
    ضمنا بهتر نیست وقتی که اب مقطر میگیریم بجای بستن نخ. به درب قابلمه! یک سنگ تمیز مکعبی یا چیز دیگه ای زیر فنجان بگذاریم ؟

  • محمد says:

    سلام
    سه ماه پیش ی آقای مسنی تو یکی از جزایر دور افتاده و خالی از سکنه استرالیا گم میشه. بعد از سه ماه چند روز پیش بشکل معجزه آسای پیداش میکنن و هنوز زنده بوده. ازش پرسیدن بدون هیچ وسایل و امکاناتی چطوری دووم اوری میگه تنها با اب بارون که روی برگهای درختا جمع میشدو گرفتن ماهی هایی که لب ساحل بودن .اونم خام خام مصرف میکرده.
    خلاصه که ترقیب شدم بدونم تو اینجور شرایط سخت چطور میشه راه حلی برای تهیه آب قابل خوردن پیدا کرد که به سایت شما راهنمایی شدم
    سپاسگزارم که این مطالب مفید رو قرار دادین