ساخت فلش مموری بوت در ویندوز 10

آموزش کامل ۹ روش ساخت فلش مموری بوت در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و مک

امروز در انزل وب ما قصد داریم روش های مختلف ساخت فلش مموری بوت در ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و سیستم عامل مک را به شما آموزش دهیم. نحوه ساخت فلش مموری بوتیبل بسیار ساده است شما از طریق یک سری از برنامه ها مانند Rufus و دستورات خود سیستم عامل که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد ایمیج سیستم عامل مورد نظر خود را که می تواند سیستم عامل ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ ، لینوکس و.. باشد را در داخل فلش مموری خود کپی می کنید. برای اطلاع از جزئیات هر روش از شما دعوت می کنیم ادامه پست امروز را مطالعه بفرمایید.

بهترین روش و نرم افزارهای ساخت فلش بوت در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to To Create a Bootable USB Flash Drive

تقریبا CD یا DVD نسبت به فلش ها آسیب پذیر تر هستند، سی دی ها همیشه در معرض خطر خش خوردگی هستند. تنها یک خش می تواند سی دی نصب ویندوز شما را غیرقابل خواندن کند. برای پشت سر نهادن چنین مشکلی شما می توانید فلش بوت بسازید. شما می توانید از طریق ترمینال یا CMD و با وارد کردن چند دستور ساده اقدام به ساخت فلش بوتیبل کنید و یا اگر در وارد کردن دستورات مشکل دارید می توانید از نرم افزارهای ساخت فلش بوت استفاده کنید. نحوه استفاده از این برنامه بسیار ساده است در ادامه ما نحوه استفاده از ترمینال، CMD و نرم افزارهای ساخت فلش بوت را به شما آموزش خواهیم داد و در ادامه ۴ برنامه کاربردی دیگر را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین روش و نرم افزارهای ساخت فلش بوت در ویندوز 10 ، 8 و 7

ساخت فلش بوتیبل با Rufus

برای ساخت فلش بوت ویندوز ۱۰ با Rufus شما به حداقل یک فلش مموری ۸ گیگابایتی نیاز دارید. برنامه Rufus به اکانتی با دسترسی ادمین نیاز دارد تا تغییرات مورد نیاز را به سخت افزار اعمال کند. فلش مموری را به پورت USB دستگاه خود وصل کنید و برنامه Rufus را ایجاد کنید. برنامه بلافاصله فلش مموری شما را شناسایی می کند. از آنجا که برنامه Rufus با طرح های پارتیشن بندی و ساختار فایل مختلف کار می کند مطمئن شوید که تنظیماتی که در تصویر زیر وجود دارد را به درستی انجام داده اید.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

گزینه Create a bootable disk using را کلیک کنید، از شما خواسته می شود ایمیج ISO را وارد کنید.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

وقتی که ایمیج ISO را انتخاب کنید، برنامه Rufus به طور خودکار بهترین تنظیمات را برای انطباق با آن انتخاب می کند پس با خیال راحت دکمه Start را کلیک کنید. یک پیغام هشدار مانند زیر به شما نمایش داده می شود در اینجا دکمه OK را کلیک کنید.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

بسته به اندازه ایمیج ISO، فرآیند ساخت ممکن است طول بکشد. برای اطلاع از پیشرفت کار می توانید دکمه Log را کلیک کنید تا جزئیات کار را مشاهده کنید.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

طولانی ترین قسمت از کل فرآیند ساخت فلش مموری بوت قسمت کپی شدن فایل است که معمولا آخرین مرحله است و بسته به اندازه فایل و تعداد فایل هایی که باید کپی شوند متفاوت است.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

وقتی که فرآیند کامل شد، درایو اکسترنال را دابل کلیک کنید. همانطور که مشاهده می کنید فایل ها کپی شده اند و فلش مموری شما ساخته شده است حال به طور مثال میتوانید نصب ویندوز ۱۰ با فلش بوت که توسط Rufus ساخته شده است را براحتی انجام دهید.

نحوه استفاده از برنامه Rufus برای ساخت فلش مموری بوت

نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز ۷

یکی از نرم افزارهای ساده ای که شما می توانید با آن فلش بوتیبل بسازید نرم افزار Windows USB/DVD Download Tool است. بعد از اینکه برنامه را نصب کردید برنامه را باز کنید، ایمیج ویندوزی که می خواهید روی فلش مموری کپی کنید را انتخاب کنید.

نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 7

بعد USB device  را انتخاب کنید.

نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 7

فلش مموری که می خواهید به فلش مموری بوت UEFI تبدیل کنید را انتخاب کنید و دکمه Begin copying را کلیک کنید.

نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 7

آموزش نصب و اجرا اندروید روی کامپیوتر و لپ تاپ توسط فلش درایو (لایو و نصب) را مطالعه بفرمایید.

ساخت فلش بوت ویندوز ۱۰ با CMD

در این روش ما برای ساخت فلش بوت اول باید یک پارتیشن اصلی جدید روی فلش مموری ایجاد کنیم و فایل سیستم را FAT32 انتخاب کنیم برای انجام این کار CMD سیستم خود را باز کنید و به ترتیب دستورات زیر را در آن تایپ و اینتر کنید.

diskpart

list disk

در این مرحله لیست دیسک ها به شما نمایش داده می شود که شما باید شماره دیسک مورد نظر خود را وارد کنید.

clean

create partition primary

select partition 1

active

format quick fs=fat32

assign

exit

ساخت فلش بوت ویندوز 10 با CMD

حالا باید فایل های نصب ویندوز را در فلش مموری کپی کنیم. شما خیلی ساده می توانید این فایل ها را کپی پیست کنید. اما اگر فایل install.wim ایمیج ویندوز بزرگتر از ۴ گیگابایت باشد در طول فرآیند کپی یک خطا رخ خواهد داد که به شما اعلام می کند فایل شما خیلی بزرگ است. این پیغام به این علت رخ می دهد که سیستم فایل FAT32 فایل های بزرگتر از ۴ گیگابایت را پردازش نمی کند. برای حل این مشکل ما بای از دستور DISM استفاده کنیم. این دستور فایل را به دو فایل کوچکتر و مساوی ۴ گیگابایت تقسیم می کند. لطفا توجه داشته باشید که این فرآیند تنها برای ویندوز ۷ یا ویندوز سرور ۲۰۰۸ امکان پذیر است. خیلی ساده دستور زیر را در CMD وارد و اینتر کنید:

Dism /Split-Image /ImageFile:E:\sources\install.wim /SWMFile:C:\Users\Administrator\Desktop\install.swm /FileSize:3000

در اینجا شما باید به جای ImageFile مسیر فایل install.wim ایمیج ویندوز خود را وارد کنید و به جای SWMFile مسیر فایل مقصد تقسیم شده و به جای FileSize حداکثر اندازه فایل هایی که می خواهید از تقسیم بدست آورید را بر حسب مگابایت وارد کنید. حالا فایل شما به صورت install.wim, install2.wim, install3.wim و غیره تقسیم خواهد شد. این فایل ها را داخل پوشه sources فلش مموری خود کپی کنید.

ساخت فلش بوت ویندوز 10 با CMD

ساخت فلش بوت ویندوز با ترمینال مک

در کادر جستجوی دستگاه مک خود عبارت terminal را تایپ کنید و برنامه اجرایی ترمینال را انتخاب کنید در داخل ترمینال عبارت diskutil list را تایپ کنید و دکمه Return را فشار دهید. فلش مموری خود را با دستور diskutil unmountDisk /dev/disknumber انتخاب کنید، دقت داشته باشید که شما به جای disknumber باید نام فلش مموری خود را وارد کنید (به طور مثال disk2) حالا دکمه Return را فشار دهید. فرمت مورد نظر خود را در مقابل sudo dd if= وارد کنید اما دکمه Return را فشار ندهید. فایل ایمیج سیستم عامل خود را به داخل پنجره ترمینال بکشید تا آدرس فایل ایمیج کپی شود، بعد دکمه فاصله را فشار دهید و دستور of=/dev/disknumber bs=1m را وارد کنید مجددا به جای disknumber نام فلش مموری خود را وارد کنید و دکمه Return را فشار دهید. پسورد لاگین مک خود را وارد کنید، اگر حروف در ترمینال نمایش داده نمی شود این عادیست. دکمه Return را فشار دهید تا فلش مموری بوتیبل شما ساخته شود.

ساخت فلش بوت ویندوز با ترمینال مک

نحوه ساخت یک فلش مموری بوتیبل جهت نصب ویندوز ۱۰

ابزار Windows 10 Installation یک برنامه است که فایل نصب ویندوز ۱۰ را داخل فلش مموری شما قرار می دهد و باعث می شود به یک فلش مموری بوتیبل تبدیل شود. این روش تنها برای ایجاد فلش مموری بوت ویندوز ۱۰ کاربرد دارد. به صفحه Windows 10 installation بروید و فلش مموری خود را به کامپیوتر وصل کنید حالا روی دکمه Download tool now کلیک کنید تا فایل نصب روی کامپیوتر شما دانلود شود. فایل دانلود شده را دابل کلیک کنید و در صفحه ظاهر شده Yes را کلیک کنید. این ابزار به طور پیش فرض در پوشه Downloads پیش فرض مرورگرتان نصب می شود. Accept را کلیک کنید. گزینه Create installation media را انتخاب کنید. دکمه Next و دوباره دکمه Next را کلیک کنید و گزینه USB flash drive را انتخاب کنید. روی دکمه Next کلیک کنید، فلش مموری خود را انتخاب کنید و دکمه Next را کلیک کنید. با انجام این عملیات برنامه فلش مموری شما را فرمت می کند و فایل های نصب ویندوز ۱۰ را در آن کپی می کند.

نحوه ساخت یک فلش مموری بوتیبل جهت نصب ویندوز 10

۳ روش حذف نام ویندوز اضافی و پاک شده از منوی بوت شروع ویندوز ۱۰، ۸، ۷ را یاد بگیرید.

معرفی ۴ نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز ۱۰، ۸، ۷ و..

علاوه بر روش هایی که در بالا به شما آموزش دادیم ۴ ابزار کاربردی دیگر را در اینجا به شما معرفی خواهیم کرد تا بهتر بتوانید مراحل ساخت فلش بوتیبل خود را به سرانجام برسانید. اولین برنامه ساخت فلش بوت، برنامه RMPrepUSB است که شما می توانید بوت لودر های Dos، لینوکیس و ویندوز را با آن ایجاد کنید علاوه بر این می توانید کارهایی همچون پارتیشن بندی، فرمت کردن، تست سرعت، بازیابی فایل های بکاپ و … را با این برنامه انجام دهید.

معرفی 4 نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 10، 8، 7 و ...

ابزار YUMI برنامه دیگری است که شما می توانید به کمک آن فلش بوت ویندوز و لینوکس را با آن بسازید. این برنامه رابط کاربری بسیار ساده ای دارد به طوری که شما فقی با کلیک کردن گزینه ها می توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

معرفی 4 نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 10، 8، 7 و ...

برنامه Novicorp WinToFlash یکی دیگر از برنامه هایی است که شما به کمک آن می توانید فایل های ISO را به داخل فلش مموری کپی کنید و فلش بوت بسازید. این برنامه به شما اجازه ساخت فلش مالتی بوت را نیز می دهد.

معرفی 4 نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 10، 8، 7 و ...

اما آخرین برنامه یعنی UNetbootin به علاقمندان سیستم عامل لینکوس تعلق دارد. این برنامه دارای قابلیت دانلود خودکار توزیع های لینوکس است و شما می توانید لیست گسترده ای از توزیع های محبوب خود را انتخاب کنید. با استفاده از این برنامه شما می توانید نرم افزار بوت لینوکس بسازید.

معرفی 4 نرم افزار ساخت فلش بوت ویندوز 10، 8، 7 و ...

علاوه بر روش های ساخت فلش بوتی که در این پست به شما آموزش دادیم شما می توانید از آموزش ایجاد فلش و کارت SD بوتیبل ویندوز ، لینوکس و مک نیز استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امیدواریم با استفاده از روش های ساخت فلش بوت یا بوتیبل که امروز به شما آموزش دادیم موفق به ساخت فلش بوت نصب ویندوز، لینوکس یا هر سیستم عامل دیگر شده باشید. نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید. فراموش نکنید اگر روش دیگری می شناسید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 6 روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش ۶ روش حل مشکل کار نکردن دکمه F8 کیبورد لپ تاپ و کامپیوتر
آموزش 15 روش رفع خطای BOOTMGR Is Missing در ویندوز 10 ، ویندوز 11 و..
۱۵ روش رفع خطای BOOTMGR Is Missing در ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ و..
آموزش 4 روش تعمیر بوت ویندوز 10
آموزش ۴ روش تعمیر بوت ویندوز ۱۰
9 روش حل مشکل بالا نیامدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از آپدیت بایوس
۹ روش حل مشکل بالا نیامدن لپ تاپ و کامپیوتر بعد از آپدیت بایوس

نظرات

  • حامد says:

    مطالب ساده و کاربردی مرسی از سایت خوبتون.

  • محسن نوروزی says:

    سلام به هموطنان عزیز و عوامل محترم وبسایت انزل وب
    یخ سوال داشتم و اونم اینکه چطور میتونم ویندوز ۱۰ و ۸.۱ و ۷ رو هر سه تا با هم رو روی یه فلش ۶۴ گیگ بوت کنم تا بتونم ازش استفاده کنم

  • عباس says:

    سلام.
    من همه این برنامه ها و برنامه های کاربردی دیگه رو هم تست کردم و در نهایت بهترین برنامه به نظرم Easy2Boot هست برای کسانی که میخوان یه فلش همه کاره مولتی بوت تهیه کنند. اکثر برنامه های ساخت مولتی بوت با افزایش فایل های ایزو دچار مشکل در بوت میشن.
    امیدورم مفید بوده باشه

  • امیر says:

    سلام آقا امکانش هست کنار ویندوز بعضی از نرم افزار ها رو هم قرار داد که با ویندوز نصب بشن. مثلا درایور ها یا آفیس. که بعد از اینکه ویندوز نصب شد دیگه این برنامه ها هم نصب شده باشن.

  • راد says:

    باسلام: برای ساخت فلش بوت ویندوز۱۰،با خط دستور CMD درنهایت تلاش ،ناموفق بودم یاری وراهنمایی ساده وکارآ.
    با ۳عددفلش مموری(۲عد۸گیگا و۱عدد۳۲گیگا ) شایدبالای ۱۵بارامتحان با مشکلهای زیر مواجه شدم درصورت امکان راهنمایی خودرا در رایانامه حقیرهم ارسال فرمایید سپاسگزارم ازمحبت شمابزرگواران.راد/تبریز۰۸/۰۹/۱۳۹۷
    ________________________________________
    DISKPART> list disk
    Disk 0 Online 931 GB 467 MB *
    Disk 1 Online 465 GB 1024 KB
    Disk 2 Online 29 GB 14 MB
    Disk 3 Online 7800 MB 0 B
    DISKPART> 2باانتخاب یکی ازدیسکهای ۲ویا۳ نوشته های زیر رؤیت شده و DISKPART>تکرارمیشود وادامه کاررا غیرممکن میکند.
    Microsoft DiskPart version 10.0.17134.1
    ACTIVE – Mark the selected partition as active.
    ADD – Add a mirror to a simple volume.
    ASSIGN – Assign a drive letter or mount point to the selected volume.
    ATTRIBUTES – Manipulate volume or disk attributes.
    ATTACH – Attaches a virtual disk file.
    AUTOMOUNT – Enable and disable automatic mounting of basic volumes.
    BREAK – Break a mirror set.
    CLEAN – Clear the configuration information, or all information, off the
    disk.
    COMPACT – Attempts to reduce the physical size of the file.
    CONVERT – Convert between different disk formats.
    CREATE – Create a volume, partition or virtual disk.
    DELETE – Delete an object.
    DETAIL – Provide details about an object.
    DETACH – Detaches a virtual disk file.
    EXIT – Exit DiskPart.
    EXTEND – Extend a volume.
    EXPAND – Expands the maximum size available on a virtual disk.
    FILESYSTEMS – Display current and supported file systems on the volume.
    FORMAT – Format the volume or partition.
    GPT – Assign attributes to the selected GPT partition.
    HELP – Display a list of commands.
    IMPORT – Import a disk group.
    INACTIVE – Mark the selected partition as inactive.
    LIST – Display a list of objects.
    MERGE – Merges a child disk with its parents.
    ONLINE – Online an object that is currently marked as offline.
    OFFLINE – Offline an object that is currently marked as online.
    RECOVER – Refreshes the state of all disks in the selected pack.
    Attempts recovery on disks in the invalid pack, and
    resynchronizes mirrored volumes and RAID5 volumes
    that have stale plex or parity data.
    REM – Does nothing. This is used to comment scripts.
    REMOVE – Remove a drive letter or mount point assignment.
    REPAIR – Repair a RAID-5 volume with a failed member.
    RESCAN – Rescan the computer looking for disks and volumes.
    RETAIN – Place a retained partition under a simple volume.
    SAN – Display or set the SAN policy for the currently booted OS.
    SELECT – Shift the focus to an object.
    SETID – Change the partition type.
    SHRINK – Reduce the size of the selected volume.
    UNIQUEID – Displays or sets the GUID partition table (GPT) identifier or
    master boot record (MBR) signature of a disk.
    DISKPART>
    منتظر راهنمایی وبزرگواری شما.

  • راد says:

    سلام وعلیکم: خسته نباشید عزیزان، من باتمام توان تلاش کردم از کلیه روشهای مربوط به ویندوز ۱۰ را به اجرا درآورم ، ولی موفق به انجام آن نشدم علت؟
    سپاسگزار/راد ازتبریز۱۳۹۷/۰۹/۰۸