تبدیل کامپیوتر و لپ تاپ به سرور مجازی ، اینترنتی

آموزش تبدیل کامپیوتر و لپ تاپ به سرور مجازی ، اینترنتی و..

شما معمولا نام سرور را در اطراف خود شنیده اید. اگر به سرور نه چندان حرفه ای نیاز داشته باشید می توانید رایانه قدیمی و بلااستفاده خود را به یک سرور تبدیل کنید و از آن استفاده نمایید. امروز در انزل وب نحوه تبدیل کامپیوتر و لپ تاپ به سرور مجازی، اینترنتی و.. را به شما آموزش می دهیم.

روش تبدیل کامپیوتر قدیمی و خانگی به سرور اینترنتی

How to Turn an Old Computer into a Home Server

با ساخت یک سرور با رایانه خود و نگه داشتن ۲۴ ساعته در هفت روز هفته از آن استفاده نمایید. این کار با استفاده از روش های مختلفی امکان پذیر است که در این مطلب از روش استفاده از برنامه FreeNAS 8 این پروژه را اجرا می کنیم. با توجه به استفاده در تمام مدت روز، بهتر است این کار را روی رایانه های قدیمی خود که دیگر از آن استفاده نمی کنید انجام دهید.

NAS یا Home Server چیست؟

NAS یا Network Attached Storage اساسا مجموعه ای از هارد دیسک های متصل به شبکه شما است که هر رایانه ای در خانه شما می تواند به ان دسترسی داشته باشد. این روش برای خانواده های پر جمعیت و یا افرادی که چندین رایانه در خانه دارند هم کاربرد دارد. اما Home Server عملکرد متمایز تری دارد. تفاوت اصلی این دو موضوع این است که سرور های خانگی می توانند وظایف بیشتری از ذخیره اطلاعات انجام دهد. امروزه بر اساس شباهت های دو سیستم این دو دستگاه به جای هم نام برده می شوند.

NAS یا Home Server چیست؟

در این روش ما قصد ساخت یک NAS را داریم و آن را با استفاده از برنامه FreeNAS که برنامه ای رایگان و منبع باز است انجام می دهیم. با این کار می توانید هارد رایانه قدیمی خود را پر کنید و آن را در گوشه ای قرار دهید و از اطلاعات آن استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم مطلب ۳ آموزش برای تبدیل اندروید به دسته بازی کامپیوتر را هم مطالعه نمایید.

استفاده از برنامه NAS4Free و یا FreeNAS 8 برای تبدیل کامپیوتر به سرور اختصاصی

برنامه FreeNAS 8 جدیدترین نسخه FreeNAS می باشد اما برنامه FreeNAS 7 که با نام NAS4Free نیز شناخته می شود نیز در تبدیل PC به سرور پر کاربر است. پیشنهاد می کنیم اگر از سخت افزار قدیمی مخصوصا رم کمتر از ۲ گیگابایت از نسخه ۷ استفاده کنید. در عوض نسخه ۸ امکانات بیشتر مانند اشتراک گذاری، افزودن درایو، افزودن پلاگین برای Torrent کردن و.. را دارد.

استفاده از برنامه NAS4Free و یا FreeNAS 8 برای ساخت سرور

موارد لازم برای تبدیل تبدیل کامپیوتر شخصی به سرور

شما می توانید تبدیل کامپیتور قدیمی به سرور را روی اکثر رایانه ها انجام دهید. اما شرایطی را باید فراهم کنید. از جمله آن ها وجود ۲ گیگابایت رم روی سیستم می باشد. برای سیستم ZFS حداقل نیاز به ۴ گیگ و در سیستم UFS 2 گیگ حداقل می باشد. در نظر داشته باشید که بعضی از پلاگین ها مانند Usenet تنها ۶۴ بیتی هستند.

  • فلش درایو ۴ گیگ و یا بیشتر
  • شبکه ای با رزرو DHCP یا آدرس IP ایستا

نیز از جمله دیگر موارد مورد نیاز هستند. داشتن آیپی ثابت اجباری نیست ولی تغییر آدرس باعث ایحاد مزاحمت و اتلاف وقت می شود. برنامه FreeNAS نیز قابلیت بوت شدن از روی USB دارد. پس باید فلش مموری داشته باشید و رایانه نیز قابلیت بوت شدن از فلش را داشته باشد.

نصب FreeNAS برای ساخت سرور مجازی

ابتدا فایل FreeNAS را دانلود کنید و این فایل ایمیج را روی فلش بریزید. FreeNAS در نسخه های مختلف ارائه می شود که بسته به سیستم خود مدل مناسب را دانلود کنید. حال نسبت به سیستم عامل خود اقدام به نصب کنید.

نصب FreeNAS برای ساخت سرور مجازی

نصب FreeNAS روی ویندوز

شما برای تبدیل ویندوز به سرور نیاز به برنامه های Win32DiskImager و ۷-Zip دارید. فایل دانلود شده را با ۷-Zip باز کنید و فایل FreeNAS IMG را روی دسکتاپ خود کپی کنید. سپس فلش خود را متصل سازید و Win32DiskImager را باز کنید. فایل ایمیج ذخیره شده در دسکتاپ را انتخاب کنید و با زدن Write و انتخاب فلش عملیات را انجام دهید.

مطلب آموزش تبدیل گوشی و تبلت به موس و کیبورد وای فای برای کامپیوتر نیز از جمله مطالب جالب و کاربردی می باشد.

نصب FreeNAS روی مک

کاربران مک برای انجام عملیات مشابه به برنامه Keka نیاز دارند. روی فایل دانلود شده کلیک کنید و گزینه Open With Keka را بزنید. فلش خود را متصل کنید و از مسیر /Applications/Utilities آن را باز کنید. روی تب Erase کلیک کنید و آن را فرمت کنید. Terminal را از همان مسیر باز کنید و دستورات زیر را وارد کنید:

diskutil list

باید آدرس فلش خود را که شبیه /dev/disk1 است داشته باشید. سپس دستور زیر را هم وارد کنید.

dd if=~/Desktop/FreeNAS-8.3.1-RELEASE-p2-x86.img of=/dev/disk1 bs=64k<br>

مسیر IF ادرس فایل و OF مسیر فلش شما است. روی این دو گزینه دقت کنید زیرا احتمال از دست رفتن اطلاعاتتان هست.

بوت و نصب روی سیستم برای تبدیل کامپیوتر به سرور هاست

حال پس از تنظیم بوت از روی USB، فلش را به رایانه وصل کرده و آن را روشن کنید. چند لحظه صبر کنید تا برنامه راه اندازی شود. وقتی کار برنامه تمام شود، یک آدرس آیپی در پایین صفحه نمایش داده می شود. آدرس نمایش داده شده را در دستگاه های دیگر وارد کنید تا با صفحه خوش آمد گویی مواجه شوید.

بوت و نصب روی سیستم

در حال حاظر سیستم سرور شما رمز ندارد و نا ایمن است. به عنوان اولین کار در نوار کناری به قسمت Account > Admin Account > Change Admin User بروید و یوزر نیم خود را وارد کرده و Change Admin User را بزنید. سپس Change Password را زده و یک رمز مطمئن نیز وارد کنید. شما برای استفاده سایر اعضای خانواده می توانید گروه نیز بسازید. با رفتن به قسمت System> Settings و تغییر پروتکل به HTTPS امنیت خود را افزایش دهید.

بوت و نصب روی سیستم

پیشنهاد می کنیم منطقه زمانی را نیز به منطقه خود تغییر داده و همچنین Network> Global Configuration رفته و در IPv4 مقدار Default Gateway را به آدرس خود تغییر دهید. سایر تنظیمات را نیز به دلخواه خود تنظیم کنید.

همچنین می توانید مطلب راهنمای خرید و بررسی بهترین نوع پاور (Power) کامپیوتر مناسب شما را هم بخوانید.

افزودن هارد رایانه برای استفاده سرور ذخیره سازی

حال برای این کار به قسمت Storage> Volume> Volume Manager در نوار کناری صفحه بروید. هارد دیسک خود را نام ببرید و درایو های متصل را انتخاب کنید. بعد روی Add Volume کلیک کنید. توجه داشته باشید که با این کار تمام اطلاعات هارد شما پاک می شود. هنگامی که حجم نشان داده شد، روی Change Permissions کلیک کنید و آن را برای خود و یا خانواده خود تنظیم کنید.

اشتراک گذاری هارد دیسک رایانه و تبدیل کامپیوتر شخصی به سرور

برای تبدیل کامپیوتر به لوکال هاست و اشتراک گذاری اطلاعات، به قسمت Sharing > Windows (CIFS) Shares > Add Windows (CIFS) Share  بروید و یک نام به اشتراک بدهید. سپس درایو مورد نظر را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. این مراحل را برای سایر درایو های مورد نظر تکرار کنید.

اشتراک گذاری هارد دیسک رایانه

برای آشنایی بیشتر با مراحل انجام این پروژه می توانید ویدیو زیرا مشاهده کنید و به صورت کامل با روند انجام کار آشنا شوید.

در پایان مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری نصب هارد یا حافظه SSD در کامپیوتر و لپ تاپ را نیز فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز روش تبدیل کامپیوتر به سرور را به شما اموزش دادیم. آیا بدون مشکل خاصی رایانه خود را به سرور تبدیل کردید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش نصب و راه اندازی DHCP در ویندوز و ویندوز سرور
آموزش نصب و راه اندازی DHCP در ویندوز و ویندوز سرور
آموزش تصویری راه اندازی و ساخت شبکه وایرلس در ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش تصویری راه اندازی و ساخت شبکه وایرلس در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
اشتراک گذاری اینترنت در شبکه ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۵ روش اشتراک گذاری اینترنت در شبکه ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
تعریف شبکه اتنرنت به زبان ساده
Ethernet یا اترنت چیست؟ تعریف شبکه اترنت به زبان ساده

نظرات