راهنمای کامل خرید مودم وای فای

راهنمای خرید مودم وای فای ، جیبی همراه ، ADSL ، روتر و..

آیا قصد خرید مودم دارید و هنوز مودم مورد نظر خود را برای خرید انتخاب نکرده اید؟ برای خرید مودم مناسب فقط کافیست به فاکتور هایی توجه کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. امروز در انزل وب راهنمای کامل خرید مودم وای فای، مودم های جیبی همراه اپراتور های ایرانسل و همراه اول، مودم ADSL، روتر و.. را به شما ارائه می دهیم.

راهنمای خرید مودم وایرلس خانگی و جیبی ایرانسل ، همراه اول و..

WiFi Modem Router Buying Guide

واقعیت این است که ما هر روزه از دستگاه های هوشمند و اینترنت استفاده می کنیم. دستگاه های هوشمند جدیدی نیز هر روزه به بازار معرفی می شوند که خود باعث نیاز به یک مودم مناسب برای انجام تمامی اتصالات می باشد. برای آشنایی بیشتر با مودم ها پیشنهاد میکنم ابتدا موارد عنوان شده در مطلب ۱۰ قابلیت کاربردی مودم وای فای که بهتر است از آنها استفاده کنید مطالعه و در ادامه با سایر ویژگی های معرفی شده در این مطلب با ما همراه باشید.

چرا به یک مودم یا روتر خاص نیاز داریم؟

با هوشمندتر شدن منازل، وجود اینترنت در خانه و در نتیجه استفاده از مودم یک گزینه مهم محسوب می شود. تعدادی از ارائه دهندگان اینترنت یا ISP ها همراه اشتراک اینترنت، یک مودم هم به شما تحویل می دهند که ظاهرا برای کار شما کافی است اما حداکثر استفاده را به شما نمی دهند. می توانید با استفاده از مودم های پیشرفته تر، ضمن استفاده بهینه تر از اینترنت خود، از امکانات بیشتری نیز استفاده کنید.

معنی و مفهوم مشخصات درج شده در مودم

در راهنمای خرید مودم وای فای، ابتدا بهتر است با مواردی که روی مودم ها درج می شوند و از روی آن ها قیمت گذاری انجام می شوند آشنا شوید. هر کدام از شناسه های درج شده در مشخصات محصول نشان دهنده نوع و خدمتی است که انجام می دهد. شما برای انتخاب مودم مناسب و همینطور متناسب برای کار خود، باید با این موضوعات آشنا شوید.

اگر در فکر خرید پاور بانک هم هستید، مطلب راهنمای کامل انتخاب و خرید پاور بانک مناسب برای گوشی و لپ تاپ را نیز مطالعه نمایید.

استاندارد Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac در مودم وایرلس

Wi-Fi یک استاندارد جهانی است و برای اطمینان از اتصال صحیح دستگاه از مواردی را مشخص می کند. این استاندارد به عنوان ۸۰۲.۱۱ شناخته می شود و نسخه آن با حروفی مانند a, b, g, n, یا ac مشخص می شود. این نسخه ها با هم سازگار هستند و نشان سریع بودن دستگاه می باشند. AC در حال حاظر سریعترین و جدیدترین نسخه است هرچند که پس از آن نسخه N نیز برای استفاده شخصی کاملا مناسب است. در حال حاظر نسخه های AC نسبت به N گرانتر هستند. اگر به فکر استفاده آینده نگرانه ای هستید، مدل Wi-Fi 802.11 AC و در صورت نیاز به مقرون به صرفه بودن، Wi-Fi 802.11 N را تهیه کنید.

استاندارد Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac در مودم

تک باند بودن یا دو بانده بودن مودم (Single-band vs. Dual-band)

در راهنمای خرید مودم، به طور کلی دستگاه هایی که می توانند از باند ۲.۴GHz استفاده کنند را تک بانده و دستگاه هایی که از باند های ۲.۴GHz و ۵GHz استفاده می کنند را دو بانده می نامند. البته دستگاه های سه بانده که از یک باند ۲.۴ و معمولا دو باند ۵ استفاده می کنند هم وجود دارد. در باند ۲.۴ گیگاهرتز سرعت کمتری (حدود ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه) نسبت به باند دیگر (حدود ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه) داریم. البته در زمینه برد با توجه به طول موج، باند ۲.۴ گیگاهرتز برد بیشتری دارد که در باند ۵ گیگاهرتز این برد کمتر است و همینطور از لحاظ نفوذ موج در اشیا و عبور از موانع قضیه به همین شکل وجود دارد. این مساله را قبلا در مطلب WDS در مودم چیست؟ طریقه راه اندازی WDS مودم بیشتر و تخصصی تر بررسی کردیم.

تک باند بودن یا دو بانده بودن مودم (Single-band vs. dual-band)

در نظر داشته باشید که اکثر دستگاه های بی سیم از باند ۲.۴ استفاده می کنند که در نتیجه نسبت به باند ۵ شلوغ تر است. اگر تعداد افراد متصل به مودم زیاد است و برای بازی آنلاین و فیلم دیدن نیز استفاده زیادی از مودم دارید، بهتر است نوع دو بانده را تهیه کنید و از باند ۵ گیگاهرتزی استفاده کنید. ولی برای استفاده وب گردی و عادی و همچنین عدم وجود تداخل و کاهش سرعت و.. مودم تک بانده هم جواب گو خواهد بود.

توجه به محدوده پوشش در هنگام خرید مودم خانگی یا اداری

هر مودم با قدرت و آنتنی که دارد محدوده خاصی را پوشش می دهد. اگر قصد استفاده از مودم در محیط های خیلی بزرگ را دارید، سعی کنید مقدار پوشش سیگنال بیسیم مودم که به تعداد آنتن و قدرت آن مربوط می شود را بررسی کنید. بعضی از مدل ها امکان اتصال آنتن اکسترنال هم دارند که ممکن است بسته به مکان شما مورد نیاز باشد.

مطالعه مطلب راهنمای کامل و بررسی تفاوت نسل های پردازنده های اینتل (Intel CPU) نیز می توانید برای شما کاربردی و مفید باشد.

تعدا پورت ها و دستگاه های قابل اتصال

تعداد دستگاه هایی هم که قصد اتصال آن به مودم را دارید را هم بررسی نمایید. در پشت مودم محل اتصال پورت LAN وجود دارد. اگر شما در فکر اتصال همزمان کامپیوتر، کنسول بازی و.. هستید حتما از مودم های با تعداد پورت بالا استفاده کنید. تعداد کلاینت های قابل اتصال بی سیم نیز می تواند در خانواده های شلوغ قابل توجه باشد.

راهنمای خرید مودم ۴g ، ۳g و.. همراه یا جیبی

علاوه بر مودم ها رومیزی که امکانات و قدرت مناسبی دارند، مودم هایی به صورت مودم همراه طراحی شده اند که به وسیله سیم کارت به اینترنت وصل می شوند و قابلیت حمل دارند. ویژگی این مودم ها محدود تر است و مناسب کسانی است که می خواهند مودم خود را در همه جا همراه خود داشته باشد. همچنین مودم های همراه برای اتصال لپ تاپ و.. به اینترنت سیمکارت و همچنین استفاده گروهی از نت سیمکارت با سرعت بالا کارایی دارند.

مودم همراه

در این مودم ها باید سیمکارت با قابلیت اتصال به اینترنت قرار داده شود و با زدن یک دکمه مودم روشن و آماده استفاده می شود. توجه کنید که برخی از مدل ها قابلیت اتصال به ۴g را ندارند و در بعضی از مواقع کیفیت آنتن دهی وای فای مودم های جیبی ایرنسل، همراه اول و.. با اختلال و پرش آنتن شدید همراه است، حتما قبل از خرید نام مدل تجریحا معروف و معتبر مودم مد نظر خود را جسجتو و نظرات کاربران در فروشگاه های اینترنتی معتبر را بخوانید تا این موارد شامل حال شما نگردد.

ظریفت نگهداری باتری ، پاسخگویی به اس ام اس ها ، چراغ های هشدار دهنده، قدرت سیگنال ، مانیتور جهت نمایش اطلاعات موارد مهم دیگری است که حتما باید قبل از خرید مودم های جیبی به آنها توجه کنید.

وجود تنظیمات QoS در مودم و روتر

QoS در مودم مخفف عبارت Quality of Service می باشد. قبلا در انزل وب یکی از کاربردهای این قابلیت را در مطلب چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم بررسی کردیم اما به طور کلی QoS برای مدیریت پهنای باند و اینترنت استفاده می شود. به طور مثال مشخص کنید که مودم پهنای باند را با حق تقدم و اولویت بالاتر در اختیار چه نوع فعالیتی (بازی – دانلود – شبکه های اجتماعی و..) قرار دهد و مقدار پهنای باند را هم برای آن مشخص کنید. در این صورت اگر در خانواده یکی مشغول دانلود فیلم باشد روی سرعت بقیه با توجه به نوع تنظیمات آن، تاثیر منفی نمی گذارد. همچنین امکان تنظیم حجم و کنترل سرعت برای هرکاربر نیز وجود دارد که برای مدیریت اینترنت در خانواده و یا اشتراک گذاری آن با مهمان ها بسیار مفید می باشد. البته قابل ذکر است مقدار سفارشی کردن QoS در مودم ها و روتر های مختلف، متفاوت است و فقط وجود آن کافی نیست. بنابراین اگر می خواهید با چنین مشکلاتی در آینده رو به رو نشوید، حتما از مودم های با قابلیت QoS و سفارشی سازی کامل آن استفاده کنید.

وجود تنظیمات QoS در مودم

سایر ویژگی های مودم

علاوه بر ویژگی های معرفی شده برای خرید مودم، هر مودم یک سری ویژگی های خاص نیز می تواند ارائه دهد که کار مدیریت مودم و استفاده از شبکه را برای شما بهتر می کند.

  • اگر می خواهید تامین امنیت نیز با مودم باشد، می توانید از مودم هایی که فایروال داخلی دارند استفاده کنید. وجود نرم افزار های امنیتی در کل خوب است و وجود آن در مودم مشکلی جز هزینه بالاتر برای شما ایجاد نمی کند.
  •  بعضی از مودم ها پورت USB نیز وجود دارند که در زمینه های مختلف کارایی دارد. به طور مثال می توانید از اطلاعات مودم بکاپ بگیرید و یا سایر دستگاه ها را به مودم متصل کنید. مثلا می توانید در بعضی از مدل ها، هارد خود را از طریق این پورت به مودم وصل کنید و از آن مانند یک سرور دانلود و یا استفاده از راه دور اطلاعات استفاده کنید.
  • به وجود برنامه های مختلف در مودم هم می توانید نگاهی داشته باشید. به طور مثال در بعضی از مودم ها برنامه ای طراحی می شود تا بتوانید مودم را از راه دور کنترل کنید و یا اتصال افراد جدید به مودم را به شما اطلاع داده شود که از هر کدام بسته به نیاز های خود می توانید استفاده کنید.

همچنین مطالعه مطلب راهنمای کامل نحوه اتصال و نصب تلویزیون سونی ، سامسونگ و.. به دیوار را هم فراموش نکنید.

انتخاب مدل مودم و روتر

با توجه به موارد ذکر شده در راهنمای خرید مودم و روتر، مشخصات مورد نیاز خود را جمع آوری کنید و تعیین کنید که چه فاکتور هایی برای شما مهم است و به دنبال مودمی با آن ویژگی ها باشید. انتخاب مدل مودم رابطه مستقیمی با بودجه شما هم دارد. دامنه قیمتی مودم ها از چند ده هزار تومان تا چندین میلیون تومان متغیر است که انتخاب یک مدل به عنوان بهترین کمی مشکل می شود. با اینحال برای مثال در انتها مطلب دو مدل از مودم و روتر های مناسب در بازار را به شما معرفی می کنیم.

روتر Asus AC2900: یکی از بهترین مدل های قابل انتخاب می باشد. امکان سفارشی سازی و تنظیمات زیادی در آن وجود دارد. همچنین امکان اولویت بندی آسان و استفاده از دو باند نیز این گزینه را مناسب می سازد. این مودم با قیمت حدودی ۲۰۰ دلار گزینه ای مناسب می باشد. اگر امکان هزینه بیشتر را دارید، می توانید روی مدل Asus AC3100 نیز مانور دهید.

انتخاب مدل مودم و روتر

روتر D-Link EXO AC2600: این روتر نیز سریع و به صرفه می باشد. این مدل از دو پورت USB نیز استفاده می کند و با قیمت ۱۵۰ دلار در دسترس می باشد. مدل D-Link AC1900 نیز مشابه ارزانتر محصول می باشد.

انتخاب مدل مودم و روتر

توجه کنید مودم های بالا تنها موارد لیست نیستند و شما باید با توجه به بودجه و کارایی مدنظر مدل کارآمد خود را انتخاب نمایید در بعضی مواقع ممکن است یک مودم ساده با کمترین امکانات ممکن مناسب کار شما باشد و یا اینکه برای استفاده از مودم های جیبی یا ثابت در محل های بزرگ بهتر است یک مدل قدرتمند با امکانات نظیر قدرت آنتن دهی و ساپورت کابران تعداد بالا ، شارژ مناسب و.. را انتخاب کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز راهنمای خرید مودم را به شما ارائه دادیم. مهم ترین فاکتور در انتخاب مودم برای شما چیست و در نهایت قصد خرید چه مدل مودمی را گرفته اید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش استفاده همزمان از وای فای و کابل شبکه در ویندوز
آموزش 12 روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز 11
آموزش ۱۲ روش حل مشکل پیدا نکردن وای فای در ویندوز ۱۱
آموزش 4 روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش ۴ روش وصل شدن به وای فای بدون داشتن رمز
آموزش روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون
آموزش ۶ روش رفع مشکل روشن شدن خودکار وای فای آیفون

نظرات

  • اخلاقی says:

    از روزی که با سایت شما آشنا شدم عاشقش شدم.

  • فاطمه says:

    برای من که تقریبا هیچ اطلاعاتی از مودم نداشتم، خیلی خوب و مفید بود

  • محمد says:

    با سلام و تشکر بابت مطلب خوبتون.
    نمیدونم مطلب ب این جالبی رو یجورایی مثل سریال های ایرانی سرشو هم آوردین و تموم کردین در حالی ک خواننده هر آن منتظره تا ی بررسی یا معرفی بابت مودم های ۴g هم ببینه آخرش ک بدجور ضد حال میخوره لااقل یکی مثل من!!
    اگه ممکنه ی مطلبی راجع ب مودم های ۴g و مخصوصا مودم ۷۳۵۰ tplink و نزتک NZT-۹۹C بنویسید. مرسی

  • محمد says:

    کدوم مدل با کمترین هزینه بیشترین کارایی دراه؟