۶ روش رفع مشکل Justify و فاصله افتادن بین کلمات در ورد

شاید شما هم وقتی یک متن فارسی را از اینترنت در ورد کپی میکیند یا از ابزار Justify در Word استفاده می کنید با کشیدگی کلمات و سطرها در ورد مواجه شوید. فاصله افتادن بین کلمات در Word ظاهر مناسبی را ایجاد نمی کند و در نتیجه اکثر ما به دنبال روش هایی برای مرتب کردن اسنادمان بدون کشیدن حروف در word هستیم. مشکل Justify تنها به یک نسخه خاص از ورد اختصاص ندارد و تمام ورژن ها را در بر می گیرد. امروز در انزل وب به شما نحوه تراز از دو طرف Justify بدون کشیدن حروف در ورد ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۰ و.. را آموزش خواهیم داد.

حل مشکل فاصله زیاد کلمات در ورد ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۳ ، ۲۰۱۶ و..

How to Fix Too Much Spacing When Justifying Persian Text

به طور کلی سطرهای متنی ما در برنامه ورد به دو دلیل کشیده می شوند: ۱) در هنگام Justify کردن بین کلمات فاصله می افتد ۲) خودمان با استفاده از دکمه های Shift+J اقدام به کشیده کردن متن می کنیم که هر دوی این موارد را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

حل مشکل فاصله زیاد کلمات در ورد 2010 ، 2013 ، 2016 و...

به طور مثال قطعه شعری را از اینترنت در ورد کپی می کنیم این به هم ریختگی و کشیدگی متن را داریم این درصورتی است که ما به این کشیدگی نیاز نداریم. در ادامه مطلب امروز انزل وب ما قصد داریم به شما نحوه حذف کشیدگی کلمات و سطرها در ورد را به شما آموزش خواهیم داد.

رفع کشیدگی کلمات در ورد

برای رفع کشیدگی کلماتی که Shift+J ایجاد شده اند به این صورت عمل می کنیم:

از سربرگ Home به گروه Editing بروید و ابزار Replace را انتخاب کنید یا از دکمه های Ctrl+F (در ورد ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷) یا Ctrl+H ( در ورد ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳) استفاده می کنیم. وقتی پنجره Find And Replace باز شد در فیلد Find کلیک کنید و دکمه های Shift+J را فشار دهید تا خط تیره ای ایجاد شود و فیلد Replace را خالی بگذارید.

رفع کشیدگی کلمات در ورد

همانطور که مشاهده می کنید کشیدگی کلمات حذف شده است.

رفع کشیدگی کلمات در ورد

روش های دیگر حل مشکل Justify و کاهش فاصله بین کلمات در ورد

خب اول به صورت عملی ببینیم جاستیفای در ورد چیست؟ در ورد ما کلا به چند طریق می توانیم یک متن چند خطی یا چند صفحه ای را تراز و مرتب کنیم. اگر شما به سربرگ Home بروید و به قسمت Paragraph نگاه کنیم ۴ ابزار که در تصویر زیر مشخص شده را مشاهده می کنید.

روش های حل مشکل justify در ورد

با کلیک ابزار Align Left یا انتخاب دکمه های Ctrl+L متن از سمت چپ مرتب می شود،

روش های حل مشکل justify در ورد

با کلیک روی ابزار Align Right یا انتخاب دکمه های Ctrl+R متن از سمت راست مرتب می شود

روش های حل مشکل justify در ورد

و با کلیک ابزار Center یا انتخاب دکمه های Ctrl+E متن از وسط مرتب می شود.

روش های حل مشکل justify در ورد

اما اگر بخواهید تن از هر دو طرف تراز شود شما باید از ابزار Justify استفاده کنید که خود این ابزار به چند ابزار فرعی دیگر تقسیم می شود.

روش های حل مشکل justify در ورد

  • Justify – متن را از هر دو طرف تراز می کند و فاصله بین کلمات یکسان است.
  • Justify Low – فاصله بین کلمات را کم در نظر می گیرد.
  • Justify Mediom – فاصله بین کلمات را متوسط در نظر می گیرد.
  • Justify High – فاصله بین کلمات را زیاد در نظر می گیرد.

در تصویر زیر اختلاف بین این ۴ گزینه را مشاهده خواهید کرد.

روش های حل مشکل justify در ورد

حالا وقتی که یک متن را در حالت Justify قرار می دهیم و قبل از اینکه یک سطر کامل شود کلید Shift+Enter را فشار دهیم سطر شکسته می شود و یک سطر جدید ایجاد می شود و بین قسمتی از متن فاصله می افتد.

روش های حل مشکل justify در ورد

علت ایجاد این فاصله ها استفاده از دکمه های Shift+Enter به جای Enter خالیست:

  • در Enter پاراگراف قبلی تمام می شود و ما به ابتدای خط بعدی مرویم تا پاراگراف جدیدی شروع کنیم.
  • در Shift+Enter ما به ابتدای خط بعدی می رویم ولی پاراگراف جدیدی را ایجاد نمی کنیم.

حالا برای اینکه بتوانیم مشکل فاصله افتادن بین کلمات در ورد را حل کنیم مانند روش قبل پنجره Replace And Find را باز می کنیم و در فیلد  Find عبارت l^ (حرف L کوچک) و در فیلد Replace عبارت p^ را درج می کنیم و دکمه Replace All را کلیک می کنیم.

روش های حل مشکل justify در ورد

مشکل فاصله افتادن بین کلمات انگلیسی در ورد

اما اگر سند انگلیسی دارید که بین کلماتش فاصله افتاده است برای رفع کشیدگی کلمات و سطرها در ورد به این صورت عمل می کنیم که متن مورد نظر خود را انتخاب می کنیم و کلیک راست می کنیم از منو، گزینه Paragraph را انتخاب می کنیم. از منوی کرکره ای Alignment گزینه Justify را انتخاب می کنیم.

مشکل فاصله افتادن بین کلمات انگلیسی در ورد

حالا دوباره روی متن کلیک راست می کنیم و این بار از منوی ظاهر شده Font را انتخاب می کنیم و گزینه Kerning for fonts را انتخاب می کنیم. این گزینه به صورت خودکار فاصله بین کاراکترها را تنظیم می کند و اگر در حین تایپ کردن یک فاصله بیشتر ایجاد کرده باشیم این گزینه به صورت خودکار این فاصله ها را تنظیم می کند. علاوه بر این، از منوی کرکره ای Spacing گزینه Normal را انتخاب کنید تا فاصله بین حروف تنظیم شود. بعد از انجام این کار دکمه OK را کلیک کنید.

مشکل فاصله افتادن بین کلمات انگلیسی در ورد

حذف فاصله های اضافی بین کلمات در ورد ۲۰۰۳، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰

اگر قصد دارید که پاراگراف ها را خیلی دقیق تنظیم کنید قابلیت مخفی در ورد وجود دارد که به شما کمک برای حذف فاصله اضافه در ورد خواهد کرد، این قابلیت Do full justification like WordPerfect نام دارد که در ادامه بر اساس نسخه های مختلف ورد نحوه دسترسی به این قابلیت را توضیح خواهیم داد:

  • در ورد ۲۰۰۳ به مسیر Tools >Options >Compatibility بروید و گزینه Do full justification like WordPerfect را انتخاب کنید و در نهایت OK را کلیک کنید.
  • در ورد ۲۰۰۷ دکمه آفیس را کلیک کنید و به مسیر Word Options> Advanced< Layout Options بروید، گزینه Do full justification like WordPerfect را انتخاب کنید و در نهایت OK را کلیک کنید.
  • در ورد ۲۰۱۰ به File >Options >Advanced> Layout Options بروید و گزینه Do full justification like WordPerfect را انتخاب کنید و در نهایت OK را کلیک کنید.

حذف فاصله های اضافی بین کلمات در ورد 2003، 2007 و 2010

از بین بردن فاصله نوشته ها در ورد

اگر مانند تصویر زیر سندی دارید که شامل جملات کوتاه است برای حذف فاصله های خالی به انتهای پاراگراف بروید و کلیک کنید سپس دکمه Tab صفحه کلید خود را فشار دهید.

از بین بردن فاصله نوشته ها در ورد

همانطور که مشاهده می کنید فاصله استاندارد بین کلمات در ورد برقرار می شود.

از بین بردن فاصله نوشته ها در ورد

آموزش تصویری و گام به گام روش تبدیل جدول ورد به اکسل را مطالعه بفرمایید.

از بین بردن فاصله بین خطوط در ورد

روش دیگری که برای کاهش فاصله بین کلمات در ورد می توانید استفاده کنید این است که به مسیر File >Options >Advanced> Layout Options بروید و گزینه Don’t expand character spaces on a line that ends with SHIFT-RETURN را انتخاب کنید و دکمه OK را کلیک کنید. توجه داشته باشید که این روش برای برخی از فونت ها کار خواهد کرد.

از بین بردن فاصله بین خطوط در ورد

در آخر از شما دعوت می کنیم اگر با خطای حافظه در ورد مواجه میشوید از آموزش ۶ روش رفع ارور Insufficient Memory در ورد ۲۰۱۶ ، ۲۰۱۳ و.. استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم علت فاصله افتادن بین کلمات در ورد و روش های حذف فاصله اضافه در ورد را به شما آموزش دهیم، شما می توانید از این روش ها برای رفع به هم ریختگی کشیدگی (Justify) متن کپی شده از اینترنت در ورد نیز استفاده کنید. اگر روش دیگری می شناسید و یا اینکه در مورد پست امروز نظر و یا پیشنهادی دارید در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

صفحات 1 2