ارور 502 سایت چیست؟ 11 روش حل ارور 502 در مرورگر

ارور ۵۰۲ سایت چیست؟ ۱۱ روش حل ارور ۵۰۲ Bad Gateway در مرورگر

ممکن است زمانی که در حال باز کردن یک وبسایت هستید، با ارور ۵۰۲ مواجه شوید! در هنگام وب گردی، مشاهده یک ارور به جای سایتی که می خواهید از آن بازدید داشته باشید، اتفاق ناخوشایندی است. امروز در انزل وب دلیل رخ دادن ارور ۵۰۲ سایت در مرورگر را بررسی می کنیم و روش های رفع این ارور را نیز مرور خواهیم کرد.

آموزش رفع خطای ۵۰۲ سایت در کروم ، فایرفاکس و..

What is a 502 Bad Gateway Error And How Can I Fix It

ارور ۵۰۲ سایت در مروگر یکی از ارور های شایع است که در موارد مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. دلیل عمده این ارور در سمت سرور است اما همچنان امکان دارد مشکلی در شبکه شما هم وجود داشته باشد. در ادامه بیشتر با این مشکل و روش رفع آن آشنا می شویم.

خطای ۵۰۲ Bad Gateway چیست؟

خطای ۵۰۲ Bad Gateway یک خطای سمت سرور بوده و به این معنی است که وب سروری که شما به آن متصل شده اید، در هنگام اتصال به سرور های دیگر (مثلا به شکل پروکسی) برای انتقال اطلاعات، پاسخ یا نتیجه اشتباهی را دریافت کرده است. این خطا ارور ۵۰۲ یا به معنی لغوی دروازه بد یا اشتباه نامیده می شود. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. همچنین این ارور ممکن است به شکل های مختلفی دیگر نیز نمایش داده شود.

  • HTTP Error 502 Bad Gateway
  • HTTP 502
  • ۵۰۲ Service Temporarily Overloaded
  • Temporary Error (502)
  • ۵۰۲ Server Error: The server encountered a temporary error and could not complete your request
  • ۵۰۲ Bad Gateway Nginx

رفرش کردن پیج برای رفع ارور ۵۰۲

همانطور که اشاره کردیم، دلیل عمده ارور ۵۰۲ سایت در سمت سرور است و شاید نتوان کار خاصی را انجام داد. اما گاهی به دلایلی در شبکه شما هم ممکن است این اتفاق رخ دهد. اولین کاری که برای رفع ارور ۵۰۲ و یا هر ارور دیگری می توانید انجام دهید، رفرش کردن پیج است. به راحتی با زدن دکمه ریلود در کنار آدرس سایت یا کلید F5 در کیبورد این کار را انجام دهید.

رفرش کردن پیج برای رفع ارور 502

اگر در وبگردی های خود با خطای ۵۰۳ نیز رو به رو شدید، مطلب ارور ۵۰۳ چیست و روش های رفع آن را مطالعه کنید.

چک کرد فعال بودن سایت برای دیگران

یکی از روش هایی که می تواند نشان دهد مشکل خطای ۵۰۲ Bad Gateway و.. در شبکه شما است یا در سمت سرور سایت، پرسیدن از دیگران است. از دوستان خود بخواهید که چک کنند این سایت برای آن ها هم باز می شود یا نه؟ به جز این کار می توانید در سایت هایی مانند Is It Down Right Now و Down for Every One or Just me نیز وضعیت وبسایت های از کار افتاده برای دیگران را چک کنید.

چک کرد فعال بودن سایت برای دیگران

اگر مشکل از سایت بود و برای همه ارور ۵۰۲ وجود داشت به جز اعلام خراب شدن، نمی توانید کار خاصی انجام دهید. اما اگر سرویس برای دیگران سالم بود، روش های برطرف کردن ارور معرفی شده را انجام دهید.

رفع ارور ۵۰۲ سایت با استفاده از نسخه کش شده

یکی از بهترین راه حل های موقتی برای دور زدن ارور ۵۰۲ و دسترسی به محتوای صفحه سایتی که شاید شما به اطلاعات آن نیاز ضروری داشته باشید استفاده از نسخه کش شده سایت توسط گوگل یا سرویس هایی مثل Archive.org است، این سرویس ها اغلب آخرین نسخه های صفحه مدنظر شما را در سرورها خود نگهداری و آرشیو میکنند تا بتوان در اینگونه شرایط از آن استفاده کرد. جهت مشاهده آموزش مرحله به مرحله نحوه انجام اینکار به مطلب قبلی ما در مورد بازیابی و دسترسی به اطلاعات و محتوا پاک شده سایت، وبلاگ و سرویس های اینترنتی را مطالعه کنید.

دسترسی و بازیابی کل اطلاعات سایت و وبلاگ

استفاده از مرورگر های دیگر جهت رفع خطای ۵۰۲ Bad Gateway وردپرس

گاهی مرورگر نیز در ایجاد این خطا نقش دارد. برای مطمئن شدن از این موضوع یک مرورگر دیگر را انتخاب و باز کنید و از آن اقدام به ورود به سایت مورد نظر نمایید. پیشنهاد می دهیم از مرورگر های Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari یا Microsoft Edge جهت چک کردن استفاده کنید.

ارور های مشابهی مانند ارور ۵۰۴ نیز وجود دارد که در صورت مواجه با آن، مطالعه مطلب علت و روش های رفع ارور ۵۰۴ به شما کمک خواهد کرد.

پاک کردن کش و کوکی مرورگر جهت رفع خطای ۵۰۲

یکی دیگر از دلایل نمایش ارور ۵۰۲، وجود داده های قدیمی در کش می باشد. جهت رفع این مشکل بهتر است کش و کوکی مروگر خود را کاملا پاک کنید تا اگر مشکلی در این زمینه وجود دارد، رفع شود. برای انجام این روش، مطلب روش کامل پاک کردن کش مرورگر را که قبلا در انزل وب آموزش داده شده است را مطالعه نمایید.

پاک کردن کش و کوکی مرورگر جهت رفع خطای 502

چک کردن پلاگین ها و افزونه های مرورگر

اگر در مرورگر خود از افزونه های و پلاگین های مختلف استفاده می کنید، بهتر است برای تست همه آن ها را غیر فعال کنید و سپس به وبسایت مورد نظر بروید. اگر خطا رفع شد، احتمالا یکی از افزونه های مرورگر شما مشکل ایجاد می کند که باید با تست تک به تک افزونه ها، آن را کشف و حذف نمایید.

چک کردن پلاگین ها و افزونه های مرورگر

ریستارت کردن کامپیوتر و تجهیزات شبکه برای رفع ارور ۵۰۲ در psx

اگر هنوز هم مشکل دارید و سایت فقط برای شما با ارور ۵۰۲ مسدود است، بهتر است برای چند دقیقه تمام دستگاه های مرتبط با شبکه از رایانه، مودم و.. را برای چند دقیقه خاموش کنید و مجدد آن ها را روشن سازید. برخی از مشکلات عجیب ممکن است به وجود آیند که فقط با ریستارت از بین می روند.

تغییر دادن سرور DNS Servers

سرور های دی ان اس گاهی دچار مشکل می شوند که باید آن ها را تغییر داد. معمولا DNS شما توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت به صورت خودکار تعیین می شود ولی به صورت دستی آدرس دی ان اس را روی سرور های رابط مانند گوگل قرار دهید تا شاید مشکل شما با تغییر DNS  رفع شود.

همچنین در زمان های مشاهده ارور ۵۰۰ در مرورگر نیز مطالعه مطلب آموزش رفع ارور ۵۰۰ سایت در مرورگر را فراموش نکنید.

تماس با مدیران وبسایت برای رفع ارور ۵۰۲

در نهایت اگر مشکل از سمت سایت بود و نتوانستید آن را رفع کنید، با جستجو راه های تماس با مدیران سایت را پیدا کنید و به آن ها این موضوع را اطلاع دهید تا مشکل را رفع کنند. اگر نتوانستید راه ارتباطی پیدا کنید، در شبکه های اجتماعی هم جستجو کنید و در سرویس های معرفی شده نیز اعلام کنید که سایت ارور دارد و باز نمی شود.

رفع مشکل خطای ۵۰۲ برای صاحبان وبسایت

اگر گزارش هایی دریافت کرده اید که نشان می دهد سایت شما به درستی کار نمی کند و ارور ۵۰۲ را نشان می دهد، باید کارهایی را برای رفع آن انجام دهید.

  • تنظیم TTL: اگر سرور یا آدرس آیپی سایت خود را عوض کرده اید، باید مدتی صبر کنید تا سرور های DNS آیپی جدید شما را دریافت کنند. در این زمان برای رفع سریع تر این مشکل، می توانید با تغییر و تنظیم TTL این مقدار را کاهش دهید.
  • اطمینان از پایدار بودن سرور: اقدام بعدی، لازم است با مدیر سرور تماس بگیرید و وضعیت سرور را جویا شوید تا مشکلی در سرور وجود نداشته باشد و یا سریعتر حل شود.
  • Security Plugin در سرور: اگر از نرم افزار های امنیتی استفاده می کنید، باید توجه داشته باشید که درست تنظیم نشدن این پلاگین ها می تواند درخواست های سرور را مسدود کند. پس این موارد را نیز بررسی مجدد کنید.
  • CloudFare: اگر از سرویس های CloudFare استفاده می کنید، با بررسی گزارش ها مطمئن شوید که مشکلی در CloudFare وجود نداشته باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های حل کردن ارور ۵۰۲ وبسایت در مرورگر را بررسی کردیم. مشکل شما در سمت سرور بوده است یا در شبکه ایرادی وجود داشته است و با کدام روش آن را حل کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات