VPS یا سرور مجازی چیست؟

راهنما کامل: VPS یا سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، معایب و..

سرویس VPS (وی پی اس) که به آن سرور خصوصی مجازی نیز گفته می شود یک راه حل عالی برای سایت هایی است که ترافیک متوسط به بالا و منابع سنگینی دارند. با این حال کسب و کارهایی که رشد سریعی دارند می توانند از سرویس های VPS بهره مند شوند. اگر می خواهید یک محیط هاست قابل اعتماد در محیط کسب و کار خود داشته باشید مطمئنا هاست VPS برای سایت شما ارزشمند خواهد بود. در ادامه پست امروز انزل وب ما قصد داریم در مورد اینکه VPS چیست و چه مزایا و معایبی دارد بحث کنیم.

وی پی اس یا سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

What is VPS Hosting? All You Need to Know About Virtual Servers

شاید اولین سوالی که با دیدن عنوان امروز در ذهنتان شکل گرفته باشد این باشد که VPS (وی پی اس) چیست؟ VPS مخفف Virtual Private Server و به معنای سرور خصوصی مجازی است. هاستینگ یا میزبانی VPS یکی از مشهورترین سرویس هایی است که شما می توانید برای وب سایت خود انتخاب کنید. VPS از تکنولوژی مجازی سازی استفاده می کند که منابع اختصاصی (خصوصی) در یک سرور را با چند کاربر به اشتراک می گذارد. VPS نسبت به هاستینگ اشتراکی که شما فضای اختصاصی را نمی توانید داشته باشد یک راه حل امنتر و پایدارتر است.

با این حال نسبت به اجاره سرور، مقیاس کوچکتری دارد و ارزانتر است. هاستینگ VPS معمولا توسط صاحبان وب سایت هایی که دارای ترافیک متوسطی هستند استفاده می شود  اما هنوز به منابع یک سرور اختصاصی نیاز ندارند انتخاب می شود. راه حل های VPS معمولا بیشتر از یک پلان هاستینگ است. به طور مثال در تصویر زیر شما ۶ پلان VPS را مشاهده می کنید که برای نیازهای تجاری مختلف مناسب هستند و به شما امکان می دهند تا در صورت نیاز به منابع بیشتر مقیاس سایت خود را ارتقاء دهید.

وی پی اس یا سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

گواهینامه SSL چیست؟ با تصورات اشتباه انواع گواهینامه SSL آشنا شوید.

کار سرور مجازی چیست؟

سرور یک کامپیوتر است که فایل ها و پایگاه داده های مورد نیاز وب سایت شما را ذخیره می کند. هر زمان که یک بازدید کننده آنلاین می خواهد به وب سایت شما دسترسی پیدا کند، مرورگر درخواست را به سرور ارسال می کند و فایل های مورد نیاز را از طریق اینترنت انتقال می دهد. VPS هاستینگ به شما یک سرور مجازی را ارائه می دهد یک سرور فیزیکی را شبیه سازی می کند ولی در حقیقت این دستگاه را در میان کاربران مختلف به اشتراک می گذارد. با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی، ارائه دهنده خدمات میزبانی شما یک لایه مجازی را در بالای سیستم عامل سرور اضافه می کند. این لایه سرور را به بخش هایی تقسیم می کند و به هر کاربر امکان می دهد تا نرم افزار و سیستم عامل خود را نصب کنند.

کار سرور مجازی چیست؟

بنابراین سرور خصوصی مجازی (VPS) هم خصوصی است و هم مجازی است چونکه شما کنترل کامل را دارید. این سرور مجازی کاربری را از کاربرهای دیگر در سطح سیستم عامل جدا می کند. در واقع تکنولوژی VPN شبیه به پارتیشن های ایجاد شده در کامپیوتر شما است، شما می توانید بدون ریبوت کردن، یک یا چند سیستم عامل (به طور مثال ویندوز و لینوکس) را نصب کنید. اجرای VPS به شما اجازه می دهد تا وب سایت خود را درون یک کانتینر امن با منابع تضمین شده (حافظه، فضای دیسک، هسته های پردازنده و غیره) راه اندازی کنید به طوری که مجبور نیستید منابع خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارید. با هاستینگ VPS شمان همان دسترسی سطح – ریشه را دارید (درست مثل اجاره کردن یک سرور اختصاصی) اما با هزینه بسیار پایین.

تفاوت سرور مجازی و انواع هاست وب

انواع مختلف هاست وب به شما اجازه می دهد تا سطوح مختلف سفارشی سازی را روی سرور خود را انجام دهید. هاست وب از لحاظ قیمت گذاری، عملکرد (مانند زمان بارگذاری صفحه) و دسترس پذیری سرویس متفاوت هستند. در ادامه شما می توانید مقایسه سرور مجازی را با راه حل های هاست وب دیگر مقایسه کنید. با ۶ تا از بهترین هاست های رایگان خارجی آشنا شوید.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی یک راه حل برای صاحبان ب سایت هایی است که ترافیک پایین تری دارند. هاست اشتراکی یک نقطه شروع بسیار خوب برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک ووبلاگ نویسان است. با هاست اشتراکی شما یک سرور فیزیکی را با تعداد از کلاینت های دیگر شرکت هاستینگ تقسیم می کنید. شما در مورد منابع اختصاص داده شده به شما نمی توانید تصمیم گیری کنید چونکه سایت شما همان سیستم عامل را که کلاینت های دیگر اجرا می کنند را دارد. بنابراین حافظه و قدرت محاسباتی سایت شما می تواند تحت تاثیر نیازهای سرویس کاربران دیگر قرار بگیرد.

هاست اشتراکی

به عنوان مثال اگر در یک وب سایت هاست شده در همان سرور که شما هستید به طور ناگهانی افزایش پیدا کند زمان بارگذاری صفحه شما می تواند افزایش پیدا کند. شما نمی توانید سیستم عامل خود یا سایر نرم افزارهای موجود در سرور دیگر را انتخاب کنید، تمام کاربران از یک پیکربندی یکسان استفاده می کنند. در مجموع، این ارائه دهنده سرویس هاست شما است که از تمام جنبه های محیط هاست اشتراکی شما مراقبت می کند.

شما می توانید هاست اشتراکی را مانند آپارتمانی اجاره ای در نظر بگیرید که دارای اتاق های یکسانی است. هر کس دارای اتاق خود است و می تواند فقط فضای اختصای خود را سفارشی کند. به عنوان مثال آنها می توانند مبلمان، دکوراسیون و غیره خود را انتخاب کنند.

هاست اشتراکی

هاست ابری

در هاست ابری شما نمی توانید از یک سرور منفرد استفاده کنید بلکه یک کلاستر دارید که در محیط ابر اجرا می شود. هر سرور در کلاستر یک کپی از وب سایت شما را ذخیره می کند. وقتی یکی از سرورها خیلی شلوغ شد، این کلاستر به صورت خودکار ترافیک را به سروری که ترافیک کمتری دارد هدایت می کند. در نتیجه هاست ابر خراب نمی شود و سرور همیشه در کلاستری وجود دارد که می تواند درخواست بازدیدکنندگان وب سایت شما را تامین کند.

هاست وردپرس

هاست وردپرس یک سرویس خاص برای صاحبان وب سایت های وردپرس است. هاست وردپرس قابلیت های مختلف وردپرس را که می خواهید در وب سایت وردپرس خود استفاده کنید را در اختیار شما قرار می دهد، به طور مثال با یک کلیک می توانید پلاگین های از پیش نصب شده را داشته باشید و یا اینکه اینترفیس خط فرمان WP را داشته باشید. سرورها برحسب نیاز وردپرس پیکربندی می شوند. بنابراین هاستینگ، هاستینگ وردپرس را به عنوان بخشی از سرویس هاست اشتراکی خود ارائه می دهند.

اگر چه ممکن است یک سایت وردپرسی در سرور مجازی راه اندازی شود اما شما نمی توانید به سرورهای سفارشی که با وردپرس پیکربندی شده اند دسترسی داشته باشید. با این حال اگر شما همچنان VPS را برای سایت وردپرسی خود انتخاب می کنید می توانید محیط هاست خود را مطابق با نیازهای تجاری خود پیکربندی کنید.

هاست اختصاصی

با هاست اختصاصی شما یک سرور فیزیکی کامل را برای کسب و کار خود اجاره می کنید. اگر وب سایتی هستید که دارای ترافیک هستید، هاست اختصاصی بهترین گزینه برای شما می باشد، چونکه سرور اختصاصی سریع، انعطاف پذیر و کاملا انطباقی هستند. با این حال این سرویس دارای هزینه است و اگر وب سایت شما کوچک یا متوسط باشد ارزش هزینه کردن را ندارد. در حالی که هاست VPS به شما اجازه انتخاب و پیکربندی سیستم عامل و برنامه های کاربردی دیگر را می دهد و شما می توانید در صورت لزوم به پلان هایی پیشرفته تر سوئیچ کنید. سرور مجازی نه تنها به شما اجازه پیکربندی نرم افزار را می دهد بلکه به شما اجازه می دهد سخت افزار را پیکربندی کنید چون کل سرور مال شماست و هیچ قید و شرطی برای نصب ندارید. شما همچنین می توانید سرور اختصاصی را در محل خاص مانند دفتر خود اجرا کنید در حالی که شما پشتیبانی تیم هاست حرفه ای خود را از دست خواهید داد.

هاست اختصاصی

مزایا و معایب سرور مجازی چیست؟

اگر شما واقعا به این سرویس نیاز دارید، هاست VPS می تواند یک راه حل ایده آل برای شما باشد. در ادامه می توانید مزایا و معایب یک سرور مجازی را بخوانید.

مزایای وی پی اس

  •    سرور مجازی سریع تر و قابل اطمینان تر از سرور هاست اشتراکی است.
  •     منابع سرور مانند حافظه و یا قدرت پردازش تضمین شده، در منابع موجود وجود دارد.
  •     مشکلات و ترافیک کاربران دیگر سرور روی سایت شما تاثیر نمی گذارد.
  •     شما برای سرور خود می توانید به ریشه دسترسی داشته باشید.
  •     شما می توانید حریم خصوصی بهتری را بدست آورید همچنین فایل ها و پایگاه داده های خود را قفل کنید تا کاربران دیگر سرور به آن دسترسی نداشته باشند.
  • سرویس مجازی سرویس است که مقیاس پذیری دارند. همانطور که وب سایت شما رشد پیدا می کند شما می توانید مانبع سرور خود را ارتقاء دهد (رم، پردازنده، فضای دیسک، پهنای باند و غیره).

معایب وی پی اس

  • وی پی اس نسبت به هاست اشتراکی گرانتر است.
  • برای مدیریت سرور به دانش فنی بیشتری نیاز دارد.
  • سرورهایی که به طور ناخواسته پیکربندی شده اند ممکن است منجر به آسیب های امنیتی شود.

کاربرد سرور مجازی چیست؟

معمولا بعد از اینکه وب سایت شما رشد کرد و منابع هاست اشتراکی محدود شد شما باید هاست وی پی اس استفاده کنید. اگر پلان های هاست اشتراکی بسیار پیشرفته نتواند نیازهای شما را برآورده کند بازم است که سرویس خود را به هاست VPS ارتقاء دهید. در چنین مواردی، هاست VPS می تواند بهتر از هاست اشتراکی و اختصاصی باشد. اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیکی دارید که در آن باید پرداخت ها به صورت امن، سریع و پایدار صورت گیرد از سرور خصوصی مجازی استفاده کنید و در حقیقت اگر شما باید اطلاعات حساس را ذخیره و پردازش کنید VPS می تواند خطرات مربوط به نقض امنیتی و سرقت هویت را کاهش دهد. سرورهای بازی و دیگر سایت هایی که به منابع سنگین نیاز دارند می توانند عملکرد بسیار خوبی را در سرور خصوصی مجازی داشته باشند. پس می توان در شرایط زیر اقدام به خرید VPS کنید:

نیاز به سرعت

وقتی که شما محتوای سایت خود را بیشتر می کنید سرعت سایت پس از مدتی کاهش پیدا می کند این موضوع برای وب سایت هایی که به عملیات پایگاه داده متکی هستند نیز وجود دارد. اگر متوجه کند شدن سایت خود شده اید وقت آن است که از VPS استفاده کنید. علاوه بر این وب سایت هایی که در طول زمان ترافیکشان افزایش پیدا می کند سایت های محبوبی هستند با این حال اگر نمی توانید حجم ترافیک را مدیریت کنید وقت آن است که از هاست VPS استفاده کنید.

کمبود منابع

اگر به طور مداوم با خطای ۵۰۳ Server مواجه هستید این بدان معناست که بازدیدکنندگان و مشتریان شما نیز نمی توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. این خطا به دلیل کمبود حافظه رخ می دهد و وقت آن است از پلان های پیشرفته تر وی پی اس استفاده کنید.

افزایش نگرانی های امنیتی

قبلا در انزل وب در مورد امنیت اطلاعات شبکه ، اینترنت ، فضای مجازی و.. چیست و چه کاربردی دارد؟ صحبت کردیم، اگر سایت شما به طور مداوم مورد حملات متعدد قرار می گیرد می توانید هاست خود را به VPS تغییر دهید.

سیستم عامل ویژه (OS)

با دسترسی کامل به Root (که معمولا در پلان های هاست وی پی اس مدیریت نشده همراه است) شما قادر به نصب و سفارشی سازی هر نرم افزاری روی سیستم عامل به آن نیاز دارید هستید همچنین شما می توانید تجربه هاست خود را بهینه سازی کنید. این انعطاف پذیری مخصوصا هنگام نصب یک سیستم عامل سفارشی ارزشمند است.

در آخر از شما دعوت می کنیم با تفاوت های میان آدرس اینترنتی HTTP و HTTPS آشنا شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ما در مورد سرور مجازی VPS صحبت کردیم، حال شما می دانید که وی پی اس چیست، آیا شما سرور مجازی رایگانی می شناسید؟ یا در مورد پست امروز نظر و یا پیشنهادی دارید؟ در صورتی که پاسختان مثبت است می توانید از طریق بخش دیدگاه زیر آن را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 8 روش وصل شدن به VPS در کامپیوتر و گوشی
آموزش ۸ روش وصل شدن به VPS در کامپیوتر و گوشی
به زبان ساده : VPS چیست و چه کاربردی دارد؟

نظرات