هولوگرام چیست؟ انواع هولوگرام کدام است و چه کاربردی دارد؟

برچسب هولوگرام چیست؟ انواع هولوگرام کدام است و چه کاربردی دارد؟

استفاده از برچسب هولوگرام می تواند به شما کمک کند تا برای تضمین کیفیت محصول خود اطمینان بیشتر برای مصرف کننده ایجاد کنید، امروز در انزل وب سعی داریم در مورد انواع و کاربرد هولوگرام (Hologram Stickers) و طریقه ساخت آن صحبت کنیم. در صورتی که به موضوع امروز انزل وب علاقمندید از شما دعوت می کنیم ادامه پست امروز را مطالعه بفرمایید.

هولوگرام چیست؟ معرفی انواع Hologram

What is Hologram Label or Holographic Stickers?

هولوگرام یا Hologram (با تلفظ HOL-o-gram) یک برچسب با حالت سه بعدی است که بر روی محصولات نظیر پاکت و جعبه ها ، اسناد مهم و.. چسبانده میشود. عبارت Hologram از کلمات یونانی Holos (به معنای کل، تمام) و Gramma (به معنای پیغام) استخراج شده است. به طور کلی هولوگرام به گونه ای چاپ می شود که سه بعدی به نظر برسد حتی اگر آن را روی یک سطح سه بعدی قرار داده باشید. برچسب های امنیتی معمولا از فویل هولوگرافی برای افکت های سه بعدی استفاده می کنند. فویل هولوگرافی یک ورق پلاستیکی نازک است که دارای یک تصویر پرینت شده با لیزر است. ابتدا تصاویری از زاویه های مختلف گرفته می شود و بعد این تصاویر روی فویل چاپ می شوند. در نتیجه یک تصویر سه بعدی ایجاد می شود. مواد برچسب زیر فویل هولوگرافی استفاده می شود و به طور کلی دارای فلز نقره است که نور را پراکنده می کند و هنگامی که حرکت داده می شود پراکنده شدن نور باعث می شود رنگ ها و شکل ها تغییر پیدا کنند.

همچنین در زمینه برچسب و تگ های محصولات ما قبلا در انزل وب تگ RFID چیست؟ چه کاربرد، مزایا و معایبی دارد؟ را بررسی کردیم که پیشنهاد میکنم حتما با این دسته از برچسب های کاربردی نیز آشنا شوید.

هولوگرام چیست؟ انواع هولوگرام کدام است و چه کاربردی دارد؟

برخی افراد یک لایه اضافی به برچسب های خود اعمال می کنند تا اگر کسی سعی کرد برچسب را پاک کند، الگوی باقی بماند. معمولا الگوهای باقی مانده کلمه VOID را در طول سطح برچسب نمایش می دهد یا الگوی شطرنجی یا نقطه ای را نشان می دهد. رنگ هولوگرام معمولا  نقره ای، طلایی، مسی، سبز، آبی، قرمز، نارنجی، بنفش، فیروزه ای و بدون رنگ می باشد و ضخامت آنها حدود ۲۰، ۲۴ و ۳۶ میکرون (و اندازه های نازکتر و ضخیمتر از این مقادیر) می باشد.

کاربرد برچسب هولوگرام

شما می توانید از برچسب های امنیتی هولوگرافی برای محافظت از محصولات خود استفاده کنید و می توانید از آنها برای تایید اسناد یا آیتم های دیگر (تیکت های رخداد، آیتم های پست شده و غیره) استفاده کنید. به طور مثال، سازمان Professional Sports Authenticators به تازگی یک هولوگرام امنیتی را به برچسب های تایید اعتبار خود اضافه کرده است. علاوه بر این برخی از ایستگاه های گاز و فروشگاه ها از هولوگرام برای ایمنی و تایید کارت خوان های یا پایانه های بدون سرنشین خود استفاده می کنند. برچسب ها یا استیکرهای هولوگرافی خالی را می توانید روی بسته ها استفاده کرد. اما شما احتمالا می توانید از متن، گرافیک یا شماره سریال پرینت شده روی فویل هولوگرافی می توانید استفاده کنید. هنگامی که از “چاپ بازتابی” با رنگ سیاه یا رنگ های تیره دیگر استفاده می شود برچسب ها می توانند بسیار کاربردی باشند و خوانایی متن را افزایش می دهد.

کاربرد برچسب هولوگرام

انواع هولوگرام

هولوگرام های امنیتی برچسب هایی با هولوگرام های پرینت شده در آن هستند که به دلایل امنیتی به فروش می رسند. هوگرام ها در برچسب های امنیتی بسیار سخت جعل می شوند چونکه این هولوگرام ها توسط کارشناسان ارزیابی می شوند و برای جعل آنها نیاز به تجهیزات گران قیمت، تخصصی و پیشرفته دارد. از این هولوگرام ها به طور گسترده ای در اسکناس های سراسر جهان استفاده می شود. شما همچنین می توانید هولوپرام ها را در پاسپورت ها، کارت های اعتباری، کارت های بانکی و همچنین محصولات با کیفیت مشاهده کنید. هولوگرام ها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

هولوگرام دو بعدی / سه بعدی

هولوگرام های دو بعدی یا سه بعدی رایج ترین نوع هولگرام هستند. این نوع هولوگرام ها به طور وسیغی روی کارت های اعتباری و گواهینامه های رانندگی استفاده می شود. در هولوگرام های دو بعدی / سه بعدی از دو یا چند تصویر استفاده می شوند و به گونه ای سازماندهی می شوند که هر کدام بسته به زاویه دید بیننده قابل مشاهده باشد. در این نوع هولوگرام ها از دولایه ( برای پس زمینه و پیش زمینه) یا سه لایه (پس زمینه، زمینه میانی و پیش زمینه) استفاده می شود. استفاده از لایه های مختلف باعث ایجاد عمق در تصویر می شود و ساختار سه بعدی هولوگرام را تشکیل می دهد.

هولوگرام دات مارتیکس

این هولوگرام ها دارای حداکثر رزولوشن ۱۰ میکرومتر در هر عنصر نور می باشد و با دستگاه های تخصصی ایجاد می شوند به طوری که جعل کردن را سخت می کند و هزینه بسیاری را صرف می کند. برای طراحی عناصر نوری، الگوریتم های متعددی برای شکل گیری الگوهای تابشی استفاده می شود.

هولوگرام فلیپ فلاپ

هولوگرام فلیپ فلاپ اورجینال یکی از تکنیک های استفاده شده در هولوگرام محصولات است که یک افکت فلیپپ فلاپ را نمایش می دهد. این هولوگرام ها توسط سیستم عکس برداری حرفه ای دو بعدی یا سه بعدی تولید می شوند. دو کانال افکت هولوگرام دو بعدی یا سه بعدی دو تصویر را در زاویه های مختلف نمایش می دهد. این هولوگرام ها غالبا با مواد با کیفیت ساخته می شوند. مستر نهایی بدست آمده از تکنیک فلیپ فلاپ برای ساخت هولوگرام هایی استفاده می شود که افکت فلیپ فلاپ را به نمایش می گذارد. ترکیب عالی از تصاویر دو بعدی یا سه بعدی و تصاویر فلیپ شدهتثاویر هولوگرافی عمیق و جذابی را ارائه می دهد.

هولوگرام لیتوگرافی تابش الکترون

این نوع هولوگرام با استفاده از سیستم های لیتوگرافی تابش الکترونی که بسیار پیچیده و گران هستند تولید می شوند. این نوع تکنولوژی اجازه می دهد تا هولوگرام هایی را با وضوح ۰-۱ میکرومتر (۲۵۴۰۰۰ dpi) ایجاد کنیم. این تکنیک نیاز به توسعه الگوریتم های مختلف برای طراحی عناصر نوری که الگوهای تابشی را شکل می دهد دارد. این نوع هولوگرام ویژگی هایی مانند افکت های سه بعدی، پنهان کردن تصاویر، قابلیت خواندن با لیزر، تصاویر رنگی واقعی و غیره را ارائه می دهد.

در مورد ۲ روش ساخت استیکر متن و عکس در فتوشاپ بخوانید.

مشخصات عمومی برچسب هولوگرام

برچسب ها از پلی استر با ضخامت ۰.۰۰۲ اینچ ساخته می شوند. برچسب ها برای اینکه ساده تر برش داده شوند به صورت رولی ارائه می شوند. چسب برچسب های هولوگرام تا یک سال قابلیت چسبندگی را دارند و در صورت استفاده از بین نمی روند. برچسب های پلی استردارای یک سیلیکون پرینت شده است که زیر عکس هولوگرام قرار می گیرد و معمولات به صورت نقطه ای است و وقتی که کنده می شود انتشار تصویر هولوگرام تخریب می شود و یک الگوی نقطه ای باقی می ماند. رنگ پس زمینه وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد (به جز رنگ صورتی تیره و سبز لیمویی ) محو می شود. بعد از قرار گیری یکساله جوهر چاپی سیاه، آبی تیره، قرمز، سبز و سفید در مقابل خورشید، آنها در مدت سی روز محو می شوند. رزولوشن مورد استفاده معمولا ۲۰۰ تا ۳۰۰ نقطه در اینچ یا dpi است. مشخصات رنگ برچسب های هولوگرام به صورت زیر است:

  • سبز = PMS Green C
  • آبی تیره = PMS 286 C
  • قرمز = PMS 192 C

اگر برچسب در معرض مواد شیمیایی شدید قرار بگیرده یا که ساییده شود بهتر است برای به حداکثر رساندن دوام از یک لایه محافظتی استفاده شود. برچسب های معمولی ۰.۷۵ اینچ مربع دارای ۲۰۰ عدد برچسب در رول هستند و برچسب های ۱.۳۵ انچی دارای ۱۰۰۰ برچسب در هر رول هستند. برای استفاده از برچسب ها حداقل دما مثبت ۳۵ درجه فارنهایت باید باشد و سطح مورد استفاده باید خشک باشد. پس از استفاده رنج دما باید منفی ۴۰ تا مثبت ۱۶۰ درجه فارنهایت باشد.

خب پس از بررسی این لیبل های امنیتی اگر میخواهید در مورد تگ های NFC و کاربرد آنها در دنیای امروزی اطلاعات کسب کنید از شما دعوت می کنیم پست NFC موبایل چیست؟ معرفی کاربرد NFC در ایران و گوشی هایی که NFC دارند را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب ما سعی کردیم اطلاعاتی را مورد برچسب هولوگرام به شما ارائه دهیم. انواع هولوگرامی که در بالا بیان شد را می توان در دسته های دیگری یافت و انواع بسیار متنوع تری برای آن پیدا کرد، اگر نظر و یا پیشنهادی در مورد این برچسب های امنیتی دارید می توانید آنها در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی چیست؟ بررسی کاربردی آن در ایران و جهان
تکنولوژی هولوگرام و هولوگرافی چیست؟ بررسی کاربردی آن در ایران و جهان
انزل وب
اولین پروژکتور واقعی ۳D که نیازی به نمایشگر ندارد

نظرات