حل مشکل روشن نشدن و بالا نیامدن مک بوک (MacBook)

۱۱ روش حل مشکل روشن نشدن و بالا نیامدن مک بوک (MacBook)

این درست است که مک بوک های اپل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. ولی به هر حال آن هم یک کامپیوتر است و مثل همه کامپیوترها امکان بروز اشکال، خطا و خرابی در آن وجود دارد. در این مطلب انزل وب به مرور شیوه های حل مشکل بالا نیامدن مک بوک و حل مساله روشن نشدن آن خواهیم پرداخت.

رفع مشکل بالا نیامدن و روشن نشدن مک بوک پرو و..

How to Fix a Mac That Won’t Turn On

پیش از این در انزل وب به آموزش روش رفع مشکل ویندوز بوت منیجر و نیز آموزش روش رفع مشکل نمایش صفحه سیاه هنگام بالا آمدن پرداخته شده است. اما در این مطلب می خواهیم به آموزش رفع همین مشکلات منتهی این بار در یکی از محصولات اپل یعنی مک بوک خواهیم پرداخت. برای کسانی که از این دستگاه استفاده می کنند ممکن است مشکلاتی نظیر مشکل بالا نیامدن Macbook Pro ، بالا نیامدن مک بعد از آپدیت و دیگر مسائل از این دست پیش آمده است. از همین رو در این مطلب به بررسی روش های رفع این مشکل نگران کننده خواهیم پرداخت.

چک کردن دلیل روشن نشدن مک

اول از همه باید علت بروز مشکل روشن نشدن مک بوک یا بالا نیامدن سیستم عامل مک را پیدا کنیم. شاید بگویید این دو که فرقی نمی کنند. اما در اصل اینطور نیست و اتفاقا تفاوت بسیاری بین این دو مقوله است. دکمه Power مک را برای روشن شدن آن بفشارید. اگر کوچکترین صدایی (چه برای فن باشد یا چه برای کار کردن درایوها) نمی شنوید یا هیچ تصویر و ویدیویی نمی بینید یعنی مک شما کلا روشن نمی شود. این مشکل راه حل های متفاوتی با مشکل بالا نیامدن مک دارد که آن ها را در ادامه مرور می کنیم:

اتصالات پاور را بررسی کنید

یکی از مهم ترین دلایل برای مشکل روشن نشدن مک بوک می تواند همین موضوع باشد. روشن بودن پاور و اتصال صحیح کابل آن را بررسی کنید. در لپ تاپ هم باید از سالم بودن باتری اطمینان حاصل کنید یا شاید هم باتری لپ تاپ تان به شارژ احتیاج داشته باشد.

از کابل یا آداپتر دیگری برای پاور استفاده کنید

شاید همه اتصالات در ظاهر درست باشند ولی این کابل های پاور باشند که وظیفه خود را به خوبی انجام نمی دهند. خصوصا هنگام خاموش شدن ناگهانی مک بوک این مورد را امتحان کنید. برای تست این مساله می توانید از کابل های جدیدی برای پاور خود استفاده کنید. همچنین این امکان هم وجود دارد که آداپتر دستگاهتان خراب شده باشد و نیاز به یک آداپتر جدید داشته باشید.

همه تجهیزات جانبی را قطع کنید

همه تجهیزات جانبی (از جمله پرینترها و هاب USB) را از دستگاه مک جدا کنید. زیرا ممکن است یکی از این دستگاه ها موجب روشن نشدن یا بالا نیامدن مک شده باشد. همچنین اگر اخیرا حافظه یا هارد جدیدی نصب کرده اید مطمئن شوید که به درستی بر روی دستگاه نصب شده اند (اگر امکان دارد با نصب مجدد حافظه یا هارد قدیمی دستگاهتان را تست کنید). در صورتی که هیچ کدام از این کارها نتیجه ای در بر نداشت پس ناچار به ریست کردن SMC خواهید بود که در مرحله ۸ توضیح داده شده است.

رفع مشکل روشن نشدن مک بوک با انجام یک چرخه پاور

وقتی هیچ نشانه ای از روشن بودن مک نمی بینید می توانید برای مشکل روشن نشدن مک بوک از این راه استفاده کنید. برای این کار باید کلید Power را به مدت ده ثانیه فشار دهید. در این هنگام معمولا یک صدای سوت مانند می شنوید و با قطع شدن جریان پاور، مک ریستارت خواهد شد. شاید مشکل به این طریق حل شود.

صفحه نمایش را چک کنید

اگر از یک مک دسکتاپ استفاده می کنید ممکن است صفحه نمایش دستگاه با مشکل روبرو شده باشد. اگر صدایی از دستگاه بلند می شود ولی تصویری بر روی صفحه ندارید به احتمال زیاد مشکل از صفحه نمایش است که در این صورت باید مشکل سخت افزاری آن را حل کنید. در این موارد می توانید از پشتیبانی اپل برای راهنمایی در خصوص حل مشکل استفاده کنید. این راهنمایی معمولا شامل این موارد است:

  • منبع تغذیه را چک کنید (به همراه چک کردن متصل بودن کابل مانیتور به منبع تغذیه)
  • از اتصال درست همه کابل ها مطمئن شوید.
  • چک کنید که آیا مانیتور با مک شما سازگاز است یا خیر
  • هر ابزار جانبی بین مانیتور و مک را قطع کنید.
  • کابل گرافیک را جدا کرده و دوباره وصل کنید.
  • اگر از بیش از یک مانیتور استفاده می کنید فقط یکی از آن ها را تست کنید.
  • در صورت امکان از کانتیور دیگری برای تست استفاده کنید.

اگر با این کارها مشکل حل نشد اپل توصیه به ریستارت کردن PRAM یا بالا آمدن در حالت Safe Mode می کند و نیز تنظیم رزولوشن صفحه نمایش از دیگر توصیه های اپل خواهد بود (هر دوی این موارد در ادامه توصیح داده خواهند شد).

اجرای Disk Utility در حالت Recovery

مشکل بالا نیامدن مک بوک

اگر دستگاه مک بوت می شود ولی سیستم عامل بالا نمی آید ممکن است درایو دچار مشکل شده باشد. خوشبختانه امکان حل مشکل بالا نیامدن Macbook Pro و.. در حالت Recovery است. در گام اول اجرای Disk Utility است. در مک باسیستم عامل  OS X 10.8 Mountain Lion این نرم افزار را در حالت Recovery بوت می توان اجرا کرد. مطمئن شوید که مک خاموش است. دکمه پاور را برای چند ثانیه نگه دارید تا خاموش شود. پس از روشن کردن مجدد دستگاه کلیدهای Command+R را بفشارید. این کار را تا بالا آمدن مک ادامه دهید. حالا مک شما وارد حالت Recovery شده است. بر روی Disk Utility کلیک کرده و Verify Disk را انتخاب کنید. اگر درایو شما با مشکلی روبرو باشد Disk Utility آن را یافته و برطرف می کند. در حالت Recovery شما قادر به انجام کارهای زیر نیز خواهید بود:

  • بازیابی دستگاه از یک زمان خاص
  • تشخیص و تعمیر مشکلات درایوها
  • چک کردن اتصال اینترنتی
  • درخواست کم به صورت آنلاین از طریق سافاری
  • نصب یا حذف سیستم عامل مک

رفع مشکل بالا نیامدن مک بوک با بوت کردن مک در Safe Boot

بوت نشدن مک بوک پرو

در Safe Boot مواردی که باید توسط سیستم در هنگام بالا آمدن چک شود محدود شده و به این طریق به بالا آمدن کامل سیستم کمک می کند. احتمال وقوع این اتفاق کم است ولی بعضی وقت ها با یک بار اجرای سیستم عامل از طریق Safe Boot در دفعات بعدی با مشکلی روبرو نخواهید شد. برای این کار پس از خاموش کردن مک و روشن کردن مجدد آن کلید Shift را بفشارید. اجرای Safe Boot ممکن است کمی طول بکشد. اگر می خواهید بدانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است دکمه های  Shift+Command+V را بفشارید تا سیستم وارد حالتی موسوم به Verbose Mode شود که در این حالت سیستم با پیام هایی کارهایی که در حال انجام است را به اطلاع کاربر می رساند.

پیش از این در انزل وب به آموزش ۷ روش حل ارور Reboot and Select Proper Boot Device ویندوز پرداخته شده است.

چک کردن سیستم فایل

پس از ریست کردن مک بوک ، هنگام روشن شدن آن کلیدهای Cmd+S را بفشارید. منتظر باشید تا صفحه فرمان ظاهر شود. حالا دستور fsck-fy را تایپ کرده و دکمه Return را بزنید. این مرحله ممکن است چند دقیقه ای طول بکشد. بالاخره پس از چند دقیقه شما یکی از این دو یام را دریافت می کنید: “The volume [your Mac’s name] appears to be OK” یا “FILE SYSTEM WAS MODIFIED.”. اگر پیام اول را دریافت کرده اید کلمه reboot را تایپ کرده و Return رابفشارید. ولی اگر پیام دوم را دریافت نموده اید دستور fsck-fy را دوباره اجرا کنید. اگر این روش هم جواب ندادو مک هنوز به درستی بوت نمی شود روش های بعدی را امتحان کنید.

ریست کردن PRAM/NVRAM

ریست کردن مک بوک

این نام ها به بخش هایی خاص از حافظه مک اشاره دارند که داده های ذخیره شده بر روی مک را حتی هنگام خاموش بودن آن حفظ می کنند. داده هایی مثل تنظیمات مربوط به صدا و رزولوشن صفحه نمایش. ریست سخت افزاری مک بوک اگرچه مشکلی در سیستم ایجاد نخواهد کرد ولی به ندرت هم مفید واقع می شود. برای اجرای این روش شاید نیاز به یک همکار هم داشته باشید. همه این کلیدها رابه صورت همرمان بفشارید: Command, Option (Alt), P ,R و مک را روشن کنید. تا زمانی که مک ریستارت شود کلیدها را نگه دارید. پس از ریستارت شدن کلیدها را رها کنید. در برخی موارد با اجرای این کار مک به راحتی ریستارت خواهد شد ولی در موارد ی هم یک نوار بارگذاری در هنگام ریستارت دیده خواهد شد. اگر این نوار پر شد و مک شروع به کار کرد یعنی مشکلی وجود دارد. ولی گاهی اوقات مک در وسط کار خاموش می شود که در این صورت باید این مراحل را تکرار کنید.

حل مشکل بوت نشدن مک بوک پرو و.. با ریست کردن SMC

مشکل بالا نیامدن مک بوک پرو

SMC به معنای کنترل کننده مدیریت سیستم است. این روش در واقع یکی از آخرین شیوه هایی است که باید برای حل مشکلات مک بوک خود به کار گیرید. در لپتاپ مک، کلیدهای Shift+Ctrl+Option/Alt را بفشارید. اگر دسکتاپ مک دارید نخست آن را از برق جدا کنید و سپس پس از وصل کردن مجدد آن و پس از ۵ ثانیه دکمه پاور را بفشارید.

اجرای Apple Diagnostics

این ابزار پس از چک کردن دستگاه مک در صورت امکان راه هایی برای حل مشکل پیشنهاد می دهد. برای استفاده از آن این مراحل را به ترتیب دنبال کنید. اول از همه هر ابزار جانبی مثل پرینتر را از دستگاه جدا کنید. سپس دکمه پاور را بفشارید. در این هنگام دکمه D را فشرده و تا وقتی که از شما درخواست انتخاب یک زبان شود نگه دارید. حالا زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید تا ابزار Apple Diagnostics اجرا شده و تست را شروع کند. این کار ممکن است تا چند دقیقه طول بکشد. وقتی تست دستگاه تمام شد لیستی از نتایج مشاهده خواهید کرد که برخی راه حل هایی ساده و سریع ارائه می کنند و برخی دیگر نیز کدهایی در اختیار شما می گذارند که می توانید معنی آن را در  Apple Diagnostics page جستجو کنید. اگر هم هیچ نتیجه ای مشاهده نمی کنید یعنی از نظر این ابزار هیچ مشکلی در سخت افزار وجود ندارد. البته توجه داشته باشید در نسخه های قدیمی تر مک ابزار Apple Hardware Test جهت انجام این تست ها در اختیار کاربران قرار داده شده است. فعال کردن و استفاده از این ابزار هم به شیوه ای که پیش از این گفته شد می باشد.

بالا نیامدن سیستم عامل مک

از حالت Target disk استفاده کنید

این روش را باید قبل از نصب مجدد سیستم عامل امتحان کنید و اجرای آن بستگی به وضعیت پشتیان گیری شما از داده هایتان دارد. اگر نیاز به پشتیبان گیری از داده هایتان دارید ولی سیستم بالا نمی آید پس باید از این روش استفاده کنید. برای این کار نیاز به یک مک دیگر هم خواهید داشت. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- با استفاده از کابل Apple Thunderbolt دو مک را به هم وصل کنید.

۲- مک خود را خاموش کنید.

۳- با نگه داشتن دکمه T مک را مجددا روشن کنید.

۴- تا زمانی که آیکون Thunderbolt ظاهر شود دکمه T را رها نکنید.

حالا مک شما وارد حالت Target disk شده است. در این حالت مک به مشابه یک درایو خارجی عمل خواهد کرد. حالا شما باید هارد خود را بر روی مک دوم مشاهده کنید. حال می توانید فایل های مورد نیازتان را برداشته یا حتی هارد خود را کلا بر روی مک جدید کپی کنید.

برای آموزش بکاپ گیری در ویندوز نیز می توانید به مطلب آموزش بکاپ گرفتن از درایو و اطلاعات کامپیوتر در انزل وب مراجعه نمایید.

نصب مجدد سیستم عامل مک

نصب مجدد مک

حالت Recovery در روش شماره ۴ را به خاطر دارید؟ از این حالت برای نصب مجدد مک هم می توانید استفاده کنید. به حالت Recovery وارد شده و گزینه نصب آخرین نسخه سیستم عامل را انتخاب کنید. در اینجا از شما می خواهد دیسک خود را فرمت کنید. اگر فقط می خواهید سیستم عامل را مجددا نصب کنید این گزینه را انتخاب نکنید. در ادامه با راهنمایی های ارائه شده توسط سیستم می توانید سیستم عامل جدیدی برای مک نصب نمایید.

اگر این مشکل را در گوشی اندرویدی خود نیز دارید قبلا در انزل وب به آموزش ۶ روش رفع مشکل بالا نیامدن و ریستارت شدن پشت سرهم در اندروید نیز پرداخته شده است.

تجربه و نظر شما؟

آیا تا بحال با مشکل بالا نیامدن و روشن نشدن مک مواجه شده اید؟ چه راه حلی بکار برده اید؟ نظرات و پیشنهادات شما در رابطه با روش های پیشنهادی برای حل این مشکل توسط انزل وب برای ما مهم است. پس حتما تجربه خود را از استفاده از این روش ها با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

تشخیص ایرپاد پرو اصل و فیک
تشخیص ایرپاد اپل اصل و فیک سخت نیست! این ۱۰ مورد را سریع بررسی کنید
آموزش تصویری 9 روش ریست اپل ایدی (Apple ID)
آموزش تصویری ۹ روش ریست اپل ایدی (Apple ID)
آموزش کامل 6 روش برقراری تماس صوتی و تصویری با فیس تایم
آموزش کامل ۶ روش برقراری تماس صوتی و تصویری با فیس تایم
رفع ارور cannot connect to app store در آیفون
۱۴ روش رفع پیغام خطای Cannot Connect To App Store آیفون

نظرات

  • Javad says:

    سلام ببخشید من ایمک سری m1دارم موقع اپدیدتش انگاری بود یه دفعه یه اخطار داد که اپدیت میکنم بعدش خاموش شد دیگه روشن نمیشه پشت سر هم ریستارت میشه و مینویسع ریستور ساپورت اپل اگه امکانش هست کمک کنید و ایا میشه با گوشی اپل DFUزد روی مک برای ریستور

  • ایمان says:

    سلام و عرض ادب و سپاس بابت سایت خوبی ک دارین
    من مک بوک پرو دارم هنگام اتصال به تی وی و روشن بودن لپ تاپ یهو صفحه سیاه شد و دیگه بالا نیومد ویندوزم البته این بار دوم هست ک دفعه قبل هم به همین شکل بود بردمش کمپانی صالح برام باهزینه زیادی درستش کردن میخواستم بپرسم ایا امکانش هست خودم بتونم درست کنمش فکر میکنم ایراد نرم افزاریه زمانی ک باهاش فیلم میبینم به همین شکل میشه ….

  • علی says:

    سلام و احترام
    من سوکت باتری رو دو سه دقیقه دراوردم موقتاً سیستم کامل اومد بالا
    گفتم شاید به کار شما بیاد
    ممنوون

  • ملیحه says:

    واقعا سایت باحالی دارین ، خیلی دقیق و قشنگ گفته، طوری که خود شرکت اپل نتونست مک بوکمو روشن کنه و با کمک سایت شما روشنش کردم و ازم مسئول تکنیکاش پرسید چکار کردی که نگفتم بهش?
    من دکمه shift, commons , alt, R, P رو باهام فشار دادم برای یه مدت و ناگهان صدای روشن شدن اومد

    • Sara says:

      سلام من داشتم مک رو ریست فکتوری میکردم که رو صفحه عکس کره بود و داشت نوار زیریش پر میشد که میشه گفت پر شده بود منمنتظر یه مرحله دیگه بودم که یهوخاموش شد و دیگه روشن نشد .
      البته خیلی هم داغ شده بود

  • زهراروشنی says:

    سلام علت پریدن عکس هاا بعداز خاموش شدن دستگاه به مدت ۲ ساعت لپ تاپ اپل مک بوک وبعداز روشن شدن هیچ فایل عکسی دیده نمی شود علت چیست ممنونم راهنمایی من کنید

    • سروری says:

      سلام من لپ تاپ و اومدم ریکاوری کنم و کلید های cmd+alt+p+Rرو زدم و حالا دیگه لپ تاپم روشن نمیشه وقتی پاور و میزنم فقط صدا میاد صفحه نمایشم روشن نمیشه چیکار باید بکنم

  • بهاره says:

    با سلام
    ممنون از توضیحاتتون، مشکل من اینه که خواستم مک بوکمو آپ گرید کنم ، موقع ری استارت شدن بعد از درخواست پسورد و وارد کردن آن سیستم بالا نمیاد و مجبورم دکمه پاور را بگیرم که خاموش بشه. راههایی که شما گفتیدو امتحان کردم ولی متاسفانه هیچ تغییری نکرد

  • محمد مهدی رکنی says:

    مرسی از اطلاعاتی که دادین واقعا عالی بود دستتون درد نکنه

    • سید محمد رضوی says:

      سلام من مک بوک ایر ۲۰۱۳دارم اپدیت کردم بعد خاموشش کردم فردا روشنش کردم یه صفحه سیاه با عکس قفل میاد هر رمزی میزم اصلا قبول نمیکنه هرکاری که گفتید کردم ولی اصلا درست نشده😞

  • علی محمد says:

    با سلام یک هارد به مک بوک ایر وصل شد و وقتی اتصال قطع شد و مک خاموش گردید وقتی دکمه پاور رو زدم سیستم بالا نیومد و علامتی شبیه به توقف ممنوع ظاهر گردید

    بنظرتان چه کنم؟

    • مهدی says:

      در مواقع ظهور علامت عبور منمنوع یعنی این os mac ورژن ش بالا تر از این دستگاه است و باید os پایین تر پیدا کنی و نصب کنی.
      در سایت مک بر اساس سال ساخت لب تاب نوشته لیست os های قابل نصب را

  • امیر says:

    سلام
    هر بار که مک بوک پروی خود را روشن می کنم بار اول روی صفحه خاکستری می ماند و بالا نمی آید. در اینگونه موارد، باید کلید سخت افزاری را فشار دهم تا خاموش شود و بار دوم روشن که می شود بالا می آید. علت چیست؟

    • سجاد says:

      سلام
      این مشکل رو منم دارم.
      میتونید راهنمایی کنید.
      ممنون میشم

    • ملکی says:

      سلام من وقتی مک را روشن میکنم به جای اوردن اکانت خودم دو تا گزینه ی guest user و other. رو میاره. اگه هم رو other بزنیم یه username. و. پسورد میخواد
      من باید چیکار کنم؟