اصلاح و ایجاد نیم فاصله در ورد ، پاورپوینت ، اکسل ، فتوشاپ و سایر برنامه ها

۴ روش اصلاح و ایجاد نیم فاصله در ورد ، پاورپوینت ، اکسل ، فتوشاپ و..

برای نگارش متون رسمی باید قواعد خاصی را رعایت کرد. یکی از این ویژگی ها، استفاده از نیم فصله است. نیم فاصله در اکثر برنامه ها قابل اجرا است و شما می توانید روش دسترسی به آن را هم ویرایش کنید. امروز در انزل وب روش اصلاح و ایجاد نیم فاصله در ورد، پاورپوینت، اکسل، فتوشاپ و.. را به شما آموزش می دهیم.

نحوه تایپ نیم فاصله در ورد ، فتوشاپ و.. ویندوز ۱۰ ، ۸ ، ۷ و مک

How to Insert Non Breaking Spaces in Windows and Mac?

نیم فاصله یا به اصطلاح (Non breaking Space) در نگارش برخی از کلمات استفاده می‌شود که آن دو کلمه را بدون ایجاد فاصله فیزیکی جدا می کند. این کار ویژگی هایی را ایجاد می کند. به طور مثال متن رسمی تر می‌شود، در انتهای خط کلمه جدا شده به خط بعد نمی‌رود و سایر ویژگی های دیگر که برخی به آن نیاز دارند. قبل سرویس فارسی برای ایجاد خودکار و اصلاح نیم فاصله در متن فارسی را در مطلب ۵ تا بهترین برنامه و سرویس های اصلاح غلط املایی فارسی آنلاین و آفلاین معرفی کردیم در ادامه این مطلب بیشتر با نیم فاصله آشنا شده و روش استفاده از آن در برنامه های مختلف کامپیوتری آموزش می دهیم.

زمان های استفاده از نیم فاصله در متن

پیش از اینکه بدانیم چگونه نیم فاصله تایپ کنیم، بهتر است با کاربرد آن بیشتر آشنا شویم و موارد استفاده از نیم فاصله در متن را بدانیم. در زبان فارسی در موارد مختلفی از نیم فاصله استفاده می کنیم. به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در افعال مضارع مانند: می‌شود، می‌زند، نمی‌تواند و..
  • اضافه کردن کلمه جمع ها: همشهری‌ها، دست‌ها و..
  • پسوند افعال: داده‌اید، برده‌اید، خورده‌اید و..
  • اضافه کردن ی به آخر کلمات: نقشه‌ی، برنامه‌ی و..
  • فاصله بین کلمات دو بخشی: حرفه‌ای، خاتم‌کاری، فرش‌بافی و..

زمان های استفاده از نیم فاصله در متن

همینطور اگر به تایپ کاراکتر های خاص علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی بهترین سرویس های تایپ متن با کاراکتر خاص و زیبا را مطالعه نمایید.

نحوه نوشتن نیم فاصله در ویندوز ۱۰ و..

شما در اکثر ویندوز های XP تا ۱۰ و در برنامه های مختلف مانند فتوشاپ، اکسل، پاورپوینت و.. می توانید از کلید های ترکیبی Ctrl+Shift+2 استفاده کنید تا نیم فاصله در کیبورد درج شود. اما دسترسی به هر سه این دکمه ها کمی سخت است و در متون طولانی وقت و انرژی زیادی را از شما می گیرند. در روش های بعدی راه های راحت تری را معرفی می کنیم. قابل ذکر است این کار با ترکیب دکمه های Ctrl+- (کنترل به همراه منفی) هم قابل انجام است.

نحوه نوشتن نیم فاصله در ویندوز

روش اضافه کردن نیم فاصله در ورد ۲۰۰۳ ، ۲۰۰۷ ، ۲۰۱۰ ، ۲۰۱۶ و.. (Word)

همچنین شما می توانید از روش های جایگزین تایپ نیم فاصله در  Word ، PowerPoint ، Excel و.. هم استفاده کنید. ابتدا برنامه ورد را باز کنید و به تب Insert بروید. سپس روی گزینه Symbol و قسمت More Symbols… کلیک نمایید.

روش اضافه کردن نیم فاصله در برنامه ورد

حال برای اصلاح نیم فاصله در ورد در پنجره جدید به تب Special Characters بروید و گزینه No-Width Optional Break را انتخاب کنید. اکنون باید یک کلید میانبر برای ایجاد نیم فاصله در قسمت …Shortcut Key انتخاب کنید. این کار باید با دکمه انجام شود که یکی از آن ها Ctrl با Alt باشد. پیشنهاد می شود ترکیب Ctrl+Space را انتخاب کنید. در پایان Assign و سپس Close کلیک کنید.

روش اضافه کردن نیم فاصله در برنامه ورد

البته شما می توانید از ترکیب سه دکمه Ctrl+Shift+2 هم در ورد استفاده کنید که تفاوت آن با این روش این است که با این روش اگر متن را به برنامه دیگری منتقل سازید، ممکن است نیم فاصله ها به شکل خط فاصله شوند.

همینطور برای کشیده نویسی در گوشی، مطالعه مطلب روش کشیده نوشتن حروف در اندروید و آیفون برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

استفاده از چینش کیبورد استاندارد فارسی در ویندوز

چینش کیبورد فعلی طبق استاندارد مایکروسافت آماده شده است. حال شما می توانید چینش کیبرد را تغییر دهید و از دکمه های راحت تری برای ایجاد نیم فاصله در فتوشاپ، پاوپوینت و.. استفاده کنید و به عبارتی نیم فاصله را برای استفاده اصلاح کنید. با این کار با کلیدی که راحت تر هستید در هر برنامه ای می توانید نیم فاصله ایجاد کنید. ابتدا کیبورد استاندارد فارسی را دانلود کنید و به کنترل پنل بروید و وارد بخش Region and Language شوید. سپس Keyboard and Language را باز کرده و روی Change Keyboard کلیک کنید. حال کیبرد قرار داده شده را انتخاب کنید.

استفاده از چینش کیبورد استاندارد فارسی در ویندوز

البته شما می توانید از کیبورد های دیگر مانند کیبورد حبیبی هم استفاده کنید. این کیبورد ویژگی های زیر را دارد:

  • برای ایجاد فاصله مجازی یا همان نیم فاصله از Shift + Space استفاده می‌شود.
  • دو حروف کاف و ی را به هر دو شکل عربی و فارسی دارا است.
  • ایجاد فاصله مجازی به شکل ه‍ با استفاده از کلید Shift + پ
  • تایپ گیومه با ترتیب راست به چپ به جای چپ به راست و..

استفاده از نیم فاصله در مک

در سیستم عامل مک هم می توانید از ترکیب Shift+Space برای ایجاد نیم فاصله در مک استفاده کنید. البته اگر هنوز از صفحه کلید فارسی استفاده نمی کنید، به تنظیمات سیستم بروید و عبارت Language & Text را سرچ و آن را باز کنید. از بالای صفحه به بخش Input Sources بروید. در کارد جستجو Persian را سرچ کنید و Persian – ISIRI 2901 را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که گزینه Show Input Menu in Menu bar هم فعال باشد. با این کار کیبورد فارسی برای شما فعال و قابل استفاده است.

استفاده از نیم فاصله در مک

در پایان اگر از کاربران فتوشاپ هم هستید و با مشکل برعکس نوشته شدن حروف مواجه شدید، مطالعه مطلب روش رفع مشکل برعکس نوشتن و تایپ فونت فارسی در نرم افزار فتوشاپ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های مختلف استفاده از نیم فاصله در ویندوز و مک در برنامه های مختلف را آموزش دادیم. شما از کدام روش استفاده می کنید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش ترفندهای تایپ سریع در اندروید
آموزش ترفندهای تایپ سریع در اندروید
۱۵ تا از بهترین سایت های تست سرعت تایپ فارسی و انگلیسی آنلاین

نظرات

  • ali says:

    سلام من وقت تایپ نیم فاصله از دکه های ترکیب ctrl و – می کنم بعضی وقتها علامت نیم فاصله دیده می شه بعضی وقتها نه حتی در موقع پرینت هم علامت نیم فاصله در متن دیده میشه در حالی که در میان تمامی کلمات این طوری نیست حالا می خوام اون نیم فاصله هایی که دیده میشه رو با اون هایی که دیده نمیشه جایگزین کنم اون قسمت replace هم این کار رو نمی تونه انجام بده نیم فاصله درست و نیم فاصله اشتباه رو یه جور به حساب میاره حالا چی باید کنم تو متنم بیشتر از ۲۰۰۰ تا نیم فاصله است مجبورم یکی یکی درست کنم راهی هست برای رفع این مشکل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون

  • سعیده says:

    ممنون

  • MA says:

    ممنون خیلی مفید بود.

  • م says:

    سلام ادمین محترم
    بعد از ایجاد میانبر به این روش، بعد از فشردن شیفت و کنترل، فونت از زبان متن به فونت دیگری (غالبا تاهوما) تبدیل می شود و کار تایپ را کلا مختل کرده. چگونه می توان در عین ایجاد این کلید میانبر، از تغییر فونت جلوگیری کرد یا راهی بای درست کردنش وجود دارد؟

  • سید حامد رضوی says:

    تشکر از کمکتون

  • علیرضا says:

    درود، چطور می‌شه این کیبورد استاندارد فارسی که گذاشتید رو از سیستم پاکش کرد؟ لطفا راهنمایی کنید چون از هیچ‌جا پیداش نمی‌کنم.