تنظیمات مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و گوشی

۱۷ تا از مهمترین تنظیمات مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و گوشی

مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) یکی از پرطرفدار ترین مرورگر های دنیا با تصاحب بیش از ۶۵ درصد بازار مروگر ها است. اگر شما هم از این برنامه برای وب گردی استفاده می کنید، بهتر است با تنظیمات کاربردی آن آشنا شوید. امروز در انزل وب تنظیمات مروگر کروم اندروید و کامپیوتر را به شما معرفی و نحوه تغییر این تنظیمات را به شما آموزش می دهیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

بررسی کاربردی ترین تنظیمات گوگل کروم در نسخه دسکتاپ و گوشی

Most Important Chrome Settings in PC and Phones

به صورت کلی مرورگر کروم با تنظیمات پیشفرض به خوبی کار می کند ولی برخی از تنظیمات و ترفند ها در آن وجود دارند که می توانید با تغییر آن ها تجربه بهترو حتی ایمن تری از وب گردی داشته باشید. برخی از تنظیمات خیلی شناخته شده نیستند و تقریبا می توان آن ها را به نوعی مخفی معرفی کرد. در قسمت اول این مطلب به معرفی این تنظیمات در نسخه دسکتاپ می پردازیم و در قسمت دوم نسخه گوشی را بررسی می کنیم.

تنظیم کردن کلید های میانبر یا Shortcuts افزونه در تنظیمات مروگر کروم کامپیوتر

شما می توانید برای افزونه هایی که در کروم دارید، یک شورتکات هم با دکمه های صفحه کلید تعیین کنید تا با زدن آن دکمه افزونه باز شود. برای این کار شما ابتدا به آدرس chrome://extensions/shortcuts در آدرس بار کروم بروید. در این قسمت می توانید افزونه های مختلف را انتخاب کنید و میانبر دسترسی به آن را انتخاب کنید.

تنظیم کردن کلید های میانبر یا Shortcuts برای افزونه در تنظیمات مروگر کروم کامپیوتر

همینطور اگر قصد تغییر زبان مروگر خود را دارید، می توانید مطلب آموزش تغییر زبان گوگل کروم و رفع مشکل زبان پیشفرض را مطالعه نمایید.

استفاده از حالت ناشناس در تنظیمات مروگر کروم

آیا تا اکنون وب گردی در حالت Incognito را تجربه کرده اید؟ با فعال کردن حالت Incognito در کروم می توانید به صورت ناشناس، کار های خود را انجام دهید که برای عملکرد بهتر، افزونه ها هم متوقف می شوند. اما ممکن است نیاز داشته باشید در حالت ناشناس از یک افزونه خاص هم استفاده کنید.

استفاده از حالت ناشناس در تنظیمات مروگر کروم

برای انجام این کار به آدرس chrome://extensions/ بروید. سپس افزونه مورد نظر را انتخاب کنید و روی دکمه Details روی آن کلیک کنید. سپس Allow in incognito را فعال کنید.

استفاده از حالت ناشناس در تنظیمات مروگر کروم

جلوگیری از فعالیت برنامه در پس زمینه ویندوز در تنظیمات مرورگر کروم

زمانی که شما کروم را می بندید، برنامه در پس زمینه سیستم باز می ماند و فعالیت انجام می دهد که تاثیر منفی روی منابع و سرعت سیستم دارد. برای تغییر این وضعیت روی Settings در کروم کلیک کنید و به قسمت Advanced بروید. اکنون گزینه Continue running background apps when Google Chrome is closed را پیدا کنید و آن را غیر فعال کنید تا دیگر برنامه در پس زمینه کار نکند.

جلوگیری از فعالیت برنامه در پس زمینه ویندوز در تنظیمات مرورگر کروم

با این فرایند ممکن سرعت لود مجدد برنامه کم بیشتر شود ولی برای کامپیوتر هایی که سیستم ضعیف تری دارند، کاربردی می باشد.

غیرفعال کردن Flash در تنظیمات مروگر کروم

هنوز هم وبسایت های زیادی از فلش استفاده می کنند اما با توجه به خطرات اجرای فلش، می توانید آن را در تنظیمات کروم غیر فعال کنید. البته کروم قبل از اجرای فلش از شما اجازه می خواهد اما در هر صورت برای غیر فعال کردن فلش به صورت دائمی، به آدرس chrome://settings/content/flash بروید و حالت سویچ فلش را روی Off قرار دهید.

غیرفعال کردن Flash در تنظیمات مروگر کروم

افزودن و یا حذف روش های پرداخت یا Payment در تنظیمات مروگر کروم دسکتاپ

خیلی از افراد از پرداخت های آنلاین در درگاه های مختلف استفاده کرده اند. اگر شما هم برای راحتی کار پسورد و شماره کارت خود را ذخیره کرده اید، بهتر است آن را مدیریت کنید زیرا در صورت دسترسی سایر افراد به مروگر شما، می توانند از اطلاعات سو استفاده کنند.

افزودن و یا حذف روش های پرداخت یا Payment در تنیظمات مروگر کروم

برای مدیریت این قسمت به آدرس chrome://settings/payments بروید.همه اطلاعات ذخیره شده در کروم نشان داده می شود. شما می توانید با زدن دکمه Add یک روش پرداخت اضافه کنید یا حتی به طور کلی با خاموش کردن Save and fill payment methods عملیات ذخیره حساب را غیر فعال کنید.

مدیریت آدرس ها در تنظیمات مرورگر کروم

همانند روش قبلی، سایر اطلاعات شما به عنوان Addresses برای پر کردن راحت تر فرم ذخیر می شود. این اطلاعات شامل شماره تلفن، آدرس و.. می شوند. برای مدیریت آن ها به آدرس chrome://settings/autofill بروید. می توانید آن ها را حذف، اضافه و ادیت کنید.

مدیریت آدرس ها در تنظیمات مرورگر کروم

فعال کردن پروفایل مهمان مروگر کروم

پروفایل مهمان یا Guest Profile یکی از ابزار های مفید است. اگر شما یک مهمان دارید که می خواهد از کامپیوتر شما استفاده کند، با این پروفایل دیگر اطلاعات موجود شما در مروگر را نمی بیند. از آن طرف اطلاعات خود مهمان هم ذخیره نمی شود و بنابراین می توانید با این کار خودتان هم در مکان های عمومی وب گردی کنید.

فعال کردن پروفایل مهمان در تنظیمات مروگر کروم

برای این کار فقط کافیست روی آیکن Profile در بالا و سمت راست سمت راست صفحه کلیک کنید و Open Guest Window را بزنید. در پایان با بستن این پنجره، تمامی اطلاعات در آن هم حذف می شوند.

غیرفعال کردن Notifications

یکی از موارد مزاحم، درخواست سایت ها برای نمایش نوتیفیکش و اطلاع رسانی آن ها است. شما می توانید این مورد را در در تنظیمات مروگر کروم غیر فعال کنید. برای این کار به آدرس chrome://settings/content/notifications بروید و سویچ مشاهده شده Ask before sending (recommended) را خاموش کنید.

غیرفعال کردن Notifications در تنظیمات مروگر کروم

ترفند ایجاد میانبر برای سایت در مرورگر کروم

در کروم شما می توانید با تایپ یک کلمه میانبر مثلا xb در آدرس بار، به سایت مورد نظر منتقل شوید. برای این فرآیند به آدرس chrome://settings/searchEngines بروید و روی دکمه Add کلیک کنید و Other search engine را بزنید.

سپس نام وبسایت مورد نظر را در قسمت اول وارد کنید و شورتکات مورد نظر را در قسمت دوم وارد نمایید. آدرس URL را هم در قسمت سوم تابپ کنید. پس از تکمیل اطلاعات Add را بزنید.

ترفند ایجاد میانبر برای سایت در مرورگر کروم

ترفند سرچ ایمیل ها به صورت مستقیم از نوار آدرس

شما می توانید یک جستجو سفارشی برای Gmail هم بسازید. برای این کار هم درست مانند روش قبل عمل کنید و در پنجره ADD باز شده، در قسمت اول Gmail را به عنوان نام بزنید. شورتکات یا میانبر مورد نظر در فیلد دوم و در قسمت سوم یعنی آدرس، نشانی زیر را وارد کنید:

https://mail.google.com/mail/ca/u/0/#search/%s

سپس ADD را بزنید. حال هر زمان که شورتکات مورد نظر را تایپ و اینتر کنید، سرچ جیمیل باز می شود. سپس جستجو سفارشی خود را در جیمیل ها انجام دهید.

ترفند سرچ ایمیل ها به صورت مستقیم از نوار آدرس

همینطور اگر ظاهر مروگر شما تکراری شده است و دنبال تجربه بصری بهتری هستید، پیشنهاد می کنیم مطلب آموزش تغییر ظاهری مروگر کروم با تم های مختلف را مطالعه نمایید.


تنظیمات مختلف مروگر گوگل کروم در نسخه گوشی

در نسخه گوشی کروم هم تنظیمات مختلفی وجود دارند که آن ها در ادامه معرفی می کنیم.

مدیریت مجوز های سایت (Site Permissions) در تنظیمات مروگر کروم اندروید

همانطور که می دانید گوشی های همراه اطلاعات مهمی مانند موقعیت مکانی، میکروفون، دسترسی به دوربین و.. دارند و احتمالا نمی خواهید که این اطلاعات با سایت ها به اشتراک گذاشته شود. به همین دلیل بهتر است این مجوز ها را بررسی کنید. روی علامت ۳ نقطه یا منوی بار در کروم تاچ کنید و Settings را بزنید. سپس به قسمت Site Settings بروید و دسترسی های مختلف را چک کنید و مواردی را که نمی خواهید، غیر فعال کنید.

مدیریت مجوز های سایت (Site Permissions) در تنظیمات مروگر کروم اندروید

روشن کردن مرور امن یا Safe Browsing در کروم گوشی

اگر شما از وبسایت های مخرب می ترسید، می توانید از ویژگی Safe Browsing استفاده کنید تا کروم خودش وب سایت های نا امن را مسدود کند. برای این کار روی منو (علامت سه نقطه) تاچ کنید و Settings را بزنید. Privacy را انتخاب کنید و گزینه Safe Browsing را فعال کنید.

روشن کردن مرور امن یا Safe Browsing در تنظیمات مروگر کروم

غیر فعال کردن اشتراک گزارش استفاده از گوگل کروم

به طور پیشفرض کروم گزارشاتی را مانند میزان مصرف، هنگ کردن های برنامه و.. به گوگل ارسال می کند تا مروگر های آینده بهتر ساخته شوند. اگر شما تمایل به این مورد ندارید، می توانید آن را غیر فعال کنید. برای این تغییر تنظیمات در کروم اندروید به Settings بروید و Privacy را انتخاب کنید. سپس Usage and crash reports را پیدا و آن را OFF کنید.

غیر فعال کردن اشتارک گزارش استفاده از گوگل کروم

اضافه کردن شورتکات سایت به صفحه اصلی گوشی

اگر از یک وب سایت محبوب خود هر روز بازدید می کنید، می توانید به راحتی یک شورتکات از آن را به صفحه اصلی گوشی اضافه کنید تا مستقیم و راحت به آن سایت بروید. برای این کار ابتدا به سایت مورد نظر بروید، سپس روی علامت سه نقطه تاچ کنید و گزینه Add to Home screen را بزنید.

اضافه کردن شورتکات سایت به صفحه اصلی گوشی

تغییر موتور جستجو پیش فرض در تنظیمات مرورگر کروم اندروبد

با اینکه گوگل در حال حاظر بهترین موتور جستجوگر در بازار است، اما برخی همچنان ترجیح می دهند از موتور سرچ دیگری استفاده کنند. به تنظیمات مرورگر گوشی و یا Settings کروم بروید و Search engine را انتخاب کنید. حال می توانید از فهرست، موتور جستجو مورد نظر خود را انتخاب کنید.

تغییر موتور جستجو پیش فرض در تنظیمات مرورگر کروم

مدیریت قسمت Autofill در تنظیمات مروگر کروم

همانطور که در تنظیمات نسخه کامپیوتر هم اشاره کردیم، اطلاعات مختلفی از شما برای تکمیل سریع تر فرم ها در مروگر ذخیره می شود. برای این مورد به تنظیمات مروگر بروید و در زیر قسمت Basics، تنظیمات Passwords، Payment methods و Addresses and more را چک کنید. میتوانید اطلاعات فرم در تنظیمات کروم گوشی را بررسی کنید و یا به طور کلی آن را غیر فعال کنید.

مدیریت قسمت Autofill در تنظیمات مروگر کروم

فعال کردن Data Saving برای صرفه جویی در مصرف داده ها

کروم اندروید با استفاده از الگوریتم هایی می تواند مصرف داده های اینترنت را در حدود ۶۰ درصد کاهش دهد. برای فعال کردن این قابلیت به تنظیمات مروگر (Settings) بروید و Data Saver را روشن کنید.

فعال کردن Data Saving برای صرفه جویی در مصرف داده ها

در پایان اگر از کاربران فعال اینستاگرام هستید، مطالعه مطلب معرفی بهترین افزونه های اینستاگرام برای گوگل کروم را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز مهم ترین تنظیمات موجود در مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و گوشی اندروید را آموزش دادیم. کدام یک از تنظیمات را انجام دادید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 2 روش تغییر جهت نمایش محتوا در گوگل کروم
آموزش ۲ روش تغییر جهت نمایش محتوا در گوگل کروم
10 روش حل مشکل ارور Aw Snap گوگل کروم کامپیوتر و اندروید
۱۰ روش حل مشکل ارور Aw Snap مرورگر گوگل کروم کامپیوتر و اندروید
5 روش اضافه کردن گزینه دیدن عکس View Image به مرورگر کروم و فایرفاکس
۵ روش اضافه کردن گزینه دیدن عکس View Image به مرورگر کروم و فایرفاکس
آموزش رفع مشکل ارور Not Secure فیلد پسورد و آدرس بار فایرفاکس و گوگل کروم
آموزش رفع مشکل ارور Not Secure فیلد پسورد و آدرس بار فایرفاکس و کروم

نظرات

  • راجو says:

    سلام به دوستان عزیزچن سوال دارم خواهش میکنم برام وقت بذارین واگر جواب سوالی رو ندونستید برام بگردین و پیداش کنین
    من تازه وارد هستم و از اینترنت و وب واینجور چیزام چیز زیادی نمی دونم یا بهتر بگم هیچی در فاست ها یا همون سایت های قطره ای ارز ذیجیتال کسب درآمد می کنم و درآمدش خیلی کمه و اگه شما عزیزان کمکم کنین درآمدم بیشتر میشه
    سوالم این کوتاه کننده های لینک که روز به روز زیادتر میشن رو می خوام دور بزنم از افزونه های کروم زیادی استفاده کردم که فقط این دوتا
    adf.ly KILLER + Universal Bypass
    بعضی هاشو دور زد بازم سرچ کردم تا به افزونه اسکریپ مانکی رسیدم اونم با خیلی اسکریپ هاش نصب کردم ولی اصلا جواب نداد موندم چیکار کنم خیلی سرچ کردم از چندین سایتم پرسیدم ولی کسی راه حلی برام نگفته بی زحمت کمکم کنین از شر این کوتاه کننده های لینک راحت بشم
    اینم نمونه یک فاست که باید روی کوتاه کننده لینک کلیک کنم و که وقتم رو هدرمیده
    dutchycorp.space/doge