آموزش کامل نکات مهم و راهنمای خرید ماشین دسته دوم

آموزش کامل نکات مهم و راهنمای خرید ماشین دسته دوم : فنی تا حقوقی

خرید خودرو، آن هم خرید یک خودرو دسته دوم یا کارکرده از تجربه های مهم برای هر شخصی است و باید دقت فراوانی داشته باشیم. در بین ماشین های دسته دوم برخی مشکلات مختلف دارند که بعد از خرید دردسر های متعددی را برای شما می سازند. به همین منظور امروز در انزل وب راهنمای خرید ماشین دسته دوم در ایران که شامل نکات حقوقی مثل سند زدن و.. تا تکنیک های چک کردن شرایط فنی و ظاهری خودرو را به شما آموزش می دهیم تا ماشین کارکرده مناسبی را بخرید.

آشنایی با نحوه معامله و مراحل خرید ماشین دست دوم در ایران

How to Buy a Used Car in Iran

ماشین دسته دوم به خودرویی گفته می شود که بیش از ۸۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد. ماشین های کارکرده نسبت به مقدار کارکرد، سالم بودن، ظاهر و بدنه و.. قیمت گذاری می شوند. اگر شما هم قصد خرید ماشین دسته دوم دارید و نمی خواهید تجربه بدی داشته باشید فقط کافیست نکاتی را به خاطر داشته باشید تا بتوانید وضعیت ماشین را به خوبی تشخیص دهید و معامله خوبی داشته باشید. در ادامه این مطلب انزل وب به بررسی کامل نکات ضروری ، قوانین حقوقی و شرایط فنی برای خرید ماشین های رایج داخل کشور نظیر پژو ، پراید ، سمند ،  ۲۰۶ ، تیبا و سایر خودروهای دست دوم خارجی و مونتاژ داخلی میپردازیم.

موارد قابل توجه و ملاک های خرید ماشین دسته دوم

خودرو های بازار در بازه های قیمتی مختلفی وجود دارند که شما با توجه هزینه و بودجه خود به همراه سلیقه باید اقدام به خرید کنید. برای یادگیری نحوه خرید ماشین دسته دوم باید به موارد مختلف به صورت ریز بینانه و نکته سنج وار توجه داشته باشید. قسمتی از آن ها به خودرو و قسمت دیگر به راننده آن هم بستگی دارد. شما باید برای انتخاب مدل ماشین علاوه بر سلیقه و بودجه، به مواردی مانند قیمت قطعات یدکی، دسترسی به تعمیرکاران، بازار خرید فروش (خوش فروش بودن ماشین) و.. هم توجه کنید.

موارد قابل توجه و ملاک های خرید ماشین دسته دوم

پس از انتخاب مدل هم وضعیت فنی، ظاهری، کارکرد، آپشن های خودرو مذکور را بررسی کنید. اما در اینجا نباید از اهمیت بررسی راننده آن ماشین هم غافل شد. یک ماشین هر چقدر هم که کیفیت بالایی داشته باشد، با رانندگی ناصحیح می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. پس در کنار سایر موارد حتما سعی کنید که خودرو را از فروشنده بخرید (نه از دلال ها یا واسطه ها) و فروشنده را بررسی کنید. به طور مثال ابتدا دلیل فروش خودرو را جویا شوید و سپس راجب نگهداری ماشین هم بپرسید و رفتار های او را بررسی کنید. تا حد ممکن ماشین دسته دوم را از راننده های خوش رفتار ماشین بخرید. در ادامه مطلب سایر موارد را با جزییات بررسی خواهیم کرد.

انتخاب خودرو مناسب و نکاتی در مورد خرید ماشین دست دوم

اگر هنوز خودرو مورد نظر را انتخاب نکرده اید، با رعایت نکات هنگام خرید ماشین دست دوم که ذکر شده است سعی کنید خودرویی بخرید که اصالت خوبی داشته باشد. این مورد مختص خودرو های وارداتی است و مطمئنا انتخاب خودرو از کمپانی های با اصالت ارجحیت دارد. البته نحوه وارد کردن و شرکت وارد کننده را هم فراموش نکنید. چه بسا خودرو های با کیفیتی توسط افراد غیر حرفه ای وارد کشور می شود و تغییراتی بدون کاهش قیمت در آپشن و سیستم های آن اعمال می گردد. (در برخی از موارد حتی نمونه هایی وجود داشته است که نمایندگی های نامعتبر، خودرو هایی مانند سوناتا رو بدون سیستم هایی مانند ABS برای ترمز که اهمیت بالایی دارد فروخته بودند)

اما اگر قصد خرید یک خودرو داخلی مونتاژ وطن را دارید، بهتر است به جای این مورد تمرکز بیشتر خود را سایر موضوع داشته باشید.

همچنین اگر با ECU ماشین آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی ECU ماشین و کاربرد های آن را هم حتما مطالعه نمایید.

بررسی مدارک خودرو در خرید ماشین دسته دوم

یکی از موارد مهم پس از انتخاب ماشین دسته دوم و خرید آن، مدارک است که گاهی نادیده گرفته می شود. خودرو باید شامل مدارک زیر باشد:

  • سند قانونی یا مالکیت خودرو: این سند، مالکیت خودرو را محرز می کند و توسط دفاتر اسناد رسمی تنظیم و به مالک داده می شود.
  • برگ سبز (سند سبز، سند راهنمایی رانندگی): این سند هم شناسه مالکیت ماشین است که توسط پلیس در اختیار مالک قرار داده می شود. برگ سبز، پلاک خودرو را متعلق به شخص می کند و در مراجع قضایی، شرکت بیمه و.. به وسیله این سند مالک کامل اتوموبیل حساب نمی شوید.
  • سند کارخانه (سند کمپانی): هنگامی که خودرو صفر فروخته می شود، از طرف کارخانه سند قانونی تنظیم و به مالک داده می شود که مشخصات و ویژگی های ماشین کامل در آن ذکر شده است.
  • کارت خودرو: کارت که مشخصات ماشین در آن ذکر شده است که باید قانونی و معتبر باشد.
  • برگه معاینه فنی: برای خودرو های بیش از ۴ سال سن داشته باشند هم الزامی است و نشان دهنده سلامت فنی آن است. قابل ذکر است این برگه مدت دار است و باید تمدید شود.
  • کارت سوخت خودرو: با توجه به قانون های جدید به آن نیاز است.
  • خلافی: میزان جریمه های خودرو را خلافی معرفی می کنند که باید در هنگام خرید مبلغ آن صفر باشد. قبل از خرید ضمن درخواست برگ خلافی، خودتان هم خلافی بگیرید.
  • بیمه نامه شخص ثالث: اجباری است و باید مدت اعتبار آن مانده باشد. هر چقدر که از اعتبار بیمه نامه مانده باشد به نفع خریدار است.

بررسی مدارک خودرو در خرید ماشین دسته دوم

سایر موارد مانند کارت گارانتی (که بسته به مدل خودرو و سن یا کارکرد آن است که در صورت داشته گارانتی امتیاز خوبی محسوب می شود)، دفترچه خودرو و.. نیز در صورت وجود، اطمینان خاطر بیشتری ایجاد می کنند.

توجه داشته باشید که تمامی مدارک ابتدا باید قانونی و معتبر باشند و سپس باید با مشخصات خودرو مطابقت داشته باشند. یعنی پس از مطمئن شدن از اصلی بودن مدارک، آن ها را با هم مقایسه کنید تا مغایرت نداشته باشند و سپس مواردی مانند شماره موتور، شماره شاسی و.. را با خودرو حتما چک کنید.

همچنین قابل ذکر است که ماشین دسته دوم، با هر بار تغییر مالکیت، یک برگ سند جدید به مجموع سند های آن اضافه می شود و هرچه تعداد برگ های انتقال داده شده کمتر باشد، بهتر است. سند تک برگ منظور این است که ماشین از صفر بودن دست همان شخص بوده است.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم، راهنمای خرید پراید دسته دوم و..

بدنه خودرو را می توان در ایران یکی از مهم ترین قسمت ها در زمان خرید خودرو کارکرده عنوان کرد. به طور کلی ماشین دسته دوم به دسته های مختلفی از نظر بدنه تقسیم می شوند. به طور مثال از نظر رنگ داشتن بدنه به قسمت های زیر تقسیم می شوند:

  • بدون رنگ: به این معنا است که هیچ نقاشی روی خودرو صورت نگرفته است که تا حدودی نشان دهنده خودرو بدون تصادف است. البته در تصادف های جزیی هم ماشین توسط صافکار ها بدون نیاز به نقاشی درست می شود که در این صورت باید به وجود موج در بدنه توجه داشته باشید که آن هم مسئله مهمی است.
  • رنگ دار: نشان دهنده تصادف نسبتا شدید خودرو است (البته اگر جنبه زیبایی یا تغییر رنگ نباشد) و بسته به بزرگی مناطق رنگ شده، از قیمت ماشین های مشابه بدون رنگ کمتر قیمت گذاری می شوند. خودرو هر چقد که توسط افراد ماهر رنگ شود، باز هم مانند حالت فابریک نمی شود و اختلاف در رنگ قابل بررسی است.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم

پس در هنگام خرید باید به مواردی مانند پوسیدگی، تو رفتگی، خط و خش و همینطور رنگ داشتن ماشین توجه کنید. از لحاظ تصادف هم ماشین ها شامل دسته بندی های زیر هستند:

  • تصادف شدید یا سنگین: ماشین هایی که تصادف می کنند، اگر تصادف سنگینی داشته باشند، ممکن است علاوه بر آسیب بدنه، دچار وارد شدن آسیب به شاسی و ستون های هم شده باشند. این خودرو ها ضمن داشتن امنیت کم تر، معمولا دارای مشکلات و دردسر های زیادی هستند و باید در خرید آن ها بسیار احتیاط کرد. سالم بودن ستون های و سقف یکی از موارد مهم است.
  • تصادف های کوچک یا سطحی: تصادف های سطحی قابل قبول تر هستند و معمولا فقط بدنه آسیب می بیند که با تعویض قطعه آسیب دیده یا صافکاری و رنگ آمیزی درست می شود.

پس اولویت اول با خودرو های بدون رنگ و موج است، سپس ماشینی که کمی رنگ شدگی دارد و در نهایت و شرایط خاص، ماشینی که تصادف شدید داشته باشد.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم

برای بررسی بدنه توصیه می شود ماشین را به مراکز تشخیص رنگ معتبر ببرید تا این فرآیند را متخصص این کار انجام دهد و وضعیت خودرو را بررسی کند.

اما برای اینکه خودتان هم بررسی داشته باشید، ابتدا بدانید که بهترین زمان تست رنگ زیر نور مستقیم خورشید است. شما باید از زاویه های ۳۰ تا ۵۰ درجه به بدنه نگاه کنید و قسمت های مختلف را از نزدیک از نظر اختلاف رنگ نگاه کنید. رنگ باید یک دست باشد و پخش نور یکسان باشد.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم

از لمس جنس رنگ یا قلم های آهنربایی مخصوص هم می توانید استفاده کنید تا متوجه اختلاف و رنگ شدگی ماشین شوید. از آنجایی که ماشین دسته دوم قبل از رنگ شدن باید بتانه کاری شود، قلم آهنربایی ضعیف تر از سایر قسمت ها به آن می چسبد.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم

برای تشخیص تصادف ماشین دسته دوم هم ضمن سوال از مالک و کمک کارشناس، می توانید صاف بودن سقف را بررسی کنید، درز ها و رکاب های ماشین را نگاه کنید تا فاصله غیر اصولی نداشته باشند. همچنین چند بار در های خودرو هم باز و بسته کنید تا مطمئن شوید به نرمی و بدون شنیدن صدای برخورد دو فلز بسته می شوند. سالم بودن لولای درب، نداشتن تاب در رکاب و ستون و در ها را هم حتما بررسی کنید. سپس کاپوت را هم از نظر یک دست بودن، عدم وجود سوختگی رنگ و تاب داشتن هم بررسی کنید و همین کار ها را هم برای درب صندوق عقب و داخل آن هم انجام دهید. برای تشخیص قطعات تعویض شده فقط می توانید به وجود تفاوت رنگ بسنده کنید.

بررسی بدنه و ظاهر خودرو هنگام خرید ماشین دسته دوم

سپر ها را فراموش نکنید. بررسی کنید که از زیر جوش نشده باشند و ظاهر آن هم سالم و یکدست باشد که این مورد بیشتر در خودرو هایی که سپر متصل به بدنه دارند مهم تر است.

البته قابل ذکر است خط و خش های جزیی و لکه های روی بدنه می توانند با پولیش رفع شوند. برای این منظور مطالعه مطلب آموزش از بین بردن خط و لکه و.. با پولیش توسط دست و دستگاه را مفید می باشد.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

در هنگام خرید ماشین دست دوم خارجی و.. اما تمام قسمت های بدنه شامل ظاهر بیرونی آن نمی شود. خودرو باید از نظر تزیینات داخلی هم کامل باشد. در ماشین دسته دوم، شیشه بالابر های برقی را تست کنید تا سرعت مناسبی داشته باشند و آن ها را در وسط نگه دارید و تکان دهید تا لقی بیش از حد نداشته باشد. نوار آب بندی را هم فراموش نکنید و کل نوار های پلاستیکی درب و شیشه را بررسی کنید. در ضمن وجود پارگی، فرورفتگی، خرابی، شکستگی و پوسیدگی در تزیینات داخلی نکته منفی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

فرمان را هم بررسی کنید. فرمان نباید ساییدگی زیاد داشته باشد و آپشن های الکترونیکی روی آن را هم تست کنید تا سالم باشند. در صورت داشتن ایربگ چک کنید که این قسمت سالم باشد و برآمدگی و.. در روی قسمت ایربگ نباشد.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

صندلی هم مهم است. اگر روکش دارد آن را بردارید و چک کنید که خود صندلی سالم بوده، پارگی و.. نداشته و کاملا روی فرم باشد. هنگامی که روی صندلی می نشینید نباید نقطه سفتی را احساس کنید. همچنین صندلی نباید لقی داشته باشد و حرکت دهنده های برقی یا دستی آن به نرمی کار کنند. اگر آپشنی مانند گرمکن و.. هم دارد، آن ها را هم تست کنید. این فرآیند را روی همه صندلی ها انجام دهید.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

داشبورد دیگر جز مهم داخل خودرو است. آن را از نظر وجود خط، خش، ترک و.. بررسی کنید و چک کنید درب صندوق داشبورد آن به خوبی و بدون درز و لقی بسته شود. داشبورد نباید صدای اضافی بدهد که این مورد در رانندگی کردن مشخص می شود.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

اکنون نوبت بررسی سقف از داخل است. آثار سوختگی، رنگ رفتگی، چروک و.. نباید وجود داشته باشد و روکش آن یکدست باشد. اگر ماشین سانروف دارد، بررسی کنید ترک و شکستگی نداشته باشد و به درستی باز و بسته شود.

کنسول را هم بررسی کنید. از نظر ظاهری ساییدگی نداشته و سالم باشد. ابزار وسط کنسول خودرو مانند سیستم تهویه و.. باید مورد بررسی قرار گیرد تا به خوبی کار کنند. تهویه را در دما های مختلف تست کنید و درجه فن را کم و زیاد کنید تا تفاوت را متوجه شوید. تهویه خودرو (کولر و بخاری) هم از قسمت های مهم می باشد.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

در نهایت انواع چراغ ها را هم امتحان کنید تا مطمئن شوید همه لامپ ها به درستی کار می کنند و مشکلی وجود نداشته باشد. این قضیه شامل پشت آمپر هم می شود. بعد از چراغ، شیشه پاک کن ها را هم در سرعت های مختلف تست کنید تا مطمئن شوید همه دسته و سایر متعلقات به درستی کار کنند.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

کف خودرو هم از نظر وجود پوسیدگی، جوشکاری، رنگ و.. در زیر کفپوش بررسی کنید تا مشکلی نباشد. این کار را در کف صندوق عقب هم انجام دهید. در صندوق عقب وجود زاپاس سالم، جک، آچار چرخ و جعبه ابزار فابریک و سالم بودن آن ها را هم بررسی کنید.

لاستیک ها را هم چک کنید، لاستیک نباید کهنه، پوسیده، آسیب دیده یا بدون عاج و تاریخ گذشته باشند. این مورد شامل زاپاس هم می شود. لاستیک سالم تاثیر بسیاری روی ماشین دارد و وجود علایمی مانند ساییدگی روی آن می تواند نشان دهنده وجود مشکل در تعلیق باشد. در زمان بازدید لاستیک، کمک فنر ها را هم بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند و به درستی کار کنند.

چک کردن داخل خودرو در هنگام خرید ماشین دسته دوم

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی، راهنمای خرید پژو پارس دسته دوم و..

پس از چک کردن ظاهر ماشین، نیم دیگر بررسی ماشین متعلق به قسمت های فنی است. تست های فنی در دو قسمت در حال حرکت و در حال ایستاده باید بررسی شود که در هر حالت تمیز بودن و شستشه شدن موتور ماشین دسته دوم مهم است.

ابتدا توجه داشته باشید که تشخیص وضعیت فنی ماشین باید به عهده افراد متخصص و نمایندگی ها قرار گیرد تا یک بررسی تخصصی انجام دهند و شما را از وضع فنی ماشین آگاه کنند.

اگر خودتان هم می خواهید وضعیت را بررسی کنید، ابتدا کاپوت را بالا بزنید و موتور تمیز را نگاه کنید. هیچ قطعه ای نباید پوسیدگی، زنگ زدگی و.. داشته باشد و این مورد شامل رابط ها، لوله ها و تسمه و رادیات و.. هم می شود. همینطور میزان روغن ترمز و.. را نگاه کنید و همینطور بررسی کنید زنگ زدگی و.. در آب رادیاتور نباشد. لوازمی مانند باتری را هم چک کنید. اگر باتری اتمی است، نشانگر آن باید کاملا سبز باشد و در باتری اسیدی باید میزان آب اسید و سالم بودن خانه ها چک شوند. سایر لوازم ماند محفظه هوا، اتصالات و.. را بررسی نمایید.

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی

از نظر کارکرد ماشین، معمولا استفاده از خودرو در سال به میزان ۲۰ هزار کیلومتر استاندارد است و خودرو های با کارکرد بالاتر، استهلاک بیشتری را دارند. برای تشخیص دستکاری نشدن کیلومتر، ساییدگی فرمان، دسته دنده، ساییدگی پدال ها، دیسک چرخ ها، صندلی و باز و بسته شدن پیچ ها را با میزان کارکرد مطابقت دهید.

روغن موتور را هم چک کنید تا براده، دانه کربن یا روغن سوخته و.. نداشته باشد. کثیف بودن روغن، وجود ناخالصی نشان دهنده وجود مشکل و عدم نگهداری صحیح است. سپس ماشین را روشن کنید.

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی

در استارت زدن، خودرو باید تک استارت یا در برخی شرایط نهایت دو استارت روشن شود. موتور لرزش زیاد نداشته باشد. صدای موتور را بررسی کنید تا صدای اضافی ندهد. درب روغن را هم باز کنید و ماشین نباید بخاری از آن خارج شود. دست خود را روی دریچه بگذارید و فشار دهید تا متوجه وجود دود آبی یا کمپرس شوید. از خرید ماشینی که دود و کمپرس دارد بهتر است به دلیل وجود مشکلات و تعمیرات موتوری صرف نظر کنید. دود اگزوز را هم ببینید تا رنگ آبی و یا دود و بوی نا متعارف نداشته باشد.

در همین زمینه برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنیم مطلب راهنما و روش شناسایی علت صدای ماشین را مطالعه نمایید.

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی

بعد از اینکه حرکت کردید، بررسی کنید دنده ها نرم جا بروند و صدای غیر عادی از موتور . گیربکس نیاید. ماشین را در سرعت کم و زیاد تست کنید. فرمان نباید لرزش داشته باشد و یا بکوبد. همچنین در مسیر صاف و خلوت فرمان را رها کنید. ماشین باید مستقیم برود و به اصطلاح نباید فرمان بکشد و ماشین به طرفین منحرف شود.

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی

بعد از تعویض دنده دست خود را بردارید تا مطمئن شوید دنده از جا در نمی رود. گیربکس نباید صدای اضافه داشته باشد. برای تست صفحه کلاچ هم می توانید ترمز دستی را بکشید، خودرو را در دنده ۴ یا ۵ گذاشته و نیم کلاچ کنید. اگر خودرو خاموش شد صفحه کلاچ سالم است. در حین رانندگی چنیدین بار ترمز را پشت سر هم (شدید و آرام) تست کنید تا مطمئن شوید عملکرد ترمزگیری درست است. همچنین فرمان در زمان ترمز گیری نباید منحرف شود.

بررسی ماشین دسته دوم از نظر فنی

چک لیست بررسی ماشین دسته دوم برای خرید

از آنجایی که تعداد موارد توضیح داده شده زیاد است، برای اینکه آن ها را فراموش نکنید، مجدد به صورت یک چک لیست خرید خودرو دست دوم آن ها را معرفی می کنیم تا در ذهن به ترتیب آماده داشته باشید.

  1. بررسی بدنه خودرو، تست مربوط به رنگ، نداشتن موج و قطعه تعویضی، سالم بودن درب، رکاب یا مراجعه به کارشناس بدنه
  2. بررسی ستون، شیشه، واشر آبندی در ها، بررسی سقف، سالم بودن شیشه های عقب و جلو
  3. کارکرد خودرو، سالم بودن چرخ ها و آج مناسب لاستیک، نداشتن ساییدگی، نداشتن ترک و.. در رینگ، سالم بودن بوستر ها و کمک ها، عدم نشت روغن
  4. بررسی زیر خودرو از نظر نداشتن نشتی رادیات، موتو و..، برسی اتصالات، سالم بودن زیربندی
  5. بررسی داخل کاپوت، سالم بودن و عدم وجود پوسیدگی و.. در موتور و سایر لوازم – بررسی داخل صندوق و وجود زاپاس سالم و سایر لوازم
  6. روشن کردن ماشین با تک استارت، بررسی در وضعیت ساکن، تست رانندگی و سیستم تعلیق، گیربکس و عدم وجود صدای اضافه ، لرزش و کشیدن فرمان، ترمز
  7. در صورت پسند ماشین، بررسی تزیینات داخل، داشبود و فرمان و صندلی، کارکرد چراغ ها، ترمز دستی، پشت آمپر  و سالم بودن سیستم تهویه
  8. بررسی کامل بودن مدارک خودرو و در نهایت اقدام به قیمت گذاری و معامله

البته توجه داشته باشید که وجود برخی از این عیوب که جزیی تر هستند، نمی تواند دلیلی بر نخریدن ماشین دسته دوم باشد و فقط روی قیمت تاثیر گذار است. به طور مثال در یک پژو ۲۰۷، رنگ شدگی می تواند بیش از یک میلیون تومن قیمت را کاهش دهد.

مشکلاتی مانند ضربه به شاسی و.. اما اینگونه نیستند و باعث بهم ریختن زوایای چرخ و ضعیف شدن ایمنی ماشین دسته دوم پس از فرآیند شاسی کشی و.. می شوند. در نتیجه خودرو استقامت قبلی را ندارد و برای مسافرت و.. خطرناک محسوب می شود. البته روی قیمت هم خیلی تاثیر گذار است به طور مثال آسیب در سقف سانتافه می تواند تا ۳۰ میلیون تومان قیمت آن را کاهش دهد.


خرید و معامله ماشین دسته دوم

نکات دیگری نیز در کنار تایید ماشین در راهنمای خرید تیبا دست دوم و..  وجود دارند که باید به آن ها دقت کنید. به طور مثال گول تبلیغات و شلوغ کاری فروشنده را نخورید. ممکن است با کمک برخی از دوستان قیمت خودرو را پایین اعلام کنند و با شلوغ کار شما را به ترغیب کنند تا هرچه سریعتر بدون بررسی لازم خودرو را بخرید. پس کاملا مراقب باشید و بدون نظر کارشناس و بررسی کامل، خودرو را نخرید تا ضرر نکنید.

خرید و معامله ماشین دسته دوم

همینطور سعی کنید تا حد ممکن خودرو را از دلال و واسط نخرید. حتما به محل کار یا منزل فروشنده بروید و محصول را مستقیم بخرید.

برای قیمت گذاری ماشین دسته دوم از کارشناسان قیمت گذاری و افراد با تجربه کمک بگیرید. قیمت بسته به نظر کارشناس بدنه، کارشناس فنی و بررسی سایر موارد مانند وضع بازار و لوازم مصرفی قابل بررسی است. بررسی قیمت ماشین های مشابه هم می تواند مفید باشد.

انتخاب ماشین دست دوم قسطی و نقدی آنلاین

مانند هر وسیله دیگری، می توانید به صورت آنلاین ماشین های دسته دوم را بررسی و مقایسه کنید تا ضمن به دست آوردن قیمت حدودی، شاید ماشین خوبی را پیدا کنید. در ادامه چند سرویس را معرفی می کنیم.

انتخاب ماشین دسته دوم آنلاین

توجه کنید که در این سایت ها هم مطبق توصیه های قبلی فریب تبلیغات و حرف های فروشنده هایی که بعضی از آن ها واسطه در نقش فروشنده هستند را نخورید. حتما از کمک متخصص ها و کارشناسان استفاده کنید و خودرو را برای تست به مراکز رسمی ببرید.

  • باما: باما یکی از سایت هایی است که به صورت تخصصی به خرید و فروش خودرو کاربران تمرکز دارد. با فیلتر های مختلف می توانید به راحتی ماشین مورد نظر را انتخاب کنید.
  • شیپور: شیپور هم از سایت های فروش کالای دسته دوم است که خودرو هم در آن وجود دارد.
  • دیوار: دیوار دیگر سایت نام آشنای فروش کالای دسته دوم است که در بخش خودرو، ماشین های مختلفی را خواهید دید.

همینطور می توانید مطلب بررسی بهترین سایت های مقایسه آنلاین خودرو ایرانی و خارجی را هم بخوانید.

نکات حقوقی خرید ماشین دسته دوم

در نهایت برای آشنایی با معامله و روند خرید خودرو دست دوم باید به نکات حقوقی هم توجه داشته باشید تا یک معامله سالم و رسمی داشته باشید. مدارک را همانطور که گفتیم چک کنید و دقت کنید که ماشین حتما به نام شخص مقابل باشد. خرید ماشین دست دوم که سند آن در رهن باشد یا متعلق به به شهرستان های اطراف و سایر افراد باشد تا حد امکان بپرهیزید. برخی از دلال ها خودرو را با سند باز و به نام نفر قبلی می فروشند یا به صورت وکالتی معامله می کنند که مشکل ساز است.

نکات حقوقی خرید ماشین دسته دوم

به عنوان مثال، خودرویی که سندش در رهن شرکت سازنده باشد، در هر زمانی کارخانه می تواند خودرو را توقیف کند. همچنین رانندگی با خودرویی که پلاک آن متعلق به راننده قبلی است تخلف محسوب می شود و ممکن است مشکلاتی داشته باشد. برخی هم ممنوع المعامله هستند و می خواهند با دادن وکالت فروش به شما، کل پول را ابتدا بگیرند و فریبتان دهند. پس به موارد گفته شده در ادامه دقت داشته باشید.

روش سند زدن ماشین دسته دوم

قبل از سند زدن ماشین دسته دوم، مبایعه نامه یا قرارداد رسمی ثبت کنید و زیر بار قولنامه دستی نروید. در مبایعه نامه به موارد زیر توجه کنید که به صورت کامل ذکر شوند:

  • تمام جزئیات خودرو مانند مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن آن و..
  • قیمت توافقی و نحوه پرداخت هزینه از سوی خریدار
  • زمان تحویل خودرو از طرف فروشنده به همراه بیمه و کارت سوخت
  • زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو
  • نحوه پردات عوارض سالانه شهرداری و مالیات، جرایم و دریافت تائیدیه عدم خلافی خودرو
  • توافقات برای زمان حضور در دفترخانه

روش سند زدن ماشین دسته دوم

جمله ” مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید ” در قرارداد به معنی پذیرفتن مورد معامله با شرایط پنهان و آشکار است.

تا زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، تأیید اصالت خودرو و احراز ممنوع المعامله نبودن فروشنده، رفع مشکلات احتمالی و همچنین پرداخت جرایم معوقه و دیون دولتی از سوی فروشنده از تسویه حساب و پرداخت کامل پول معامله خودداری کنید و مبلغی نزد خریدار تا تنظیم سند بماند.

بهترین روش برای انتقال مالکیت این است که طرفین قرارداد پیش از حضور در دفتر اسناد رسمی در مراکز تعویض پلاک حضور یافته و با ارائه مستندات اقدام به فک پلاک قبلی خودر و نصب پلاک جدید برای خریدار نمایند. خریدار باید بلافاصله بعد از تعویض پلاک با مراجعه به یک دفترخانه اسناد رسمی اقدام به، بنام زدن سند خودرو برای خود نماید.

هزینه تنظیم سند در خرید ماشین دسته دوم

هزینه‌های تنظیم سند خودرو برای ماشین دسته دوم با توجه به نوع خودرو متغیر است اما بر اساس یک جدول مالیاتی در سراسر کشور یکسان است. هزینه های انتقال سند خودرو شامل دو بخش است:

  • هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال که مخصوص دولت می باشد و باید توسط فروشنده پرداخت شود.
  • هزینه حق التحریر که مخصوص دفترخانه می باشد و معمولا بر عهده هر دو طرف می باشد، مگر اینکه خریدار و فروشنده به شکل دیگری توافق نمایند.

در پایان اگر از طرفداران سیستم صوتی هستید و بعد از خرید ماشین قصد نصب آن را دارید، مطالعه مطلب آموزش تنظیم سیستم صوتی ماشین را فراموش نکنید.

نظرات و پشنهادات شما؟

در مطلب امروز راهنمایی های کاملی در مورد انتخاب و بررسی ماشین دسته دوم و سند زدن آن را آموزش دادیم. امیدواریم ماشین خوب و باب میل خود را بخرید. اگر بار اول است که قصد انجام این کار را دارید، حتما از تجربه سایر افراد مطمئن در این حوزه هم بهره بگیرید. همینطور می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات