آموزش کامل تصویری کار با مولتی متر یا اهم متر دیجیتالی و عقربه ای

آموزش کامل تصویری کار با مولتی متر یا اهم متر دیجیتالی و عقربه ای

مولتی متر وسیله ای برای چک کردن ولتاژ DC یا AC ، مقاومت و اتصال اجزای الکتریکی است. در واقع با این وسیله می توانید بررسی کنید که آیا در یک مدار جریانی وجود دارد یا خیر. دو نوع متداول از مولتی متر وجود دارد که در این مطلب انزل وب می خواهیم به آموزش تصویری کار با مولتی متر یا اهم متر دیجیتالی و عقربه ای بپردازیم.

آموزش کار با اهم متر و مولتی متر عقربه ای و دیجیتال

How To Use A Multimeter and Ohmmeter

پیش از این در انزل وب به آموزش تصویری ۳ روش تست خرابی باتری ماشین با اهم متر، مولتی متر و نیز آموزش تصویری تعمیر دسته بازی پرداخته شده است. در هر دو آموزشی که گفته شد یکی از دستگاه هایی که استفاده فراوانی دارد مولتی متر است. از این رو در این مطلب می خواهیم به آموزش استفاده از مولتی متر بپردازیم.

مولتی متر چیست؟ آشنایی با مولتی متر

مولتی متر آنالوگ (عقربه ای) دارای خطوطی قوسی شکل درون صفحه شمارنده و یک اشاره گر است که به نمایش مقیاس ها می پردازد. این خطوط هر کدام دارای رنگ های مختلفی هستند که نمایانگر مقادیر مختلفی هستند. مولتی مترهای دیجیتال به جای این بخش تنها یک نمایشگر دارند که به نمایش اعداد می پردازد.

آموزش استفاده از مولتی متر

با استفاده از سوییچ یا سلکتور نیز مولتی متر می توان عملیات را بین ولت، اهم، آمپر و نیز مقیاس را تغییر داد. هر کدام از این اعمال دارای رنج خاص خود هستند بنابراین مثلا اگر می خواهیم از مقاومت استفاده کنیم باید رنج مناسب آن را نیز انتخاب نماییم وگرنه نتیجه ای که به دست می آید شاید زیاد قابل اعتماد نباشد.

مولتی متر چیست

محل هایی که می توانید پروب ها را بسته به نیازتان در آن قرار دهید در شکل زیر نشان داده شده است. یکی از آن ها معمولا تحت عنوان COM یا “-” است که مخفف common است. در اینجا پروب سیاه استفاده می شود. یک پورت دیگر که تحت عنوان V یا “+” و همچنین علامت امگا شناخته می شود برای تست ولتاژ و مقاومت استفاده می شود.

مولتی متر چیست

هر مولتی متر از دو پروب برای تست های مختلف استفاده می کند که معمولا یکی از آن ها سیاه و دیگری قرمز است. این پروب ها برای اتصال هر ابزاری که می خواهیم تستش کنیم به مولتی متر استفاده می شود.

کار با ولت متر

محفظه فیوز و باتری هم در قسمت پشتی مولتی متر قرار دارد. باتری ها در واقع قدرت مولتی متر را برای انجام تست مقاومت تامین می کنند. فیوز هم برای کمک به حفاظت از حرکت متر فراهم شده است. البته اغلب بیش از یک فیوز در مولتی متر استفاده می شود.

کار با ولت متر

دستگیره تنظیم صفر معمولا در کنار عقربه و با برچسب Ohms Adjust یا شبیه این قرار دارد. این دستگیره فقط در تست های مربوط به مقاومت یا اهم در زمانی که پروب ها به هم اتصال پیدا کرده اند استفاده می شود.

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال

 

آموزش طریقه کار با مولتی متر دیجیتال

پس از معرفی در ادامه مطلب به آموزش کار با مولتی متر دیجیتال و آنالوگ میپزدازیم.

تست اتصال در مولتی متر دیجیتال

۱- این تست یکی از مهم ترین کارها جهت تعمیرات الکتریکی است. اگر هیچ اتصالی برقرار نشد به این معنی است که جایی از مدار قطع شده است. دلیل این اتفاق می تواند هر چیزی باشد. از فیوزی خراب گرفته تا اتصال اشتباه یک سیم به مدار.

۲- همواره برای شروع کار ابتدا از این مطمئن شوید که دستگاه یا مداری که می خواهید تعمیرش کنید دارای جریانی نباشند. آن را خاموش کرده یا از پریز بکشید و باتری های آن را جدا کنید. حالا ابتدا پروب سیاه را به پورت COM در مولتی متر وصل کنید.

آموزش استفاده از مولتی متر

سپس پروب قرمز را به پورت VΩmA وصل کنید.

کار با مولتی متر

۳- مولتی متر را روشن کنید و سلکتور را در حالت اتصال قرار دهید (یک آیکون کوچک شبیه موج صدا).

کار با ولت متر

آموزش کار با مولتی متر دیجیتال

البته همه مولتی مترها دارای این حالت نیستند. اگر برای شما هم اینگونه بود بقیه آموزش استفاده از مولتی متر را از گام ۶ دنبال کنید.

۴- حالا نوبت آن است که جریان جاری در دستگاه را تست کنیم. این کار از طریق ارسال جریانی کوچک از طریق یکی از پروب ها و چک کردن دریافت جریان توسط پروب دیگر انجام می گیرد. بنابراین اگر پس از اتصال پروب ها در صفحه دستگاه مقدار صفر یا نزدیک به آن نشان داده می شود و مولتی متر صدایی بوق مانند می دهد یعنی اتصال برقرار شده است.

آموزش کار با مولتی متر انبری

اما اگر این اتفاق نیفتاد یعنی هیچ جریانی در مدار برقرار نیست و در صفحه نمایش هم عدد ۱ یا حرف OL (به معنای حلقه باز) نشان داده می شود.

آموزش کار با مولتی متر انبری

۵- برای تکمیل تست اتصال، یک پروب را به انتهای یکی از مدارها یا دستگاهی که در حال تست آن هستید وصل کنید. مانند قبل اگر اتصال برقرار شود ضمن ظاهر شدن عدد صفر (یا نزدیک به آن) یک صدای بیپ به گوش می رسد.

آموزش کار با مولتی متر انبری

ولی اگر عدد ۱ یا OL ظاهر شد یعنی اتصالی برقرار نیست. به این توجه داشته باشید که اتصال، غیر مستقیم است. به این معنی که مهم نیست پروب به کجا وصل شود. البته استثناهایی وجود دارد. برای مثال موقعی که دیود در مدار وجود داشته باشد. دیود نشان دهنده وجود اتصال یک طرفه در مدار است.

آموزش کار با مولتی متر انبری

۶- اما اگر مولتی متر دارای حالت اتصال نباشد هنوز می توان به شکلی تست اتصاال را در آن انجام داد. به این صورت که سلکتور را به پایین ترین حد آن در حالت مقاومت بچرخانید. مقاومت با نماد Ω نشان داده می شود و یکای سنجش آن اهم است.

آموزش کار با اهم متر و مولتی متر عقربه ای و دیجیتال

آموزش کار با اهم متر و مولتی متر عقربه ای و دیجیتال

۷- در این حالت، مولتی متر جریانی کوچک را از یکی از پروب ها می فرستد و چک می کند که آیا این جریان توسط پروب مقابل دریافت می شود یا نه. در صورتی که پس از اتصال پروب ها در صفحه نمایش مولتی متر عدد صفر یا نزدیک به آن (در اینجا مثلا ۰.۸) نشان داده شد یعنی اتصال برقرار شده است.

مولتی متر چیست

مقاومت هر چند کوچک نیز نشان دهنده برقرار شدن اتصال است. در اینجا هم اگر اتصالی برقرار نشود عدد ۱ یا OL ظاهر خواهد شد.

مولتی متر چیست

۸- مانند روش قبلی در اینجا هم برای تکمیل این تست یکی از پروب ها را به انتهای یکی از مدارها یا دستگاهی که در حال تست آن هستید وصل کنید. ظاهر شدن عدد ۰ یا ۱ نشان دهنده وجود یا عدم وجود اتصال در مدار خواهد بود.

مولتی متر چیست

تست ولتاژ در مولتی متر دیجیتال

۱- ابتدا پروب سیاه را به پورت COM در مولتی متر وصل کنید. سپس پروب قرمز را به پورت VΩmA وصل کنید.

کار با مولتی متر

۲- سلکتور مولتی متر را در حالت ولتاژ مستقیم قرار دهید (با یک V و  یک خط یا علامت مساوی نشان داده شده است). به صورت کلی همه ابزار الکتریکی در ولتاژ مستقیم کار می کنند. ولتاژ آنالوگ (ولتاژی که در سیم کشی های خان شما استفاده می شود) بسیار خطرناک است و به همین دلیل از تست آن در اینجا خودداری می کنیم. مقدرا ولتاژ در بیشتر مولتی مترها باید به صورت دستی تنظیم شود.

آموزش کار با مولتی متر انبری

در تنظیم ولتاژ همواره حد بالا را در نظر بگیرید. برای مثال اگر شما نیاز به ولتاژی بین ۲ تا ۲۰ دارید از ولتاژ ۲۰ استفاده کنید. اگر هم از مقدار ولتاژی که باید به کار گیرید مطمئن نیستید می توانید با بالاترین حد ولتاژ کار را شروع کنید.

۳- پروب قرمز را روی ترمینال مثبت و پروب سیاه را روی ترمینال منفی قرار دهید. اگر رنج ولتاژی که انتخاب کردید خیلی بالا باشد شاید به جواب دقیق نرسید. در اینجا مولتی متر مقدار ولتاژ ۹ را خوانده است.

کار با اهم متر دیجیتال

گرچه می توان از رنج پایین تری از ولتاژ نیز استفاده کرد. اما از سویی دیگر اگر این رنج را خیلی پایین تر از حد انتخاب کنید مولتی متر عدد ۱ یا OL را نشان خواهد داد که به معنی سر ریز شدن است. این باعث آسیب به مولتی متر نمی شود ولی در این مواقع باید رنج بالاتری را برای ولتاژ انتخاب کرد.

کار با اهم متر دیجیتال

۴- عددی که ما دریافت کردیم ۹.۴۲ ولت بود.

آموزش استفاده از مولتی متر

ضمنا عوض کردن پروب ها اشکالی ندارد. تنها فرقی که ایجاد می شود این است که مقدار ولتاژ منفی خواهد شد.

آموزش استفاده از مولتی متر

تست مقاومت با مولتی متر دیجیتال

۱- برای شروع، ابتدا از این مطمئن شوید که دستگاه یا مداری که می خواهید تعمیرش کنید دارای جریانی نباشند. آن را خاموش کرده یا از پریز بکشید و باتری های آن را جدا کنید. باز پروب سیاه را به پورت COM و پروب قرمز را به پورت VΩmA وصل کنید.

کار با مولتی متر

۲- سلکتور مولتی متر را روی حالت مقاومت بگذارید. اگر از مقدار ولتاژی که باید به کار گیرید مطمئن نیستید می توانید با بالاترین حد ولتاژ کار را شروع کنید.

کار با مولتی متر

اگر مداری که در حال تست آن هستید هیچ اتصالی نداشته باشد به معنی مقدار مقاومت بی نهایت آن است. یک مدار غیر متصل همواره عدد ۱ یا حرف OL را در تست مقاومت نشان خواهد داد.

آموزش کار با اهم متر دیجیتال

۳- با قرار دادن مولتی متر در رنجی قابل استفاده، عدد ۱.۰۴ اهم را به عنوان مقدار مقاومت دریافت کردیم.

کار با مولتی متر

در ویدیوی زیر می تواانید با جزئیات بیشتری روند کار با مولتی مترهای دیجیتال را فرا بگیرید:

آموزش کار با مولتی متر آنالوگ

نحوه استفاده از مولتی متر عقربه ای تفاوت چندانی با نوع دیجیتال آن ندارد. منتهی در ادامه این مطلب به صورت مختصر به اموزش تست های متداول با استفاده از این نوع مولتی متر می پردازیم.

تست مقاومت با مولتی متر آنالوگ

۱- اگر دکمه پاوری وجود دارد با استفاده از آن مولتی متر را روشن کنید. حالا با استفاده از سلکتور، مقیاس اهم را پیدا کنید (معمولا “∞” یا “۸” برای بی نهایت).

کار با مولتی متر

۲- اگر پروب ها به چیزی وصل نباشند عقربه در منتهی الیه سمت چپ قرار خواهد گرفت که به معنی باز بودن مدار است. یعنی در حال حاضر هیچ جریانی وجود ندارد.

کار با مولتی متر

۳- پروب ها را طبق چیزی که پیش از این گفته شد به مولتی متر وصل کنید. رنج را نیز در R x 100 قرار دهید.

کار با مولتی متر

۴- با اتصال پروب ها به هم عقربه باید به منتهی الیه سمت راست برود. دستگیره تنظیم صفر را بچرخانید تا متر عدد ۰ یا نزدیک به آن را نشان دهد.

کار با مولتی متر

۵- حالا می توانید مقاومت هر چیزی را (مثلا یک لامپ) اندازه بگیرید. برای این کار می توانید طبق شکل عمل کنید.

آموزش استفاده از مولتی متر

۶- برای اینکه رنج های مختلف را امتحان کنید می توانید متر را روی  R x 1 تنظیم کنید و مراحل قبل را تکرار کنید. به این توجه کنید که این بار سرعت حرکت عقربه از چپ به راست کمتر شده است.

آموزش استفاده از مولتی متر

تست ولتاژ با مولتی متر آنالوگ

۱- متر را در بالاترین درجه فراهم شده برای ولت های AC قرار دهید. به این خاطر که اکثر اوقات مقدار ولتاژی که اندازه گرفته می شود نامشخص است.

طریقه کار با اهم متر

۲- پروب ها را به مولتی متر متصل کنید.

طریقه کار با اهم متر

۳- مقیاس ولتاژ را مشخص کنید. شاید چند مقیاس با مقادیر مختلف وجود داشته باشند. درجه مشخص شده توسط سلکتور مشخص می کند که چه مقیاسی از ولتاژ باید خوانده شود.

طریقه کار با اهم متر

۴- حالا می توانید مقدار ولتاژ یک پریز برق را طبق شکل اندازه بگیرید.

طریقه کار با اهم متر

۵- پس از درآوردن پروب ها، سلکتور را به پایین ترین درجه از مقدار ولتاژ نشان داده شده تنظیم کنید.

طریقه کار با اهم متر

۶- دوباره پروب ها را به مولتی متر وصل کنید. می بینید که این بار متر مقدار متفاوتی را نشان می دهد. بنابراین درجه ای که در ابتدای کار تنظیم می شود در نتایج یه دست آمده تاثیر مستقیم خواهد داشت.

طریقه کار با اهم متر

اندازه گیری آمپر با مولتی متر آنالوگ

۱- اول از همه از این اطمینان حاصل کنید که مداری که می خواهید مورد تست قرار بدهید AC است یا DC. برای این کار باید قبل از هر چیز از آن یک تست ولتاژ از ولت متر گرفته شود.

طریقه کار با اهم متر

۲- حالا متر را در بالاترین درجه پشتیبانی شده توسط مولتی متر قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر مدار AC است ولی مولتی متر فقط جریان DC را اندازه می گیرد (یا برعکس)، دست نگه دارید. چون در این صورت مولتی متر همواره مقدار ۰ را نشان خواهد داد.

طریقه کار با اهم متر

۳- از یک کلمپ آمپر متر که ابزاری است که به مهندسان امکان اندازه گیری جریان الکتریکی ( آمپر) را می دهد استفاده کنید. حالا پروب های سیاه و قرمز را به مولتی متر وصل کنید. حالا مولتی متر را با استفاده از آمپر متر به صورت سری به مدار متصل سازید تا آن را کامل کند. درجه را در بالاترین مقدار قرار دهید. معمولا مقداری حدود ۲ میلی آمپر نشان داده می شود.

طریقه کار با اهم متر

۴- حواستان باشد که در هنگام استفاده از هر خازن فیلتر یا عناصر دیگری که در هنگام روشن شدن نیاز به جریان اضطراری دارند، احتیاط کنید. حتی اگر جریان بسیار کم باشد. همیشه از اندازه گیری محدوده بالاتر محافظت شده توسط فیوز استفاده کنید و مراقب باشید.

آموزش کار با مولتی متر انبری

در ویدیوی زیر نیز می توانید با جزئیات بیشتری روند کار با مولتی مترهای انالوگ را فرا بگیرید:

می توانید برای آشنایی بیشتر با کاربردهای مولتی متر مطلب ۴ روش تست باتری قلمی و همچنین آموزش ۳ روش ساخت فندک برقی را نیز در انزل وب مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب روش های کار با اهم متر و مولتی متر عقربه ای و دیجیتال را به شما آموزش دادیم. ظر و پیشنهادات خود در این خصوص  را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تعمیر دسته بازی کامپیوتر ، Xbox ، PlayStation و ..
آموزش تصویری تعمیر دسته بازی کامپیوتر ، Xbox ، PlayStation و..
آموزش لحیم کاری حرفه ای به زبان ساده
آموزش تصویری لحیم کاری حرفه ای با هویه به زبان ساده

نظرات

  • مرتضی says:

    مولتی متر عقربه ای
    چرا صفر در اندازه گیری ولتمر و آمپر متر در سمت چپ قرار دارد
    ولی در اهمتر نشانگر صفر در سمت راست می باشد

    ممنونم پاسخ دهید

  • اسماعیل بیاتی says:

    یک سوال:
    مقاومت را تست کردم اما عدد ثابتی را نشان نمی دهد
    به نظر شما مقاومت سوخته؟

  • حسين خداقلی says:

    اولا تشکر میکنم وبعد برای شخص من خیلی مفید وامونده وروان شرح داده شده است امیدوارم ادامه دهنده این لطف به جویندگان علم وعمل باشید آرزوی شادی برایتان دارم ممنون خداقلی هستم

  • علی says:

    مسخره. ویدیو به زبان انگلیسی میذاری ؟؟ کلاهبردار

    • مسعود says:

      برو انگلیسی یاد بگیر له مردم هم به خاطر بی سوادی خودت توهین نکن خیلی هم عالی بود وآموزنده

      • صادق راکب says:

        با کمال تشکر ممنون بسیار عالی بوو

      • ببخشید جناب پروفسور بالتازار با من بود شما پرفسورتری بخشش از بیگ پرفسورهاست.!!! says:

        عالی بود حرف نداشت ولی چیزی متوجه نشدم تقصیر شما نیست (به جناب بالتازار برنخوره) بنده سوات ندارم لاتین نمی‌دونم.عذرخواهی میکنم

      • سعید علیزاده says:

        جناب پروفسور بالتازار عصبانی نشوید لطفاً با من بود منظورش حضرتعالی نبود. عالی بود حرف نداشت افسوس متوجه نشدم که اونم تقصیر خودمه که سوات ندارم .بابت زحمات شما بی نهایت سپاسگزارم. ومن ا…التوفیق

  • مجتبی says:

    با سلام آموزش عالی بود ممنونم
    شاد باشی

  • علی نجفی says:

    باسلام مولتی متر مدل DEC 838 روشن نمی شه علتش چیه؟ممنون