بک لینک چیست؟ ایجاد بک لینک طبیعی بهتر است یا خرید بک لینک؟

بک لینک چیست؟ ایجاد بک لینک طبیعی بهتر است یا خرید بک لینک؟

مسئله سئو سایت و قرار گرفتن در اولین نتایج جستجو گوگل جزو مباحث مهم برای وبمستر ها و مدیران سایت ها است. یکی از کارهایی که می تواند سایت شما را از این نظر ارتقا دهد، Backlink یا بک لینک است. امروز در انزل وب، بک لینک را معرفی کرده و ضمن مرور موضوعات مربوط، بررسی می کنیم که ایجاد بک لینک طبیعی بهتر است یا خرید بک لینک نتیجه مناسب تری دارد؟ با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

بک لینک سازی در سئو چیست؟ چگونه بک لینک ایجاد کنیم؟

What are Backlink and How to Create Good Backlink?

بک لینک ها به پیوند وب سایت ها و دریافت لینک از سایت دیگر اشاره می کنند. Backlink را می توان از راه های مختلفی ایحاد کرد و به وسیله آن سئو و دریافت نتایج بهتر در موتور های جستجو را به ارمغان آورد. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

بک لینک های سایت یا Backlink چیست؟

بک لینک به دریافت لینک از سایت دیگر به سایت شما گفته می شود. به عبارت دیگری زمانی که یک سایت، در مواردی (تبلیغاتی، منبع، معرفی و..) به سایت شما اشاره کند و به آن لینک بدهد، بک لینک نامیده می شود و شما از آن سایت بک لینک دریافت کرده اید. بک لینک را به نام های لینک دریافتی (incoming links) و لینک وارد شونده (inbound links) هم می شناسند.

بک لینک های سایت یا Backlinks چیست؟

انواع بک لینک، بک لینک فالو و نوفالو

بک لینک ها را می توان از لحاظ مختلف دسته بندی کرد که یکی از آن ها فالو یا نوفالو بودن Backlink است. هر لینکی به صورت پیشفرض فالو یا Dofollow محسوب می شود. اگر بخواهیم لینک نوفالو شود، باید در کد HTML از ویژگی Nofollow برای تگ <a> لینک موردنظر استفاده کنیم. تفاوت این دو لینک آن است که در نوفالو، گوگل ارزش و اعتباری به صفحه مقصد نخواهد داد.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب معرفی بهترین سرویس های طراحی اینفوگرافیک آنلاین را هم مطالعه نمایید.

بررسی اهمیت بک لینک برای سایت و موتور های جستجو

حال که با Backlink آشنا شدید، فایده بک لینک گرفتن را بررسی می کنیم. Backlink برای سئو سایت بسیار مهم است زیرا موتور های جستجو توجه زیادی به آن می کنند و نمایانگر اعتبار سایت شما است. به عبارت دیگر بک لینک سیگنالی برای موتور های جستجو ایجاد می کند تا آن ها بدانند سایر سایت ها برای محتوایی خاص به شما لینک می دهند و اگر این کار با قدرت و کیفیت بالا انجام شود، در هنگام سرچ آن کلمات، موتور های جستجو شما را با اولویت بالا تر معرفی می کنند و در نتیجه رتبه کلی سایت شما بهبود پیدا می کند.

بررسی اهمیت بک لینک برای سایت و موتور های جستجو

اما چرا موتور های جستجو مثل گوگل به بک لینک توجه زیادی می کنند؟ در گذشته نتایج سرچ بیشتر روی کلمات کلیدی و تگ ها متکی بود. برخی از افراد هم از این روش سو استفاده کرده و تگ های بی ربط به موضوع مطلب خود را به محتوای سایت اضافه می کردند تا موتور های جستجو در هنگام سرچ کلمات مهم را به خود معطوف کنند که برای کاربران آزار دهنده خواهد بود. به همین دلیل با این روش شرایط پیدا کردن مطلب درست برای جستجوگر ها بهبود پیدا کرده است.

توجه داشته باشید که گوگل یا سایر موتور ها، با توجه به کلمات اطراف Backlink سایت شما را خواهند شناخت. به این مورد دقت داشته باشید.

کمیت Backlink مهم تر است یا کیفیت؟

حال شاید ایده استفاده از بک لینک های فراوان به ذهن شما خطور کند اما باید توجه داشته باشید که اهمیت کیفیت بک لینک بیشتر از کمیت آن است. یعنی اگر توسط تعداد بیش از حدی سایت بک لینک (لینک اسپمی) داشته باشید، ممکن است اتفاق معکوسی برای روند رو به رشد شما رخ دهد و حتی توسط گوگل جریمه شوید. ارزش و اعتبار سایت هایی که Backlink می دهند و کیفیت بسیار مهم تر از  کمیت می باشد و مراقب این موضوع باشید تا با بک لینک پر تعداد نتیجه عکس نگیرید و سایت شما افت نکند.

کمیت یا کیفیت؟

همچنین قابل ذکر است که تعداد سایت های بیشتر که یک بک لینک را بدهند، بهتر از یک سایت است که تعداد زیادی بک لینک دهد و این موضوع برای ارزش آن جهت سایت شما و همچنین دیگر سایت ها تاثیر گذار است زیرا اعتبار بین لینک ها تقسیم می شود. پس روی دامنه های جدید و باکیفیت تمرکز داشته باشید.

نحوه بررسی ارزش بک لینک ها

شاخص های مختلفی برای تعیین ارزش بک لینک وجود دارد که توسط موتور های جستجو به آن توجه می شود که آن ها را بیشتر معرفی می کنیم:

نحوه بررسی ارزش بک لینک ها

  • اعتبار دامنه: همانطور که اشاره شد، قدرت و ارزش سایتی که به شما بک لینک می دهد در با کیفیت تر شدن آن موثر است.
  • اعتبار صفحه و مکان Backlink: خود هر صفحه هم ارزش و اعتباری دارد که باید به آن توجه شود، همچنین جایی از صفحه که به شما بک لینک داده می شود هم مهم است. هر چه لینک ها در صفحات اصلی و با ارزش و قسمت های مهم صفحه باشند (در حاشیه و پاورقی و.. نباشد)، لینک با کیفیت تر می شود.
  • تعداد لینک های خروجی سایت بک لینک دهنده: هرچه تعداد بک لینک های داده شده توسط یک سایت افزایش یابد، ارزشی که به هر لینک می رسد کاهش می یابد پس سایتی را انتخاب کنید که بک لینک کمی داده باشد.
  • ارتباط محتوای سایت ها: زمینه فعالیت سایت های لینک دهنده و گیرنده هرچه بیشتر شبیه باشد، ارزش بک لینک بالاتر خواهد رفت.

همینطور برای حرفه ای تر کردن و زیبا تر کردن سایت خود، مطالعه مطلب معرفی بهترین سایت های دانلود قالب رایگان وردپرس و HTML برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

خرید بک لینک یا ساخت بک لینک طبیعی؟

قطعا پاسخ این سوال بک لینک طبیعی است و خرید بک لینک توصیه نمی شود. به طور کلی خرید Backlink بر خلاف قوانین گوگل است و بابت آن جریمه خواهید شد که با این کار علاوه بر پرداخت هزینه برای خرید آن، نتیجه ای عکس به دلیل جریمه های گوگل خواهید گرفت. پس تا حد امکان سعی کنید از روش های معرفی شده استفاده کنید و بک لینک طبیعی و با کیفیت بسازید.

خرید بک لینک یا ساخت بک لینک طبیعی؟

روش ساخت بک لینک طبیعی ، چگونه بک لینک بسازیم؟

خب تا اینجا فهمیدیم که بک لینک ها مهم هستند و کیفیت آن ها هم مسئله مهمی است اما چه طور آن ها را بسازیم؟ روش های مختلفی برای ساخت بک لینک طبیعی وجود دارند که بهترین آن ها را در ادامه معرفی می کنیم.

روش ساخت بک لینک، چگونه بک لینک بسازیم؟

  • پست و مقاله مهمان: آیا سایت های مختلفی هستند که در حوزه مرتبط با سایت شما فعالیت می کنند و برخی از آن ها مطالب خود را از نوشته های کاربران تهیه می کنند؟ می توانید با آن ها تماس بگیرید و به اصطلاح یک مقاله مهمان را به آن ها در یک موضوع مرتبط بدهید تا در آن مطلب به شما بک لینک بدهند. توجه داشته باشید که این کار باید توسط وب سایت های مهم و با ارزش انجام شود و خود مطلب هم محتوای با کیفیت و انحصاری داشته باشد.
  • مقالات اخباری و رسانه ها: روزنامه نگاران و نویسندگان مختلف برای افزایش اعتبار مطالب خود دربلاگ ها و مجلات از کارشناسان استفاده می کنند و وبسایت های آن ها بک لینک می دهند. با گرفتن Backlink از رسانه هم اعتبار آن ها بالاتر می رود و هم بک لینک های مفیدی دریافت خواهید کرد.
  • آگهی در مطبوعات و..: سایت های خبری هم معمولا بازدید کننده های زیادی دارند. شما با دادن یک آگهی خبری مناسب که آموزش یا مطلب مناسبی داشته باشد، بک لینک خوبی دریافت کنید. اگر یک آگهی خبری با محتوا داشته باشید می توانید نسبت به هزینه پرداختی، Backlink مناسبی به دست آورید.
  •   کمک های مالی: روشی که اغلب نادیده گرفته می شود و بار مثبت تری دارید، کمک به موسسات خیریه، مدارس و سازمان های بشر دوستانه است. این سازمان ها در سایت های خود به اسپانسر ها بک لینک می دهند که ارزش خوبی هم دارد.
  • ثبت سایت در وب دایرکتوری ها: تقریبا استفاده از وب دایرکتوری ها خیلی کم شده است اما اگر در وب دایرکتوری های معتبر در دسته بندی های درست ثبت شوید، ممکن است Backlink با کیفیتی دریافت نمایید.
  • لینک های آگهی و رپورتاژ آگهی: در سایت ها معتبر می توانید تبلیغاتی را به شکل مطلب محتوا دار سفارش دهید که در صفحه اصلی سایت و بین مقالات نمایش داده می شود. با این کار ضمن انجام تبلیغی نوین تر و مفید تر، بک لینک های بهتر و با ارزش دریافت می کنید.
  • بک لینک متقابل (تبادل لینک): در این روش به صورت تبادل با یک سایت دیگر باید به هم Backlink دهید. توجه داشته باشید که در سیاست های گوگل، اگر این کار زیاد انجام بپذیرد و یا متقابل بودن آن کاملا قابل تشخیص باشد، نتیجه معکوس گرفته خواهد شد. این روش باید با احتیاط و در دفعات کم انجام گیرد و خیلی آشکار نباشد.

بک لینک های بد

پس از معرفی روش های خوب بک لینک سازی در ادامه روش های ساخت بک لینکی را معرفی می کنیم که نامناسب هستند و نتایج بدی در پی خواهند داشت:

  • غیر مرتبط بودن هر چیزی از موضوع و لینک و سایت و.. که باعث کاهش شدید ارزش آن می شود.
  • قرار دادن لینک در شبکه های عمومی و اجتماعی ( در برخی از شبکه ها این کار مفید است ولی از آنجایی که اکثر شبکه ها لینک ها را نوفالو می کنند، ارزشی در این زمینه نخواهند داشت)
  • نظرات وبلاگ ها با استفاده ار ربات بک لینک و..
  • پیوند های خودکار

سایر موارد مهم برای سئو سایت در کنار بک لینک

بک لینک یک معجزه گر نیست و نمی توان تمام تمرکز خود را روی آن گذاشت. شما برای دستیابی به رنک بهتر باید موارد زیر را حتما در نظر داشته باشید و به خاطر داشته باشید که با تبدیل سایت خود به یک مرجع و نمونه موفق، سایر سایت ها برای تایید مطالب، مرجع قرار دادن، معرفی و.. به شما بک لینک طبیعی و با کیفیت خواهند داد:

  • رفع تمام مشکلات فنی و  UX سایت: وجود مشکل در سایت شما می تواند به عملکرد سئو آسیب بزند. سرعت سایت، بررسی در موبایل، عدم وجود محتوای تکراری، ارور های Canonical و.. را حتما رفع کنید و دائما سایت را چک کرده و گزارشات را کامل بررسی کنید.
  • قوی کردن ساختار سایت: وجود یک معماری هوشمند و سایتی با ساختار قوی تاثیر زیادی را در جذب مخاطب خواهد داشت. همچنین باید Backlink را به صفحات درست لینک دهید.
  • محتوای با ارزش و مفید: هیچ چیزی جای محتوای خوب را نمی گیرد. پس سعی کنید مطالب کاربردی، ساده و مفید داشته باشید. در صورت مرجع شدن سایت شما، دیگر سرویس ها به طور خودجوش در موارد مختلف به سایت شما بک لینک خواهند داد.

سایر موارد مهم برای سئو سایت در کنار بک لینک

در پایان برای سنجش و بررسی رتبه سایت خود، مطالعه مطلب معرفی بهترین سرویس های نمایش آنلاین رتبه سایت در ایران و جهان را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز بک لینک و موارد مربوط به آن را به زبانی ساده و مختصر توضیح دادیم. با رعایت نکاتی که لینک را ارزشمند می کند و روش های ساخت بک لینک، می تواند در این زمینه سایت خود را تقویت کنید. اگر در مورد این مطلب نظر، پیشنهاد و یا تجربیات مختلفی دارید، آن را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات