گرافیک آنبرد چیست؟ آشنایی با کاربرد و تفاوت آن با کارت گرافیک

گرافیک آنبرد چیست؟ بررسی کاربرد و تفاوت آن با کارت گرافیک غیر آن برد

وقتی یک کامپیوتر یا لپتاپ می خرید سخت ترین بخش انتخاب سخت افزار، انتخاب یک کارت گرافیکی است. شاید اصطلاحاتی مثل کارت گرافیکی آنبرد یا غیر آنبرد را شنیده باشید. تفاوت این دو نوع کارت گرافیکی در چیست؟ مزایا و معایب هر کدام از آن ها چیست؟ کدام را باید به هنگام خرید سخت افزار انتخاب کنیم؟ در این مطلب انزل وب به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

گرافیک آنبورد چیست؟ تفاوت گرافیک آن برد و غیر آن برد

?What Does Onboard Graphics Mean

پیش از این در انزل وب به آموزش کامل تصویری نصب و تعویض کارت گرافیک کامپیوتر و نیز آموزش تصویری نحوه اتصال کارت گرافیک اکسترنال پرداخته شده است. اما در این مطلب می خواهیم به مبحث مهم دیگری در زمینه کارت های گرافیکی بپردازیم. گرافیک آنبورد مادربرد یکی از اجزای مهم سخت افزار هر کامپیوتری است که شاید در مورد آن کمتر شنیده باشید. در این مطلب به کاربردها و تفاوت های آن با کارت های گرافیک خواهیم پرداخت.

تفاوت آنبرد و غیر آن برد

تفاوت آنبرد و غیر آنبرد

گرافیک های آنبورد داخل CPU تعبیه شده اند و معمولا به قدرت گرافیک های غیر آنبرد نیستند. چند دلیل برای این قضیه وجود دارد. ساختن یک ماشین پردازش گرافیکی هزینه بالایی دارد که البته این هزینه بیش از همه روی دوش مشتری می افتد. بنابراین اضافه کردن یک موتور گرافیکی بسیار قوی به سی پی یو می تواند هزینه خرید آن را به شدت افزایش دهد. از این رو اضافه کردن یک بخش گرافیکی به آن با قدرتی متوسط که صرفا جهت راه انداختن کارهای معمولی مناسب باشد معقول تر به نظر می رسد.

گرافیک آنبورد لپ تاپ

گرچه برخی از انواع گرافیک های آنبرد دارای GPU یا همان واحد پردازش گرافیکی هستند ولی اکثر آن ها دارای رم اختصاصی خود نیستند و معمولا از یک تا پنج درصد حافظه سیستم برای پردازش های گرافیکی استفاده می کنند.

گرافیک onboard

البته تنها مشکل تعبیه یک گرافیک قدرتمند در سی پی یو هزینه های بالای این کار نیست. بلکه محدودیت های فیزیکی هم یکی دیگر از علل آن است. پردازش گرافیکی نیاز به قدرت قابل توجهی دارد و البته باعث تولید حرارت هم می شود و حرارت هم دشمن اصلی قطعاتی مثل CPU است. تحمیل بار گرافیکی بسیار سنگین و حرارت ناشی از آن به CPU باعث افت عملکرد و حتی در مواردی آسیب آن خواهد شد. بنابراین گرافیک های آنبرد قابل تعویض نیستند و هیچگاه به قدرت کارت های گرافیک غیر آنبرد نخواهند بود. گرافیک آنبرد می تواند به نمایش رابط های سیستم عامل، انیمیشن های ساده و پخش ویدیو بپردازد. ولی نمی توان از آن انتظار عملکردهایی مثل پردازش های سه بعدی را داشت.

جهت آشنایی با GPU کارت گرافیک می توانید مطلب بررسی تفاوت بین CPU و GPU را در انزل وب مطالعه نمایید.

کارت های گرافیک آنبرد اما با برداشتن محدودیت هایی که ذکر شد به کمک مشتریانی آمده اند که نیاز به پردازش های سنگین گرافیکی دارند. اولین تفاوت این کارت های گرافیکی با همنوع آنبردشان قطعا قیمت بالاتر آن ها است ضمن اینکه این کارت ها دارای حافظه اختصاصی نیز هستند.

چگونگی نصب کارت گرافیک onboard

تفاوت دیگر این است که اکثر کارت های گرافیکی غیر آنبرد دارای سیستم خنک کنندگی مختص به خود هستند (مثل فن یا خنک‌ کننده‌های مایع) تا به این ترتیب مشکل حرارت تولید شده ناشی از پردازش سنگین را حل نمایند.

تفاوت آنبرد و غیر آن برد

همچنین کارت های گرافیکی غیر آنبرد دارای قابلیت سفارشی سازی هم هستند. برای مثال شما می توانید به اورکلاک کردن این کارت ها بپردازید. به طور کلی کارت های گرافیک غیر آنبرد به انرژی بسیار بیشتری برای انجام کارهای گرافیکی نیاز دارند و این خصوصیت برای مثال در لپتاپ ها باعث می شود که تخلیه شارژ باتری سریع تر انجام شود. با ابن حال اگر به دنبال تجربه گرافیکی عالی مثلا در هنگام بازی یا طراحی های گرافیکی هستید استفاده از این کارت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

جهت آشنایی با اصطلاح اورکلاک می توانید مطلب اورکلاک CPU (سی پی یو) و کارت گرافیک کامپیوتر چیست را مطالعه نمایید.

چگونگی فهمیدن دارا بودن گرافیک آنبرد

برای مشخص کردن اینکه آیا سیستم شما دارای گرافیک آنبرد است یا خیر می توانید به پشت کیس کامپیوتر نگاه کنید. کابل مانیتور را پیدا کنید و دقت نمایید که به کجا وصل شده است. اگر محل اتصال آن نزدیک پورت های موس و کیبورد یا پورت های USB باشد پس مادربرد شما دارای گرافیک آنبرد است. کیسی که در شکل زیر می بینید تنها دارای کارت گرافیک آنبورد است و فقط از اتصالات VGA و DVI بهره می برد. ضمن آنکه شکل عمودی این پورت ها هم دیگر وجه تمایز آن ها به شمار می رود.

گرافیک onboard

اما کیس زیر دارای اسلات های توسعه و به تبع آن کارت گرافیک غیر آنبرد نیز است. در شکل زیر این کارت گرافیک با پورتی آبی رنگ در پایین کیس مشخص است.

تفاوت آنبرد و غیر آن برد

البته ممکن است که یک مادربرد به طور همزمان دارای کارت گرافیک آنبرد و غیر آنبرد باشد. در این حالت کامپیوتر معمولا به طور خودکار با کارت گرافیک اصلی و قدرتمندتر یعنی کارت غیر Onboard کار می کند. شکل بالا نمونه ای از این کیس ها می باشد.

فعال کردن گرافیک آنبرد لپ تاپ و کامپیوتر در بایوس سیستم

گاهی اوقات در سیستم هایی که از دو کارت گرافیک آنبرد و غیر آنبرد استفاده می کنند کارت آنبورد به خودکار غیر فعال شده است. اما گاهی می خواهیم به استفاده همزمان از گرافیک آنبرد و کارت گرافیک بپردازیم. بنابراین نیاز به فعال کردن گرافیک آنبرد خواهیم داشت. برای این کار طبق مراحل زیر پیش بروید (توجه داشته باشید که تنظیمات بایوس سیستم شما ممکن است متفاوت باشد. منتهی کلیت کار با اندکی تفاوت به شکل زیر خواهد بود):

۱- کامپیوتر خود را ریستارت کنید.

۲- به محض پدیدار شدن اولین صفحه کلید ورود به تنظیمات بایوس را بزنید. این کلید در سیستم های مختلف می تواند متفاوت باشد. ولی غالبا از کلیدهایی مثل کلید DEL یا کلید F1 برای این کار استفاده می شود.

۳- بسته به نوع ماردبورد نسخه های مختلفی از بایوس وجود دارد. ولی معمولا تنظیمات مربوط به کارت گرافیک در منوی Advanced یا منوی Primary Video Adapter قرار دارد. وارد این منوها شوید.

۴- گزینه onboard video setting یا شبیه آن را پیدا کنید.

۵- آن را از Disabled به Enabled تغییر دهید.

۶- با فشردن کلید F10 تنظیمات بایوس را ذخیره کرده و خارج شوید.

در صورتی که با کارت گرافیک سیستم خود به مشکل خورده اید می توانید مطلب ۹ روش رفع مشکل کارت گرافیک Nvidia ، AMD و.. در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب به معرفی کاربرد و تفاوت گرافیک آنبرد با کارت گرافیک پرداختیم. شما نیز می توانید تجربیات خود را در این زمینه به همراه سایر نظرات و پیشنهادات در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

10 تا از بهترین برنامه های گرفتن بنچمارک از لپ تاپ و کامپیوتر رایگان
۱۰ تا از بهترین برنامه های گرفتن بنچمارک از لپ تاپ و کامپیوتر رایگان
GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU
GPU چیست و چه کاربردی دارد؟ بررسی تفاوت بین CPU و GPU
اجرای بهتر و سریع تر بازی ها در کامپیوتر و لپ تاپ
۶ اقدام موثر برای اجرای بهتر و سریع تر بازی ها در کامپیوتر و لپ تاپ
انزل وب
Google Map بزودی توسط نقشه های خود یک بازی معروف را تحت وب منتشر میکند

نظرات

  • Hassanbigdeli says:

    سلام وقت بخیر
    مسخواستم ببینم چطور بفهمم تو لپ تاپم کدوم کارت گرافیگ آنبرده.
    تو لپ تاپم ۲تا کارت گرافیک هست
    ۱.amd radeon r5 m330
    ۲.intel hd graphics 520
    حالا کدوم یکی از اینا انبرده.
    به ترتیبی که تو سیستم هست نوشتم کارت گرافیک هارو

    • امیر حسن says:

      هر دو انبردن و مال cpu ان

      • E. Kh. says:

        با سلام، خیر. گرافیک اولی AMD به طور جداگانه به برد لپتاپ نصب شده یعنی غیرآنبرده. اما گرافیک Intel 520 مال cpu هست. یعنی آنبرده.

  • Seif says:

    سلام.محتوای ارائه شده بسیار عالی و با زبان ساده و تصویر خیلی روشن و واضح و مفید و مختصر هست. خیلی ممنونم . خیلی مفید بود

  • محمد says:

    سلام.لبناپ فوجیتسو زیمنس اسپریمودارم.گزینه های منوی بایوس همه مخفی شدنه.الان به تنظیمات،گرافیک،پورت،….دسترسی ندارم.وگرافیک سطح پایین تنظیم شده.مثال منوی Adva…فقط تاریخ وساعت داره.لطفا راهنمایی کنید اگه امکان داره بصورت ایمیل.منطقه ما تعمیرکار حسابی نداره.اصلا متوجه نیستن چی میگم.تشکر اگه راهکاری بدین.

  • bardia27 says:

    میخواستم بدونم که اگه از گرافیک انبرد CPU و گرافیک اصلی همزمان استفاده بشه باعث بلا رفتن FPS بازی میشه یا خیر

    (و اگه از یک کارت گرافیک ۲ گیگ و یک کارت گرافیک انبرد ۱ گیگ استفاده بشه میشه بازی هایی که کارت گرافیک ۳ گیگ نیاز دارند رو روی سیستم ریخت یا خیر)

  • علی says:

    سلام من از سایتتون خیلی خوشم اومد و اینکه من گرافیکم آنبرد بود نمیتونستم بازی های سختی رو اجرا کنم ولی این سایت رو مطالعه کردم فهمیدم مشکل از چیه ممنون بابات این سایت

    • احسان says:

      سلام استفاده از گرافیک انبرد برای کارهای معمولی مثل فیلم دیدن و کار با پاورپوینت و …باعث خرابی مادربورد و سی پی یو نمیشه؟؟ رم به مشکل بر نمیخوره؟؟

  • Amir says:

    ممنون بابت آموزش فعال کردن دوتا گرافیک روروی سیستم الان بازی هام دیگه لگ نمیگیره

  • شایان says:

    مادربرد من آنبرده یعنی داخل کیس که باز کردم هیچ کارت گرافیکی نبود من باید چیکار کنم کارت گرافیک بخرم یا مادربردمو عوض کنم

  • علیرضا says:

    از اونجا که گرافیک آنبورد فشارشو روی رم میاره
    اگه ما رم رو ارتقا بدیم باعث ارتقای گرافیک هم میشه یا نه ؟
    با تشکر