آموزش ساخت متن و بنر گیف در فتوشاپ: ساده تا حرفه ای

آموزش کامل ساخت متن و بنر گیف در فتوشاپ: ساده تا حرفه ای

اگر یک تصویر ثابت مثل یک عکس ۱۰۰ کلمه حرف برای گفتن داشته باشد پس یک تصویر متحرک (GIF) ده برابر آن حرف برای گفتن خواهد داشت. مقدار اطلاعاتی که در تصاویر متحرک به نسبت تصاویر ثابت می توانید انتقال دهید بسیار بیشتر است. این تصاویر در واقع مجموعه ای از چند تصویر ثابت هستند که به شکل انیمیشن به دنبال هم می آیند. در این مطلب انزل وب می خواهیم به آموزش ساخت انیمیشن و متن گیف در فتوشاپ از روی ویدیو و عکس بپردازیم.

نحوه ساخت انیمیشن ، عکس و بنر گیف (GIF) در فتوشاپ از روی ویدیو و ..

How to Make an Animated GIF in Photoshop

پیش از این در انزل وب به معرفی سرویس های آنلاین ساخت تصاویر متحرک GIF و نیز سایت های ساخت و طراحی بنر تبلیغاتی متحرک و ثابت پرداخته شده است که همگی روش های آنلاین انجام اینکار بودند. در این مطلب قصد داریم با هم به آموزش ساخت فایل گیف از عکس ها و ویدیوها در نرم افزار فتوشاپ بپردازیم. با ما همراه باشید.

آموزش ساخت انیمیشن گیف در فتوشاپ از روی یک قسمت از ویدیو

۱- در نرم افزار فتوشاپ به این مسیر بروید:  File > Import > Video Frames to Layers.

آموزش ساخت انیمیشن گیف در فتوشاپ

۲- ویدیوی مدنظر خود را انتخاب کرده و Open را کلیک کنید.

۳- یک پنجره کوچک باز می شود که در آن از شما می خواهد مشخص کنید که آیا همه ویدیو را می خواهید یا بخشی از آن را. اگر بخشی از ویدیو را می خواهید باید با استفاده از تایمر آن را مشخص کنید. در پنجره پیش نمایش می توانید قطعه ای که از ویدیو انتخاب  کرده اید را تماشا کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه زمان ویدیو بیشتر باشد، فایل GIF نیز بزرگتر خواهد شد.

چگونه با فتوشاپ گیف بسازیم

۴- اگر ویدیوی انتخابی شما بزرگ است انتخاب گزینه Limit to Every Frames و مشخص کردن عدد ۲ یا بیشتر برای آن می تواند راهی برای کاهش اندازه نهایی آن بدون تاثیر بر کیفیت آن باشد.

۵- گزینه Make Frame Animation زا نیز فعال کرده و دکمه OK را کلیک کنید. زمان آپلود ویدیو در نرم افزار بسته به حجم آن ممکن است چند دقیقه طول بکشد. وقتی آپلود ویدیو تمام شد شما یک فایل تصویری خواهید داشت. تصاویر آن در واقع فریم های فایل ویدیویی هستند که به ترتیب در لایه مربوط به خود قرار گرفته اند.

۷- در پایین صفحه Timeline را می بینید. در این بخش همه فریم هایی که فایل گیف را تشکیل خواهند داد نشان داده خواهد شد. شما می توانید این فریم هتا را حذف کنید یا فریم های دیگری را به آن ها اضافه کنید. همچنین قادر به ویرایش آن ها خواهید بود. نکته اینجاست که نحوه کار با هر کدام از این فریم ها دقیقا مشابه همه کارهایی است که در یک لایه فتوشاپ می توانید با تصاویر انجام دهید.

آموزش ساخت بنر گیف در فتوشاپ

۸- برای دیدن مجموعه فریم ها به عنوان یک گیف دکمه Play را کلیک کنید. اگر از نتیجه کار راضی بودید می توانید آن را ذخیره کنید. این نوع تصاویر به علت کیفیت بالا میتوانند به عنوان گیف تبلیغاتی در سایت ها و سایر سرویس ها مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه ذخیره فایل و خروجی گرفتن گیف از فتوشاپ

۱- در فتوشاپ به این مسیر بروید: (File > Export > Save for Web (Legacy

۲- در پنجره ای که باز می شود format را روی GIF تنظیم کنید.

۶- برای کم کردن حجم فایل ویدیویی می توانید تنظیمات آن را نیز در این پنجره دستکاری کنید. این تنظیمات شامل موارد زیر می شوند:

  • Colors: با این گزینه می توانید تعداد رنگ های به کار رفته در تولید تصاویر را کمتر کنید. انتخاب عدد ۱۲۸ یا کمتر از آن می تواند در اینجا مناسب باشد.
  • Dither: این گزینه به دسشتکاری پیکسل های رنگی موجود در تصاویر می پردازد. هرچه مقدار آن بالاتر باشد تصویر با کیفیت تر و البته حجیم تری را خواهیم داشت.
  • Lossy: از این گزینه برای کاهش عمدی کیفیت عکس استفاده می شود. هرچه مقدار این گزینه کمتر باشد یعنی کیفیت عکس بهتر است.
  • Size: کاهش ابعاد عکس مطمئنا در حجم نهایی آن اثرگذار خواهد بود.

آموزش ساخت گیف حرفه ای در فتوشاپ

۳- شما می توانید مقدار فضای اشغالی توسط این فایل را در گوشه پایین سمت چپ مشاهده کنید. اگر این مقدار بزرگ بود اسلایدر Lossy را به سمت راست بکشید. این کار روی کیفیت فایل تاثیر کوچکی خواهد داشت ولی حجم آن را نیز کاهش می دهد.

۴- در نهایت برای ذخیره فایل روی گزینه Save کلیک کنید.

آموزش ساخت عکس متحرک با فتوشاپ

ساخت گیف متحرک با عکس با کمک اکشن فتوشاپ

علاوه بر ویدیوها از تصاویر و عکس ها نیز می توان برای ایجاد تصاویر متحرک استفاده کرد. البته فراید این کار کمی پیچیده تر است مخصوصا اگر بخواهید از تصاویر متعددی استفاده کنید. شما قایل GIF را از طریق یک فایل تصویری شامل لایه های متعدد می شازید. دو راه برای شروع این کار پیش روی خود دارید:

۱- اگر پیش از این یک فایل تصویری را آماده کرده اید آن را از طریق مسیر File > Scripts > Load Files into Stack وارد فتوشاپ کنید.روی دکمه Browse کلیک کنید. سپس همه تصاویر مورد نیازتان را انتخاب کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید. هر تصویر در یک لایه قرار خواهد گرفت.

آموزش ساخت فایل گیف در فتوشاپ

۲- اما اگر تصویری آماده ندارید آن را در فتوشاپ آماده کنید. فقط به خاطر داشته باشید که هر فریم را باید در یک لایه مجزا قرار دهید.

مرحله بعدی انیمیشن سازی از روی این تصاویر است. وقتی به صورت دستی یک فریم را در انیمیشن می سازید هر لایه تصویر که به صورت Visible تنظیم شده باشد در آن وجود خواهد داشت. اما اگر Hidden باشد در آن فریم نخواهد بود. فریم اول که می خواهید آن را به عنوان لایه پس زمینه انتخاب کنید را Visible کنید و بقیه را Hidden نمایید. در فریم دوم لایه دوم و در فریم سوم لایه سوم را Visible کنید.

حالا به منوی Window و سپس گزینه Timeline بروید. در مرکز پنلی که باز می شود روی Create Frame Animation کلیک کنید. با این کار اولین فریم انیمیشن ساخته خواهد شد. در بخش لایه ها، لایه هایی را که نمی خواهید جزو این فریم باشند را با برداشتن علامت چشم مخفی کنید.

اکشن گیف فتوشاپ

حالا بر روی دکمه New Frame کلیک کنید که فریم قبلی را تکرار خواهد کرد. بار دیگر لایه هایی را که نیاز ندارید در فریم جدید مخفی کرده و لایه های مدنظرتان را قابل رویت (visible) کنید.

اکشن گیف فتوشاپ

این فرایند را تا زمانی که همه فریم های مدنظرتان را به فایل گیف اضافه کنید ادامه دهید.

ساخت گیف متحرک با عکس

برای بخش پایانی کار ابتدا باید Frame Delay را تنظیم کنید. فریم اول را انتخاب کنید. سپس با نگه داشتن کلید Shift فریم آخر را نیز با کلیک انتخاب کنید. حالا با کلیک بر روی لیست بازشوی کنار یکی از فریم ها یک Delay یا تاخیر زمانی را انتخاب کنید. انتخاب گزینه No delay به این معنی خواهد بود که انیمشن با سرعت بیشتری اجرا خواهد شد.

ساختن متن متحرک GIF

در نهایت Looping Options را در پایین پنل Timeline انتخاب کنید. این بخش مشخص می کند که فایل GIF چند بار اجرا می شود. در اکثر موارد گزینه Forever انتخاب می شود.

ساختن متن متحرک GIF

با زدن دکمه Play می توانید پیش نمایش فایل خروجی نهایی را مشاهده کنید.

ساخت گیف متحرک با عکس

نحوه ساخت گیف متن در فتوشاپ نیز شبیه همین مراحل است. منتهی به جای تصاویر باید متن مورد نظرتان را در لایه های مختلف وارد کنید.

خروجی گرفتن گیف از فتوشاپ

آموزش ساخت گیف حرفه ای در فتوشاپ

فتوشاپ از یک قابلیت قدرتمند در حوزه انیمشن سازی تحت عنوان Tweening پشتیبانی می کند. با استفاده از این قابلیت می توانید انیمیشن هایی حرفه ای ، روان تر و با افکت های خودکار برای انتقال بین فریم ها بسازید. در مثالی که با هم مرور خواهیم کرد به اعمال این قابلیت بین همه فریم ها می پردازیم. اول از همه فریم اول را انتخاب کرده و روی دکمه Tweening در تولبار کلیک کنید.

چگونه با فتوشاپ گیف بسازیم

در پنجره باز شده Tween with را روی Next Frame و Frames to Add را به تعداد فریم های مدنظرتان اضافه کنید. هرچه تعداد بالاتر باشد به معنی اعمال افکت های آهسته تر است. در نهایت روی OK کلیک کنید تا فریم جدید ساخته شود.

ساخت گیف تبلیغاتی

حالا این فرایند را برای ایجاد فریم های دیگر تکرار کنید. وقتی به آخرین فریم رسیدید Tween with را روی First Frame تنظیم کنید تا گرافیک روان تری را در تکرار دوباره گیف شاهد باشید.

آموزش ساخت بنر گیف در فتوشاپ

در نهایت با کلیک بر روی دکمه Play می توانید به پخش فایل آماده شده بپردازید. برای ذخیره این فایل هم می توانید طبق همان آموزشی که در رابطه با ذخیره فایل های GIF داده شده پیش بروید.

در صورتی که به ساخت تصاویر گیف علاقه مند هستید می توانید مطلب قبلی ما در مورد سایر روش های آموزش ساخت و ضبط تصاویر متحرک GIF در کامپیوتر را مطالعه کنید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

اگر شما نیز اکشن فتوشاپ یا روش های دیگری برای ساخت متن و بنر گیف در فتوشاپ سراغ دارید آنها را در بخش نظرات معرفی کنید و یا تجربه استفاده از راه های اشاره شده در این مطلب را با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش قدم به قدم ساخت گیف در نسخه جدید فتوشاپ
آموزش قدم به قدم ساخت گیف در نسخه جدید فتوشاپ (متن و تصویر)
آموزش نحوه ارسال گیف در کامنت اینستاگرام
آموزش 4 روش تبدیل ویدیو و فیلم به گیف در تلگرام
آموزش ۴ روش تبدیل ویدیو و فیلم به گیف در تلگرام
آموزش 5 روش ساخت گیف در واتساپ
آموزش ۵ روش ساخت گیف در واتساپ

نظرات

  • فرزام قلیزادگان says:

    ممنون از سایت بی نظیر انزل وب.
    ما تو سایت بنرساز برای طراحی بنر گیف زیاد از این مقاله تون استفاده می کنیم.