هفت نکته کلیدی برای داشتن کسب و کار موفق

هفت نکته کلیدی برای داشتن کسب و کار موفق [رپورتاژ آگهی]

همه می‌خواهیم در بازار رقابتی، کسب و کارمان را به بهترین شیوه مدیریت کنیم. هرچند این کار چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

سوال این است که:

  • از کجا باید شروع کنیم؟
  • به چه نکاتی در مدیریت کسب و کار باید توجه کنیم؟
  1. گام اول: با توسعه شخصی آغاز کنید

  • آموزش خودتان را جدی بگیرید. اگر مدیر ارشد کسب و کار هستید چیزهای زیادی از مدیریت کسب و کار باید بدانید. از بازاریابی فروش گرفته تا مدیریت پروژه، مدیریت مالی و … اگر به فکر پیشرفت در این موارد هستید پس باید به آموزش اهمیت بیشتری بدهید.
  • این روزها یادگیری کار دشواری نیست حتی اگر برای خرید کتاب وقت و زمان ندارید یا اصلا اهل مطالعه نیستید روش‌های جدید خرید کتاب الکترونیکی یا کتاب صوتی می‌تواند برای شما مفید باشد. همینطور دیدن آموزش‌های مجازی امروزه در حال رشد بسیاری است؛ به طوری که اکثر اساتید مطرح درحال ضبط دوره‌های آنلاین می‌باشند تا دانش خود را با مخاطبان بسیار وسیع‌تری به اشتراک بگذارند. پس به سادگی می‌توانید  دوره‌های آموزشی مختلف را آنلاین ببینید!
  • حداقل ماهی یک کتاب مدیریت کسب و کار را بخوانید. حتی اگر کتاب‌خوان نیستید باید بهش فکر کنید “خروجی عالی نیازمند ورودی عالی است” بهترین کتاب‌های دنیا توسط تجارب مدیران ارشد سازمان های موفق نوشته شده‌اند پس برای ورودی خودتان ارزش قائل باشید و با خواندن مطالب کوتاه و سطحی در شبکه‌های اجتماعی یا مقاله‌های کوتاه اینترنتی به خودتان نبالید! رهبران بزرگ روزانه حداقل نیم ساعت کتاب می‌خوانند!
  1. گام دوم: هدف‌گذاری کنید

  • هدف‌گذاری در کارتان را جدی بگیرید! اهداف کسب و کارتان را شفاف کنید و شاخص‌های کلیدی عملکردتان را تعیین کنید، بدون هدف‌گذاری روشن و حرفه‌ای راه‌های نیمه تمام بسیاری را طی خواهید کرد بی آنکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد. با هدف‌گذاری صحیح، خود و تیم‌تان را متعهد به انجام دادن کارها می‌کنید. مهم نیست در کدام واحد سازمان کار می‌کنید، واحد منابع انسانی، فروش، بازاریابی یا واحد مدیریت‌پروژه یا تولید و عملیاتی، مهم این است که کار شما باید به ثمر بنشیند.
  1. گام سوم: استراتژی خود را مشخص کنید

  • حال که اهداف خود را به صورت شفاف تعیین کردید وقت آن رسیده که درباره استراتژی و راه رسیدن به اهداف‌تان تصمیم بگیرید. از شعار پرهیز کنید. وقتی از استراتژی و برنامه‌ریزی استراتژیک صحبت می‌کنیم منظورمان داشتن جملات شعاری و کلیشه‌ای نیست. منظورمان این است که به صورت شفاف برنامه‌های خود را تعیین کنید، برنامه‌هایی که ضامن بقاء و رشد شما هستند. این برنامه‌ها را قرار است واقعا اجرا کنید.
  • بعد از برنامه‌ریزی باید به داشته‌هایتان و قابلیت‌هایتان توجه کنید. از منابع مالی گرفته تا توان ارتباطات و بازاریابی و … حتی اگر در یک شرکت دو نفره مشغول کار هستید. باز هم شرکت نیاز به استراتژی دارد.

گام سوم: استراتژی خود را مشخص کنید

  1. گام چهارم: به مدیریت مالی و جریان نقدی حساس باشید

  • جریان نقدی مانند خون در بدن انسان، حیات بخش کسب وکارتان است. بدون دستاورد مالی کسب وکارتان حیاتی ندارد. با خودتان رو راست باشید حتی مراکز خیریه هم برای انجام امور خیر نیاز به منابع مالی دارند! پس به مسائل مالی حساس باشید و به دقت جریان نقدی شرکت را کنترل کنید. وقتی درباره کنترل مالی و جریان نقدی صحبت می‌کنیم منظورمان فقط کنترل هزینه نیست بلکه به همان میزان مدیریت درآمد و تحقق اهداف درآمدی نیز اهمیت دارند.
  • اگر دانش مالی و حسابداری اندکی دارید، آموزش مالی، حسابداری را جدی بگیرید، اینها چیزی نیستند که هیچ وقت شما را رها کنند، خیلی وقت‌ها سرنوشت کسب و کار شما به همین موارد وابسته است.
  1. گام پنجم: تیم خوب بسازید

  • این جمله را آویزه گوشتان کنید “پیشگیری بهتر از درمان است” اگر می‌خواهید کسب و کارتان رشد کند حتما نیازمند تیم عالی هستید اما برای داشتن افرادی که در کار خودشان خبره هستند و به خوبی از پس کار برمی‌آیند در فرآیند استخدام بیشترین انرژی را بگذارید، افراد علاقمند، پر ولع، فروتن و هوشمند را انتخاب کنید، از افراد متخصص در امور استخدام استفاده کنید یا خودتان در مورد نحوه استخدام دوره‌های آموزشی را ببینید، کتاب (بازیکن تیمی ایدئال) را حتما بخوانید به شما کمک بزرگی در استخدام نیروی توانمند خواهد کرد. بعد از استخدام کار شما به مراتب سخت‌تر خواهد بود چرا که نگهداری یک تیم خوب و دادن انگیزه کافی بسیار سخت و طاقت فرساست.
  • شما باید کارمندانی را به تیم خود اضافه کنید که بازیکن ایده آل تیم شما باشند. اگر در این زمینه عالی نیستید برای یاد گرفتن مهارت‌های استخدام، تیم‌سازی و توسعه تیم، برنامه‌ریزی کنید.
  1. گام ششم: از رقبایتان بیاموزید

  • رقبا را به خوبی رصد کنید، آنها حرف‌های بسیاری دارند، از بیزینس پلن (طرح کسب و کار) تا چشم‌اندازی که دنبال می‌کنند همه و همه برای شما جنبه‌ی آموزشی دارد. می‌توانید از شکست یا پیروزی استراتژی آنها درس بگیرید و یا روش‌های بازاریابی آنها را رصد کنید. مهم نیست که شما در بازار خوب هستید یا خیر مهم این است که چقدر از رقبایتان بهتر هستید. برای آنکه در مسابقه کسب و کار نفر آخر نباشید مراقب سرعت‌تان نسبت به رقبا باشید. البته سعی نکنید صرفا کیفیت کارخودتان را فدای رسیدن به رقبا کنید. ولی دانستن اینکه رقبا در چه وضعیتی هستند کفایت نمی‌کند می‌توانید روی جنبه‌ی آموزش، از تجارب رقبا استفاده کنید و بیشتر روی کیفیت کالا/خدمت و یا محتوای خود تمرکز کنید.
  • این مشتریان هستند که منابع مالی شما را تامین می‌کنند پس قدر آنها را خوب بدانید. نیازهای آنها دائم درحال تغییر است. پس بهتر است محصول خود را برای نیازهای امروز و آینده باز طراحی کنید.

گام ششم: از رقبایتان بیاموزید

  1. گام هفتم: حرفه ای باشید

  • موفقیت بلند مدت کسب وکار را جدی بگیرید، مراقب برند خود و تصویر سازمان‌تان باشید، نهالی که کاشته‌اید باید درختی تنومند شود تا میوه بدهد. با رفتار حرفه‌ای حیات این نهال را تضمین خواهید کرد. پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. تمام ارتباطاتی که در طول زمان بدست آورده‌اید یک شبه و بخاطر هرگونه ناراحتی خراب نکنید. همان شخصی که از او متنفر هستید سازمان شما را به افراد با نفوذ بالا معرفی خواهند کرد. پس روی اعصابتان مسلط باشید و در هر شرایطی به رشد و موفقیت سازمان خود فکر کنید.
  • البته باید بگوییم مسئله رعایت اخلاق در کار در هر زمانی اولویت شما باشد. سازمان سالم با سود کم ولی با محصول و خدمات با کیفیت در بلند مدت سود سلامت خودش را بدست خواهد آورد، پس متعهد به خطوط قرمز خودتان باشید.
  • مسائل مالی اهمیت بسیاری دارند اما بعضی وقت‌ها در انتخاب بین رفتار غیرحرفه‌ای و سود کوتاه مدت باید رفتار حرفه‌ای را انتخاب کنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات