مدت زمان شارژ گوشی برای اولین بار باید چقدر باشد؟ طرز صحیح شارژ اولیه

مباحث مربوط به باتری ها همواره در دنیای فناوری مورد توجه جدی بوده است. البته این حساسیت راجع به باتری ها نزد کاربران عادی هم وجود دارد. شاید به همین خاطر باشد که انواع روش ها و متدها جهت شارژ باتری گوشی ذکر می شود. روش هایی که هر کدام سعی دارند به بهینه ترین شکل از باتری استفاده کنند. این موضوع وقتی یک گوشی همراه جدید هم می خریم بیش از پیش مهم می شود. از اینرو در این مطلب انزل وب قصد داریم روش درست شارژ اولیه باتری نو گوشی را مرور کنیم.

بهترین زمان شارژ اولیه گوشی سامسونگ ، آیفون ، هواوی و..

How to Charge a New Phone Battery

پیش از این در انزل وب به بررسی علت زود تمام شدن شارژ گوشی و نیز ۱۳ روش حل مشکل شارژ نشدن یا دیر شارژ شدن گوشی و تبلت پرداخته شده است. در همین راستا در این مطلب قصد داریم روش صحیح شارژ باتری موبایل را هنگامی که به تازگی خریداری شده است مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

انواع باتری موبایل و تفاوت آن ها در نحوه و زمان شارژ شدن

از تفاوت های این باتری ها با نسل قدیم خود می توان عدم داشتن مشکلی به نام اثر حافظه را ذکر نمود. این مشکل برای باتری های قدیمی وقتی که به طور کامل شارژ نمی شدند پیش می آمد که در نتیجه آن از تمام ظرفیت باتری استفاده نمی شد. در واقع وقتی که باتری گوشی را چندین بار بین ۲۰ تا ۸۰ درصد شارز کنید، ممکن است ۴۰ درصد باقیمانده (از ۰ تا ۲۰ و از ۸۰ تا ۴۰) که همواره از چرخه شارژ خارج هستند توسط باتری فراموش شود!

نحوه صحیح شارژ آیفون

اما همان طور که اشاره شد این مشکل فقط برای باتری های قدیمی پیش می آید. در عوض باتری های لیتیومی در حقیقت اگر به طور کامل شارژ نشوند بهتر هم کار می کنند. این باتری ها شارژ بیش از حد را تحمل نمی کنند و از طرفی اگر به طور مداوم مقدار شارژشان صفر شود به مشکل خواهند خورد. البته گوشی های جدید با تکنولوژی هوشمندی که به کار می گیرند توان ورودی و خروجی باتری را همواره کنترل می کنند. این مدارات مجتمع در صورت ۱۰۰ درصد شدن شارژ باتری جریان شارژ را قطع می کنند تا مشکل Overcharging رخ ندهد.

روش درست شارژ باتری نو گوشی برای اولین بار

از آنجا که باتری های لیتیومی مایل به کار در محدوده میانی شارژ هستند و ذخیره توان ۱۰۰ درصد باتری می تواند در دراز مدت به آن آسیب برساند تولیدکنندگان موبایل اکثرا گوشی ها را با مقدار شارژ ۴۰ تا ۵۰ درصد به بازار می فرستند. این عادت خوبی است. زیرا هم از گوشی محافظت می شود و هم شما به محض خرید گوشی می توانید از آن استفاده کنید. بنابراین واقعا نیازی به شارژ گوشی قبل از استفاده از آن نیست. البته اگر قرار است پیکربندی خاصی را برای گوشی اعمال کنید این هوشمندانه خواهد بود که ابتدا شارژ گوشی را به حد بیشتری برسانید تا در میان کار با خاموشی گوشی همراه مواجه نشوید.

تنها کافیست گوشی را روشن کرده و پس از کارهای اولیه با آن، گوشی را به شارژر وصل کنید. معمولا بهتر است بار اول شارژ گوشی به صورت کامل انجام شود تا باتری به درستی کالیبراسیون شود. با این کار دقت نمایش میزان شارژ باتری در دفعات بعدی بیشتر خواهد بود. بنابراین اگر بخواهیم به این سوال که چگونه باتری گوشی جدیدمان را شارژ کنیم چواب بدهیم باید بگوییم به همان شیوه ای که باتری های قدیمی را شارژ می کردید. ولی به این نکات هم توجه داشته باشید. اول اینکه بهتر است قبل از اینکه شارژ گوشی به ۱۰۰ درصد برسد آن را از شارژر جدا نمایید. همچنین آن را از سرما یا گرمای شدید محافظت کنید.

طریقه شارژ گوشی سامسونگ

نکته ای که راجع به باتری های لیتیوم-پلیمری وجود دارد این است که این باتری ها به آرامی شارژ خود را از دست می دهند. این اتفاق حتی در صورت استفاده نکردن از آن ها هم رخ می دهد. البته مشخص است که با استفاده از گوشی همراه، تخلیه شارژ سریع تر صورت می گیرد. وضعیت مطلوب برای اکثر باتری ها مقدار شارژ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. در این حالت، باتری بهترین عملکردش را ارائه می کند. البته متاسفانه شما نمی توانید همواره شارژ باتری را در این محدوده نگه دارید. کاری که شما می توانید بکنید این است که هرگز نگذارید شارژ باتری به صفر برسد.

اولین بار باتری گوشی را چقدر شارژ کنیم

باتری های لیتیوم طوری ساخته شده اند که اگر از لحاظ ولتاژ در سطح پایینی قرار گیرند ممکن است در دراز مدت صدمه ببینند. زیرا همانطور که باتری، خود را در طول زمان تخلیه می کند، ولتاژش نیز به تدریج کاهش می یابد. سپس هنگامی که باتری به حد پایین آستانه ولتاژ می رسد سریع تر از همیشه این تخلیه صورت می گیرد. بنابراین بهتر است زمانی که شارژ باتری به ۲۰ درصد رسید آن را به شارژر وصل کنید.

استفاده از فست شارژ

نحوه شارژ گوشی سامسونگ ، آیفون و.. برای اولین بار

بسیاری از گوشی های اندرویدی از قابلیت شارژ سریع (Fast charging) بهره می برند. این گوشی ها از کدی مخصوص روی چیپ خود تحت عنوان PMIC بهره می برند که با شارژر گوشی ارتباط برقرار می کند و از آن می خواهد که توان ارسالی را با ولتاژ بالاتری به گوشی بفرستد. گوشی آیفون ۶ از قابلیت شارژ سریع بهره نمی برد ولی آن هم دارای یک PMIC است که وقتی از یک شارژ با آمپر بالاتر استفاده می شود آن را تشخیص می دهد. شاید بتوان گفت که کار آیفون بهتر است. زیرا شارژ سریع موجب تولید گرمای بیشتری مش ود که در دراز مدت چندان برای باتری خوب نیست. بنابراین بهتر است تنها در مواقعی که واقعا نیاز دارید از قابلیت شارژ سریع استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این مبحث می توانید مطلب فست شارژ چیست؟ بررسی تکنولوژی فست شارژ گوشی سامسونگ ، آیفون را مطالعه نمایید.

روش صحیح شارژ باتری موبایل آیفون ، اندروید و..

زمان شارژ اولیه گوشی

به طور کلی به شما پیشنهاد می کنیم جهت شارژ باتری گوشی همراه خود از فرآیند سه مرحله ای زیر استفاده کنید تا بیشترین کارایی را از باتری آن به دست آورید:

۱- یک روش مشخص برای شارژ گوشی انتخاب کنید. شما می توانید گوشی را از طریق پریز برق یا با استفاده از پاور بانک های موجود در بازار شارژ نمایید.

۲- بهتر است قبل از شارژ باتری گوشی، آن را خاموش کنید. در دفعه اول بهتر است باتری را بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بسته به نوع باتری و البته دستورالعمل سازنده گوشی در شارژ نگه دارید. البته این مورد بیشتر برای باتری های قدیمی که نیکلی بودند صدق می کند.

۳- بهتر است در بار اول اجازه دهید شارژ باتری کاملا تخلیه شود و سپس آن را کامل شارژ نمایید تا در استفاده های آینده از حداکثر ظرفیت باتری استفاده شود. البته یادتان باشد که این کار را چند بار انجام ندهید. زیرا همان طور که پیش از این گفته شد بهتر است حتی الامکان نگذارید که شارژ باتری به صفر درصد برسد.

جهت کسب اطمینان از سالم بودن شارزر گوشی خود می توانید مطلب ۶ روش بررسی امنیت و تست سالم بودن شارژر گوشی را در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به آموزش شارژ گوشی برای اولین بار پرداختیم. شما نیز می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه طریقه شارژ اولیه گوشی را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش انتقال شارژ باتری گوشی به گوشی دیگر
آموزش ۳ روش انتقال شارژ باتری گوشی به گوشی دیگر
آموزش 16 روش حل مشکل شارژر بی سیم یا وایرلس گوشی
آموزش ۱۶ روش حل مشکل شارژر بی سیم یا وایرلس گوشی
شارژ معکوس گوشی چیست؟ آموزش استفاده و فعال کردن شارژ معکوس
شارژ معکوس گوشی چیست؟ آموزش استفاده و فعال کردن شارژ معکوس
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی
آموزش تصویری تعمیر سوکت شارژ گوشی

نظرات

  • Amir says:

    سلام دلیل اینکه حتی زمانیکه با گوشی کار نمیکنم شارژش کم میشه چیه ؟ یه مشکل و خرابی بحساب میاد ؟

صفحات 1 2