تفاوت نسخه های ویندوز 10، انتخاب نسخه مناسب شما

راهنمای کامل: تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ ، انتخاب نسخه مناسب شما

ویندوز ۱۰ جدیدترین نسخه ویندوز است که از سوی شرکت مایکروسافت ارائه شده است. در این نسخه از ویندوز با تجدید نظری در ساختار کلی ویندوز از سوی مایکروسافت مواجه شده ایم. قابلیت ها و امکانات بسیاری که پیش از این در نسخه های قبلی ویندوز ندیده بودیم در ویندوز ۱۰ گنجانده شده است. اما شاید تعدد این قابلیت ها و تفاوتی که از لحاظ کارایی با یکدیگر دارند موجب شده است که مایکروسافت تصمیم به ارائه ویندوز ۱۰ در چندین نسخه متفاوت و با هدف جذب گروه های مختلف کاربران بگیرد. از اینرو در این مطلب انزل وب به بررسی تفاوت نسخه های متفاوت ویندوز ۱۰ خواهیم پرداخت.

بررسی تفاوت ورژن های ویندوز ۱۰

Windows 10 Version Differences

پیش از این به آموزش نصب و نگاه کلی به وبندوز ۱۰ و همچنین بررسی ترفندها و حل مشکلات رایج آن پرداخته ایم. در این مطلب انزل وب قصد داریم به تفاوت انواع نسخه های ویندوز ۱۰ از طریق بر شمردن ویژگی ها و امکانات گنجانده شده در هر کدام از آن ها بپردازیم.

ویژگی های کلیدی ویندوز ۱۰

ابتدا بهتر است به آن دسته از قابلیت ها و امکانات ویندوز ۱۰ که تقریبا در همه نسخه های آن وجود دارد اشاره کنیم:

کورتانا: دستیار دیجیتالی مایکروسافت در ویندوز ۱۰. با این دستیار صوتی قادر به ست کردن قرارها، دریافت اطلاعات و حتی گرفتن کمک در نوشتن پیام ها و ایمیل های خود خواهید بود.

Windows Hello: یک سیستم امنیتی بیومتریک که از تشخیص چهره یا اسکن اثر انگشت برای ورود شما به ویندوز استفاده می کند.

Virtual Desktop: به شما اجازه ایجاد چندین دسکتاپ به صورت مجازی می دهد که تنها با یک کلیک قادر به سوییچ بین آن ها هستید. با این کار امکان مدیریت مجزای چندین پروژه را در چند دسکتاپ به صورت همزمان خواهید داشت.

Windows Ink: دسته ای از نرم افزارهای سازگار با ویندوز ۱۰ که به شما اجازه حاشیه نویسی، ویرایش و به طور کلی تعامل با ویندوز از طریق یک قلم دیجیتالی را می دهند. با این قلم کار یادداشت برداری و طراحی هنری ساده تر از همیشه پیش می رود.

Edge: مرورگر وب مخصوص ویندوز ۱۰ که جایگزینی برای مرورگر کلاسیک اینترنت اکسپلورر است و برای کاربران مدرن اینترنت طراحی شده است. این مرورگر دارای قابلیت های مختلفی است که آن را متمایز از مرورگر قدیمی مایکروسافت نموده است.

Windows Defender: نرم افزاری برای محافظت از کامپیوتر شما در برابر انواع ویروس ها. این برنامه در تمام مدت اجرا می شود و شما را از فعالیت های مشکوک آگاه می سازد.

Windows Mixed Reality: گامی از مایکروسافت جهت تحقق هر چه بیشتر واقعیت مجازی در محصولات این شرکت. گرچه برای کار با این قابلیت باید سخت افزارهای مخصوص آن به صورت جداگانه خریداری شود.

ویندوز ۱۰ نسخه Home

تفاوت ویندوز 10 enterprise با professional

کاربرانی که زیاد نگران مسائل امنیتی نیستند و همینطور کسانی که علاقه ای به مدیریت چندین ابزار به صورت مشترک و در یک زمان ندارند مطمئنا از کار با این نسخه لذت خواهند برد. اما بهترین نسخه ویندوز ۱۰ برای بازی کدام است؟ جواب نسخه هوم ویندوز ۱۰ است! برای افرادی که به اصطلاح گیمر هستند در نسخه Home امکانی فراهم شده که بتوانند به همگام سازی حساب کاربری Xbox خود با ویندوز بپردازند تا از این طریق دسترسی کاملی به کامپیوتر از طریق ایکس باکس داشته باشند.

در صورت داشتن ایکس باکس وان حتی قادر به بازی کردن در هر کدام از کامپیوترهای موجود در شبکه خواهید بود. همچنین حالت Game mode در نسخه Home وجود دارد که کارایی آن را در هنگام انجام بازی ها افزایش می دهد. نسخه Home ویندوز ۱۰ دارای همه اپلیکیشن های معمول ویندوز نظیر تقویم، ایمیل، نقشه ها و نرم افزار نمایش عکس می باشد. در واقع در یک جمله می توان گفت که این نسخه از ویندوز که سبکترین ویندوز ۱۰ هم است دارای همه امکانات استاندارد و مورد نیاز یک کاربر عادی است.

ویندوز ۱۰ نسخه Pro

کدام نسخه ویندوز 10 بهتر است

اگر در حال گرداندن یک کسب و کار کوچک هستید پس نسخه Pro ویندوز ۱۰ انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. همه امکاناتی که پیش از این در نسخه Home به آن اشاره شد در این نسخه نیز موجود است. اما علاوه بر آن قابلیت هایی حرفه ای نظیر Microsoft Hyper-V نیز در نسخه Pro گنجانده شده است. اما شاید مهم ترین تفاوت این نسخه با نسخه Home، قابلیت Windows Update for Business باشد. سرویس رایگان مایکروسافت که در نسخه Enterprise نیز موجود است. در این سرویس دسته ای از ابزارهای امنیتی مناسب برای حرفه ای ها نظیر محافظت چند لایه ای، احراز هویت، بروز رسانی دقیق اپلیکیشن ها و برنامه ها جهت جلوگیری از خرابکاری در آن ها موجود می باشد.

همچنین نرم افزارهایی نظیر Device Guard و Secure Boot که هر دو مختص این نسخه از ویندوز هستند از این اطمینان حاصل می کنند سیستم شما توسط نرم افزار های جاسوسی مورد آسیب قرار نگیرد. علاوه بر این قابلیت BitLocker نیز در نسخه Pro گنجانده شده است که جهت رمزنگاری و تامین امنیت همه درایوهای موجود روی سیستم به شما کمک خواهد کرد. در ادامه جدول تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ Pro و Home را مشاهده می کنید.

بهترین نسخه ویندوز 10 برای گیمر ها

یک نسخه جانبی از این ویندوز تحت عنوان Windows 10 Pro for Workstations نیز ارائه شده است. در جواب این سوال که Windows 10 pro for workstations چیست؟ می توان اینگونه گفت که این نسخه در واقع برای آن دسته از کامپوترهای شخصی که از لحاظ سخت افزاری قوی هستند ساخته شده است. این دسته از کامپیوترها که معمولا به عنوان سرور از آن ها استفاده می شود کاربرد زیادی در شبکه دارند و بالطبع نیازهای امنیتی فراوانی هم دارند. از این رو از نسخه Workstations در واقع برای کارهای شبکه استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت که اگر با استفاده از کامپیوتر خود به کسب و کار کوچکی می پردازید نسخه Pro ویندوز ۱۰ می تواند در نقش یک دستیار دیجیتالی قابل اطمینان برای شما عمل کند. البته در این نسخه می توانید از لیستی از انواع گوشی های هوشمند، تبلت ها و کامپیوترهای شخصی استفاده نمایید. منتهی مساله آن جاست که تامین امنیت همه این ابزارها تا جای ممکن توسط ویندوز تضمین می شود.

ویندوز ۱۰ نسخه Enterprise

windows 10 enterprise n تفاوت

نسخه Enterprise در واقع یک ارتقا از نسخه Pro است که علاوه بر دارا بودن امکانات آن نسخه به بروز رسانی خدمات بلند مدت یا اصطلاحا LTSB نیز دسترسی دارد. LTSB به شرکت ها اجازه می دهد که معیارهای امنیتی ویندوز ۱۰ را بدون تغییر در کارایی آن به روز رسانی نمایند. برای مثال این قابلیت می تواند برای آموزش گروهی از کارکنان در مورد نحوه استفاده از یک ابزار جدید بسیار کارگشا باشد. دو نسخه از ویندوز ۱۰ نسخه Enterprise وجود دارد: نسخه E3 و نسخه E5. نسخه E3 علاوه بر قابلیت های ذکر شده در بالا دارای بسته بهینه سازی دسکتاپ نیز است که به کاربران امکان مدیریت مجازی کامپوترهای شخصی را می دهد.

اما نسخه E5 علاوه بر این ها دارای دسترسی به نسخه ای از ویندوز دیفندر (Windows Defender) تحت عنوان محافظت پیشرفته در برابر تهدیدات نیز می باشد. به طور کلی می توان گفت که نسخه Enterprise ویندوز ۱۰ مناسب سازمان های متوسط و بزرگ طراحی شده است و می تواند نیازهای امنیتی و حرفه ای چنین سازمان هایی را به خوبی پوشش دهد.

ویندوز ۱۰ نسخه Education

سبکترین ویندوز 10

نسخه Education بر اساس ویژگی های ساختاری و امنیتی نسخه Enterprise ساخته شده است. ولی بیشتر تمرکز آن بر تهیه ابزارهای آموزشی برای دانشجویان، معلمان و مدیران است. یک تفاوت اساسی این ورژن ویندوز با نسخه Enterprise عدم قابلیت آن برای دسترسی به LTSB می باشد که پیش از این در مورد آن صحبت شد. نسخه Education قابلیت ارتقا از نسخه Home ویندوز را نیز دارا است.

ویندوز ۱۰ نسخه S

windows 10 enterprise n تفاوت

شاید ویندوز S را نتوان به طور کامل جزو یکی از نسخه های ویندوز به شمار آورد. بلکه بیشتر باید آن را حالتی از نسخه های Home و Pro ویندوز ۱۰ دانست. نسخه S برای بهینه اسزی مسائل امنیتی و همچنین کارایی ویندوز طراحی شده است. ویندوز S تنها قادر به اجرای اپلیکیشن هایی است که از طریق Microsoft Store دانلود شده اند و همچنین تنها از طریق مرورگر Edge می توان در آن به جستجو در اینترنت پرداخت.

اگر از کاربران نسخه های Home یا Pro ویندوز ۱۰ هستید می توانید ویندوز خود را به نسخه S ارتقا دهید. همچنین قادر هستید از حالت ویندوز S به یکی از دو نسخه Pro یا Home برگردید. گرچه این کار را تنها یک بار می توانید انجام دهید.

اگر مایل به آپدیت ویندوز ۱۰ خود هستید می توانید مطلب آموزش گام به گام تصویری آپدیت ویندوز ۱۰ به آخرین نسخه را در انزل وب مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست سعی شد به تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ پرداخته شود. شما سابقه کار با کدام یک از این نسخه ها را دارید؟  شما می توانید نظرات و تجربیات خود را در این مورد در بخش نظرات این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

تفاوت لپ تاپ با نوت بوک و الترابوک
راهنما: تفاوت لپ تاپ با نوت بوک و الترابوک چیست؟
تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟
راهنمای خرید: تفاوت بین CPU Intel و AMD چیست؟ کدام یک برای من مناسب است؟

نظرات

  • محمد says:

    بنظرم واسه ما مناسب ترینش home باشه اگه یکم کار رو سیستم انجام میدید مثلا کار شبکه میکنید و امنیت بالاتر میخاید پرو بردارید قطعا هم سنگین تره.نسخه اینارپرایزم بدرد ایرانیا نمیخوره یکم امنیتش بالاتره و امکاناتش بیشتره ولی بدرد جای سازمانی میخوره و قایلیت ویندوز اضافه تر شده ولی بازم میگم بدرد من و شمایی که چهارتا عکس و فایل افیس و ادوبی چیزای دیگه هست نمیخوره چون اضافیه کلا امنیت و قابلیتاش واسه جای شرکت بزرگه.فقط یه قابلیت ویندوز تو کریت داره که وصل میشه به بوت که این باید سیستم سبک باشه پس یعنی اینترپرایز سبکه؟ابنو نمیدونم دو حالت داره که اینترپرایز بهینه تر و سبک تر از نسخه پرو هست با اینکه چند تا قابلیت بیشترم داره:/.حالت دوم اینکه پرو و اینترپرایز سبکیشون در یه حد هست این قابلیت ویندوز تو مریت هم نسخه پرو میتونست انجام بده ولی مایکروسافت نزاشته روش.و با توجه چند قابلیت اضافه اینترپرایز حتما اینترپرایز سنگین تر بشه

  • sicly.abm says:

    دمتون گرم … کامل ترین و جامع ترین پستی بود که دیدم

  • حسین says:

    خیییییییییییییییییییییییییلییییییییییییی خوب بود ممنون

  • یک کاربر says:

    یعنی ویندوز ۱۰ نسخه ی آموزشی همه ی امکانات ویندوز ۱۰ نسخه ی تجاری رو داره؟

  • جواد says:

    سلام می خواستم بپرسم برای کامپیوتر بارم ۴گیگ و CPU 4هسته ای کدوم نسخه از ویندوز ۱۰سریع تره

    • n.matador says:

      windows 10 home بهتره

    • احمد says:

      Processor: Pentium(R) Dual-Core CPU ES700 @ 3.00GHZ 3.00 GHz Installed memory (RAM): 4.00 GB (3.50 GB usable) System type: 32-bit Operating System
      این مشخصات سیستم منه‌ خواهش میکنم بگید روان ترین نسخه ویندوز ۱۰ برای نصب روش چیه ؟
      من هر نسخه ای رو نصب کردم هنگ میکرد حتی فیلم هم پخش نمی کرد
      لطفاً بگید کدوم نسخه

  • HANNA says:

    سلام به همه
    مطالب خوبی بود راستی انواع بازی ها روی همه ی این نسخه ها نصب میشه ولی نسخهEnterprise کامل ترین نسخه هست والبته سنگین هم هست منEnterprise رو پیشنهاد میکنم چون همه ی قابلیت هارو داره واذیت نمیکنه

  • علی says:

    سلام ببخشید یه سوال من میخواستم هم بازی gta vروبزنم هم نرم افزار های انبمیشن سازی و غیره میخوایتم ببینم کدوم ویندوز ۱۰ برای این کار ها مناسبه من ویندوزم ۱۰ home هستش ولی نرم افزار های انیمیشن سازی رو دارم اما gta v نصب نمی شه

    • HANNA says:

      سلام نسخهEnterprise رو بریز همه ی کاراتو جواب میده واذیت نمیشی از بازی های سنگین گرفه تا برنامه های گرافیکی وانیمیشن سازی

  • غزاله says:

    مطالب بسیار عالی موفق باشید در پناه خدا

  • امیر says:

    سلام خسته نباشید .ممنونم از سایته خوببتون من دنبال یه ویندوز فقط برای بازی میخوام ممنون میشم جوابنو بدین

    • علی اکبر says:

      من میخام نسخه نسخه ۶۴ بیتی ۱۹H2 ورژن Pro بیلد ۱۹۰۹.۱۸۳۶۳.۴۱۸ به روز شده تا ۲۸ مهر ۹۸رو دانلود کنم

  • حسین says:

    سلام خسته نباشید ..ببخشید من نسخه ویندوز ۱۰ هوم رو نصب کردم اما از صفحه فیلم برداری نمیکنه راهنمایی میکنید؟

    • علی says:

      سلام ببخشید یه سوال من میخواستم هم بازی gta vروبزنم هم نرم افزار های انبمیشن سازی و غیره میخوایتم ببینم کدوم ویندوز ۱۰ برای این کار ها مناسبه من ویندوزم ۱۰ home هستش ولی نرم افزار های انیمیشن سازی رو دارم اما gta v نصب نمی شه

  • بهمن says:

    نسخه HOme جالب نیست و نصب نکنید بهتره در یک کلام اذیت میشید

  • علیرضا says:

    مطلب خوبی بود و جای تشکر داره. ولی مثل اکثر این دست مطالب که تو نت هست، چندان توضیحاتش کامل نیست. اینکه مثلا خب این کمبودهایی که نسخه Home نسبت به باقی قسمت ها داره دقیقا چیاست. این موارد معمول مثل BitLocker و … تو همین جدول ها هست و خب میشه گفت عموما هم بدرد ما نمیخوره ولی مثلا من شنیدم نسخه HOme حتی تو محیط هایی مثل کنترل پنل یا CMD تفاوت های جدی با نسخه های دیگه داره و محدود تر هستش. به نظرم این دست مطالب میطلبه که تخصصی تر ارائه بشه به مخاطب ایرانی که خیلی آشنا نیست به این امکانات.