کرمان و اصفهان، مقاصد گردشگری ایرانیان در زمستان

کرمان و اصفهان، مقاصد گردشگری ایرانیان در زمستان [رپورتاژ آگهی]

شما معمولا از کدام دسته افراد هستید؟ کسانیکه ترجیح می دهند در نوروز و تابستان سفر کنند یا از آنهایی هستید که زمستان را هم به عنوان یکی از گزینه های سفری خود در نظر می گیرید؟ برخلاف اینکه خیلی از افراد سفر در زمستان را به عنوان بهترین زمان سفر در نظر نمی گیرند، سفر به شهرهای جنوبی یکی از بهترین انتخاب هایی است که می توانید در زمستان داشته باشید.

برای سفر در زمستان اما انتخاب مقصد هم اهمیت بسیار زیادی دارد. با اینکه انتخاب مقصد سفر تمام انتخابی است، اما کمتر کسی در سرمای زمستان تمایل به سفر به شهرهای سردسیری مانند تبریز و زنجان، یا حتی اردبیل دارد. برای همین در این نوشتار قصد داریم تا در مورد سفر زمستانی به کرمان و اصفهان صحبت کنیم.

کرمان مقصد جذاب تری برای سفر در زمستان است یا اصفهان؟

کرمان و اصفهان هر دو از کلان شهرهای کشور به حساب می آیند و مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هستند. کرمان مهد آثار باستانی و تاریخ ایران است و دارای بیش از ۷۰۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست ملی و اصفهان هم به لقب همیشگی خود، نصف جهان، شهرت دارد.

پس در یک نگاه کلی هم کرمان و هم اصفهان همیشه گزینه های خوبی برای سفر هستند و باید نگاه و بررسی دقیق تری در مورد این دو شهر داشته باشیم.

کرمان

سفر به کرمان در زمستان، قطار بهتر است یا هواپیما؟

کرمان در نیمه جنوبی کشور قرار دارد و بیشتر به بخش های شرقی کشور نزدیک است. شهر کریمان ایران یا همان کرمان به دلیل داشتن بیشتری تعداد از آثار تاریخی، جز ۵ شهر تاریخی کشور به حساب می آید. به طور کلی آب و هوای کرمان گرم و نسبتا خشک است، اما این نسخه ای نیست که بتوان برای سراسر کرمان در نظر گرفت. به دلیل وجود پستی و بلندی های مختلف، آب و هوای کرمان از یک سو تا سوی دیگر دارای تغییرات قابل توجهی است.

کرمان جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیار زیادی دارد و دیدار از هریک می توانید خاطراتی تکرار نشدنی از سفر را برای شما به ارمغان بیاورد. این مکان های تاریخی و دیدنی به قدری زیادند که بهتر است در برنامه ریزی سفر خود حداقل زمانی ۱۰ روزه را در نظر بگیرید تا بتوانید از تمام آثار تاریخی اش دیدن کنید.

از جمله مهمترین آثار و بناهایی که در سفر خود به کرمان باید از آنها دیدن کنید، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مجموعه گنجعلی خان
  • حمام وکیل کرمان
  • آتشکده آناهیتا در قلعه دختر
  • گنبد جبلیه
  • ارگ بم
  • ارگ راین
  • موزه مردم شناسی زرتشتیان
  • موزه هنر های معاصر صنعتی کرمان
  • کتابخانه ملی کرمان

البته این موارد لیست کامل جاهای دیدنی کرمان نیست و در بین آنها هیچ حرفی از بهترین مراکز خرید سنتی و مدرن کرمان نزده ایم. حتی در مورد بهترین مکان های طبیعی اش هم صحبتی نشد! اما برویم به سراغ سوال اصلی، با قطار به کرمان برویم یا هواپیما؟

کرمان

سفر به کرمان با قطار و هواپیما

با توجه به افزایش استفاده از قطار در عرصه حمل و نقل مسافر، و همچنین احداث خطوط راه آهن شمال به جنوب و شرق به غرب کرمان، امکان سفر با قطار به کرمان از بسیاری شهر های کشور به وجود آمده است. استان هایی مانند تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان که همگی امکان خرید بلیط قطار به کرمان برایشان فراهم است.

همچنین در سال ۱۳۸۹ راه آهن کرمان به بم و بم به زاهدان نیز فعالیت خود را آغاز کرد. پایانه مسافربری قطاری کرمان که به نام پایانه آدینه کریمان شناخته می شود، در بخش های جنوب غرب کشور قرار دارد و دسترسی بسیار مناسبی هم برای مسافران دارد.

اگر قصد سفر با هواپیما به کرمان هم داشته باشید، باید به شما بگوییم که در استان کرمان ۵ فرودگاه مختلف وجود دارد. اما مهمترین فرودگاه کرمان، همان فرودگاه بین المللی کرمان است. از فرودگاه کرمان به مقاصد تهران، مشهد، شیراز، زاهدان، تبریز و اصفهان همیشه پرواز های مستقیمی وجود دارد. اما همیشه قطار ارزان تر از هواپیماست.

اصفهان

سفر زمستانی به اصفهانِ نصف جهان!

گزینه دوم ما برای سفر در زمستان اصفهان است. سفر به اصفهان در تمام فصل های سال رواج دارد، اما به دلیل مشکل گرمای تابستان، اصفهان هم در بین شهر های مناسب در سفر زمستانی قرار می گیرد. اصفهان یا سچاهان با آب و هوایی نیمه خشک و معتدل در مرکز فلات ایران قرار دارد و از شهرهای تاریخی کشور است.

جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری اصفهان هم بسیار زیاد است و دست کمی از کرمان ندارد. در بین مکان های دیدنی اش می توانیم به پل ها و مناره ها، کلیسا های تاریخی، مساجد، آرامگاه ها و حتی مدارس تاریخی اصفهان اشاره کنیم. البته همانند کرمان، به مراکز خرید و جاذبه هیا توریستی اش هنوز اشاره ای نکرده ایم!

اصفهان و مشهد را به لحظا تعداد مسافر می توان برابر در نظر گرفت، البته به اختلاف تعداد این دو شهر هم تاکید داریم! رفت و آمد مسافران این دو شهر به یکدیگر هم همانطور که انتظار دارید نسبتا بالاست و بلیط قطار اصفهان مشهد، از بلیط های پرفروش است.

سفر با قطار

همچنان باید به این نکته هم اشاره کنیم که سفر با قطار به اصفهان هم ارزان تر از سفر با هواپیماست. بر اساس اطلاعات موجود، نرخ تعداد مسافرانی که از اصفهان به مشهد سفر می کنند، با تعداد مسافرانی که بلیط قطار کرمان تهران را تهیه می کنند، در مقیاس برابری قرار دارد.

در پایان توصیه می کنیم که نگاه جدیدی به زمان بندی سفر در زندگی داشته باشید و زمستان را هم به عنوان یکی از بهترین زمان های سفری خود در نظر بگیرید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات