بررسی علت مشکل صدا دادن شارژر گوشی ، لپ تاپ و.. هنگام اتصال به برق

بررسی علت مشکل صدا دادن شارژر گوشی ، لپ تاپ و.. هنگام اتصال به برق

شارژر ها معمولا در سکوت کامل به کار خود می پردازند. به همین دلیل هر صدایی به هر شکلی که از شارژر به گوش می رسد معمولا نشان دهنده وجود مشکلی در آن خواهد بود. این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. مهم ترین مساله در این میان آن است که مشکلات مربوط به شارژر باید هر چه سریع تر رفع و رجوع شوند چون می توانند به راحتی موجب بروز مشکل در خود لپ تاپ یا گوشی هم شوند. در این مطلب انزل وب قصد داریم به این بپردازیم که علت صدای سوت کشیدن ، ویز ویز و.. آداپتور شارژر گوشی موبایل و لپ تاپ چیست؟

علت مشکل سوت کشیدن و صدا دادن شارژر سامسونگ ، آیفون ، لپ تاپ و..

What Does it Mean if Your Charger Buzzes?

پیش از این در انزل وب به ۲۱ روش تشخیص شارژر تقلبی از اصل و نیز بررسی تکنولوژی فست شارژ گوشی پرداخته شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی علل صدای ویز ویز شارژر لپ تاپ و گوشی آیفون ، اندروید و.. بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

نویز چیست؟

صدای ویز ویز شارژر لپ تاپ و گوشی

نویز به صداهایی گفته می شود که در فواصل زمانی نامنظم شنیده می شود. در واقع نویز را می توان یک الگوی صوتی دانست که به صورت نامنظم تکرار می شود و البته شنیدن آن به هیچ وجه خوشایند نیست زیرا معمولا نشانه وجود یک مشکل در دستگاه است. نویزهایی که در شارژر ها رخ می دهند اکثرا از نوع نویز ضربه ای یا ساچمه ای هستند. این نویزها به علت ارسال نامرتب الکترون ها رخ می دهند. این نوع از نویزها اغلب دارای مدت زمانی کوتاه ولی شدت بالایی هستند که می تواند موجب آسیب به دستگاه الکتریکی شود.

علت صدا دادن شارژر گوشی و لپ تاپ

صدا دادن شارژر لپ تاپ

شارژرهای ابزارهای پرتابل مثل گوشی و لپ تاپ که به آن ها شارژرهای AC هم گفته می شود درون خود دارای ترانسفورماتور هستند تا ولتاژ خروجی را به ۲ تا ۲۴ ولت که اکثر دستگاه ها در این محدوده کار می کنند کاهش دهند. همه این ابزارهای الکتریکی دارای نویز هستند ولی صدای آن معمولا بسیار کم است. مشکل از جایی شروع می شود که این صدای نویز به وضوح شنیده می شود.  گاهی اوقات صدای آداپتور شارژر به خاطر طول موج صدایی است که آن ها تولید می کنند. همچنین نشت الکتریکی هم میتواند موجب بروز این صداها شود. شارژر های لپ تاپ اغلب به خاطر نحوه استفاده آسیب می بینند. همچنین ضرباتی که ممکن است گاه و بی گاه به آداپتور وارد شود نیز می تواند مانع تبدیل مناسب جریان شود و علت سوت کشیدن شارژر موبایل و لپ تاپ شود.

تشخیص علت صدا دادن شارژر گوشی

در قدم اول بهتر است در تشخیص صدای آداپتور شارژر یک پریز برق دیگر را امتحان کنید. اگر صدای شارژر در پریز جدید هم ادامه داشت از یک ولت متر استفاده کنید تا میزان ولتاژ خروجی از شارژر را اندازه بگیرید. هر مقداری بیشتر یا کمتر از آن چیزی که باید باشد (و معمولا روی خود آداپتر نوشته شده است) نشان دهنده وجود مشکل در مقدار ولتاژ خروجی است که می تواند موجب بروز مشکل و ایراد در شارژر شود. همچنین در زمان اتصال شارژر به برق، آن را لمس کنید و گرمای آن را بررسی کنید که آیا بیشتر از مقدار نرمال است یا خیر. گرمای بیش از حد می تواند موجب سوختن شارژر شود. هر کدام از این موارد می تواند نشان دهنده وجود مشکل در شارژر باشد و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در ویدیوی زیر نیز می توانید انواع صداهایی را که ممکن است از شارژر به گوش برسد دقیق تر مشاهده کنید:

البته همیشه نباید نگران صداهایی که از شارژر لپ تاپ یا گوشی شنیده می شود بود. اگر پس از جدا کردن شارژر از پریز برق صدایی از آن شنیدید نشان دهنده وجود خازن در آن است که انرژی الکتریکی را در خود ذخیره می کنند. خازن ها معمولا پس از قطع جریان برق تا چند ثانیه به تغذیه ترانسفورماتورها می پردازند. بنابراین شنیدن صدا در این حین تعجب بر انگیز نخواهد بود و نباید به آن توجه کرد. البته اگر این صدا بلندتر از حد معمول بود یا به مدت طولانی ادامه داشت باز هم باید نگران آن بود، زیرا خرابی خازن می تواند خیلی سریع به خرابی کل شارژر منتهی شود که حتما باید مراقب آن باشید.

جهت بررسی شارژرها می توانید مطلب ۶ روش بررسی امنیت و تست سالم بودن شارژر گوشی را نیز مطالعه نمایید.

توان مورد نیاز شارژر

مشکل صدا دادن شارژر سامسونگ

در قسمت زیرین لپ تاپ یا روی خود شارژر همواره یک برچسب شامل اطلاعات مختلف وجود دارد. بخشی از این اطلاعات راجع به مقدار ولت و آمپر مورد نیاز دستگاه است. همچنین روی اکثر شارژرها مقدار وات مورد نیاز آن ها نوشته شده است که شما می توانید با ضرب مقدارهای ولت و آمپر مقدار وات مورد نیاز لپ تاپ را هم به دست آورید. برای مثال لپ تاپی که به ۱۹ ولت و ۳ آمپر برای کار کردن نیاز دارد حداقل به ۵۷ وات انرژی نیاز خواهد داشت. شما می توانید شارژرهایی با وات های بالاتر خریداری کنید ولی پایین تر نه. برای مثال در موردی که ذکر شد شما می توانید از شارژرهای ۶۰، ۷۵ یا حتی ۹۰ وات برای لپ تاپ خود استفاده کنید اما از یک شارژر ۴۵ وات نمی توانید استفاده نمایید.

چگونه به صورت درست از شارژر استفاده کنیم؟

برای پیشگیری از این مشکلات باید در وهله اول نحوه استفاده از شارژر را اصلاح کنیم. خیلی ها عادت دارند که حتی در صورت عدم استفاده از شارژر، آن را به پریز برق متصل کنند. اما این کار درستی نیست زیرا حتی در این حالت هم شارژر در حال استمرار جریان الکتریکی است که می تواند به مرور زمان موجب استهلاک آن شود. همچنین این کار می تواند با خرابی ترانسفورماتورها موجب داغ شدن بیش از حد یا حتی سوختن شارژر شود. بنابراین بهترین کار این است که هر موقع آماده استفاده از گوشی همراه یا لپ تاپ خود هستید، شارژر را به برق وصل کنید. در این رابطه می توانید مطلب آیا از شب تا صبح ماندن گوشی در شارژ ضرر دارد و نیز ۵ روش جلوگیری از خراب شدن سیم شارژر گوشی را نیز مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به بررسی علت سوت کشیدن شارژر موبایل و لپ تاپ پرداختیم. شما نیز می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه را در بخش دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه
آموزش تصویری تعویض و نصب پریز برق در خانه
نحوه کار و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال
آموزش تصویری نحوه کار و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال
جرقه زدن پریز برق هنگام وصل کردن دوشاخه به پریز
۴ علت جرقه زدن پریز برق هنگام وصل کردن دوشاخه به پریز
انزل وب
مفهومی کاربردی برای استفاده از سیم وسایل الکتریکی

نظرات

  • دانیال says:

    من فکر میکنم کمی این مقاله مشکل داره چرا ؟! چون شارژ های موبایل و لپ تاپ از نوع سوئچنیگ هستن این نوع شارژ ها از ترانس های فرکانس بالا استفاده میکنن که به این نوع ترانس ها چوک گفته میشه چوک ها نسبت به ترانس های عادی ۵۰ هرتزی کوچیک تر و سبک تر هستند و نکته ای که در مورد این چوک ها هست این هستش که هسته چوک معمولا از نوعی پلاستیک خاص و یا فریت ساخته میشه فریت معمولا بخاطر گرمای سیم پیچ خودش کمی جاباز میکنه بخاطر وجود میدان مغناطیسی هسته میلرزه و این باعث صدایی میشه که شما این صدا رو نویز تعریف کردید معمولا هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه و اگر هم مشکل ایجاد بکنه ! فقط با تست ولتاژ نمیشه گفت شارژر مشکل داره ! من چندین ساله کارم تعمیر و طراحی برد هست اینها رو از شکم نگفتم با تشکر از شما

  • سحر says:

    سلام وقتی لپ تاپ رو شارژ میکنم موس ک بهش وصل کردم کار نمیکنه، در حالت عادی کار میکنه فقط موقعی که به شارژ وصله کار نمیکنه میشه بگین علتش چیه؟

  • Emad says:

    سلام من یک گوشی شیائومی دارم که خر خر میکنه یا برخی وقت ها شارژ و قطع میکنه باید چی کار کنم!

  • ماهک says:

    سلام من وقتی گوشیمو به شارژر وصل میکنم شارژر صدا میده، ممکنه به گوشیم صدمه ای وارد کنه؟؟

  • ATRAN says:

    سلام، من یه سوال دارم خواهش می کنم جواب دهید ، من داشتم با لپتاپ کار می کردم که ناگهان موسم کار نکرد بعد ، برنامه ی dell touchpad رو چک کردم و دیدم تاچ پد به طور خودکار دارد برای خود کار می کند. سپس به زور لپتاپ را ری استارت کردم ولی روشن نشد بعد از اینکه گذاشتم شارژش تموم شد دوباره شارژش کردم و روشن شد و دیدم بازم برای خود کار می کند و شارژر هم ، هم ویز ویز می کرد و هم صدای سوت داشت ، من از طریق دل تاچپد ، تاچپدم رو خاموش کردم و الان با موس بیسیم کار می کنم و لپتاپ به شدت کنده ، مسئله ی دیگر هم اینه که موقعی که شارژر رو به لپتاپ می زنم رو تلیویزیونمون یه سری خط برفک به صورت خط بالا پایین میشه . خواهش می کنم جواب دهید مشکل چیه و چطور می تونم درستش کنم

  • مجید گیمر 8668 says:

    سلام و درود خدمت سایت خوب شما
    من اداپتور لبتاپم را به برق میزنم میگه تک تک تک و وقتی سر دوم رو به لبتاپ وصل میکنم تک تک ها با سرعت زیاد تری شنیده میشوند ایا لبتاپ یا ادابتور من دچار مشکل است ؟

  • مائده says:

    سلام من وقتی گوشیمو میزنم ب هر شارژری باعث میشه شارژر صدا بده مشکلش چیع؟

  • مجتبی says:

    سلام امروز یه شارژر خریدم به پریز که وصل کردم صدا میداد . خرابه یا نه

  • سارا says:

    سلام.شارژر لبتاپ صدا میده.مشکلی پیش می آید عایا؟؟؟

  • مصطفی says:

    کاش شارژر هم یه دکمه خاموش روشن داشت که میتونست تو برق باشه اما دکمه خاموششو میزدیم

    • مروارید says:

      بله در حال حاضر اداپتورهای مخصوصی امده که به شما امکان این میده که چه زمانی خاموش بشه دقیقا مثل یک سه راهی عمه میکنه که شما دکمش بزنید برق داره قطع کنید برقی نداره اما هزینه بالایی داره این اداپتورها که به شارژر شما وصل میشه

    • Emad says:

      سلام من یک گوشی شیائومی دارم که خر خر میکنه یا برخی وقت ها شارژ و قطع میکنه باید چی کار کنم!