باتری مادربورد چیست؟ آموزش تصویری تعویض باتری مادر بورد

باتری مادربورد چیست؟ آموزش تصویری تعویض باتری مادربرد

تقریبا همه مادربرد ها شامل یک باطری مخصوص هستند. خصوصا اگر شما یک کامپیوتر دسکتاپ داشته باشید، با باز کردن درب کیس و نگاه به مادربرد، باتری آن را کاملا مشاهده خواهید کرد. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که کاربرد این باتری چیست و یا قصد تعویض آن را دارید، با ما همراه باشید. امروز در انزل وب دلیل وجود باتری برای مادربرد را بررسی می کنیم و روش تعویض این باتری را هم به صورت تصویری آموزش خواهیم داد.

نحوه برداشتن باتری مادربرد یا بایوس کامپیوتر و لپ تاپ

Why Does My Motherboard Have a Battery and How to Replace it?

باتری مادربرد، برای زمان هایی که اتصال برق و یا باطری کامپیوتر قطع می شود، طراحی شده اند. این باتری برای انجام برخی از فرآیند های سیستم در زمانی که سیستم خاموش است، نیروی مورد نیاز را تامین می کند. از جمله این فرآیند ها به ذخیره تنظیمات بایوس و حفظ زمان صحیح ساعت می توان اشاره کرد. البته در کامپیوتر های جدید کاربرد این باتری فقط برای حفظ ساعت صحیح محدود شده است که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

بایوس چیست؟ کاربرد باتری مادربرد کامپیوتر

قبل از بررسی کاربرد های باطری سیموس لپ تاپ و کامپیوتر بهتر است با قسمت های مختلفی از سیستم آشنا شوید تا کاربرد های این باتری را بهتر درک کنید. یکی از اولین قسمت ها در این زمینه، بایوس است. ما پیش تر در انزل وب در مطلب بایوس کامپیوتر چیست؟ آشنایی با تنظیمات و آپدیت بایوس، به طور مفصل راجب این قطعه توضیح داده ایم که می توانید آن را مطالعه نمایید.

بایوس چیست؟ کاربرد باتری مادربرد کامپیوتر

همچنین اگر کامپیوتر شما بوق می زند، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی کامل علت بوق ممتد، دو، سه بوق و سایر صداها در کامپیوتر را هم مطالعه نمایید.

کاربرد های باتری ماردبرد، CMOS چیست؟

تنظیمات بایوس که با آن آشنا شدید، در کامپیوتر در حافظه ای به نام CMOS RAM ذخیره می شود. اطلاعات موجود در این حافظه در صورت قطع اتصال برق (همانند رم اصلی کامیپوتر) از بین خواهد رفت. بنابر این لازم است یک باتری در مادربرد اضافه شود تا در صورت قطع کامل برق و باتری، نیروی لازم برای این حافظه تامین شود تا اطلاعات موجود در آن را از دست ندهید.

کاربرد های باتری ماردبرد، CMOS چیست؟

البته این موضوع بیشتر در کامپیوتر های قدیمی تر کاربرد دارد. در نسل های مدرن تر به صورت کلی CMOS RAM حذف شده است و به جای آن تنظیمات درون Non-Volatile Memory ذخیره می شود که این نوع حافظه نیازی به برق برای حفظ اطلاعات ندارد و این مشکل را حل کرده است.

دیگر علت نیاز مادربرد به باتری

یکی از علت های نیاز به باتری مادربورد کامپیوتر را تا اینجا معرفی کردیم. دلیل دیگر حفظ فرمت صحیح ساعت و تاریخ است و به همین دلیل است که همانطور که اشاره کردیم، کامپیوتر های جدید هم با این که دیگر نیازی به باتری برای CMOS ندارند ولی باز هم باتری دارند.

کامپیوتر ها ساعت ها را به ما نشان می دهند و حتی اگر شما باتری و برق را برای مدتی از آن ها جدا کنید، باز هم زمان صحیح را نشان می دهد! دلیل این موضوع وجود یک ساعت واقعی (Real Time Clock (RTC)) در مادربرد است. این ساعت تمام وقت در حال اجرا است. دقیقا مانند ساعت مچی هایی که در دست افراد قرار دارد همچنین سایز باتری مادربورد نیز با سایز باتری های ساعت فرقی ندارد!

دیگر علت نیاز مادربرد به باتری

ساعت برای ادامه کار نیاز به نیرو دارد و بنابراین در زمان هایی که برق کامل قطع شود، برای جلوگیری از کار افتادن این ساعت باتری مادربرد وارد مدار می شود تا نیروی لازم برای کارکرد آن فراهم شود.

همچنین اگر بایوس شما پسورد دارد، مطالعه مطلب ۱۱ روش کاربردی حذف و برداشتن پسورد بایوس لپ تاپ و کامپیوتر در این زمنیه برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

زمان و روش فهمیدن اتمام عمر باتری مادربرد

همانطور که همه ما می دانیم، باتری ها عمر ابدی ندارند و در نهایت متوقف می شوند. این روند برای باتری مادربرد بسته به شرایط استفاده ممکن است بین ۲ تا ۱۰ سال طول بکشد. هنگامی که باتری متوقف شود، در هنگام روشن کردن کامپیوتر یکی از ارور های زیر را خواهید دید.

  • CMOS Battery Failure
  • CMOS Read Error
  • CMOS Checksum Error

زمان و روش فهمیدن اتمام عمر باتری مادربرد

همچنین ممکن است پیام هایی مانند New CPU Installed را هم ببینید زیرا مادربرد نمی تواند به یاد داشته باشد که قبلا CPU نصب شده است. بنابراین با هر بار بوت یکی از این خطاها را خواهید دید و ساعت سیستم شما هم در کنار سایر تنظیمات بایوس و.. بهم خواهد ریخت.

قابل ذکر است در کامیپوتر ها جدید تر، فقط تنظیمات ساعت شما اشتباه خواهد شد و ممکن است فرآیند بوت و.. به شکل نرمال اجرا شود.

تعویض باتری مادربرد

اگر عمر باتری شما به اتمام رسیده است، باید آن را با درآوردن باتری مادربرد با نمونه نو تعویض کنید. در اکثر کامپیوتر های دسکتاپ اگر درب کیس را باز کنید، باتری گرد و نقره ای رنگ را خواهید دید. مدل باتری ها معمولا CR2032 است که در ماشین حساب، ساعت و.. هم ممکن است استفاده شود.

تعویض باتری مادربرد

تعویض باتری مادربرد معمولا به سادگی قابل انجام است. ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کنید.

تعویض باتری مادربرد

کابل برق را هم جدا کنید تا کامیپوتر به هیچ منبع نیرویی متصل نباشد.

تعویض باتری مادربرد

درب کیس را باز کنید. معمولا درب کنار از پشت توسط ۲ پیچ بسته شده است که ابتدا باید آن ها را باز کنید. قبل از این کار بار استاتیکی بدن خود را خالی کنید. می توانید از دست بند های آنتی استاتیک هم استفاده کنید)

تعویض باتری مادربرد

اکنون برای برداشتن باطری مادربرد محل باتری را روی مادربرد پیدا کنید و آن را با کمک ناخن خارج کنید.(به نحوه قرار گرفتن آن توجه کنید) از پیچ گوشتی غیر رسانا هم می توانید کمک بگیرید. در صورت وجود گیره فلزی یا پلاستیکی، ابتدا باید برای درآوردن باتری مادربرد آن گیره نگهدارنده را باز کنید. اگر باتری را پیدا نکردید، دفترچه محصول را بررسی کنید یا به صورت آنلاین برای مدل مادربرد خود سرچ کنید.

تعویض باتری مادربرد

باتری جدید را به شکل صحیح وارد و جایگزین کنید. اگر گیره وجود داشت، مجدد آن را ببندید.

تعویض باتری مادربرد

تصویر زیر جای گیری درست باتری را نشان می دهد.

تعویض باتری مادربرد

در ادامه روش تعویض باتری مادربورد کامپیوتر ، مجدد درب کیس را ببندید.

تعویض باتری مادربرد

برق را متصل کنید.

تعویض باتری مادربرد

اکنون می توانید کامپیوتر را روشن کنید.

تعویض باتری مادربرد

جهت تست باتری مادربرد به تنظیمات بایوس بروید و تنظیمات مورد نیاز از جمله ساعت را مجدد اعمال و ذخیره کنید، سیستم را خاموش و مدتی بعد ساعت را چک کنید همه چی باید به درستی کار کند!

تعویض باتری مادربرد

کار تعویض باتری CMOS برای کامپیوتر های دسکتاپ به اتمام رسید!

تعویض باتری مادربرد

اگر شما از لپ تاپ استفاده می کنید، برای تعویض باتری مادربرد لپ تاپ کار بیشتری در پیش دارید. شما ضمن باز کردن قاب لپ تاپ، ممکن است نیاز باشد تا مادربرد آن را هم باز کنید که این کار نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. با توجه به تنوع مدل لپ تاپ ها، نمی توان آموزش واحدی را ارائه کرد اما شما خودتان می توانید برای مدل لپ تاپ خود سرچ کنید و یا آن را به تعمیرگاه های تخصصی برای تعویض باتری بایوس لپ تاپ Dell و.. ببرید. از آن جایی که در برخی از مدل ها باتری به مادربرد به وسیله لحیم و.. متصل می شود، در برخی از مدل ها تنها راه ممکن انتقال لپ تاپ به تعمیرگاه است.

در پایان اگر با باز کردن درب کیس متوجه کثیفی فن سی پی یو شدید، مطالعه مطلب آموزش تصویری تعویض، جا زدن و بستن فن CPU یا سی پی یو بر روی مادربرد کامپیوتر را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز دلایل نیاز به باتری مادربرد و همینطور روش تعویض آن را آموزش دادیم. آیا به سادگی باتری مادربرد خود را تعویض کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه باتری مادربورد کامپیوتر را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

۴ روش رفع مشکل ارور Windows Resume Loader در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
حذف و برداشتن پسورد بایوس لپ تاپ و کامپیوتر
۱۱ روش کاربردی حذف و برداشتن پسورد بایوس لپ تاپ و کامپیوتر

نظرات

  • محمدامین says:

    سلام.مثلا اگه ما با عوض شدن ساعت مشکلی نداشته باشیم،میتونیم از مادربرد بدون باتریش استفاده کنیم؟

  • عبدالله says:

    با سلام و تشکر
    اطلاعات و تنظیماتی که قبل از درآوردن و تعویض باطری بایوس باید یادداشت کرد دقیقا کدام نکات است؟؟؟
    ممنون

  • مهدی says:

    سلام وقت بخیر خواهشا به سوالم جواب بدین
    از وقتی که باتری رو عوض کردم وقتی می خوام ویندوز عوض کنم موقع بوت و اومدن starup خیلی طول میکشه کار خاصی هست که انجام بدم؟ قبلا تو سی ثانیه صفحه نصب برام میومد الان ده دقیقه باید واستم تا صفحه نصب بیاد مشکل چیه؟

    • ashkanabbassi.ch says:

      سلام مهدی جان بعد از تعویض باتری تنظیمات بایوس و تنظیمات عملکرد همچون اورکلاک و … باید دوباره و به درستی تنظیم باشد چون یکی از خصوصیات بایوس تنظیم عملکرد سخت افزار هاست و اینکه حتماً چک و بررسی بشه البته تنظیم بیش از حد نرمال آن هم به مقدار زیاد باعث کرش و بالا نیامدن یا روشن نشدن کیس میشود و امکان سوختن قطعات و بالا رفتن دما وجود دارد در کل عملکرد به درستی تنظیم شد و یا چک شود ، موفق باشی.

  • سعید says:

    اگر باتری رو اشتباه جا بزنیم چی میشه؟؟

  • مرتضی قیطازی says:

    سئوال من در رابطه با همین موضوع است.در صورتی که بعد از خاموش کردن سیستم با کلیک چپ دوباره سیستم روشن شود آیا میتوان با خارج ساختن باطری cmos مشکل را حل کرد؟چون در تنظیمات ست آپ همه موارد را به حالت پیش فرض تغییر دادم و البته به دنبال تنظیمات دیگر هم رفتم که مشکلی پیدا نکردم.لطفا راهنمایی بفرمایید.