دامنه ir بخریم یا com؟ راهنمای جامع ۹ مرحله ای

دامنه ir بخریم یا com؟ راهنمای جامع ۹ مرحله ای [رپورتاژ آگهی]

نام دامنه، آدرس سایت شماست، نامی‌که ارتباط مستقیمی ‌با کسب‌وکار شما دارد و می‌تواند معرف آن باشد، پس باید نامی‌ را انتخاب کنید که مرتبط با حیطه کاری شما باشد.

اولین مسئله‌ای که هنگام ثبت دامنه با آن روبرو می‌شوید انتخاب پسوند دامنه است. بطورکلی دامنه از دو بخش تشکیل شده:

۱. نام، که بخش ابتدایی دامنه است و توسط شما ایجاد می‌شود.

۲. پسوند، بخش انتهایی دامنه است. این بخش توسط شما قابل تعریف نیست و تنها بین پسوندهای موجود می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

با توجه به ذهنیت اکثر افراد، تمامی ‌سایتها با پسوند com در مرورگر جست‌وجو می‌شوند، لذا ترجیح اکثر افراد تهیه دامنه با این پسوند است. اما آیا اکتفا به ثبت دامنه تنها با یک پسوند صحیح است؟

انتخاب پسوند دامنه به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم با ارائه یک راهنمای جامع ۹ مرحله ای بررسی کنیم، هنگام خرید دامنه کدام پسوند را باید انتخاب کنید.

دامنه ir بخریم یا com؟

دامنه ir بخریم یا com؟

پاسخ به این سوال وابسته به مواردی است که بر اساس آنها می‌توانید به راحتی تصمیم گیری کنید:

  • سایت شما قرار است به چه زبانی باشد

اگر قرار است تنها از زبان فارسی استفاده کنید و بازدیدکنندگان شما ایرانی هستند، استفاده از دامنه ir مناسب است.

اما اگر قصد دارید از سایت چندزبانه استفاده کنید و بازدیدکنندگان غیر ایرانی دارید، بهتر است از com استفاده کنید.

  • مسائل بین‌ا‌لمللی و تحریم

دامنه ir تنها پسوندی است که تابع قوانین داخلی است و توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (ایرنیک) ثبت می‌شود، اما باقی پسوندها توسط شرکتهای خارجی ثبت می‌شوند و تابع قوانین بین المللی هستند.

دامنه‌های com تحت قوانین بین المللی عمل می‌کنند، لذا ممکن است شرکت اصلی ثبت کننده دامنه اقدام به تحریم مشتریان ایرانی کند و شما قادر به تمدید دامنه خود نباشید.

در صورتی که پسوند ir تابع قوانین داخلی است و در صورت تحریم پسوندهای خارجی، دامنه‌های ir بدون مشکل می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

مسائل بین‌ا‌لمللی و تحریم

  • تاثیر پسوند دامنه در seo

در اینکه پسوند دامنه می‌تواند بر seo تاثیر بگذارد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. از طرفی بسیاری از کاربران اینترنتی به اشتباه فکر می‌کنند پسوند ir باعث کندی سرعت بارگذاری سایت می‌شود این تفکر از اساس اشتباه بوده است و هیچ توجیه فنی ندارد.

از لحاظ تئوری از یک سو، یکی از مولفه‌های الگوریتم گوگل در نمایش نتایج جستجو، مکان جغرافیایی شماست. لذا با توجه به اینکه شما از دامنه ir استفاده می‌کنید، ممکن است در نتایجی که برای کاربران ایرانی نمایش داده می‌شود، استفاده از دامنه ir تاثیر گذار باشد.

در مقابل، نظر دیگر بدین شکل است که عموما گوگل به پسوند com علاقه بیشتری نشان می‌دهد و در نتایج جستجو به آن نگاه ویژه‌تری دارد.

جدا از این دو تئوری مطرح شده، باید گفت، در بحث seo موارد بسیار مهم‌تری از نام دامنه وجود دارد که باید بر روی آنها بیشتر متمرکز شوید.

دامنه

۴. نحوه رزرو و خرید دامنه

برای خرید دامنه com، نیازی به طی دوره رزرو نیست و بلافاصله پس از پرداخت هزینه، دامنه برای شما ثبت می‌شود. تنها مرحله ای که پس از ثبت دامنه می‌بایست برای فعال سازی آن طی کنید، تایید آدرس ایمیل است.

خرید دامنه ir، کمی ‌متفاوت است. دامنه ir بعد از پرداخت، وارد دوره رزرو می‌شود و در طی ۲۴ ساعت فعال خواهد شد. برخی از دامنه‌های ir برای فعال شدن ممکن است نیاز به مدارک داشته باشند، لذا برای فعال سازی آنها حتما می‌بایست اقدام به ارسال مدارک قانونی و در مواردی تعهدنامه کنید.

۵. دسترسی به اطلاعات whois مالک دامنه

در دامنه ir اطلاعات و مشخصات فردی مالک دامنه بطور کامل در سایت ایرنیک نمایش داده می‌شود. لذا در صورت لزوم افراد می‌توانند با شما تماس بگیرند.

اما در دامنه com، طبق قوانینی بین المللی، اطلاعات مالک دامنه در whois نمایش داده نمی‌شود.

۶. قیمت

باتوجه به اختلاف قیمت ارز خارجی، تفاوت قیمت دامنه ir و com بسیار زیاد است. اگر قیمت دامنه برایتان نکته مهمی ‌است، می‌توانیدسراغ دامنه ir بروید. ضمن اینکه قیمت دامنه ir هیچ وابستگی به نوسانات ارزی ندارد. اگر به دنبال دامنه ارزان هستید دامنه ir بهترین گزینه است.

قیمت

 

۷. امکانات

همانطور که اعلام شد، دامنه ir توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارائه می‌شود. امکاناتی که با خرید دامنه ir از آن بهره‌مند می‌شوید محدود است و تنها به تعریف NS اختصاصی محدود می‌شود.

دامنه‌های com توسط شرکتهای خارجی مختلف ارائه می‌شود، که امکانات بیشتری را در سطح دامنه در اختیار شما قرار می‌دهند. امکاناتی چون امکان تعریف رکوردهای DNS، امکان ریدایرکت و غیره.

۸. نحوه انتقال دامنه

این دو پسوند از لحاظ انتقال دامنه و تغییر اطلاعات whois دامنه نیز با هم تفاوت دارند.

انتقال مالکیت و تغییر اطلاعات com‌ را می‌توانید از شرکتی و نماینده‌ای که از آنها دامنه را خریداری کرده‌اید بخواهید تا برایتان انجام دهند.

اما در خصوص دامنه ir، حتما باید وارد سایت ایرنیک شده و پروسه‌ها را از آنجا طی کنید.

از طرفی اگر بخواهید دامنه را از مدیریت شرکتی خارج کنید و به شرکت دیگری بسپارید، انتقال دامنهcom زمان‌بر بوده و محدودیت‌های زیادی دارد، در صورتی که در دامنه ir پروسه آن ساده‌تر و بدون محدودیت است.

۹. چرخه حیات دامنه

منظور از چرخه حیات دامنه، روندی است که پس از منقضی شدن دامنه شما اتفاق می‌افتد. در نظر داشته باشید پس از انقضای دامنه، مالکیت آن همچنان در اختیار شماست تا فرصت کافی برای تمدید دوباره آن را داشته باشید. اما چرخه حیات دامنه ir و com باهم متفاوت است:

دامنه ir:

حداکثر برای یک دوره ۵ ساله ثبت می‌شود، و پس از انقضا نیز تا ۶۰ روز مهلت دارید تا دامنه را مجددا تمدید کنید. پس از این مدت دامنه از مالکیت شما خارج می‌شود.

دامنه com:

حداکثر برای یک دوره ۱۰ ساله ثبت می‌شود، و پس از انقضای نیز تا ۷۵ روز مهلت دارید تا دامنه را مجددا تمدید کنید. پس از این مدت دامنه از مالکیت شما خارج می‌شود.

دامنه com

نکته مهم اینکه، اگر کسب و کار شما بستری کاملا داخلی دارد بدون شک علاوه بر ثبت دامنه com، برای ثبت دامنه Ir نیز اقدام کنید. مخاطبان ایرانی به سایت‌هایی که از هر دو دامنه ir و com استفاده می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند. لذا توصیه می‌شود به خرید دامنه با هر دو پسوند اقدم کنید.

/ پایان رپورتاژ

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و انزل وب هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری
لینک کوتاه
برچسب ها

مطالب مرتبط

نظرات