راهنما تفاوت ساتنا و پایا چیست : بررسی کارمزد ، زمان انتقال و..

راهنما تفاوت ساتنا و پایا چیست : بررسی کارمزد ، زمان انتقال و..

امروزه می توان بسیاری از کارهای بانکی را بدون اینکه نیاز به مراجعه به حضور و معطل شدن در بانک ها داشته باشیم انجام دهیم. این مساله را می توان از اثرات فراگیر شدن بانکداری الکترونیکی دانست. سامانه ها و خدمات زیادی که در زیر مجموعه بانکداری الکترونیکی قرار می گیرند انجام انواع کارهای بانکی را بیش از پیش برای مشتریان بانک ها آسان کرده اند. دو تا از سامانه های معروف در این زمینه را میتوان سامانه های پایا و ساتنا دانست که در این مطلب انزل وب به تشریح تفاوت ساتنا و پایا و بررسی کارمزد ، زمان انتقال و.. آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت ساتنا و پایا در چیست؟

What is Difference Between Satna and Paya in Iran Banks

پیش از این در انزل وب به آموزش کامل گرفتن رمز دوم کارت بانکی و تغییر رمز از طریق اینترنت و همچنین ۶ روش فهمیدن شماره حساب متصل به کارت بانکی پرداخته شده است. در همین راستا امروز قصد داریم به بررسی معنی ساتنا و پایا و کاربردهای آن ها به عنوان دو سامانه پر کاربرد در بانکداری الکترونیکی بپردازیم.

ساتنا و پایا مخفف چیست؟

ساتنا مخفف سامانه تسویه ناخالص آتی است. پایا نیز به معنای سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا ACH می باشد. تعریف هر دو سامانه ساتنا و پایا را می توان محصولاتی از بانکداری الکترونیک دانست که امکان واریز و انتقال وجه را از طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک برای مشتریان فراهم می کنند. این دو سامانه در نگاه اول شاید بسیار شبیه به یکدیگر به نظر برسند. می توان گفت در واقعیت نیز به همین شکل است. ولی تفاوت هایی اندک بین این دو امانه وجود دارد که موجب تفاوت کلی آن ها در نوع کاربردشان شده است که در ادامه به این تفاوت ها اشاره ای خواهیم داشت.

ساعات انتقال وجه پایا و ساتنا

پیش از این انتقال وجوه در این سامانه هر روز یک بار انجام می گرفت. ولی طبق اعلام بانک مرکزی در حال حاضر ساعات جدید انتقال وجه پایا به صورت دو بار در هر روز کاری می باشد. بدین ترتیب اگر بین ساعات ۱۷ عصر تا ۴ صبح عملیات انتقال وجه را انجام دهید، وجه مورد نظر در ساعت ۵ صبح به حساب مقصد واریز خواهد شد. اگر این کار را بین ساعت ۵ صبح تا ۱۶ عصر انجام دهید، عملیات انتقال وجه در ساعت ۱۷ تکمیل خواهد شد. البته در زمان انتقال وجه ساتنا هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است. به طوری که اگر در خارج از ساعات کاری اعلام شده از سوی بانک، درخواستی در ساتنا ثبت شود رسیدگی یه آن در روز بعد انجام خواهد گرفت. ولی به صورت کلی انتقال وجوه در ساتنا طی مدت زمانی بسیار کمتری نسبت به سامانه پایا صورت می گیرد. البته مزیتی که در سیستم پایا وجود دارد این است که شما می توانید با استفاده از این سامانه، مقدار انتقال وجه را مشخص کنید ولی انجام آن را به تاریخی مشخص در روزهای آینده موکول نمایید. مزیت این روش در این است که شما قادر خواهید بود قبل از فرا رسیدن موعد انتقال وجه، آن را لغو نمایید.

جهت حفظ امنیت حساب های بانکی خود حتما مطلب آموزش کامل جلوگیری از هک حساب بانکی را مطالعه کنید.

سقف انتقال وجه پایا بانک و ساتنا بانک

مدت زمان انتقال وجه از طریق شماره شبا

وجه دیگر تفاوت بین این دو سامانه را می توان در محدودیت مبلغ به منظور جابجایی پول دانست. در سامانه پایا هیچ محدودیتی جهت انتقال وجه وجود ندارد. ولی کمترین مقدار پولی که در ساتنا می توان انتقال داد ۱۵ میلیون تومان و بیشترین میلغ، ۳۰ میلیون تومان است. بنابراین برای انتقال مبالغی کمتر از ۱۵ میلیون تومان باید از سامانه پایا استفاده نمود. ضمن اینکه یکی از مزایای سامانه پایا این است که امکان  انتقال وجه به صورت گروهی را نیز فراهم نموده است. با یان کار می توان حواله های انبوه که شامل تعداد زیادی دستور پرداخت است را به راحتی و در یک انتقال به انجام رساند. برای انتقال وجه از طریق این دو سامانه باید حتما شماره شبای حساب مقصد را در اختیار داشته باشید.

کارمزد انتقال وجه پایا و ساتنا

یکی از وجوه اشتراک این دو سامانه در همین مورد است. برای استفاده از این دو سامانه هیچ کارمزدی دریافت نمی گردد که این نکته در واقع مزیتی برای این سامانه ها در مقابل دیگر سامانه های بانکی نظیر سحاب که برای هر سقفی از انتقال وجه کارمزدی در نظر گرفته است می باشد.

به طور کلی استفاده از سامانه ساتنا در بین بانک ها رایج تر است. این موضوع شاید به دلیل سقف بالاتر مبلغ انتقال وجه در این سامانه باشد که طبیعتا برای معاملاتی همچون خرید و روش ملک یا خودرو و دیگر معماملات بزرگتر استفاده از این سامانه را توجیه پذیر می کند. اما از طرف دیگر اگر پای انتقال مبالغی نسبتا پایین مثل پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان یا پرداخت سود اوراق بهادار و نیز پرداخت اقساط بانکی در میان باشد باید انتقال وجه را از طریق سامانه پایا انجام داد.

در صورتی که می خواهید از طریق گوشی همراه به انجام کارهای بانکی بپردازید می توانید مطلب پرکاربردترین کدهای دستوری USSD اپراتور و بانک های ایران را درانزل وب مطالعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز ضمن تعریف ساتنا و پایا به بررسی تفاوت های آنها نظیر سقف انتقال وجه پایا بانک و کاربردهای آن ها پرداختیم. آیا تا بحال از این دو سامانه استفاده نموده اید؟ می توانید نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود در همین زمینه را در بخش دیدگاه های این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

انتقال پول به payeer
آموزش کامل تصویری آموزش ساخت حساب Payeer ، واریز و برداشت پول
آموزش 8 روش کارت به کارت بانکی اینترنتی ، با گوشی ، عابر بانک و..
آموزش ۸ روش کارت به کارت بانکی اینترنتی ، با گوشی ، عابر بانک و..

نظرات

  • نسرین says:

    ساتنا بسیار عالی میباشد ودر امور بانکی تسریع میدهد. ممنون از ایجاد این سامانه