ساخت و ایمیج گرفتن (Image File) در ویندوز 10 ، 8 و 7

آموزش کامل ساخت بکاپ و ایمیج گرفتن (Image File) از ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

ویندوز مایکروسافت، محبوب ترین سیستم عاملی است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. ویندوز پر از قابلیت ها و امکاناتی است که خیلی از آن ها را شاید حتی به گوش نشنیده باشیم. با این حال این محصول نرم افزاری قدرتمند هم ممکن است گاهی با مشکلات جدی مواجه شود. به طوری که نتوان به درستی آن را اجرا کرد. یکی از راه هایی که می توان در این موارد برای حل مشکل به کار گرفت استفاده از فایل های بکاپ ایمیج برای بازگردانی اطلاعات است. این فایل ها را می توان با استفاده از خود ویندوز تهیه کرد که در این مطلب انزل وب به آموزش ایمیج گرفتن (Image File) از ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ خواهیم پرداخت.

نحوه ساخت فایل Image و گرفتن ایمیج از ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Create a System Image Backup File in Windows 10 , 8 and 7

قبلا به آموزش بکاپ گرفتن از درایو و اطلاعات کامپیوتر در هنگام بالا نیامدن ویندوز پرداخته ایم. در این مطلب انزل وب قصد داریم شما را با یکی دیگر از امکانات ویندوز که مخصوصا در هنگام بروز مشکلاتی چون از دست رفتن داده ها یا بالا نیامدن سیستم عامل می تواند بسیار کمک کننده باشد بپردازیم و آن بکاپ گرفتن از ویندوز اورجینال است. پس در ادامه با ما همراه باشید.

ایمیج گرفتن از ویندوز چیست؟

بکاپ گرفتن از کل ویندوز می تواند بهترین راه برای غلبه مشکلات سخت افزاری یا مسائل نرم افزاری که موجب از کار افتادن سیستم و از دست رفتن اطلاعات و تنظیمات ویندوزمی شوند باشد. برنامه های مختلفی برای این کار توسط شرکت های مختلف توسعه داده شده است. اما شاید جالب باشد که بدانید خود این سیستم عامل نیز در نسخه های مختلفش دارای قابلیت بکاپ گیری از ویندوز است. با استفاده از این قابلیت می توانید یک فایل ایمیج از کل تنظیمات ویندوز خود تهیه کنید و آن را در جایی مطمئن نگه دارید. این فایل توانایی برگرداندن ویندوز به نسخه اولیه آن در مواقع بروز مشکلات را داراست. بدین ترتیب دیگر نیازی به نصب مجدد نرم افزارها یا حتی نصب کردن دوباره ویندوز نخواهید داشت و از این طریق در زمان خود صرفه جویی می کنید.

در این خصوص قبلا هم در انزل وب به آموزش بکاپ گیری کامل از برنامه های نصب شده و تنظیمات آنها در ویندوز پرداخته شده است.

آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

برای آموزش ساخت فایل ISO ویندوز ۱۰ و.. اول از همه باید ابزار پشتیبان گیری ویندوز را باز کنید. نحوه این کار در نسخه های مختلف ویندوز متفاوت است. از این رو ابتدا به آموزش انجام ان در هر کدام از نسخه های ویندوز می پردازیم. برای باز کردن ابزار Backup در ویندوز ۱۰ ، منوی استارت را باز کرده و با تایپ Backup، گزینه مشخص شده در تصویر زیر را انتخاب کنید.

آموزش ساخت فایل iso ویندوز 10

البته این گزینه را در بخش System and Security واقع در کنترل پنل ویندوز هم می توانید پیدا کنید.

ایمیج از ویندوز 7

سپس در پنجره باز شده روی لینک Create a system image کلیک کنید.

بکاپ گرفتن از ویندوز اورجینال

اگر از ویندوز ۸ استفاده می کنید برای بکاپ گرفتن از ویندوز اورجینال در منوی استارت، عبارت file history را تایپ کرده و سپس گزینه مشخص شده را انتخاب نمایید.

بکاپ گرفتن از ویندوز روی فلش

حالا در پنجره File History روی لینک System Image Backup کلیک کنید.

ایمیج گرفتن از ویندوز 10

در ویندوز ۷ جهت ایمیج گرفتن از ویندوز و برنامه ها ابتدا منوی استارت را باز کنید. سپس از بخش Getting Started گزینه Back up your files را انتخاب کنید تا پنجره Backup and Restore باز شود.

ایمیج گرفتن از ویندوز و برنامه ها

حالا در این پنجره، روی لینک Create a system image کلیک نمایید.

آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز

تا اینجا موفق به باز کردن ابزار بکاپ گیری از ویندوز شده اید . از اینجا به بعد نحوه انجام این کار در نسخه های متفاوت ویندوز به یک شکل خواهد بود. بنابراین جهت طبق مراحل زیر پیش بروید:

۱- پس از اینکه ابزار System Image را باز کردید، اسکنی از درایوهای خارجی ویندوز انجام می شود. پس از آن می توانید مکان ذخیره سازی فایل image را مشخص کنید. این کار را می توانید در یک هارد اکسترنال یا DVD انجام دهید. پس از انتخاب مکان موردنظرتان روی Next کلیک کنید.

آموزش ساخت فایل iso ویندوز 10

۲- به صورت پیش فرض، این ابزار فقط از درایو سیستمی ویندوز که معمولا درایو C است بکاپ می گیرد. ولی شما می توانید برای بک آپ گرفتن کامل از ویندوز درایوهای دیگر را هم انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که با این کار حجم نهایی فایل image افزایش خواهد یافت. بنابراین بهتر است که از هر درایو به صورت جداگانه فایل image تهیه شود.

بکاپ گیری از ویندوز

۳- در پنجره باز شده به مقدار حجم تخمینی فایل image دقت کنید. اگر همه چیز درست بود روی دکمه Start Backup کلیک کنید.

آموزش برگرداندن بک آپ ویندوز 7

۴- در تصویر زیر فرایند ایمیج گرفتن از ویندوز را مشاهده می کنید. این کار با توجه به حجم درایو مورد نظر تا چند ساعت هم می تواند به طول بیانجامد.

ایمیج گرفتن از کل هارد

۵- پس از پایان فرایند ایمیج گرفتن و ساخت فایل ایمیج ISO ویندوز ، ویندوز گزینه ای در اختیار شما قرار می دهد که از طریق آن به ایجاد یک دیسک تعمیر ویندوز بپردازید. با استفاده از این دیسک خواهید توانست با کمک فایل image تهیده شده در مواقع مورد نیاز به بازیابی ویندوز خود بپردازید. بنابراین توصیه می شود با انتخاب گزینه Yes از این امکان استفاده نمایید.

ساخت فایل ایزو از ویندوز

۶- با انتخاب درایو DVD مورد نظر روی دکمه Create Disc کلیک کنید.

آموزش کامل بک آپ گرفتن از ویندوز

۷- زمانی که میخواهید فایل ایمیج بکاپ ویندوز را بازیابی کنید ، کامپپیوتر را از روی دیسک ریکاوری بوت کنید سپس ابزار ریکاوری System Image Recovery در دسترس شما خواهد بود.

بازیابی اطلاعات در ویندوز 10

اگر می خواهید از سریال نامبر ویندوز بکاپ بگیرید به مطلب آموزش بکاپ گرفتن از سریال نامبر لایسنس فعال شده ویندوز مراجعه نمایید.

نحوه بازیابی اطلاعات در ویندوز ۱۰ و.. از طریق فایل ایمیج

در مرحله قبل روش تهیه دیسک تعمیر و ایمیج از ویندوز ۷ ، ۸.۱ و ۱۰ را توضیح دادیم. حالا وقتی که قصد بازیابی و برگرداندن ایمیج ویندوز ۱۰ و.. را داشته باشید می توانید کامپیوتر را با استفاده از این دیسک بوت کنید تا به تعدادی از ابزارهای ریکاوری ویندوز نظیر System Image Recovery دسترسی پیدا نمایید. برای انجام این کار طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱- دیسک مورد نظر را در کیس گذاشته و کامپیوتر را ریستارت کنید.

۲- کامپیوتر را از طریق این دیسک بوت کنید.

۳- صفحه ای تحت عنوان Windows Setup باز می شود که در ان باید کلید Next را انتخاب کنید.

ایمیج از ویندوز 7

۴- لینک Repair your computer را در پایین صفحه انتخاب نمایید.

ایمیج گرفتن از ویندوز و برنامه ها

۵- گزینه Troubleshoot را انتخاب کنید.

ساخت ایمیج ویندوز 10

۶- روی Advanced options کلیک کنید.

۷- در اینجا گزینه System Image Recovery را انتخاب کنید.

ایمیج گرفتن از ویندوز چیست

۸- حالا ویندوز ۱۰ را به عنوان ویندوز مدنظر خود انتخاب نمایید.

آموزش ایمیج گرفتن از ویندوز

۹- در صفحه بعدی گزینه Use the latest available system image را انتخاب کنید. اگر چندین فایل ایمیج دارید می توانید در اینجا گزینه Select a system image را انتخاب نمایید. سپس روی کلید Next کلیک کنید.

برگرداندن ایمیج ویندوز 10

۱۰- اگر از یک هارد درایو جدید در حال استفاده هستید می توانید گزینه Format and repartition disks را فعال کنید.

ایمیج گرفتن از ویندوز

۱۱- روی دکمه Next و سپس Finish کلیک کنید.

ایمیج گرفتن از ویندوز 10

۱۲- در نهایت روی دکمه Yes کلیک نمایید.

پس از انجام این مراحل، کار بازیابی اطلاعات شروع خواهد شد. زمان اتمام آن به مقدار داده ها و البته قدرت سخت افزاری سیستم ربط خواهد داشت.

برای تعمیر رجیستری ویندوز می توانید مطلب آموزش رفع خطا ، بکاپ و تعمیر رجیستری آسیب دیده ویندوز را در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

با روش هایی که امروز به شما آموزش دادیم به راحتی می توانید به بکاپ گرفتن از ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ و تنظیمات و نرم افزارهای نصب شده در آن بپردازید. اگر در این زمینه پیشنهاد و نظری دارید، آن را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما و آموزش کامل قدم به قدم آپدیت ویندوز 10 به 11 با فایل ISO
راهنما و آموزش کامل قدم به قدم آپدیت ویندوز ۱۰ به ۱۱ با فایل ISO
آموزش تصویری نصب و اجرای فایل ISO در ویندوز 10 و ویندوز 11
آموزش تصویری نصب و اجرای فایل ISO در ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
آموزش 3 روش ساخت فایل ایمیج ISO در ویندوز 10 ، 8.1 و 7
آموزش ۳ روش ساخت فایل ایمیج ISO در ویندوز ۱۰ ، ۸.۱ و ۷
چرا دی وی دی خوانده نمی شود
۵ روش حل مشکل عدم شناسایی و نخواندن دی وی دی و سی دی در لپ تاپ

نظرات

  • علی says:

    سلام
    ۱- از این ایمیج میشه توی نرم افزار Acronis استفاده کرد ?
    ۲- در زمان Restore میشه فقط پارتیشن ویندوز رو ریکاوری کرد؟

  • نوید says:

    برای ایمیج گرفتن روی هارد اکسترنال حتما باید هارد خالی باشه؟

  • علی محمد says:

    سلام
    ممنونم از همه مطالب عالی و کارآمدی که میذارین

    چندتا سوال دارم ممنون میشم پاسخ بدین:
    ۱- میشه فایل ایمیج رو روی فلش ریخت؟
    ۲- اگر روی هارد اکسترنال باشه، انتقالش به فلش ایراد داره و مشکل ساز میشه؟
    ۳- روی dvd باشه بهتره یا فلش؟
    ۴- بعد از ایمیج، repair system هم لازمه حتما؟
    ممنون از لطفتون