6 روش حل مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ

۶ روش حل مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ

کامپیوتر ها و لپ تاپ ها بدون در نظر گرفتن سازنده، اطلاعات سیستمی را از روش های مختلفی به کاربر اعلام می کنند که یکی از آن ها چراغ ها یا LED های کوچک روی لپ تاپ است. یکی از این چراغ ها به شکل باتری طراحی شده است که اگر این LED در لپ تاپ شما چشمک می زند، احتمالا نقصی در باتری یا شارژر لپ تاپ شما رخ داده است. امروز در انزل وب ضمن بررسی علت ها، روش رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ را هم آموزش خواهیم داد.

علت چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ ایسوس ، ایسر ، دل ، لنوو و..

How to Fix Laptops Battery Light is Blinking

همانطور که اشاره کردیم، برخی از وضعیت های سیستم باید به اطلاع کاربر برسند. از روش های این کار، می توان به صدای بوق مادربرد، هشدار های نمایش داده شده در صفحه نمایش و مجموعه ای از چراغ های مختلف اشاره کرد. در حالی که ممکن است توجه زیادی به این چراغ ها نکنید، آن ها حامل اطلاعات مهمی هستند. یکی از این چراغ ها به نام Power یا باتری شناخته می شود. چشمک زدن های این چراغ می توان نشان دهنده عیب در سیستم برق یا باتری لپ تاپ باشد که این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

چراغ باتری لپ تاپ چیست؟

قبل از بررسی علل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ، بهتر است با کاربرد آن بیشتر آشنا شویم. یکی از برتری های لپ تاپ نسبت به کامپیوتر های معمولی، قابلیت حمل آن است. این قابلیت وابسته به باتری است بنابراین باید شما از وضعیت باتری لپ تاپ خود آگاه باشید. برای این کار یک تراشه کوچک در باتری لپ تاپ قرار داده می شود که می تواند با لپ تاپ ارتباط برقرار کند و وضعیت کلی خود را به همراه سطح شارژ، اتصال شارژر و اطلاعات دیگر را به لپ تاپ اطلاع دهد. در نهایت لپ تاپ اطلاع دریافتی را تحلیل و نتیجه را در آیکن باتری در تسکبار و همینطور چراغ باتری به شما اطلاع می دهد.

چراغ باتری لپ تاپ چیست؟

رنگ این چراغ بستگی به سازنده دارد اما معمولا در حالت عادی خاموش است و هنگامی که شارژر را متصل می کنید، در صورتی که شارژ لپ تاپ شما در سطح بالایی باشد سبز است و هنگامی که درصد شارژ به اتمام خود نزدیک شود (حتی در حالت عدم اتصال شارژر)، رنگ آن نارنجی می شود. همچنین معمولا در درصد های بسیار کم که لپ تاپ به زودی خاموش می شود، چراغ شروع به چشمک زدن می کند.

همچنین پیشنهاد می کنیم در راستای استفاده صحیح از باتری لپ تاپ، مطلب آیا جدا کردن باتری لپ تاپ و اتصال مستقیم به برق مفید است؟ راه های افزایش عمر باتری را هم مطالعه نمایید.

علت چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ لنوو و..

تا اینجا با کاربرد چراغ باتری آشنا شدیم. همانطور که برای رنگ چراغ گفتیم، علت چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ در برند های مختلف هم فرق می کند. اگر سطح شارژ لپ تاپ شما بالا است و این چراغ بدون توجه به درصد شارژ شروع به چشمک زدن (با هر رنگی) می کند، می تواند نشان دهنده یک عیب در سیستم باتری باشد. معمولا دلیل آن اتمام عمر باتری یا درست کار نکردن باتری و معیوب بودن شارژر است.

علت چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ لنوو و..

به هر حال بسته به سازنده های مختلف، این حالت در هر لپ تاپ می تواند معنی خاصی داشته باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد مفهوم چراغ های چشمک زن لپ تاپ خود، بهتر است دفترچه راهنما را در این رابطه مطالعه کنید تا بدانید سازنده لپ تاپ شما از چشمک زدن چراغ باتری برای چه حالتی استفاده می کند. در ادامه روش های کلی رفع این مشکل را مرور می کنیم.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ ایسر و.. با چک کردن شارژر

اولین کاری که باید در زمان چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ Asus و.. انجام دهید این است که آداپتور خود را از پریز برق جدا کنید (مطمئن شوید پریز سالم است). سپس آن را به صورت کامل بررسی کنید که سالم باشد و پارگی و.. نداشته باشد. سپس اتصالات را چک کنید و مطمئن شوید که سیم های شارژر در قسمت های مختلف به صورت محکم و ثابت به هم متصل شده باشند. سوکت و پورت شارژر لپ تاپ و شارژر را فراموش نکنید. پس ار بررسی و محکم کردن اتصالات، مجدد آن را به پریز برق و پورت لپ تاپ وصل کنید و مدتی صبر کنید تا باتری به شکلی صحیح پر شود و مشکل شما رفع شود.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ ایسر و.. با چک کردن شارژر

استفاده از آداپتور شارژر استاندارد در مشکل چشمک زدن چراغ شارژ لپ تاپ اچ پی و..

اگر شما به هر دلیلی از شارژر استاندارد یا مدل پیشنهاد شده استفاده نمی کنید، ممکن است علت چشمک زدن عدم توان کافی آداپتور باشد. چک کنید که قدرت آمپر شارژر با باتری یکسان باشد. در نمونه هایی با اتصال شارژر ۷۵ واتی به باتری لپ تاپ ۱۵۰ واتی، این مشکل رخ داده است که معمولا بعد از تعویض شارژر یا استفاده از شارژرهای متفرقه در مسافرت و.. رخ می دهد. برای رفع آن فقط کافی است تا لپ تاپ خود را یکبار با شارژر خود به صورت کامل شارژ کنید.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ دل و..

اگر هنوز مشکل چشمک زدن چراغ پاور لپ تاپ اچ پی و.. وجود داشت، لپ تاپ را خاموش کنید، کابل شارژ را جدا کرده و باتری را خارج کنید. سپس دکمه پاور لپ تاپ را برای ۳۰ ثانیه فشار دهید. در نهایت مجدد باتری را قرار داده و شارژر را وصل کنید.

رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ دل و..

اگر فکر می کنید عمر باتری لپ تاپ به اتمام رسیده است، مطالعه مطلب آیا زمان تعویض باتری لپ تاپ شما رسیده است ؟ روش های بررسی باتری لپ تاپ مفید و کاربردی خواهد بود.

کالیبراسیون باتری برای رفع مشکل چشمک زدن باتری

خصوصا اگر باتری شما در لپ تاپ معمولا همیشه به شارژر متصل است. احتمالا نیاز به کالیبراسیون دارید زیرا سنسور های مربوط به درصد شارژ خاصیت خود را از دست می دهند. برای این کار جهت رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ لنوو و.. ابتدا باتری را از دستگاه خارج کنید. کابل شارژر را وصل کرده و لپ تاپ را روشن کنید.

سپس روی This PC راست کلیک کرده و گزینه Manage را بزنید (می توانید در سرچ ویندوز هم آن را سرچ کنید.) به قسمت Device Manager بروید.

حال قسمت باتری یا Batteries را انتخاب کنید. با گسترش آن احتمالا چند گزینه به نام هایی مانند Microsoft acpi compatible battery و.. را خواهید دید.

کالیبراسیون باتری برای رفع مشکل چشمک زدن باتری

همه آن ها را انتخاب کرده و حذف (uninstall) کنید. احتمالا دستگاه از شما بخواهد سیستم را ریستارت کنید ولی این کار را انجام ندهید و ignore را بزنید. (توجه داشته باشید که سیستم نباید ریستارت شود)
اکنون سیستم را خاموش کنید. کابل شارژر را خارج کرده و ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دکمه پاو را فشار دهید. پس از آن باتری را در جای خود قرار داده و کابل شارژر را هم وصل کنید. سیستم را روشن کنید. با این کار باید مشکل چشمک زدن رفع شود.

تعویض باتری برای رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ

اگر همچنان مشکل چشمک زدن یا روشن نشدن چراغ شارژ لپ تاپ وجود داشت، احتمالا دچار بد ترین حالت (و شایع ترین حالت) ممکن شده اید و باتری شما به اتمام عمر خود رسیده اند. می توانید برای مدتی شارژر را جدا کرده و ببینید آیا باتری عملکرد استانداردی دارد یا در درصد های بالا ناگهان خاموش می شود؟ اگر این گونه بود باتری شما معیوب شده یا خاصیت خود را از دست داده است و باید آن را با نمونه نو تعویض کنید. جهت اطمینان می توانید از ابزار های تست سلامت باتری استفاده کنید.

تعویض باتری برای رفع مشکل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ

تست سلامت باتری در چشمک زدن چراغ پاور لپ تاپ

برای تست سلامت باتری خود می توانید از ابزار هایی مانند Google battery health view ساخته nirisoft را تست کنید.

تست سلامت باتری در چشمک زدن چراغ پاور لپ تاپ

بعد از دانلود و نصب این برنامه، به قسمت Battery State View بروید. در اینجا اطلاعات مختلفی را خواهید دید. به دنبال Designed Capacity و Current Capacity و Battery Health باشید و مقدار آن ها را ببینید.

  • اگر مقدار Battery Health کمتر از ۳۰ باشد، یعنی باتری ضعیف شده و نیاز به تعویض دارد.
  • اختلاف گزینه های Designed Capacity و Current Capacity هم هرچه کمتر باشد بهتر است.

اگر باتری شما معیوب بود، همانطور که در روش قبل اشاره کردیم، تنها راه رفع دلیل چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ شما تعویض باتری با نمونه نو است.

در پایان و در صورت نیاز به خرید باتری، مطالعه مطلب راهنمای خرید باتری لپ تاپ ، بررسی نکات مهم در خرید باتری لپ تاپ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز علل و راه های چشمک زدن چراغ باتری لپ تاپ های مختلف از برند های ایسوس، ایسر، اچ پی، دل و.. را بررسی کردیم. مشکل شما با انجام کدام یک از راه حل ها رفع شد؟ همچنین می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه روشن نشدن چراغ شارژ لپ تاپ را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 3 روش نمایش درصد باتری در ویندوز 11 در تسکبار و..
آموزش ۳ روش نمایش درصد باتری در ویندوز ۱۱ در تسکبار و..
آموزش 15 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)
آموزش ۱۵ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ دل (Dell)
آموزش 6 روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ بدون شارژر
آموزش ۶ روش حل مشکل روشن نشدن لپ تاپ بدون شارژر
آموزش 11 روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز 11
آموزش ۱۱ روش موثر برای کاهش مصرف زیاد باتری در ویندوز ۱۱

نظرات

  • محمد says:

    باسلام دیشب سیم پشت لبتاب پارگی داشت بهم خورد واتصالی کرد وبوی سوختگی از لبتاب بلند شد ولی با روشن کردن لبتاب سه چراغ همراه کی یکیشون چراغ۹چشمک مداوم میزنه فن ودرایوردیوی دی کار میکنن اما مانیتور خاموشه لبتاب دل وسترو ۱۵۲۰

  • زهرا کیان says:

    دمتون گرم طبق ترفند کالیبراسیون انجام دادم و حل شد مشکل چشمک و شارژ نشدن لپتاپم😍😍👊🏼👊🏼👊🏼

  • masoud says:

    درود و سپاس. چراغ باطری لپ تاپم چشمک می زد و شارژ نمیشد مطابق دستور کالیبراسیون شما مشکلم حل شد.

  • رامین says:

    سلام خسته نباشید
    خیلی متشکرم از راهنمایی بسیار مفید

  • Z says:

    سلام
    مارک لپ تاپ من asus تا چن روز پیش چراغ باتری لپ تاپ هیچ مشکلی نداشت تازگی هروقت میزنمش به شارژ قرمزه چشمکم نمیزنه وقتی شارژش پر میشه ابی رنگ نمیشه ک من متوجه بشم پر شده مشکل کجاس چجوری باید درستش کنم

  • حنانه says:

    سلام
    لب تاب من DELL هست و از ظهر که از چراغ چشمک زن باتری روشن شده و تا الان داره چشمک میزنه رنگ چراغش قرمز هست وقتی از شارژ در بیارم خاموش میشه وقتی بزنم به شارژ اول سفید میشه بعد دوباره شروع میشه به چشمک زدن به رنگ قرمز اون موقع من باید چیکار کنم

  • آرین says:

    سلام و خسته نباشید.
    لپ تاپ من hp هست و از یه مدتی دیگه چراغ شارژش سفید نمیشه و بالاتر از ۷۳ درصد نمیره. الانم ۲ روزه کلا چراغش قرمز هم نمیشه و فقط چشمک سفید میزنه حتی اگه از شارژ بکنم و خاموش کنم!!!
    لطفا سریعتر راهنمایی کنید ممنون.

  • پدرام says:

    سلام خسته نباشید
    من از دیشب لپ تاپم شارژ نمیشه و روی صفر درصده مونده. اگر از شارژ درش بیارم خاموش میشه. چراغش هم هر چند دقیقه یکبار از رنگ قرمز به سفید تغیر میکنه و چشمک میزنه. میخودستم بدونم مشکلش چیه؟

  • مانی عالمی نسب says:

    سلام لپ تاپ من sony vaio هست من تست سلامت از باتریم گرفتم بعد نوشته بود: battrey health 33.3%
    بنظر شما باتری باید تعویض بشه . و یه چیز دیگه چراغ پاور لپ تاپ هم خاموش و روشن میشه.
    لطفا سریع تر راه نماییم کنید.

  • ملیکا says:

    لپ تاپ من فوجیتسو ، خیلی باهاش کار نمیکنم شاید هر یک ماه یه بار روشنش کنم کمی ازش استفاده کنم
    چند وقت پیش رفتم تو تنظیمات باطریش نمیدونم چی کار کردم ، الان باطریش به اندازه ۱۰۰ درصد یعنی کامل کار میکنه ولی درصد آیکون باطری تغییری نمیکنه ، منظورم اینه مثلا ۹۰ درصدو نشون میده ولی وقتی کم میشه عدد کم تری رو نشون نمیده به اندازه همون نود درصد کار میکنه بعد خاموش میشه . قبلا نارنجی میشد خاموش میشد الان صورتی میشه بعده اینکه خاموش میشه بازم چشمک صورتی میزنه
    خواهشا راهنماییم کنید??

  • پری says:

    لپ تاپ من ایسوسه، قبلا می‌زدم به شارژ سر یک ساعت چراغ باتریش سفید میشد اما الان همچنان قرمزه بعد یک ساعت، روشنش هم کردم دیدم ۹۳٪ شارژ شده.

  • محمد says:

    سلام لپ تاپ من hpهست زمانی که میزنم به شارژ اصلا LEDمربوط به شارژ روشن نمیشه و در هیچ صورتی روشن نشده .در صورتی که شارژ میشه

    • ملیکا says:

      لپ تاپ من فوجیتسو ، خیلی باهاش کار نمیکنم شاید هر یک ماه یه بار روشنش کنم کمی ازش استفاده کنم
      چند وقت پیش رفتم تو تنظیمات باطریش نمیدونم چی کار کردم ، الان باطریش به اندازه ۱۰۰ درصد یعنی کامل کار میکنه ولی درصد آیکون باطری تغییری نمیکنه ، منظورم اینه مثلا ۹۰ درصدو نشون میده ولی وقتی کم میشه عدد کم تری رو نشون نمیده به اندازه همون نود درصد کار میکنه بعد خاموش میشه . قبلا نارنجی میشد خاموش میشد الان صورتی میشه بعده اینکه خاموش میشه بازم چشمک صورتی میزنه
      خواهشا راهنماییم کنید??

  • مریم says:

    لب تاب من با اینکه شارژ کامل داره اما بعضی مواقع که میخوام روشن کنم علامت نداشتن شارژ رو نشون میده و اینکه من تقریبا در روز ۱۰ تا ۱۲ ساعت با لپ تاب کار میکنم و با نرم افزارهای معماری کار میکنم لپ تابم هم ایسر نترو فایو هستش

  • کاربر says:

    ممنون از اطلاعات ارزشمندی که در اختیارمون قرار دادید

  • Mrym says:

    سلام.لبتاپمو شارژ زدم شارژ نکرد.جدا کردم کلا خاموشه ولی چراغ باطریش چشمک زنه .دلیلش چیه ؟چیکار باید بکنم؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    • حافظ says:

      برای منم دقیقا به همین‌حالت ولی نمیدونم‌چرا و چیکار کنم اگه راه حلی دیدم حتما میگم و اگه کسی میدونه بگه

    • Samaneh says:

      سلام لپ تابم ایسوس X541N بعد باتریش خراب بود بازش کردم ولی دست ب چیزی نزدم اما الان میزنم به شارژ لامپ باتریش روشن میشه ولی خودش نه
      الانم کلا به شارژ نیست ولی لامپ باتریش روشن چیکارش کنم

      • امیر says:

        مشکلتون حل شد؟ من دقیق این مشکل رو دارم. داشتم با لبتابم ک مدل ایسوس x541 هستش یه فیلم آموزش میدیم وهمزمان نت برداری و زمانی که صرف نوشتن کردم باعث شد بره رو حالت sleep و صفحه مانیتور خاموش شد تاخواستم کلیدی بزنم که نره تو حالت sleep دیگه خاموش شد هرکاری کردم روشن نشد ولی فقط چراغ بغل باطری فکرکنم پاور هست تو ایسوس ها شکلش مث یه چراغه و در حال چشمک ولی هر کاری که میکنم اصلا روشن نمیشه اتصالات هم سالمه و راستش حدود ۶۰ درصد شارژ داشت وبا این حال به برق هم زدم ولی اون یکی چراغ که فکر کنم چراغ باتری هست روشن نمیشه.متاسفانه باطری من باید پیچ گوشتی مخصوص خودشو داشت چون خیلی ریزه که بخام باطری رو دربیارم و امتحان کنم با برق مستقیم و.. تو رو خدا کمک کنین عاجزانه ازتون خواهش و درخواست کمک دلرم اخه میترسم تمام مطالبم بره وچند وقت دیگه باید دفاع ارشد رو بدم وهمه مطالب تو سیستممه

  • میترا says:

    واقعا خسته نباشید و یک دنیا تشکر از مطلب بسیار مفیدتون باتریم چشمک زن بود و با کالیبراسیون کردن مشکلش حل شد کارتون درسته