راهنما: وب سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنما: وب سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

کلمه وب سرور (Web Server) را ممکن است در زمینه های مختلف شنیده باشید و یا کار شما با آن در ارتباط باشد. Web Server می تواند به سخت افزار یا نرم افزار منتسب شود یا شامل هر دوی آن ها شود. امروز در انزل وب قصد داریم تا وب سرور را معرفی کرده و همچنین کاربرد های آن را بررسی کنیم.

معرفی بهترین وب سرور ها

What is a Web Server? Introducing the Best Web Servers

در دنیای امروز که تقریبا اکثر کارها وابسته به دنیای اینترنت و وب هستند، آشنایی بیشتر در این زمینه قطعا برای ما مفید خواهد بود. همچنین مالکین سرور و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، باید با وب سرور آشنایی داشته باشند. سعی می کنیم که این موضوع را به صورت خلاصه و ساده توضیح دهیم ولی برای درک بهتر مطلب، شما باید اطلاعاتی در این زمینه مانند روش کار کردن اینترنت، تفاوت بین صفحات وب، وبسایت، سرور و.. را بدانید. برای آشنایی با Web Server تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همه چیز در مورد وب سرور، وب سرور چیست؟

وب سرور برای میزبانی و نمایش وبسایت ها، بازی، ذخیره سازی، FTP، ایمیل و.. کاربرد دارد و می تواند در دسته سخت افزار یا نرم افزار قرار گیرد و یا شامل هر دو آن ها شود.

همه چیز در مورد وب سرور، وب سرور چیست؟

  • در بخش سخت افزاری، Web Server یک کامپیوتر است که نرم افزار وب سرور و اطلاعات مربوط به سایت مانند مانند اسناد HTML، تصاویر، CSS Stylesheets و فایل های JavaScript را در خود نگه می دارد. این کامپیوتر به اینترنت متصل است و از تبادل اطلاعات فیزیکی با سایر دستگاه های متصل به وب پشتیبانی می کند.
  • در بخش نرم افزاری، وب سرور یک نرم افزار است که شامل چندین بخش است و کنترل چگونگی دسترسی کاربران وب به فایل های داخل هاست و HTTP server را در دست دارد. HTTP server قسمتی از نرم افزار است که با URL و پروتکل HTTP کار می کند. این یعنی می توان از طرق نام دامنه، به محتوا دسترسی داشت. در اکثر موارد هنگامی که از وب سرور نام برده می شود، اشاره به نرم افزار می شود.

همه چیز در مورد وب سرور، وب سرور چیست؟

در ابتدایی ترین سطح، هر بار که یک مرورگر نیاز به یک فایل داشته باشد که در یک وب سرور میزبانی می شود، مرورگر از طریق HTTP درخواست دریافت فایل ها را به وب سرور می دهد. زمانی که درخواست به Web Server می رسد، HTTP server درخواست را می پذیرد و فایل های خواسته شده را در حافظه ذخیره سازی خود پیدا می کند و در صورت نیاز پردازش هم می کند. پس از پیدا شدن فایل، آن ها را به عنوان پاسخ درخواست به مرورگر ارسال می کند. (در صورتی که فایل مورد نظر در آدرس درخواستی پیدا نشود، ارور ۴۰۴ نمایش داده می شود)

همه چیز در مورد وب سرور، وب سرور چیست؟

همچنین آیا با VPS آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب راهنما کامل: VPS یا سرور مجازی چیست؟ آشنایی با کاربرد ، معایب و.. را مطالعه نمایید.

انواع وب سرور ها

برای استفاده از بهترین وب سرور برای انتشار یک وبسایت، شما نیاز به یک وب سروری دارید که می تواند در دو نوع ایستا (Static) یا پویا (Dynamic) باشد.

  • وب سرور Static شامل کامپیوتر سرور (سخت افزاری) و HTTP server (نرم افزاری) است. این مدل به این دلیل استاتیک نامیده می شود زیرا فایل های سرور فایل های ذخیره شده را همانطور که هست به مرورگر می فرستد.
  • وب سرور Dynamic خود از یک وب سرور Static تشکیل شده است که به همراه آن نرم افزار های اضافی هم دارد. این مدل به این دلیل داینامیک نامیده می شود چون سرور قبل از فرستادن فایل ها ذخیره شده به مرورگر شما، آن ها را با نرم افزار های موجود به روز می کند.

انواع وب سرور ها

روش کارکرد سیستم ایستا که مشخص است اما برای پویا به عنوان مثال برای تولید یک صفحه وب نهایی که در مرورگر مشاهده می کنید، برنامه سرور ممکن است قالب HTML را با محتویات یک پایگاه داده پر کند. سایت هایی مانند MDN یا Wikipedia دارای هزاران صفحه وب هستند. همه این صفحات اسناد HTML واقعی نیستند بلکه فقط از چند قالب ساده HTML در کنار یک دیتابیس عظیم استفاده می شود تا در مواقع لازم قسمتی هایی از دیتابیس در یک قالب قرار گرفته و به شما نمایش داده شود. این روش باعث ارائه ساده تر و سریعتر محتوا می شود.

همینطور مطالعه مطلب Big Data چیست و چرا مهم است؟ آشنایی با کاربرد آن در ایران و جهان هم برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

بهترین وب سرور چیست؟

مدیران سرور و سایت باید از برنامه وب سرور (نرم افزار) برای ارائه سرویس های خود استفاده کنند. در این میان تولید کننده های مختلفی وجود دارند. از وب سرورهای معروف می توان Apache، IIS، Nginx، GWS، Lighttpd، LiteSpeed و.. را نام برد که مختصرا آن ها را معرفی می کنیم.

بهترین وب سرور چیست؟

  • Apache HTTP Server: وب سرور آپاچی محبوب ترین وب سرور جهان است. این نرم افزار به صورت منبع باز است و توسط بنیاد نرم افزار Apache توسعه یافته است. تقریبا در تمام سیستم عامل های Linux, UNIX, Windows, FreeBSD, Mac OS X  و.. قابل راه اندازی است.
  • Nginx: وب سرور Nginx رایگان، متن باز و کارامد است. این سرویس مصرف منابع کم در کنار بازدهی بالایی دارد که آن بعد از Apache محبوب ترین وب سرور کرده است.
  • Internet Information Services (IIS): وب سرور IIS محصولی از مایکروسافت است که کارایی بالایی دارد و روی اکثر سیستم عامل های ویندوز نصب می شود. مدیریت این برنامه نسبتا آسان است.
  • GWS: برنامه Google Web Server رایگان است و همانطور که از نامش پیدا است، توسط گوگل طراحی شده است و به طور انحصاری در اکوسیستم گوگل برای میزبانی وب استفاده می شود.
  • LiteSpeed Web Server: وب سرور لایت اسپید در سال ۲۰۰۳ انتشار اولیه داشت. با توسعه های LiteSpeed Technologies این نرم افزار رشد زیادی داشته است.
  • Sun Java System Web Server: برای وبسایت های متوسط و بزرگ مناسب است. در سیستم عامل مختلف نصب می شود و از JSP, Java Servlets, PHP, Perl, Python و Ruby on Rails, ASP and Coldfusion و.. هم پشتیبانی کامل دارد.

در پایان اگر قصد ساخت وب اپلیکشن ها را دارید، مطالعه مطلب راهنما کامل: فناوری PWA چیست؟ چرا باید به آن اهمیت داد؟ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز سعی کردیم به صورت خلاصه و ساده، مفهوم وب سرور را معرفی کنیم. آیا تجربه استفاده از وب سرویس ها به صورت مستقیم دارید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه نرم افزار وب سرور را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

12 تا از بهترین منابع برای دانلود قالب ایمیل رایگان
۱۲ تا از بهترین منابع برای دانلود قالب ایمیل رایگان
آموزش 6 روش سریع ذخیره و تبدیل صفحه وب به (Word)
آموزش ۶ روش سریع ذخیره و تبدیل صفحه وب به ورد (Word)
معرفی 13 تا از بهترین محیط برنامه نویسی IDE برای ویندوز 10 و ویندوز 11
معرفی ۱۳ تا از بهترین محیط برنامه نویسی IDE برای ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
معرفی و دانلود 15 تا از بهترین برنامه های کد نویسی در اندروید
معرفی و دانلود ۱۵ تا از بهترین برنامه های کد نویسی در اندروید

نظرات