سرویس رومینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با دیتا ، تماس و.. رومینگ

سرویس رومینگ چیست و چه کاربردی دارد؟ آشنایی با دیتا ، تماس و.. رومینگ

ممکن است در تبلیغات، تنظیمات گوشی و.. کلمه رومینگ را دیده باشید. استفاده از Roaming در سفر های بین المللی می تواند برای شما مفید باشد پس اگر با آن آشنا نیستید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید. امروز در انزل وب رومینگ را به شما معرفی می کنیم و ضمن بررسی کاربرد های آن، به بررسی روش کارکرد این حالت هم در کنار تعرفه و هزینه استفاده می پردازیم.

منظور از حالت رومینگ در گوشی چیست؟

What Does It Mean When Data is Roaming?

رومینگ به منظور استفاده از سیمکارت خود در کشور های دیگری که با اپراتور شما همکاری دارند، طراحی شده است. به عبارت دیگر می توان آن را راهی برای دریافت اطلاعات و سیگنال در خارج از کشور یا در مناطقی که اپراتور شما پوشش دهی ندارد هم معرفی کرد. اما استفاده از این سرویس شاید کمی نگران کننده باشد زیرا در تنظیمات گوشی با فعال کردن آن پیام پاپ آپی را مشاهده می کنید که از هزینه های احتمالی خبر می دهد. پس از معرفی کامل تر Roaming و کاربرد های آن، هزینه استفاده از این حالت را هم بررسی می کنیم.

معنی رومینگ چیست؟

زمانی که شما از مرز های کشور خارج شوید، طبیعتا از محدوده شبکه های مخابراتی اپراتور خود نیز خارج شده و دیگر نمی توانید با سیم کارت خود اقدام به برقراری تماس، ارسال و دریافت پیام یا استفاده از داده اینترنت کنید. اما منظور از رومینگ چیست؟ در این زمان شما می توانید در شرایطی با فعال کردن Roaming گوشی خود، به آنتن اپراتور های کشوری که در آن هستید متصل شده و از این طریق می توانید مجدد از سیم کارت و شماره خود استفاده کنید. به این حالت رومینگ (Roaming) گفته می شود.

معنی رومینگ چیست؟

در این حالت اگر تماس برقرار کنید، به آن تماس رومینگ گفته می شود و هیمینطور این موضوع برای پیامک و داده های اینترنت هم صدق می کند.

معنی رومینگ چیست؟

قابل ذکر است که طرح هایی مانند رومینگ ملی هم وجود دارند که هدف آن ها استفاده از خدمات سایر اپراتور در نقطه ای از کشور است که اپراتو شما آنتن دهی ندارد. این گونه می توان کمبود پوشش شبکه در کشور را جبران کردن و همیشه در دسترس بود. به این حالت رومینگ ملی گفته می شود.

همچنین آیا با Virtual Number آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب Virtual Number یا شماره تلفن مجازی چیست؟ آیا قابل ردیابی است؟ را هم مطالعه نمایید.

روش کار خدمات رومینگ چیست؟

روش کار حالت رومینگ گوشی ساده است. اپراتور سیم کارت شما با اپراتور کشور های دیگر قرارداد مشارکت تنظیم می کنند و با دریافت هزینه ای، اجازه متصل شدن شما به آنتن های خود و استفاده از خدمات آن ها را می دهند. این قرار داده ها معمولا دو طرفه هستند تا از مشتریان هر دو اپراتور پشتیبانی بیشتری شود.

همچنان توجه داشته باشید که شما با خرید یک سیمکارت اعتباری، می توانید از خدمات اپراتور کشور مقصد استفاده کنید و Roaming در حالتی مناسب است که به هر دلیلی بخواهید حتما از سیم کارت خود استفاده کنید.

همینطور برای آشنایی با VoLTE هم مطالعه مطلب فناوری VoLTE چیست؟ نحوه فعال سازی VoLTE ایرانسل ، همراه اول و.. کاربردی و مفید خواهد بود.

هزینه های استفاده از دیتا رومینگ و.. چیست؟

در حالی که Roaming بسیار مفید است، اما می تواند با هزینه های سنگین همراه باشد. به همین دلیل معمولا در تنظیمات گوشی، حالت Roaming به صورت پیش فرض خاموش می باشد تا هزینه های تصادفی را به شما متحمل نکنند. اما مقدار هزینه رومینگ به اپراتور شما و کشوری که سفر می کنید بستگی دارد. به طور مثال افرادی که سیم کارت اپراتور های اروپایی را داشته باشند، در سفر بین کشور های اتحادیه اروپا نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

هزینه های استفاده از دیتا رومینگ و.. چیست؟

در ایران هم با مراجعه به سایت اپراتور خود و رفتن به قسمت تعرفه رومینگ، می توانید هزینه رومینگ را برای کشور مورد نظر خود مشاهده کنید:

هزینه برای دیتا هنگام رومینگ بر حسب کیلوبایت یا مگابایت محاسبه می شود، برای تماس هم معمولا واحد ها به دقیقه رند شده و هر پیامک هم به شکل معمول محاسبه می شود.

تکنولوژی GSM و CDMA در زمینه رومینگ

توجه داشته باشید که اپراتور ها ممکن است از تکنولوژی متفاوتی برای اتصال استفاده کنند و در نتیجه برای استفاده از اینترنت رومینگ یا بسته رومینگ باید گوشی شما نیز قابلیت اتصال به شبکه سایر نقاط را داشته باشد. به همین دلیل باید قبل از مسافرت ویژگی های گوشی خود و هماهنگی آن با اپراتور های میزبان را بررسی کنید. در حال حاظر اپراتور ها معولا از دو استاندارد رایج استفاده می کنند که گوشی شما ممکن است یک یا هر دو استاندارد زیر را پشتیبانی کند:

تکنولوژی GSM و CDMA در زمینه رومینگ

  • GSM مخفف عبارت Global System for Mobile بوده و استاندارد ارتباطات بی سیم است که جایگزین سیستم های آنالوگ ۱G شد. در کشور های مختلف از باند های فرکانسی ۹۰۰MHz تا ۲۱۰۰MHz در این شبکه استفاده می شود و تقریبا درصد بسیار بالایی از اپراتور ها از این استاندارد استفاده می کنند.
  • CDMA هم مخفف Code Division Multiple Access است و استاندارد متفاوتی برای انتقال امواج رادیویی است. در این مدل از سیم کارت استفاده نمی شود و معمولا گوشی محدود به استفاده از یک اپراتور می شود.

برخی از اپراتور ها ممکن است از هر دو تکنولوژی استفاده کنند.

در پایان برای آشنایی بیشتر با این تکنولوژی ها، مطالعه مطلب فناوری LTE چیست؟ آشنایی با تفاوت میان شبکه ۳G، ۴G، ۴٫۵G و LTE را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز Roaming و کاربرد های آن را به شما معرفی کردیم. نظرتان راجب این ویژگی چیست؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه رومینگ گوشی را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر از دوستان و آشنایان شما قصد مسافرت بین المللی دارند، می توانید این مطلب را با آن ها به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

غیر فعال و فعال سازی رومینگ ایرانسل ، همراه اول و رایتل در اندروید
۳ روش غیر فعال و فعال سازی رومینگ ایرانسل ، همراه اول و رایتل در اندروید

نظرات

  • علی says:

    عالی بود ذهنم همش درگیر این بود که رومینگ چیه ممنونم از اطلاعات خوب شما،ok🙂

  • میثم says:

    من خارج شهر هستم هزینه زیاد داره، رومینگ

  • ص ش says:

    سلام من گوشیم mia3 هست و بیرون شهر گهکاهی R میاد رو آنتن .. داده رو غیر فعال میکنه … تو سیستم هم کلا رومینگ غیر فعاله پس چرا هی میاد راهکار داره؟؟؟؟؟؟؟

  • محمود عزیزنژاد says:

    سلام خسته نباشید
    آیا رومینگ ملی هم هزینه‌ی بیشتری نسبت به حالت عادی دارد؟
    قبالا از اینکه پاسخ میدین سپاسگزارم