راهنما: تفاوت بین USB 2.0 ، USB 3.0 ، USB 3.1 چیست؟ بررسی سرعت ، ظاهر و..

راهنما: تفاوت بین USB 2.0 ، USB 3.0 ، USB 3.1 چیست؟ بررسی سرعت ، ظاهر و..

حتما همه شما سابقه کار با پورت های USB را داشته اید. نکته ای که در مورد USB ها وجود دارد این است که با گذشت زمان، نسل های مختلفی از آن ها توسعه داده شده که ممکن است در مواردی حتی شما را گیج کنند. در این مطلب انزل وب به بررسی تفاوت بین USB 2.0 ، USB 3.0 ، USB 3.1  از نظر سرعت ، شکل ظاهری پورت ها و.. خواهیم پرداخت.

تشخیص ، سرعت ، فرق بین USB 2.0 و USB 3.0 کابل چیست؟

What’s the Difference Between USB 1.0, 2.0 and 3.0

آیا پیش از این در مورد نسل های مختلف USB چیزی شنیده اید؟ می دانید تفاوت بین آن ها دقیقا چیست؟ مزیت هر کدام از این نسل ها نسبت به دیگری در چیست؟ آیا در هنگام خرید فلش باید به خصوصیات این نسل ها دقت کنید؟ در این پست انزل وب به بررسی تفاوت فلش مموری USB2 و  USB3 خواهیم پرداخت.

تاریخچه پروتکل USB

چگونه usb 3.0 را از usb 2.0 تشخیص دهیم

پروتکل USB برای اولین بار در دهه ۹۰ معرفی شد. با استفاده از این پروتکل می توان به ایجاد ارتباط بین کامپیوترها و دیگر دستگاه ها نظیر پرینتر، اسکنر و … می پردازد. ضمن اینکه با ساتفاده از فلش های USB هم می توان به راحتی به انتقال اطلاعات پرداخت. در این پروتکل به مرور زمان، به روز رسانی هایی به وجود آمده است که در قالب نسل های مختلف قابل دسترسی هستند.

قدیمی ترین نسلی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد نسل USB 2.0 می باشد. این نسل از USB برای مدت های طولانی است که مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که علیرغم معرفی نسل های جدیدتر، همچنان جای خود را در میان کاربران کامپیوتر حفظ کرده اند. پس از آن USB های نسل ۳ و نیز ۳.۱ نیز معرفی شدند که هر کدام دارای مزایا و ویژگی های مختص به خود هستند. این به روز رسانی ها در پروتکل USB به جایی رسیده است که برای مثال، حالا با استفاده از USB های نسل ۳.۱ دیگر مهم نیست که فلش را از چه سمتی وارد پورت کنید. زیرا در هر صورتی درون آن قرار خواهد گرفت. در ادامه این مطلب بیشتر با تفاوت های بین این نسل ها و چگونه USB 3.0 را از USB 2.0 تشخیص دهیم آشنا خواهیم شد.

تفاوت ظاهری پورت USB2 و USB3

تفاوت ظاهری پورت usb2 و usb3

نخستین راه تشخیص فلش USB2 با USB3 و تفاوت مشهودی که می توان در این نوع فلش ها یافت، در رنگ پورت آن ها است. کانکتورهای داخلی USB 2.0 معمولا سیاه رنگ و USB 3.0 به رنگ آبی هستند. همچنین کانکتورهای پورت های USB 3.1 نیز معمولا دارای رنگ قرمز هستند.

تفاوت سرعت USB2 با USB3

تفاوت سرعت USB2 با USB3

یکی از مهم ترین تفاوت بین USB2 و USB3 در سرعت انتقال داده های آن ها است. طبیعتا با بالا رفتن نسل یو اس بی ها، سرعت آن ها نیز افزایش خواهد داشت. سرعت USB 2.0 به مقدار ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه است. در حالی که سرعت USB 3.0 تقریبا ۱۰ برابر آن یعنی سرعت یو اس بی ۳ ۴۸۰۰ مگابیت بر ثانیه است. اما USB های ۳.۱ پا را از این فراتر گذاشته اند و دارای سرعت ۱۰۰۰۰ مگابیت بر ثانیه هستند. یکی دیگر از مسائلی که در اینجا باید به آن توجه کرد.

سطح ولتاژ مورد نیاز USB

یکی از معدود مواردی که هیچ تفاوتی بین فلش های نسل ۲ و ۳ وجود ندارد، سطح ولتاژ مورد نیاز آن ها است. هر دوی این فلش ها به مقدار ولتاژ ۵ ولت برای کار کردن نیاز دارند. البته فلش های نسل ۳.۱ به مقدار ۲۰ ولت برای عمل کردن نیاز دارند. این قابلیت به این فلش ها اجازه می دهد که از آن ها برای کار در دستگاه های بزرگ تر استفاده نمایند.

تفاوت کابل USB2 با USB3

طول کابل فلش های نسل ۳ نهایتا می تواند تا ۳ متر باشد اما این مقدار برای فلش های نسل ۲ به ۵ متر هم می رسد. البته می توان طول این کابل ها را با استفاده از روش هایی مثل به کار بردن از هاب های USB افزایش داد.

تبدیل هارد usb2 به usb3

راهکارهای افزایش طول عمر USB را می توانید در انطل وب مطالعه نمایید.

قیمت نسل های مختلف USB

یکی دیگر از تفاوت های مشخص بین نسل های مختلف یو اس بی در قیمت آن ها است. عموما فلش های USB 2.0 بسیار ارزان تر از هم خانواده های نسل سوم خود هستند. البته این موضوع بیش از همه به حجم این فلش ها بستگی دارد. ولی برای مثال، قیمت یک فلش ۸ گیگابایتی نسل سوم مطمئنا از یک فلش ۸ گیگابایتی که از نسل دوم پشتیبانی می کند گران تر خواهد بود.

تعداد سیم های کانکتور فلش های USB

 تفاوت usb2 و usb3

فلش های USB 2.0 دارای ۴ سیم در کانکتورهای خود هستند در حالی که این تعداد برای USB های نسل ۳، مقدار ۹ می باشد. این مقدار بیشتر سیم ها در کانکتورهای فلش، پهنای باند بیشتری را هم برای آن به ارمغان خواهد آورد. این موضوع در جهت انتقال اطلاعات در فلش ها خود را نشان می دهد. فلش های USB 2 و قدیمی تر، در یک زمان بخصوص تنها قادر به ارسال یا دریافت اطلاعات خواهند بود. این در حالیست که فلش های USB 3 می توانند به صورت همزمان به ارسال و دریافت اطلاعات بپردازند. این نکته به خاطر Full Duplex بودن این نسل از فلش های USB است. در حالی که فلش های قدیمی تر، Half Duplex بودند.

روش های رفع مشکل کار نکردن USB را نیز می توانید در انزل وب مطالعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این پست انزل وب به تفاوت های USB 2.0 ، USB 3.0 و USB 3.1 اشاره شد. آیا تفاوت های دیگری را برای این فلش ها می شناسید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 15 روش حل مشکل تشخیص ندادن فلش توسط کامپیوتر
آموزش ۱۵ روش حل مشکل تشخیص ندادن فلش توسط کامپیوتر
آموزش 16 روش رفع مشکل شناخته نشدن و کار نکردن USB در ویندوز 11
آموزش ۱۶ روش رفع مشکل شناخته نشدن و کار نکردن USB در ویندوز ۱۱
فرمت فایل مناسب برای فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. چیست؟
فرمت فایل مناسب برای فلش مموری ، هارد اکسترنال و.. چیست؟
حالت USB Debugging اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟
حالت USB Debugging اندروید چیست و چگونه آن را فعال کنیم؟

نظرات

  • امیر says:

    مهندس من فلش usb3.1 خریدم ولی فایلهای تلویزیون باز نمی کنه علتش چیه ؟

  • intel says:

    مهندس عکس اشتباهه شما دو تا usb3 رو با هم مقایسه کردی مشخصه usb3 عبارت است از ss و یعنی super speed

    • عرفان ۱۳۸۵ says:

      سلام من یه usb 2.0 روی کامپیوتر دارم تا الان کاربردش رو نمیدونستم الان که میدونم فلش که میزنم کار نمیکنه دلیلش چیه ابزاری داره که باید داشته باشی تا کار کنه هرکه میدونه این شمارمه ۰۹۹۱۷۴… بهم بگید

    • جواد فرهمند says:

      درسته/ مهندس جواسش نیست/ زرشک

    • حسن says:

      مهندس… کجایی… دو تا شکل
      هم هستن

  • آرمین says:

    سلام من اطلاعاتی درمورد فلش های و درگاه های مختلفشون ندارم
    میخواستم بدونم اگه ی فلش usb3 رو ب درگاه usb 2 وصل کنیم
    سرعت انتقال داده فرقی با حالت اینکه فلش usb2 بهش وصل کنیم داره؟

    • ابوالفضل says:

      سلام من فلش usb 2 گیگ۶۴ خریدم ولی وقتی زدم به لب تاب زده بود ۵۸ گیگابایت‌ یعنی ۶ گیگابایت‌ کم داشت از ۶۴ گیگابایت‌ برای چی اینطوری بود؟؟

  • ت ک says:

    البته هر گیگابایت ۸ برابر گیگابیت است!

  • احسان says:

    سلام
    فکر می کنم متن باید کمی اصلاح شود. تا جایی که من اطلاع دارم usb 3.1 را به دو نسل ۱ و ۲ تقسیم می کنند که usb 3.1 نسل ۱ اسم دیگر usb3.0 هست (یعنی با همان سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه). بنابراین وقتی شما می نویسید یو اس بی ۳.۱ ، ۱۰ گیگابیت سرعتشه باید اشاره کنید که منظور ما نسل دوم آن است.
    نکته: خوانندگان توجه کنند گیگابیت با گیگابایت تفاوت دارد و هر گیگابیت ۸ برابر گیگابایت است بنابراین سرعت یو اس بی ۳.۱ نسل ۲ در عمل ۱۲۵۰ مگابایت بر ثانیه است (نه ۱۰ گیگابایت بر ثانیه!)