سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار میکند؟

سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار میکند؟

رانندگی و استفاده کردن از ماشین های جدید بازار، هر روزه ساده تر و ایمن تر می شود. یکی از سیستم هایی که به ما در پارک کردن خودرو کمک می کند، اتو پارک یا پارک خودکار (Self-parking) است. اگر با این آپشن و روند کار و استفاده از آن آشنا نیستید، با ما همراه باشید. امروز در انزل وب سیستم اتو پارک ماشین را به شما معرفی کرده و روش کارکرد آن را بررسی می کنیم.

آموزش کار با سیستم پارک خودکار یا اتو پارک خودرو

What is Self-Parking (AutoPark) in Cars and How it Work?

با پیشرفت تکنولوژی، همواره آپشن های مختلفی به خودرو ها اضافه می شود که یکی از آن ها پارک خودکار است. پارک کردن خودرو خصوصا پارک دوبل و.. آن هم در شهر های شلوغ و پر ترافیک، ممکن است برای بعضی رانندگان دردسر ایجاد کند و منجر به افزایش فشار، ترافیک، احتمال برخورد با موانع و همینطور استرس شود. اما با این تکنولوژی دیگر نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟

همانطور که از نام سیستم اتوپارک پیدا است و به آن اشاره کردیم، این فناوری جهت پارک کردن ماشین به صورت خودکار ساخته است. کمپانی های مختلفی که از این سیستم استفاده می کنند، از نام های متفاوتی مانند Self-Parking، سیستم کمکی پارک (Park Assist System)، اتو پارک، پارک خودکار، دستیار پارک و.. استفاده می کنند که همه آن ها هدف مشترکی دارند.

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟

در این سیستم از سنسور ها و حسگر های مختلف، دوربین و کامپیوتر هایی مختلف استفاده می شوند که کار شناسایی موقعیت و هدایت خودرو به شکل صحیح و ایمن را به عهده می گیرند. معمولا از طریق صفحه نمایش وضعیت ماشین به شما نمایش داده می شود. البته فعلا این سیستم در اکثر ماشین ها به صورت مستقل کار نمی کند و همه کار ها را انجام نمی دهد. معمولا وظیفه فشردن پدال گاز و ترمز به عهده راننده است.

سیستم پارک خودکار یا اتوپارک چیست؟

در حال حاظر پارک دوبل در این سیستم ها برنامه ریزی شده است ولی در آینده ای نزدیک سایر حالات پارک کردن نیز به آن افزوده می شوند.

همچنین آیا با آپشن ESP آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را هم مطالعه نمایید.

تاریخچه استفاده و نصب اتوپارک

در سال ۱۹۹۲ کمپانی Volkswagen در ماشین مفهومی IRVW از سیستم پارک خودکار خود پرده برداری کرد. این سیستم با استقلال کامل کار می کرد و  راننده می توانست بیرون از ماشین به تماشای پارک شدن خودرو خود بنشیند. فولکش واگن برآورد کرد این سیستم برای اضافه شدن به هر ماشین، قیمت آن را ۳۰۰۰ دلار افزایش می دهد و در مدل های تولیدی خود از این سیستم استفاده نکرد.

تاریخچه استفاده و نصب اتوپارک

در سال ۲۰۰۳ هم کمپانی Toyota در محصول Prius hybrid در ژاپن پارک خودکاری را با نام Intelligent Parking Assist معرفی کرد. ۳ سال بعد در بریتانیا هم این قابلیت با مبلغ ۷۰۰ دلار قابل اضافه شدن به این ماشین بود.

تاریخچه استفاده و نصب اتوپارک

اما امروزه اکثر خودرو ها که اخیرا طراحی و تولید شده اند از این آپشن استفاده می کنند. به طور مثال می توان از ماشین های دارای سیستم اتوپارک به ماشین های هیوندای توسان، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و.. در مدل سال تولید شده جدید اشاره کرد.

تاریخچه استفاده و نصب اتوپارک

همینطور برای آشنایی بیشتر با ترمز دستی الکترونیکی، مطالعه مطلب EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟ مفید و کاربردی خواهد بود.

چگونه از اتو پارک استفاده کنیم؟ آموزش کار با سیستم اتو پارک

روش کار سیستم اتوپارک خودرو در خودرو های مختلف ممکن است متفاوت باشد اما به صورت کلی هنگامی که به دنبال جای پارک هستید، باید دستورالعمل های زیر را انجام دهید.

ابتدا این سیستم را با فشار دادن دکمه مربوطه روشن کنید.

چگونه از اتو پارک استفاده کنیم؟ آموزش کار با سیستم اتو پارک

حال راهنمای سمتی که قصد پاک در آن را دارید روشن کرده و به آرامی حرکت کنید. شما باید به صورت بصری دنبال جای پارک بگردید تا مکانی که به ظاهر مناسب است را پیدا کنید. سنسور ها اندازه ماشین را با فضا تطابق داده و مکان های قابل استفاده را با ارسال سیگنال به شما پیشنهاد می دهند.

پس از پیدا کردن جای پارک، کامپیوتر به سرعت محاسبات مورد نظر را انجام داده و شما باید به سمت جلو و کنار خودروی جلویی حرکت کنید و هنگامی که اتو پارک به شما سیگنال می دهد، باید توقف کنید.

حال فرآیند اصلی شروع شده و کنترل فرمان در اختیار سیستم پارک خودکار می باشد.

سیستم از راننده می خواهد وضعیت را در دنده عقب قرار دهد و با رها کردن ترمز به آرامی به عقب بروید. کامپیوتر های ماشین، فرمان را در این وضعیت کنترل می کنند.

هنگامی که به اندازه کافی عقب رفتید، سیستم به شما سیگنالی می دهد که متوقف شده و وضعیت دنده را در حالت D قرار دهید. با کمی حرکت به جلو و تنظیم موقعیت ماشین، پارک به اتمام می رسد و یک سیگنال نهایی برای شما ارسال می شود.

معمولا می توانید با تماشای تصاویر دوربین های خودرو، وضعیت را مشاهده کنید. همینطور جهت آشنایی و دیدن روش انجام اتوپارک و خروج از پارک ، ویدیو زیر را تماشا کنید.

آینده تکنولوژی پارک خودکار

فناوری پارک دوبل خودکار در حال گسترش است و کامل شدن است و به زودی امکان انجام سایر انواع پارک هم به سیستم اضافه می شود. البته برخی از خودرو ساز ها در حال آزمایش سیستم پارک خودکار عمودی و.. هم هستند. اتو پارک خودرو به عنوان یک آپشن کامل محسوب می شود اما یکی از گام های رسیدن به خودرو های کاملا خودران هم می باشد و باید آینده ای را انتظار داشته باشیم که در آن دیگر نیازی به راننده نیست و خودرو ها تمام کار ها را برای رسیدن به مقصد را خودشان انجام می دهند.

آینده تکنولوژی پراک خودکار

در پایان اگر علاقه مند به آشنایی بیشتر با ECU هم هستید، مطالعه مطلب ECU ماشین چیست؟ در کجاست و چه کاربردی برای خودرو دارد؟ را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز سیستم اتو پارک که در خودرو هایی مانند در ب ام و ، بنز، توسان ، تالیسمان و.. وجود دارد را به شما معرفی کردیم. نظر شما راجب این سیستم چیست و آیا تا کنون تجربه استفاده از این آپشن را داشته اید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه آپشن اتوپارک را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

کاربرد دکمه AC در ماشین چیست و چگونه عمل میکند؟
بررسی: کاربرد دکمه AC در ماشین چیست و چگونه عمل میکند؟
سیستم و آپشن ECO در ماشین چیست؟ بررسی کاربرد دکمه ECO خودرو
Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
راهنما: Auto Hold یا اتوهلد ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟
ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟
راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟

نظرات