نحوه کار و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال

آموزش تصویری نحوه کار و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال

استفاده از پریز تایمر دار برق، یک راه حل عالی برای مواردی است که می خواهیم یک دستگاه الکتریکی در ساعات مشخص بدون نیاز به حضور کسی به برق متصل شده و روشن و یا خاموش شود. این دستگاه ها در دو مدل دستی و دیجیتال در دسترس هستند و پس از خرید یک پریز تایمر دار، شما باید آن را تنظیم کنید و ممکن است این فرایند در ظاهر پیچیده به نظر برسد. امروز در انزل وب نحوه کار و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال را آموزش خواهیم داد.

آموزش نحوه تنظیم و استفاده از پریز برق تایمر دار

How to Set a Plug Timer

پریز تایمر دار یا Plug Timer طرفداران خاص خود را دارد و کاربرد های فراوانی هم می تواند داشته باشد. به طور مثال برای نوردهی به گیاهان، صرفه جویی در مصرف برق، ایجاد روشنایی خودکار در خانه و.. اشاره کرد. این پریز در دو نوع دستی که به نام آنالوگ هم شناخته می شود و دیجیتال در بازار موجود است. در این تایمر یک ساعت وجود دارد که شما باید آن را تنظیم کنید. سپس با انتخاب زمان خاموشی و روشنایی، تایمر کار خود را انجام می دهد. در ادامه مطلب روش تنظیم هر دو نوع را در دو بخش توضیح خواهید داد.

قبل شروع مطالعه نحوه کار پریز تایمر دار، به این نکته توجه داشته باشید که گرچه روش کار و تنظیم تایمر های دستی و دیجیتال تقریبا مشابه است، اما با توجه به برند ها و مدل های مختلف موجود در بازار ممکن است روش کار و تنظیم هر دستگاه متفاوت باشد. بنابراین بهتر است دفترچه راهنمای محصول یا وبسایت سازنده را هم برای نحوه کارکرد پریز تایمر دار مطالعه کنید.

همینطور حتما ابتدا با تغییر ساعت و زمان فعال و غیر فعال بودن، اقدام به تست عملکرد دستگاه کنید تا پس از چند بار تست، به خوبی با روش عملکرد آشنا شوید و سپس ساعت اصلی را تنظیم کنید.

روش تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ ، تنظیم ساعت

پریز های تایمر دار دستی بر خلاف نوع دیجیتال، فقط می توانند از یک برنامه خاموش و روشن شدن پشتیبانی کنند و آن را هر روز تکرار کنند. برای استفاده صحیح از پریز تایمر دار دستی، ابتدا باید ساعت آن را تنظیم کنید. معمولا روی قسمت دایره ای شکل تایمر، یک فلش را خواهید دید. حلقه بیرونی این قسمت که صفحه مدرجی دارد را می توانید بچرخانید. طرز کار پریز تایمر دار به این صورت است که برای تنظیم ساعت باید شاخص قسمت بندی شده که ساعت را نشان می دهد را به سمت ساعتگرد بچرخانید تا زمان کنونی رو به رو به روی فلش قرار گیرد.

روش تنظیم پریز تایمر دار، تنظیم ساعت

معمولا قسمت های نشان دهنده ساعت که سفید است قبل از ظهر یا AM را نشان می دهد و قسمت مشکی یا خاکستری نشان دهنده ساعات بعد از ظهر یا PM هستند. همچنین ممکن است صفحه به صورت ۲۴ ساعته و تک رنگ قسمت بندی شده باشد. در بین هر ساعت هم تقسیم بندی های ریز تری انجام شده است که معمولا هر خط نشان دهنده ۱۵ دقیقه است. با اتصال پریز به برق، زمان همانند یک ساعت محاسبه می شود.

همچنین اگر لامپ کم مصرف شما چشمک می زند، پیشنهاد می کنیم مطلب بررسی علت و ۸ روش حل مشکل چشمک زدن لامپ کم مصرف و LED را هم مطالعه نمایید.

تنظیم ساعات روشن و خاموش شدن پریز تایمر دار

در این دستگاه، شما فقط می توانید یک حالت را تنظیم کرده که در طول هفته تکرار می شود. در پشت یا جلو تایمر و ساعت پریز، سویچ یا دکمه هایی به شکل پین وجود دارند که می تواتید آن ها را وضعیت بالا و پایین با فشار دادن قرار دهید. طریقه تنظیم پریز تایمر دار به وسیله این دکمه های صورت می گیرد و در صورتی که پین بالا باشد، پریز در آن قسمت خاموش است و هنگامی که پایین باشند، پریز روشن است (این فرآیند بسته به دستگاه شما ممکن است متفاوت باشد). معمولا هر سویچ نشان دهنده ۱۵ دقیقه است و حال باید بسته به زمان های مورد نیاز خود اقدام به تنظیم پین ها کنید.

به عنوان مثال اگر می خواهید دستگاه شما در ساعت ۵ صبح خاموش شود و در ساعت ۵ بعد از ظهر روشن شود، تمام پین های در فاصله ۵ AM تا ۵ PM و یا ۵ تا ۱۷ را در حالت بالا یا خاموش قرار دهید و سایر دکمه ها را به پایین بزنید.

تنظیم ساعات روشن و خاموش شدن پریز تایمر دار

حال برای راه اندازی پریز برق تایمر دار آنالوگ، سویچ دستی وضعیت دستگاه را روی Timer On قرار دهید که ممکن است با حرف اختصاری T یا علامت زمان سنج هم نمایش داده شود.

تنظیم ساعات روشن و خاموش شدن پریز تایمر دار

سپس تایمر را به پریز برق وصل کرده و دستگاه خود را به پریز تایمر دار وصل کنید و دقت کنید که دستگاه باید همیشه روشن باشد حتی زمانی که تایمر خاموش است.

تنظیم ساعات روشن و خاموش شدن پریز تایمر دار

نکات استفاده ار پریز تایمر دار

جهت اطمینان از عملکر صحیح تایمر، می توانید با تغییر ساعت آن را امتحان کنید و در صورت عملکرد صحیح مجدد ساعت صحیح را تنظیم کنید.

  • توجه کنید که سویچ تایمر را فعال کنید. در غیر اینصورت دستگاه مانند یک پریز معمولی عمل می کند.
  • جهت جلوگیری از آتش سوزی و..، از اتصال دستگاه هایی مانند هیتر خودداری کنید.
  • از سازگاری دستگاه مربوطه با این نوع پریز اطمینان حاصل کنید.

جهت آشنایی بیشتر با روند تنظیم و استفاده از این دستگاه، ویدیوی زیر را ببینید.


استفاده و تنظیم پریز تایمر دار دیجیتال

پریز تایمر دار دیجیتال نسبت به نوع دستی پیشرفته تر هستند و تنظیم و کارکرد آن ها به صورت دیجیتال و دقیقتر می باشد. در این سیستم به جای صفحه چرخشی دستی، از دستگاه دیجیتالی با صفحه نمایش و دکمه استفاده شده است و انتخاب و آپشن های بیشتری را خواهید داشت. به طور مثال چندین برنامه خاموشی و روشنی داشته باشید که هر کدام در روز ها و ساعت های خاصی تکرار می شوند. برای استفاده از این تایمر ها، ابتدا باید تنظیمات آن را ریست کنید تا برنامه قبلی پاک شود. برای این کار شما باید با استفاده از جسم نازک و تیز مانند خلال دندان، دکمه ریست را فشار داده و چند ثانیه نگه دارید. البته برخی از دستگاه ها خود دکمه ای به نام R یا Reset را برای این منظور تهیه کرده اند.

استفاده و تنظیم پریز تایمر دار دیجیتال

همینطور مطالعه مطلب آموزش کامل تصویری کار با مولتی متر یا اهم متر دیجیتالی و عقربه ای هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

تنظیم ساعت در پریز تایمر دار دیحیتال، طرز کار پریز تایمر دار

در پریز های تایمر دار دیجیتال برای قطع و وصل خودکار برق هم ابتدا باید اقدام به تنظیم ساعت کنید. برای این کار معمولا دکمه های Clock، Hour، Week و Min استفاده کنید. در برخی از مدل ها Sec هم وجود دارد.

اول شما باید دکمه Clock را فشار داده و نگه دارید. در حالی که این دکمه را نگه داشته اید، دکمه Hour را چندین بار بزنید تا به ساعت کنونی برسید. پس از تنظیم ساعت، در حالی که همچنان دکمه Clock را گرفته اید باید دکمه Min را هم چندین بار بزنید تا به دقیقه کنونی برسید. در صورت داشتن دکمه Sec از آن جهت تنظیم ثانیه می توانید استفاده کنید.
تنظیم ساعت در پریز تایمر دار دیحیتال، طرز کار پریز تایمر دار

یکی از مزیت های پریز تایمر دار دیجیتال نسبت به دستی قابلیت کنترل در روز های هفته است. به همین دلیل دکمه Week را هم خواهید دید. با نگه داشتن دکمه Clock و زدن Week روز کنونی در هفته را هم تنظیم کنید.
تنظیم ساعت در پریز تایمر دار دیحیتال، طرز کار پریز تایمر دار

به AM و PM ساعت و یا ۲۴ ساعته بودن آن هم توجه داشته باشید. قابل ذکر است که در برخی از مدل ها تنها دکمه Clock وجود دارد و در کنار آن دکمه های فلش دار قرار داده شده اند. در این دستگاه ها با نگه داشتن دکمه Clock، باید با استفاده از فلش ها اقدام به تغییر ساعت و روز که در صفحه نمایش نشان داده می شود بکنید.

تنظیم پریز تایمر دار دیجیتالی

برای شروع برنامه ریزی تایمر دیجیتال هفتگی، دکمه Program/Prog را بزنید.
تنظیم ساعت در پریز تایمر دار دیحیتال، طرز کار پریز تایمر دار

هر دستگاه می تواند از تعداد رویداد های خاصی (یک دوره خاموش و روشن و شدن پیوسته) پشتیبانی کند. با فشار دادن دکمه Program در صفحه نمایش ۱ ON نشان داده می شود که به معنی فعال شدن رویداد اول است و با هر بار زدن این دکمه به ترتیب ۱ ON, 1 OFF, 2 ON, 2 OFF  و.. تا تعداد نهایی رویداد پشتیبانی شده نمایش داده می شود. (ممکن است فقط رویداد اول نشان داده شود و پس از ساخت آن، رویداد بعدی نشان داده شود) برای هر رویداد در حالت ON زمان فعال شدن و در حالت OFF زمان غیر فعال شدن پیوسته را انتخاب کنید. به طور مثال در ON 1 ساعت شروع وصل شدن پریز در یک دوره و در OFF 1 ساعت خاموشی آن دوره را انتخاب کنید. سپس اگر در ساعت دیگری هم به طور نا پیوسته به تایمر احتیاج دارید، آن را در ON 2 و OFF 2 و.. وارد کنید.

با انتخاب حالت شروع برای هر رویداد، ابتدا با زدن دکمه Week باید روز مورد نظر در هفته را برای شروع فعالیت انتخاب کنید. با زدن این دکمه هر روز را با اختصار دو هر اول هر روز به انگلیسی مانند Mo, Tu, We, Th, Fr, Sa و Su خواهید دید که البته ترکیبی از روز های هفته را هم می بینید. مثلا MoTuWeThFrSaSu برای تمام هر روز هفته است.

پس از انتخاب روز، باید با استفاده از دکمه های Hour و Min ساعت را تنظیم کنید. به AM و PM دقت داشته باشید. (اگر مدل شما فقط دکمه های فلش دارد، با استفاده از فلش ها باید ساعت را انتخاب کرده و با زدن دکمه Set آن را ثبت کنید.)

در نهایت با زدن دکمه On/Off/Auto دستکاه را فعال کنید:

  • On: دستگاه همیشه به برق متصل است.
  • Off: دستگاه همیشه غیر فعال می شود.
  • Auto: دستگاه از طریق برنامه اقدام به خاموشی و روشنی می کند.

آپشن های استفاده از پریز تایمر دار دیجیتال

پریز برق تایمر دار دیجیتال بسته به شرکت سازنده، ویژگی های بیشتری به شما می دهند.

  • Savings Mode: با زدن دکمه های Hour و Min به طور همزمان تنظیمات شما به مدت یک ساعت به تعویق می افتند و این حالت (Savings Mode) در صفحه نمایش هم نشان داده می شود و با زدن مجدد همین دکمه ها غیر فعال می شود.
  • Random Mode: با زدن دکمه های Week و Hour به طور همرمان، حالت تصادفی در آن فعال می شود. در این حالت زمان روشن و خاموش سیستم به کمی تاخیر که از به صورت تصادفی از بازه ۲ تا ۳۲ دقیقه تشکیل شده است فعال می شود. Random Mode در صفحه نمایش نشان داده می شود و تایمر چشمک می زند. این حالت برای موارد مانند تامین روشنایی منزل تهیه شده است تا با ایجاد حالت گمراه کنند، میزان احتمال سرقت و.. را کاهش دهد. با فشار دان همزمان همین دکمه ها مجدد غیر فعال می شود.

توجه داشته باشید که در برخی از مدل ها این ویژگی ها دکمه مخصوص به خود را دارند و در برخی از مدل ها ممکن است با روش دیگری فعال شوند یا حتی وجود نداشته باشند.

در پایان اگر از پریز تایمر دار جهت حفاظت از منزل در برابر دزد با ایجاد نور خودکار استفاده می کنید، نصب دوربین در فضای باز و مخفی کردن آن هم برای شما کارآمد خواهد بود. به همین منظور مطالعه مطلب آموزش ۱۰ روش نصب و مخفی کردن دوربین مداربسته در فضای آزاد را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش استفاده و تنظیم پریز تایمر دار آنالوگ و دیجیتال را به شما معرفی کردیم. آیا به راحتی دستگاه خود را تنظیم کردید؟ نظر شما راجب این تایمر چیست؟ شما می تواند نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه نحوه تنظیم پریز تایمر دار را در دیدگاه پست با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟
برق قطع شده چیکار کنم و به کجا زنگ بزنم؟ (شماره و برنامه)
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش نکات مهم نگهداری و استفاده از موتور برق
آموزش 4 روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف برق به صورت دستی و آنلاین
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب
آموزش خاموش و روشن شدن خودکار لامپ در شب

نظرات