سیستم و آپشن ECO در ماشین چیست؟ بررسی کاربرد دکمه ECO خودرو

آپشن ECO یکی از حالت ها و مود های رانندگی است. تقاضا برای بهبود کارایی و صرفه جویی در مصرف سوخت باعث توسعه و ایجاد این حالت شد. اگر می خواهید بیشتر با حالت ECO در ماشین آشنا شوید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. امروز در انزل وب سیستم و آپشن ECO در خودرو را به شما معرفی کرده و کاربرد های آن را بررسی می کنیم.

سیستم رانندگی ECO چیست؟

What Is ECO Mode and How Does It Work?

در خودرو های امروزی حالت های مختلف رانندگی تعیین شده است. با این کار رانندگی از حالت یکنواختی خارج شده و بسته به نیاز های خود می توانید خودرو را با شرایط مورد نیاز خود وفق دهید. قبلا در انزل وب حالت رانندگی اسپرت را به شما معرفی کرده ایم و در این مطلب هم قصد داریم حالت رانندگی ECO در ماشین را مورد بررسی قرار دهیم. حالت رانندگی اکو می تواند در مقابل حالت اسپرت قرار گیرد.

حالت ECO در ماشین چیست؟

کلمه ECO یا Econ مخفف عبارت Economical و به معنی مقرون به صرفه است. اما آپشن ECO چیست؟ همانطور که از نام این سیستم مشخص است، حالتی است که برای رانندگی اقتصادی تهیه و طراحی شده است. با فعال کردن این حالت رانندگی، از لحاظ فنی تغییراتی در خودرو ایجاد می شود که میزان مصرف سوخت و استهلاک به حداقل خود برسد. قابل ذکر است که در حالت ECO در ماشین عملکرد موتور و انتقال قدرت مهار می شود و در نتیجه شتاب خودرو نیز کمتر خواهد بود. همچنین در نتیجه این فعالیت ها اتشار گاز های آلاینده هم کمتر شده و آسیب کمتری به محیط زیست هم وارد می شود.

حالت ECO در ماشین چیست؟

همچنین آیا با آپشن اتوپارک هم آشنا هستید؟ پیشنهاد می کنیم مطلب سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار میکند؟ را مطالعه نمایید.

حالت ECO در ماشین چگونه کار می کند؟

با انتخاب و یا زدن دکمه سیستم ECO، تغییرات مختلفی در خودرو رخ می دهد که آن ها را معرفی می کنیم. این تغییرات توسط کامپیوتر های ماشین اجرا و کنترل می شود.

  • خاموش شدن موتور: موتور در به طور خودکار در حالت های ساکن طولانی خاموش می شود. (به طور مثال پشت چراغ قرمز و..) با فشردن پدال گاز، مجدد موتور شروع به کار می کند.
  • کاهش حساسیت پدال: با فعال بودن این حالت، در صورتی که ناگهانی پدال گاز را برای شتاب سریع فشار دهید، سیستم اجازه باز شدن بیش از اندازه دریچه هوا و پاشش سوخت بیشتر را نمی دهد.
  • غیر فعال شدن سیستم های اضافه بار بر روی موتور: سیستم هایی مانند تهویه مطبوع AC از حالت اتوماتیک به خاموش تغییر پیدا می کنند تا نیروی کمتری از موتور گرفته شود. همچنین با غیر فعال شدن سیستم های روشنایی که نیازی به آن ها نیست، سعی در کاهش مصرف سوخت می شود.
  • گیربکس: دنده ها در دور موتور پایین تر عوض می شود و به طور کلی از دنده سبک تر استفاده خواهد شد.

البته با توجه به کمپانی های مختلف، ممکن است از ویژگی های مختلف دیگری هم در حالت ECO در ماشین استفاده شود.

حالت اکو در خودرو ها، دکمه ECON در خودرو

حالت رانندگی ECO در ماشین های مختلفی از کمپانی های متفاوت نصب و استفاده می شود. به طور مثال می توان به مدل های مختلفی از خودرو های کمپانی های MITSUBISHI، HONDA، TOYOTA، ،KIA، Benz، BMW، VOLVO و.. اشاره کرد. این سیستم به عنوان یک آپشن در مشخصات خودرو ذکر می شود.

حالت اکو در خودرو ها، دکمه ECON در خودرو

همینطور مطالعه مطلب راهنما: EPB یا ترمز دستی الکترونیکی ماشین چیست؟ هم می تواند برای شما کاربردی و مفید باشد.

فعال کردن حالت ECO در ماشین، روشن شدن چراغ ECO سوناتا و..

فعال کردن سیستم ECO در النترا و.. همانند فعال کردن سایر حالت رانندگی ساده است و با کلید ECO انجام میشود. معمولا برای آن یک دکمه با نام و نماد Eco قرار داده می شود. جهت فعال کردن آپشن اکو در ماشین فقط کافی است تا دکمه ECO Mode را فشار داده یا پنل Driving Mode را روی ECO قرار دهید. به این شکل این حالت فعال شده و از طریق چراغ های هشدار دهنده کیلومتر شمار به شما یادآوری می شود.

فعال کردن حالت ECO در ماشین، روشن شدن چراغ ECO سوناتا و..

میزان تاثیر حالت ECO در ماشین و مصرف سوخت

تاثیر سیستم ECON در ماشین از لحاظ کاهش مصرف سوخت، استهلاک و آلودگی به موارد مختلفی از هوا، وضعیت جاده، ترافیک و.. دارد ولی به صورت کلی شاهد کاهش مصرف سوخت خواهید بود. با وجود اینکه خاموش شدن ماشین در توقف ها در ترافیک های شهری می تواند کمی دردسر ساز باشد، اما حالت رانندگی ECO در ماشین در رانندگی شهری نتایج بیشتری نسبت به رانندگی در جاده با سرعت ثابت دارد.

میزان تاثیر حالت ECO در ماشین و مصرف سوخت

همچنین یکی از آپشن هایی که تاثیر زیادی در افزایش امنیت دارد، ESP است. در پایان برای آشنایی بیشتر با این سیستم مطالعه مطلب راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز حالت رانندگی ECO در ماشین را به شما معرفی کردیم. نظر شما راجب این سیستم چیست و آیا تجربه استفاده از آن را دارید؟ به نظر شما کاهش میزان مصرف سوخت و صرفه جویی در هزینه ها با فعال کردن این حالت مناسب است؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه دکمه علامت ECO در ماشین را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

خانه های آینده از نگاه فلیپس

نظرات

  • علی رزاقی says:

    من ماشین النترا را تازه خریده ام .تا دیروز چراغ سبز رنگ داخل کیلومتر شمار روشن بود ولی یا دستم به کلید خاصی خورده چراغ خاموش شد . هیچ آگاهی هم نداشتم . مطالب شما مفید بود ممنون