سیستم WLL چیست؟ آشنایی با کاربرد WLL در مخابرات و ...

سیستم WLL چیست؟ آشنایی با کاربرد WLL در مخابرات و..

WLL یک سیستم مخابراتی است که جهت ارائه خدمت به ساکنان مناطق دور افتاده و مرزی ارائه می شود. گرچه سرعت و پهنای باند این سرویس چندان بالا نیست ولی به خاطر هزینه های بسیار پایین توسعه آن و نیز امکان برقراری ارتباطات در مواقع ضروری در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان با نام هایی مانند تلفن ثابت روستایی استفاده و شناخته می شود. در این مطلب انزل وب بیش از پیش با سرویس WLL در مخابرات و.. آشنا خواهیم شد.

تلفن ثابت روستایی و شبکه WLL مخابرات چیست؟

What Is Wireless in Local Loop Technology (WLL)?

قبلا در انزل وب با فناوری هایی نظیر LTE و نیز VoIP آشنا شدیم. هر دو این فناوری ها از جمله خدماتی هستند که در زمینه مخابراتی به کار می روند. در این مطلب انزل وب با یکی دیگر از فناوری های نسبتا قدیمی در حوزه مخابرات یعنی شبکه WLL آشنا خواهیم شد.

سرویس WLL چیست؟

سرویس wll در مخابرات

WLL که مخفف عبارت Wireless Local Loop می باشد و در ایران با نام تلفن ثابت روستایی شناخته می شود یکی از فناوری های پر استفاده در زمینه برقراری ارتباطات مخابراتی در مناطق روستایی، دورافتاده و مرزی است. این سیستم بر پایه شبکه های رادیویی فول دوبلکس کار می کند که می تواند سرویس تلفن محلی را برای گروهی از مشترکان در مناطق دور افتاده فراهم می کند.

این مناطق با استفاده از امواج رادیویی به شبکه تلفن وصل می شوند تا از این طریق، مشترکان WLL بتوانند به ارسال یا دریافت تماس های تلفنی در هر نقطه ای از دنیا بپردازند. این سیستم از یک گیرنده رادیویی و نیز یک رابط وی ال ال درون جعبه ای فلزی تشکیل شده است. یک سیم از این گیرنده به دستگاه تلفن وصل می شود. ضمنا می توان از WLL جهت استفاده به عنوان فکس یا مودم هم بهره برد. استفاده از WLL به ویژه در مناطق درو افتاده و همچنین مناطق کم جمعیت کشورهای توسعه یافته بسیار متداول است. زیرا می تواند تا حدود زیادی هزینه های مربوط به کابل کشی و استقرار ایستگاه های مخابراتی را کاهش دهد.

Local Loop چیست؟

کاربرد سرویس wll

Local Loop یا حلقه محلی به لینک یا مداری گفته می شود که مشترکان واقع در آخرین نقاط و مرزهای شبکه مخابراتی را به حامل مشترک یا شبکۀ ارائه دهنده خدمات مخابراتی وصل می کند. این مدارات به طور سنتی به شکل سیم کشی های خط تلفن بودند. سیم کشی هایی که از طریق مدارات الکترونیکی UTP، امکان برقراری تماس صوتی را فراهم می کردند. در حال حاضر خطوط حلقه های محلی فیبر نوری در حال جایگزین شدن با این سیم های خط تلفن قدیمی هستند. چیزی که باعث استقبال شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از این فناوری شد. اما تغییری که باعث ایجاد سیستم WLL شد امکان استفاده از شبکه های بی سیم به صورت حلقه های محلی بود. 

مطلب تشریح فناوری VoLTE را نیز می توانید در انزل وب مطالعه نمایید.

GSM WLL چیست؟

در این نوع از سرویس WLL ، از سیمکارت های تلفن همراه برای ایجاد ارتباط با شبکه های مخابراتی استفاده می شود. در حال حاضر سرویس WLL همراه اول در کشور راه اندازی شده است. بدین ترتیب مشترکینی که پیش از این از سیستم های تلفن ثابت روستایی استفاده می کردند حالا می توانند با سیم کارت های همراه اول، ضمن اتصال به GSM از خدمات مخابراتی بهره مند شوند.

فناوری های به کار رفته در سیستم WLL

تلفن ثابت روستایی چیست

از فناوری های متعددی نظیر تقسیم فرکانس با دسترسی چندگانه (FDMA)، دسترسی چندگانه بخش زمانی (TDMA) و دسترسی چندگانه تقسیم کدی (CDMA) برای راه اندازی این سرویس استفاده می شود. البته بیشترین فناوری مورد استفاده در WLL را می توان CDMA دانست که در کشورهایی نظیر هندوستان، آمریکا و کره جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد. محدوده فرکانسی این فناوری ۱۸۹۵ -۱۹۲۰ مگاهرتز است. در حال حاضر بیش از ۱۰% کل مشترکین WLL در جهان از سیستم CDMA استفاده می کنند. از مزایایی که استفاده از CDMA برای این سیستم به ارمغان می آورد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شعاع تحت پوشش آن دو برابر GSM است.
  • در یک منطقه یکسان تحت پوشش GSM و CDMA تعداد BS های مورد نیاز با استفاده از CDMA بسیار کاهش می یابد.
  • عدم نیاز به طراحی فرکانسی
  • کیفیت بالای صدا

مزایا و کاربرد سرویس WLL

به طور کلی هزینه های سرویس WLL بسیار کمتر از کابل کشی سیم های تلفن است. ضمن اینکه راه اندازی آن هم سریع تر صورت می پذیرد. از آنجایی که برای راه اندازی این سرویس دیگر نیازی به حفر زمین برای وصل کردن دکل ها و تیر های برق تلفن نیست، می توان از آن برای راه اندازی سرویس تلفن در مکان هایی که به دلیل ازدحام بیش از حد فضای کافی برای این کار وجود ندارد استفاده نمود.

یکی دیگر از مزیت های سرویس WLL در این است که مقدار خطاها و ایراداتی که در آن به وقوع می پیوند به شدت کمتر است. بازار استفاده از سرویس WLL در حال حاضر با رشد بسیار خوبی مواجه شده است. زیرا  علاوه بر محسناتی که در خصوص برقراری ارتباط نقاط مرزی و دور افتاده با شبکه تلفنی گفته شد به شرکت هایی همچون ارائه دهندگان خدمات اینترنتی امکان دسترسی سریع مشتریانشان به خدماتی که ارائه می کنند را داده است. بدون اینکه نیازی به اشتراک گذاری خطوط تلفن یا حتی استفاده از شبکه های کابلی و ماهواره ای باشد.

در صورت نیاز می توانید با سرویس رومینگ نیز در انزل وب آشنا شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز فناوری WLL که از آن در شبکه های مخابراتی استفاده می گردد را به شما معرفی کردیم. شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه کاربرد سرویس WLL را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • مصطفی مولایی says:

    سلام،خطوط روستای ما در سیلاخور شهر دورود سرقت شده،مسیولان خط wll دادند ولی فعال نشده،بارها به مخابرات دورود رفتم ودو ماه است میگه استان یا تهران انرا فعال میکند ولی تا ایت تاریخ ۱۲.۱۲.۹۹ فعال نشده،لطفا اقدام فرمایید،وزیر جوان مردم روستایی تلفن ندارند

  • محمد says:

    باسلام من چنسال است که یک خطwllدارم ولی فکر کنم از حدود ۲یا۳ سال پیش قطع شده نمیدونم چرا؟زمانی هم که کار میکرد خیلی جالب بود. در نقاطی که همه خطوط همراه اول و … آنتن نداشت و ارتباط قطع بود.wll مثل شیر جواب میداد.ممنون از مخابرات الیگودرز لرستان

  • محسن پورحسن says:

    سیم کارت تحویل دادن ولی اصلا ارتباط بر قرار نمیکند اصلا فعال نمی شود

  • خلیل زعیم says:

    با سلام طرز استفاده از سرویس wll چطور هست، با استفاده از سیم کارت هست یا جوری دیگه؟!