راهنما: CDN چیست ، چه کاربرد و مزیتی برای سرویس شما دارد؟

احتمالا حروف اختصاری CDN را بار ها مشاهده کردید. شاید در URL ها و شاید در صفحات مختلف وب درباره شبکه آن را مشاهده کرده باشید. اما هیچوقت به نتیجه واحدی درباره چیستی این حروف نرسیدید. CDN چیست؟ دقیقا چه کاری انجام می دهند؟ امروز در انزل وب به این موضوع که سیستم CDN چیست ، چه کاربرد و مزیتی برای سرویس شما دارد می پردازیم.

سرویس CDN سایت چیست؟

?What Is CDN Service

به بیان ساده، CDN شبکه ای از رایانه ها است که محتوا را انتقال می دهد. به طور خاص، این دسته از سرورها در موقعیت های جغرافیایی خاصی هستند. آن ها بین سرور مبدا که برخی از محتوای وب در آن قرار گرفته و کاربر دریافت آن را درخواست می کند، یک تونل پر سرعت برای انتقال هر چه سریع تر اطلاعات برقرار می کنند. این هدف اصلی آن هاست.

CDN مخفف چیست؟

CDN مخفف Content Delivery Networks به معنای شبکه های تحویل محتوا می باشد.

انواع سرویس CDN

گفتیم که هدف اصلی آن ها تسریع در انتقال اطلاعات است. اما در دنیای مدرن تصاویر ۲ مگابایتی و کتابخانه های جاوا اسکریپت ۵۰۰kb که ۳ دقیقه طول می کشد تا در وب سایت ها راه اندازی شود، این تاخیر اهمیت کمی دارد. اما اهداف دیگری نیز برای CDN وجود دارد، که با گذشت زمان تکامل یافتند. سرویس CDN به دو دسته تقسیم می شود:

  1. CDN های محتوا محور: در ابتدا، CDN فقط برای محتوای استاتیک (JS، CSS، HTML) بود. شما مجبور بودید بعد از آپلود محتوای خود، آن را به سرویس ابری اطلاع دهید. سپس، ارائه دهندگان سرویس ابری، کش یا Cache مبدا را اضافه کردند و همه چیز را اتوماتیک تر کردند – این بدان معنی است که یک کاربر آدرس CDN را درخواست می کند و سپس CDN آدرس وب سایت مبدا را به طور خودکار درخواست و اجرا می کند.
    بسیاری از CDN ها اکنون آخرین وضعیت وب سایت را ذخیره می کنند تا در صورت درخواست، محتوای سایت همچنان در دسترس کاربران باشد و این امر ثبات را ایجاد می کند تا همه چیز در حالت عادی باقی بماند. بدیهی است، توپولوژی پروکسی معکوس CDN برای این امر ایده آل است، همان طور که گیرنده به طور پیش فرض دریافت کننده همه ترافیک های سرویس می باشد. علاوه بر این، توپولوژی پروکسی معکوس CDN وضعیت بهتری را در وضعیت پر ترافیک وب معین می کند.
  2. CDN های امنیت محور: لایه نهایی عملی که به CDN ها اضافه شده DDoS و محافظت از شبکه است. CDN هایی مانند Incapsula در این امر تخصص دارند. از آن جا که CDN بیرونی ترین لایه زیرساخت وب سایت و اولین گیرنده ترافیک است، می تواند حملات DDoS را زود تشخیص دهد و آن ها را با سرور های مخصوص حفاظت DDoS بنام اسکرابرها مسدود کند، بدون این که آن ها به سرور مبدا برسند و آن را خراب کنند. CDN کاملا در بطن شبکه مستقر است و به عنوان یک حصار با امنیت بالای مجازی عمل می کند و از حمله به وب سایت و وب اپلیکیشن شما جلوگیری می کند.

بزرگترین سرورهای CDN

برخی از بزرگ ترین شرکت های ارائه دهنده فضای CDN شرکت هایی مانند Akamai، AWS Cloudfront، Cloudinary، Incapsula، MaxCDN، Fastly هستند.

بهترین CDN ایران

شرکت های پارس پک و ابر آروان جزو شرکت های مطرح در زمینه ارائه سرویس CDN در ایران هستند.

راه اندازی CDN

پیاده سازی و اجرای CDN به طور معمول مستلزم تغییر برخی از فایل های DNS در صفحه کنترل رجیستر (ارائه شده توسط شرکتی که نام دامنه شما را اجاره می دهد) می باشد. این باعث می شود که ابتدا ترافیک به CDN برخورد کند، که در واقع یعنی به وب سایت شما برخورد می کند. از آنجا که همه این موارد در پشت صحنه اتفاق می افتد (از طریق IP)، این روند برای کاربر شفاف نیست.

راه اندازی CDN

بعضی اوقات، سایت ها زیر دامنه خاصی به دامنه اصلی خود اضافه می کنند که در آن میزبان تصاویر، JavaScript، CSS و سایر محتوای استاتیک می باشد. اگر بخش اینسپکت یا View Page Source مرورگر را باز کنید یا فقط به نوار وضعیت مرورگر خود در حالی که سایتی مانند Facebook در حال بارگذاری است، توجه کنید، متوجه می شوید URL های زیادی را با CDN در آن ها مشاهده کنید.

تعادل بار، ترافیک شبکه را به طور مساوی در چندین سرور توزیع می کند و باعث می شود تقسیم حجم اینترنت با وجود افزایش سریع کاربران در ترافیک، آسان تر شود. در صورتی که یک مرکز داده کاملا دارای مشکلات فنی باشد، مسیریابی Anycast ترافیک را به یک مرکز داده دیگر در دسترس انتقال می دهد، و اطمینان می دهد که هیچ کاربر دسترسی به وب سایت را از دست نمی دهد.

چه کسانی از CDN استفاده می کند؟

امروزه بیش از نیمی از کل ترافیک در حال حاضر توسط CDN ها ارائه می شود. این تعداد با گذشت هر سال به سرعت روند صعودی دارد. واقعیت این است که اگر هر بخشی از تجارت شما به صورت آنلاین باشد، استفاده از CDN توجیه اقتصادی دارد. اما اگر به طور خاص، شما یک وب سایت کوچک با کاربران کم دارید، منطقه یا کشور زندگی اکثر کاربران شما با کشور زندگی خودتان یکسان است. در این حالت داشتن CDN فواید کمی دارد. در این سناریو، استفاده از CDN در واقع می تواند عملکرد وب سایت شما را با معرفی یک نقطه اتصال غیرقابل اطمینان بین بازدید کننده و یک سرور نزدیک، بدتر کند.

با این حال، اکثر وب سایت ها تمایل دارند که در مقیاس بزرگ تری کار کنند و استفاده از CDN را به یک انتخاب محبوب در بخش های زیر تبدیل می کند:

  • تبلیغات
  • رسانه و سرگرمی
  • بازی آنلاین
  • تجارت الکترونیک
  • موبایل
  • مراقبت های بهداشتی
  • آموزش عالی
  • دولت

چگونگی شبکه CDN

برای کار کردن یک سرویس CDN، باید گیت ورودی پیش فرض برای کلیه ترافیک های ورودی باشد. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید تنظیمات DNS دامنه اصلی خود (به عنوان مثال، domain.com) و زیر دامنه های خود را اصلاح کنید (به عنوان مثال، www.domain.com، img.domain.com).

انواع cdn

برای هر زیر دامنه، CNAME خود را اصلاح کنید تا به یک آدرس زیر دامنه ارائه شده به CDN (به عنوان مثال، ns1.cdn.com) اشاره شود. در این حالت، نتیجه این می شود که DNS به جای اینکه به سرور اصلی شما هدایت شود، همه بازدید کنندگان را به CDN مشخصه هدایت می کند. اگر هر یک از این موارد گیج کننده به نظر می رسد، نگران نباشید. ارائه دهندگان سرویس CDN امروز دستورالعمل های قدم به قدم را ارائه می دهند تا بتوانند مرحله فعال سازی را به شما با زبان ساده منتقل کنند. علاوه بر این، آن ها از طریق تیم پشتیبانی خود کمک می کنند. کل مراحل به چند کپی و پیست (Paste) و ایجاد فایل CDN می رسد و معمولا حدود پنج دقیقه طول می کشد.

تکامل CDN

CDN های تجاری از دهه ۹۰ آغاز شده اند. آن ها مانند هر فناوری قدیمی دهه های گذشته، قبل از تبدیل شدن به بستر قدرتمند امروز، چندین مرحله تکامل را پشت سر گذاشتند. مسیر توسعه سرویس CDN توسط نیروهای بازار شکل گرفته است، از جمله روندهای جدید در مصرف محتوا و پیشرفت های گسترده اتصال به اینترنت. حالت دوم توسط فیبر نوری و سایر فناوری های ارتباطی جدید فعال شده است. به طور کلی، تکامل CDN را می توان به سه نسل تقسیم کرد که هر یک قابلیت ها، فناوری ها و مفاهیم جدیدی را به معماری شبکه معرفی می کنند. به موازات کار، هر نسل شاهد کاهش قیمت خدمات CDN بوده و نشانه تبدیل آن به یک فناوری کاربردی و استفاده شده توسط انبوه بازار است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به انواع CDN پرداختیم. همان طور که مشاهده کردید کاربرد CDN بسیار زیاد است. شما از چه روشی برای راه اندازی سرویس CDN استفاده می کنید؟ می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات