تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین چقدر است؟

بررسی: تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین چقدر است؟

امروزه تقریبا تمام خودرو ها از کولر یا سیستم تهویه مطبوع (AC) استفاده می کنند. یکی از اولین سوالات و شبهاتی که برای رانندگان در زمان فعال کردن AC به وجود می آید، تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین است. به همین منظور امروز در انزل وب قصد داریم تا بررسی کنیم که تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین چقدر است و آیا هزینه های ما را به میزان زیادی افزایش می دهد؟

میزان مصرف سوخت بنزین با کولر روشن در ماشین چقدر است؟

Does Driving With The AC On Actually Use More Fuel?

کولر یا تهویه مطبوع که به نام AC در ماشین شناخته می شود، وظیفه خنک کردن و مطبوع کردن هوای داخل کابین اتومبیل را دارد. برخی از رانندگان معتقدند که با روشن کردن کولر مصرف سوخت به میزان بسیار زیادی افزایش می باید و از این کار اجتناب می کنند. بنابراین میزان تاثیر کولر بر مصرف سوخت همواره برای برخی سوال است. قابل ذکر است که در شرایطی با روشن کردن کولر حتی مصررف سوخت شما کاهش نیز می یابد که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

قبل از بررسی تاثیر کولر بر مصرف بنزین ماشین، ابتدا بهتر است با روش کار کولر ماشین آشنا شویم تا بدانیم این افزایش مصرف چگونه صورت می گیرد. تقریبا ساختمان تمام کولر های خودرو مشابه بوده و از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کمپرسور (Compressor)
  • کندانسور (Condenser)
  • شیر انبساط (Expansion valve)
  • خشک کن (Receiver/drier)
  • اواپراتور (Evaporator)
  • فن (Fan)

در سیستم تهویه مطبوع، از گاز خنک کننده استفاده می شود. ابتدا این گاز در قسمت کمپرسور کولر ماشین که حکم قلب سیستم تهویه مطبوع را دارد، متراکم می شود و با فشار به سمت کندانسور می رود. بدون این وسیله گازی در سیستم نمی چرخد. کمپرسور مستقیما از طریق تسمه به موتور متصل می شود.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

هنگامی که گاز به کندانسور وارد می شود، گرمای آن جذب شده و به هوای خارج از کابین منتقل می شود. در این مرحله گاز به مایع تبدیل می شود.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

پس از آن مایع به شیر انبساط می رسد. این قطعه وظیفه کنترل سیال ورودی از کندانسور به اواپراتور را بر عهده دارد. در این قسمت مایع دچار افت شدید فشار شده و مایع حالت دو فازی به خود می گیرد. سپس به سمت اوپراتور هدایت می شود.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

خشک کن نیز همانطور که از نامش پیدا است، وظیفه خشک کردن گاز یا سیال و مجاری مربوطه و کاهش رطوبت را بر عهده دارد.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

حال مایع کولر به اواپراتور می رسد که در داخل کابین نصب شده است. بسته به دمای محیط، این مایع در اواپراتور با جذب گرما و رطوبت هوای کابین تبخیر می شود و مجدد تبدیل به گاز می گردد. طی این فرآیند، هوا خنک و بدون رطوبت می شود.

روش کار کولر ماشین، کولر ماشین و مصرف بنزین

حال پروانه موجود در سیستم هوا را از بین لوله ها عبور می دهد و آن را به کابین پرتاب می کند. بنابراین هوای خنک وارد کابین شده و مطبوع می گردد. پس از تبخیر مایع کولر، مجدد توسط کپرسور مکش می شود و مجدد این فرآیند تکرار می شود.

همچنین برای آشنایی بیشتر با گاز کولر هم پیشنهاد می کنیم مطلب گاز کولر گازی ، کولر ماشین و.. چیست و چه کاری انجام میدهد؟ را مطالعه نمایید.

مصرف بنزین کولر ماشین، آیا کولر باعث مصرف بنزین میشود؟

حال با روش کار کولر ماشین آشنا شدیم. قطعاتی مانند فن و.. در این سیستم، انرژی خود را از دینام و باتری می گیرند و برخی دیگر نیز کار خود را با فرآیند های شیمیایی انجام می دهند. بنابراین نمی توانند تاثیر محسوسی روی مصرف سوخت داشته باشند. اما کمپرسور کولر به صورت مستقیم از طریق یک تسمه به موتور وصل می شود. بنابراین می تواند بیشترین تاثیر روی مصرف سوخت و توان تولیدی موتور توسط سیستم تهویه مطبوع را داشته باشد.

مصرف بنزین کولر ماشین، آیا کولر باعث مصرف بنزین میشود؟

البته کمپرسور با توجه به قدرت موتور طراحی می شود تا فشار زیادی به آن وارد نشود. با اینحال با فعال شدن آن، موتور مجبور به تولید انرژی بیشتر شده و در نتیجه مصرف سوخت هم افزایش می یابد.

میزان افزایش سوخت با روشن کردن کولر چقدر است؟ مصرف سوخت ۴۰۵، پراید و.. با کولر

دانستیم که با روشن کردن کولر، مقداری بار اضافی بر روی موتور قرار می گیرد و در نتیجه مصرف سوخت نیز افزایش می باید اما میزان مصرف بنزین با کولر چقدر است؟ میزان دقیق افزایش سوخت کولر ماشین، رابطه مستقیمی با موتور خودرو، کمپروسور کولر و شرایط محیطی مانند دما، وضعیت رانندگی، ترافیک، تعداد سرنشین، تابش آفتاب و.. دارد. اما طی تحقیقات مختلف، روشن کردن کولر ماشین می تواند به صورت میانگین تا ۱۰ درصد میزان مصرف سوخت را افزایش دهد. یعنی مصرف سوخت خودرو شما هر چقدر که باشد، میانگین ۱۰% به آن افزوده می شود.

قابل ذکر است که میزان ذکر شده به صورت میانگین بوده و بر حسب شرایط ذکر شده می تواند مقداری کاهش یا افزایش یابد.

همینطور اگر نمی خواهید باتری ماشین شما خالی یا خراب شود، مطالعه مطلب ۱۰ روش جلوگیری از خالی شدن ، خرابی و خوابیدن باتری ماشین برای شما کاربردی خواهد بود.

کاهش مصرف سوخت سوخت با روشن کردن کولر (تاثیر کولر در مصرف بنزین)

اما در مواردی روشن کردن کولر باعث کاهش مصرف سوخت هم می شود. بدنه ماشین ها به صورت آیرودینامیک طراحی شده است. هنگامی که شما در جاده و با سرعت بالا (بالاتر از حدود ۹۰ کیلومتر یا ۵۵ مایل بر ساعت) رانندگی می کنید، اگر پنجره های خودرو پایین باشد هوا در کابین می چرخد و آیرودینامیک خودرو بهم می ریزد. در نتیجه مقاومت هوا مانع حرکت ماشین شده و موتور باید تلاش بیشتری کند. در نتیجه با بستن پنجره ها و روشن کردن کولر، فشار کمتری به موتور وارد شده و مصرف سوخت نیز به نسبت باز بودن پنجره ها کاهش می یابد.

در پایان اگر قصد آشنایی بیشتر با دیگر سیستم ها و آپشن های ماشین را داشتید، مطالعه مطلب راهنما: ESP در ماشین چیست؟ چه وظایف و کاربردی در خودرو دارد؟ را هم فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز میزان افزایش مصرف سوخت با روشن کردن کولر را بررسی کردیم. نظر شما راجب این میزان افزایش مصرف سوخت چیست؟ آیا با این شرایط استفاده از کولر را ترجیح می دهید یا خیر؟ همینطور می توانید سایر نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه تاثیر درجه کولر بر مصرف بنزین ماشین را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

بنزین باک ماشین شما کم است؟ از این 9 نکته برای مصرف کمتر استفاده کنید
بنزین باک ماشین شما کم است؟ از این ۹ نکته برای مصرف کمتر استفاده کنید
بنزین رنگ ماشین را می برد؟ چگونه زردی باک ماشین را از بین ببریم؟
آیا بنزین رنگ ماشین را می برد؟ چگونه زردی باک ماشین را از بین ببریم؟
بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟
بررسی: آیا مکمل بنزین و اکتان برای بنزین لازم است؟
آموزش 4 روش محاسبه مصرف سوخت ماشین بر اساس کیلومتر
آموزش ۴ روش محاسبه مصرف سوخت ماشین بر اساس کیلومتر

نظرات

  • Arash says:

    بیشتر از ۱۰ درصد میبره بالا خصوصا توی شهر و ترافیک که ماها همش تو شهر هستیم و مبحث بحث هم‌مصرف شهری هست
    کارکردن مدام فن رادیاتور در دور تند و کند
    فن داخل کابین
    و تمام ادوات برقی مرتبط با کولر باعث فشار بیشتر ب دینام شده
    همچنین خود کمپرسور کولر خصوصا تو این هوای گرم تابستون خیلی از توان ماشین رو میگیره و برای جبرانش فشردن بیشتر پدال و مصرف بالاتر
    گ چه هرچقدر هم بیشتر باشه ارزش داره
    من نمیدونم‌چطور بعضی ها تو ۴۰ درجه گرما حاضر نیستن کولر بگیرن🤔🤔

  • نورتاج says:

    کولر روشن صد در صد بهتر است برای کمتر مصرف شدن بنزین چون پنجرها بسته اصطحکاک کمتر برای ماشین دارد

  • نورتاج says:

    دقیقا درسته درگیری کمپرسور با تسمه و انتقالش ب موتور باعث افزایش بار برای موتور میگردد ک همان مصرف مقدار کم سوخت است ولی کولر خاموش باید پنجره ماشین پایین کشیده شود واین امرباعث مکش هوای خیلی زیاد ب داخل کابین و ایجاد اصطحکاک بیشتری میگرد ک موتور باید نیروی بیشتر و بنزین بیشتر برای غلبه بر نیروی اصطحکاکی شود ودر نتیجه کولر روشن با پنجرهای بسته بهتر و مناسب تر است از لحاظ مصرف بنزین

  • امین says:

    مرسی از راهنمایی خوبتون.
    بسیار عالی بود