روش رایج کلاهبرداری در سفر آشنا شوید

نکات مهم سفر: با ۱۷ روش رایج کلاهبرداری در سفر آشنا شوید

برای اینکه یک سفر امن و بی خطری را تجربه کنید لازم است تا با روش های رایج کلاهبرداری در سفر آشنا شوید و راه‌های جلوگیری از آنها را بدانید. با ما همراه باشید تا با انواع جعل در مسفارت ، نکات مهم امنیتی و راه های جلوگیری از آن را بیاموزید.

نکات مهم امنیتی برای سفر که باید آنها را رعایت کنید

Common Travel Scams And How To Avoid Them

قبلا در انزل وب در مورد ترفندهای کاربردی پیش از سفر صحبت کرده بودیم امروز قصد داریم تا با انواع کلاهبرداری در سفر و نکات مهم امنیتی برای سفر که باید آنها را رعایت کنید آشنا شویم. برای داشتن یک سفر خاطره انگیز و امن دانستن اینکه هنگام سفر چه نکاتی را باید رعایت کنیم ضروری است.

در سفر به چه چیزهایی توجه کنیم؟ تاکسی متر خراب

رانندگانی در نزدیکی ایستگاه‌های قطار و یا فرودگاه‌ها هستند که از این نوع کلاه‌برداری استفاده می‌کنند. به این صورت که وقتی شما سوار تاکسی می‌شوید راننده اظهار می‌کند که تاکسی متر خراب شده است و کرایه‌های غیرمنطقی به شما پیشنهاد می‌کند.

 جعل در مسافرت

برای جلوگیری از این نوع کلاه برداری خوب است قبل از سوار شدن با راننده مذاکره کنید و یا اطمینان حاصل کنید که تاکسی متر تا رسیدن به مقصد درست کار می‌کند. اگر راننده از روشن کردن تاکسی متر امتناع کرد و یا به شما گفت که بدون آن ارزانتر است سوار ماشین نشوید و به سراغ راننده‌ی دیگری بروید.

هتل شلوغ و یا بسته نوعی کلاهبرداری در سفر

این نوع کلاه برداری هم توسط رانندگان صورت می‌گیرد و یکی از نکات مهم سفر است. وقتی شما سوار تاکسی می‌شوید وقتی به مقصد می‌رسید به شما می‌گوید این هتل جا ندارد و همه از قبل رزرو شده و یا اینکه این هتل بسته است در این زمان شما را به یک هتل دیگر با قیمت بالاتر می‌برد که خودش هم هزینه‌ی خوبی دریافت می‌کند.

کلاهبرداری در سفر

برای جلوگیری از این نوع کلاه‌برداری از قبل با هتل خود تماس بگیرید، اتاق خود را رزرو کنید و تمام  سوالات احتمالی را بپرسید اگر راننده به شما گفت هتل بسته و یا شلوغ است اصرار کنید که در هر صورت شما را به همان جا ببرد وبگویید از قبل رزرو کرده اید.

دستبندهای رایگان یا رزماری یکی از نکاتی که در سفر باید رعایت کرد

در این نوع کلاهبرداری افراد به شما نزدیک می‌شوند و نوعی دستبند را بصورت رایگان در دست شما قرار داده و یا مقداری رزماری به دست شما می‌زندد و بعد از آن درخواست پول می‌کنند و اگر شما از پرداخت هزینه امتناع کنید شروع به صحنه سازی می‌کنند.

نکات سفر به خارج

برای جلوگیری از آن لازم است که اولا به کسی اجازه ندهید چیزی روی بدن شما بگذارد و ثانیا بسیار محتاط باشید که کسی کاری را بصورت رایگان برای شما انجام ندهد مگر اینکه دلیل موجهی وجود داشته باشد. مخصوصا در مناطق توریستی این موارد را نادیده بگیرید و به پیاده روی خود ادامه دهید.

پاک کردن لباس شما برای کلاهبرداری در سفر

در اروپا متداول است که یک مسافر در حال قدم زدن است ناگهان چیزی را روی شانه‌ی خود حس می‌کند. در این زمان شخصی به او نزدیک شده و شروع به پاک کردن لباس او می‌کند در همین زمان کیف پول او را از جیبش برمی‌دارد.

نکاتی که در سفر باید رعایت کرد

بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که اجازه ندهید فردی به شما نزدیک شود، خودتان به یک سرویس بهداشتی بروید و لباس خود را تمیز کنید.

افسر پلیس جعلی نوعی کلاهبرداری در سفر

کلاهبرداری افسران جعلی پلیس در بسیاری از شهرهای بزرگ رایج است. به این صورت که فرد به مسافر نزدیک شده و کالاهای غیر قانونی مانند مواد مخدر را به او عرضه می‌کند در حین مکالمه شخص دوم که همان افسر پلیس جعلی است به آن‌ها نزدیک می‌شود و مسافر را وادار می‌کند تا گذرنامه و کیف پول خود را تحویل دهد.

نکته های سفر

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری هرگز کیف پول یا گذرنامه خود را تحویل ندهید. از آنها بخواهید که هویت خود را به شما نشان دهند و سپس به آنها بگویید که با پلیس تماس خواهید گرفت تا تأیید کند که آنها کسانی که می‌گویند هستند یا خیر. یا به آنها بگویید گذرنامه شما در گاوصندوق هتل است و آنها باید شما را تا هتل  همراهی کنند. اگر این کار را نمی‌کنند به آنها اهمیت نداده و به مسیر خود ادامه دهید.

تقلب در مسافرت با تعطیلی جاذبه‌ی گردشگری

ممکن است شما به همراه دوستان و یا خانواده خود قصد داشته باشید از یکی از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید در میان راه فردی به شما نزدیک می‌شود و به شما می‌گوید این مکان به دلایل مختلفی مثلا مراسمات مذهبی، تعطیلات و… تعطیل است و شما را به یک مکان دیگر راهنمایی می‌کند که هزینه‌ی زیادی هم برای ورود دارد.

تقلب در مسافرت

برای مقابله با این نوع کلاهبرداری به جای اینکه به حرف این افراد گوش کنید خودتان از طریق پرس و جو، باجه‌ی بلیط و یا افراد دیگر در آن نزدیکی مطمئن شوید.

کمک کننده دستکاه خودپرداز و کلاهبرداری در سفر

شخصی به دستگاه خودپردازی که شما در حال استفاده از آن هستید نزدیک می‌شود و ادعا می‌کند می‌خواهد به شما در جلوگیری از هزینه‌های بانکی کمک کند. کاری که آنها واقعاً می‌خواهند انجام دهند این است که کارت دستگاه خودپرداز شما را با اسکنر کارت در جیب خود اسکن کنند و زمانی که شما رمز خود را وارد می‌کنید آن را حفظ کنند تا بعداً بتوانند حساب شما را تخلیه کنند. قبلا نیز در انزل وب ۴ روش خطرناک دزدی اطلاعات و کلاهبرداری در عابر بانک ها ( ATM ) را بررسی کردیم.

کمک کننده دستکاه خودپرداز و کلاهبرداری در سفر

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری هرگز در هنگام انجام کار با خودپرداز، به کسی که در نزدیکی شما است اجازه نزدیک شدن ندهید و همیشه هنگام وارد کردن رمز خود، شماره را با دست دیگر خود بپوشانید. اگر شخصی نزدیک شد، کارت خود را بگیرید و دستگاه خودپرداز دیگری پیدا کنید.

کلاهبرداری در سفر با متکدیان و یا گدایان خردسال

متکدیان معمولا افراد ناشنوا، نابینا، معلول، زنان باردار، کودکان و از این قبیل افرادهستند. چرا که برای همه دشوار است این افراد را ببینند و به آن‌ها کمک نکنند اما گول آن‌ها را نخورید گاهی اوقات یکی از همدستان آن‌ها در همان نزدیکی ایستاده است تا مشاهده کند کیف پولتان را کجا قرار می‌دهید تا آن را از جیب شما بردارد.

دزدی در مسافرت

تشخیص اینکه این افراد واقعا محتاج هستند یا خیر در عمل ممکن نیست با اینحال بهترین پیشنهاد این است که به آن‌ها پول نقد ندهید و به جای آن برای آن‌ها خوراک گرم و یا لباس ببرید در اینصورت مطمئن هستید که پول شما به باندهای این چنینی اختصاص نیافته است.

پیشنهاد عکس گروهی و  دزدی در مسافرت

در حالی که در یک مکان گردشگری شلوغ و یا یک مکان دیدنی در حال گشت و گذار هستید، شخصی محلی را برای گرفتن عکس گروهی از شما و دوستانتان پیشنهاد می‌کند. هنگامی که شما در حال آماده شدن برای عکس هستید، نگاه می کنید و متوجه می‌شوید که دوست جدید شما کاملاً ناپدید شده است. آن هم با دوربین گران قیمت شما!

نکات مهم در سفر خارجی

یکی از نکته های سفر این است حتما خودتان از گردشگران دیگر بخواهید تا از شما عکس بگیرند و به کسانی که خودشان این پیشنهاد را می‌دهند اعتماد نکنید.

کلاهبرداری در سفر با WiFi جعلی

این روزها ممکن است در هرجایی به WiFi دسترسی پیدا کنید اما وصل شدن به وای فای های بدون رمز خطرناک است زیرا هکرها آن‌ها را در مکان‌های پر رفت و آمد قرار می‌دهند تا مردم به آن متصل شوند و از این طریق به رمزها، حساب‌های کاربری و اطلاعات آن‌ها دست پیدا کنند.

کلاهبرداری در سفر با WiFi جعلی

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری همیشه از کارکنان هتل، کافی شاپ و یا هرجایی که WiFi را در اختیار شما قرار داده است بپرسید که آیا این اتصال مورد تایید شماست. همچنین در صورت استفاده از آن از یک VPN یا شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید تا تمام فعالیت‌های شما رمز شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ۱۰ نکته امنیتی مهم که در هنگام استفاده از وای فای عمومی باید رعایت کنید! را مطالعه کنید.

خسارت موتور سیکلت نوعی کلاهبرداری در سفر

ممکن است شما یک موتور سیکلت یا دوچرخه  اجاره کنید اما یک شبه خراب شود و یا حتی به سرقت برود. در این زمان باید مبلغی را به عنوان غرامت به صاحب آن بپردازید اما نمیدانید که افرادی که به موتور سیکلت یا دوچرخه آسیب زده و یا آن را به سرقت برده اند دوستان صاحب آن بوده اند!

خسارت موتور سیکلت نوعی کلاهبرداری در سفر

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری ابتدا از موتور سیکلت یا دوچرخه عکس بگیرید تا بتوانید مشکلات قبلی را اثبات کنید، از قفل خودتان استفاده کنید چون ممکن است قفلی که صاحب آن به شما داده است دارای دو کلید باشد،  به هتلی که در آن قرار دارید بگویید و مطمئن شوید که یک مکان امن برای موتور سیکلت یا دوچرخه در طول شب وجود دارد. در صورت بروز آسیب، آن را به یک تعمیرگاه که توسط شخص دیگری غیر از صاحب دوچرخه توصیه شده است، ببرید.

کلاهبرداری در سفر از نوع بلیط جعلی اتوبوس، قطار و یا هواپیما

ممکن است شخصی به شما پیشنهاد کند که بلیط با تخفیف به شما میفروشد و یا یک راننده تاکسی به شما بگوید که شما را نزد دوست خود که یک نماینده مسافرتی محلی است میبرد تا بلیط های ارزانتری تهیه کنید. اما این بلیط ها جعلی باشند.

کلاهبرداری در سفر از نوع بلیط جعلی اتوبوس، قطار و یا هواپیما

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری همیشه بلیط حمل و نقل را از دفتر بلیط رسمی یا وب‌سایت خریداری کنید.

معاملات سنگین و کلاهبرداری در سفر

ممکن است شحصی تجارت سودمندی در خرید جواهرات، فرش، ساعت و… انجام دهد و سپس برای به دست آوردن سود بیشتر آن‌ها را مجددا در شهر یا کشور دیگری معامله کند. او به شما پیشنهادات وسوسه انگیزی می‌دهد و ممکن است با او معامله کنید اما مشکل اینجاست که این محصولات جعلی هستند.

در هنگام سفر چه نکاتی را باید رعایت کنیم

برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری هر چقدر که معامله خوب باشد اقلام لوکس گران قیمت را در خارج از کشور خریداری نکنید. به یاد داشته باشید، اگر ظاهرا پیشنهاد خیلی خوبی است ، احتمالاً کلاهبرداری در سفر است.

کلاهبرداری در سفر و تلفن جعلی از هتل

ممکن است نیمه شب تلفن هتل زنگ بخورد و جزئییات کارت شما را برای تایید از شما بپرسند اما این تلفن از هتل نیست بلکه کلاهبرداری است که وقتی نسخه ای از کارت شما را تهیه می‌کنند با استفاده از جزئیاتی که از طریق تلفن به آنها می‌دهید حساب‌های شما را تخلیه می کنند.

در هنگام سفر چه نکاتی را باید رعایت کنیم

برای جلوگیری از این کلاهبرداری هرگز جزئیات کارت اعتباری را از طریق تلفن بیان نکنید. در صورت بروز مشکلی ، صبح روز بعد به صورت حضوری نزد هتل دار بروید.

کلاهبرداری در سفر و ارز جعلی

ممکن است شما به کشوری سفر کنید که با ارز آنجا آشنا نباشید و افراد آشنا به راحتی می‌توانند به شما ارزهای جعلی بدهند بدون اینکه شما متوجه شوید.

کلاهبرداری در سفر و ارز جعلی

بهترین راه برای مقابله با این نوع کلاهبرداری ها این است که وقتی وارد مکانی می‌شوید با پول محلی آنجا آشنا شوید، تغییرات پول خود را بخاطر بسپارید و آن را یادداشت کنید، وقتی پول یا کارت بانکی خود را تحویل می دهید، توجه کنید. این کار لزوماً یک کلاهبردار ماهر را متوقف نمی کند، اما اگر ببینند که از نزدیک آنها را تماشا می کنید، احتمال کمتری برای کلاهبرداری وجود دارد. هنگام برداشت پول یا مبادله ارز، این کار را فقط در یک بانک یا سایر مکان های رسمی انجام دهید.

کالاهای تقلبی و کلاهبرداری در سفر

ممکن است بعضی کالاها و قیمت‌ها شما را شگفت زده کند اما این را بخاطر بسپارید یک خرده فروش کنار خیابان هرگز یک مارک معروف و جنس اصل نمی فروشد.

کالاهای تقلبی و کلاهبرداری در سفر

برای جلوگیری از این کلاهبرداری هرگز محصولات مارک تجاری را از کنار خیابان ها نخرید، هنگامی که یک محصول را میخرید اجازه ندهید آن را طوری بسته بندی کنند که نتوانید به راحتی باز کنید.

نظرات و دیدگاه‌های شما؟

امروز در انزل وب به بررسی انواع کلاهبرداری در سفر و راه‌های جلوگیری از آن‌ها پرداختیم. امیدواریم این مطلب به شما در داشتن یک سفر امن و خاطره انگیز کمک کند. خوشحال میشویم نظرات و تجربیات خود در مورد نکات مهم سفر به خارج و کلاهبرداری در مسفارت را در دیدگاه همین پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها
آموزش ۱۱ روش شناسایی و تشخیص جعلی بودن سایت ها
تکنولوژی دیپ فیک (Deepfake) چیست و چگونه کار میکند؟
روش و نرم افزار تشخیص SD Card ، فلش مموری اصل از تقلبی
۹ روش و نرم افزار تشخیص SD Card و فلش مموری اصل از تقلبی
۶ تا از بهترین برنامه تشخیص پول ، چک پول ، دلار و.. تقلبی اندروید و آیفون

نظرات